Tegels in de schuur: welk nadeel en welk voordeel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrips
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-06 14:49
Graag zou ik willen horen van de ervaren bouwers hier, welke nadelen en welke voordelen er zijn, als er in een nieuw te bouwen schuur (550 x 250) stoeptegels op de vloer worden gelegd, ipv beton.

Het wordt een kapschuurtje, aan de voorkant open. Het is bedoeld om allerlei zaken op te bergen:
kruiwagen, fietskar, grasmaaier, voertonnen, tuingereedschap, tuinstoelen en parasols.

Wat ik me er zelf bij tegels voorstel:
het leggen is eenvoudiger, sneller en goedkoper dan een vrachtwagen met beton laten komen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:44
En er gaat allerlei viezigheid tussen de tegels zitten, ze zullen gaan verzwakken, er komt vocht tussendoor, etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:26
Ik zie geen voordelen voor tegels. Alleen nadelen zoals hierboven genoemd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:44

P_Tingen

omdat het KAN

Voordeel van tegels is dat als je ooit wat anders wil, die tegels er weer makkelijker uit te halen zijn dan het beton. En mocht je ooit wat viezigheid (bv olie) morsen, dan is dat met tegels makkelijker te repareren dan met beton; gewoon een paar tegels vervangen en klaar.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:24

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik heb tegels gelegd om een schuurtje op te zetten. Deze had echter een houten vloer die er over heen ging dus de tegels hoefde niet eens heel netjes, maar zelfs dat was een *!&(@$!&$ werkje. Tegels ongeveer recht krijgen vs echt recht is heel veel meer werk en dan heb ik het niet eens over de ongelijke belasting op de buitenste tegels (met de muur erop en eventueel een rek ofzo). Je tegels gaan scheef staan, dat is onvermijdelijk.

Als geld echt een issue is kan je natuurlijk ook gewoon zelf beton mixen en storten. Kost alleen veel meer tijd.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-07 13:19
Wij hebben in onze fiets schuur gewoon 15x15 stenen op de vloer liggen.
geen probleem, maar inderdaad wat meer vuil gevoelig. Let wel op dat het hoger ligt dan het omliggende zodat je water weg houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:46

DexterDee

I doubt, therefore I might be

P_Tingen schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:43:
Voordeel van tegels is dat als je ooit wat anders wil, die tegels er weer makkelijker uit te halen zijn dan het beton. En mocht je ooit wat viezigheid (bv olie) morsen, dan is dat met tegels makkelijker te repareren dan met beton; gewoon een paar tegels vervangen en klaar.
Wat zou je ooit anders willen als je geen tegels meer wil hebben? Ik denk dat het antwoord op die vraag hoogstwaarschijnlijk een betonnen vloertje is. Enige reden om geen betonnen vloer (laten) te storten is dus kosten. Betonnen stoeptegels kunnen prima werken, maar een betonvloertje is op kosten na op alle punten superieur.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:44

P_Tingen

omdat het KAN

DexterDee schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:56:
[...]
Wat zou je ooit anders willen als je geen tegels meer wil hebben? Ik denk dat het antwoord op die vraag hoogstwaarschijnlijk een betonnen vloertje is. Enige reden om geen betonnen vloer (laten) te storten is dus kosten. Betonnen stoeptegels kunnen prima werken, maar een betonvloertje is op kosten na op alle punten superieur.
Waarschijnlijk wel, maar als je de overkapping ooit afbreekt omdat er iets anders moet komen of wat dan ook zijn tegels makkelijker weg te halen dan beton. Tegels zijn sowieso makkelijker in het onderhoud wanneer er schade is. Als je een scheur in je betonvloer krijgt, is dat lastig te repareren. Je hebt alleen wel meer voegen waar rommel en onkruid in komt. Rommel is met een harde veger geen probleem, onkruid is lastiger.

Ik ben niet persé voor- of tegenstander van tegels, ik probeer alleen maar voor en tegens te bedenken :*)

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:44
Ik ben trouwens wel benieuwd waar je de schuur op gaat bouwen @schrips ?

Gezien je twijfelt over beton wil je dus aan een houten schuur? Ga je die niet op een betonplaat bouwen zodat hij recht blijft en ook niet snel gaat rotten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-07 15:34
Ik woon in Gouda en mijn schuur moest sowieso op een fundering (draaipalen) geplaatst worden. Derhalve is beton een logisch gevolg. Het is een plaat van 9x2m, 20cm dik, zonder vorstrand geworden. Zou ik alleen de randen van beton willen laten zijn (bv balk 40x30) rondom, dan ben ik ongeveer net zoveel beton kwijt en dan kan ik na een paar jaar mijn schuur leegruimen, alle tegels er uit wippen en zand gaan kruien....

Woon je op stabiele zandgrond en is de fundering simpel (poeren e.d.), dan kan ik mij gebruik van tegels wel goed voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
hm, ik woon op een goed verzakkende ondergrond, heb mijn schuur op zelf gestorte paaltjes van ongeveer een halve meter gezet, houten zijkant los van het maaiveld en de vloer binnen met sluitbanden hoger binnen de houten muur gezet.
Ventilatie is daardoor perfect, schuur en vloer verzakken onafhankelijk van elkaar (geen zware belasting op de randen van de vloer) hout staat nergens tegenaan en rot dus niet (snel). na acht jaar nog geen problemen mee... Alleen alle randen komen vol zaagsel, stof, etc te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:05

Theo

moederbord

Zo'n schuur en dan stoeptegels? IK zou het absoluut niet doen. De vloer zal nooit vlak blijven. En omdat de voorkant open is komt er licht en vocht tussen de tegels waarmee er ook onkruid gaat groeien en mieren onder gaan zitten.

Ik heb een 8x5 meter garage en ben heel blij dat hier een vlakke betonnen vloer in ligt. Stoeptegels zijn voor buiten, niet voor binnen...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-07 15:50
Als je het geld hebt, zeker beton doen.
Het enige voordeel van stoeptegels is dat het een stuk goedkoper is, je het vrij makkelijk zelf kan en je wat makkelijker een kabel/leiding onder de tegels doortrekt bijvoorbeeld.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:50
Ik heb bij ons pas aangekochte huis een vloer van stoeptegels in de schuur.
Het nadeel is dat die tegels dus in de loop der tijd verzakken, er gaan muizen in het zand eronder graven, etc.
Die schuur staat er wel al 20 jaar en in landelijk gebeid.

Ik zou bij een nieuwe schuur dus liever een betonvloertje hebben, of iets dat verzakken van tegels en inwonende muizen tegengaat. Het enige wat me daarin tegenstaat is de enorme hoeveelheid beton die daar weer mee gemoeid is en ik overal gratis stoeptegels kan afhalen. Dat is beton wat er al is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23-07 09:01
100% beton.

Stoeptegels hebben naden waar onkruid uit gaat groeien.
Mieren zullen het ook fantastisch vinden.
Muizen.
Als je heermoes buiten krijgt, krijg je dat binnen ook.
Klimop idem.

Tegels = onderhoud.

Ik heb zelf beton gestort voor mijn schuur.
Hiervoor een pallet betonzakken bij de gamma gehaald (20%korting)
En een betonmolen gehuurd.
Met 1 middagje en mijn vader en broer ter hulp lag het er in.
Ik heb er 1 betonnet in zitten.

Mocht het ooit weg moeten huur je een dagje een kango, en dan is alles weer in handzame brokjes omgetoverd.

Ga je toch voor tegels, overweeg dan 80x80 tegels, of als er een vrachtwagen kan komen stelconplaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:55
Ik heb een garage, vanaf de bouw uit 1960, liggen hier stoeptegels in, enigste nadeel wat ik heb ervaren is dat het her en der over de tijd wat verzakt, maar het voordeel van de stoeptegels is, dat je ze ook weer op pakt en recht legt.
Onkruid heb ik nooit gehad, maar de garage is dan ook helemaal dicht. Onkruid ontstaat ook meestal doordat vogels zaad laten vallen, als er dan water en zonlicht bij kan, krijg je onkruid, weet niet of dit de situatie is?
Zoals ik het begrijp ga je meer een overkapping bouwen dan een schuur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-07 23:48
Hier een schuur uit 1968 nergens last van behalve dat tussen de tegels wat rommel blijft liggen, totaal geen last van verzakkingen maar dat kan ook aan de bodem liggen die niet inklinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrips
hfolkers schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:24:
hm, ik woon op een goed verzakkende ondergrond, heb mijn schuur op zelf gestorte paaltjes van ongeveer een halve meter gezet, houten zijkant los van het maaiveld en de vloer binnen met sluitbanden hoger binnen de houten muur gezet.
Ventilatie is daardoor perfect, schuur en vloer verzakken onafhankelijk van elkaar (geen zware belasting op de randen van de vloer) hout staat nergens tegenaan en rot dus niet (snel). na acht jaar nog geen problemen mee... Alleen alle randen komen vol zaagsel, stof, etc te liggen.
Dat klinkt als goed over nagedacht, qua ventilatie! De vloer is dus van beton? (dat zie ik er niet bijstaan..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
Nee eerder al in een reactie gezet, dat zijn 15x15 stenen (die ik nog had) opgesloten in betonbanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
FRANQ schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:55:Ga je toch voor tegels, overweeg dan 80x80 tegels, of als er een vrachtwagen kan komen stelconplaten.
Tuurlijk, stelcon in je schuur... als er een vrachtwagen of shovel moet parkeren ja, anders een beetje overkill denk ik... en ook duurder dan zelf beton storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrips
Bedankt voor alle inzichtgevende reacties. De meeste stemmen voor beton, dat is duidelijk. Ik ben om, vooral door argumenten als muizen, ratten en vuil.

De ondergrond is hier klei. Is dat gunstig of juist niet? Er staat op een andere plek al vele jaren een kleine schuur (2 x 3) die niet verzakt is. Daar liggen ook stoeptegels in. En ja, er groeit wel es een klimop naar binnen (niet echt erg)

Wat zoals genoemd ook eventueel een argument zou kunnen zijn, is dat de overkapping ooit afgebroken zou moeten worden. Maar dat is te ver in de toekomst kijken, en treft waarschijnlijk de volgende bewoner en niet mij.

Omdat ik ook met een kruiwagen in en uit wil, zou het onhandig zijn als de betonplaat een stuk hoger dan de omringende grond ligt. Dat zag ik bij iemand die een behoorlijk hoge betonvloer heeft laten storten. Steekt wel 20 cm naar boven. Waarom is dat? Ik snap natuurlijk wel, dat beton hoger moet, zodat regenwater niet naar binnen mag stromen.

En hoe dik mag een betonvloer minimaal zijn? Ik dacht 10 cm..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-07 10:51
Regenwater naar binnen stromen kun je oplossen door zo'n afvoergoot. Bedenk wel dat beton/tegels vaak vochtig worden door grondwater/regenwater.
Slechte beton vloer kan eindigen in "schotsen". Tegels hebben ook hun voordeel wat dat betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-07 14:56
P_Tingen schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:43:
En een restpartijtje tegels is goedkoop en zelf te leggen.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:39
schrips schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:58:
[....]
Omdat ik ook met een kruiwagen in en uit wil, zou het onhandig zijn als de betonplaat een stuk hoger dan de omringende grond ligt. Dat zag ik bij iemand die een behoorlijk hoge betonvloer heeft laten storten. Steekt wel 20 cm naar boven. Waarom is dat? Ik snap natuurlijk wel, dat beton hoger moet, zodat regenwater niet naar binnen mag stromen. [...]
Je kan natuurlijk gewoon een helling bij de open kant / deur maken. Dan is 15 tot 20cm best te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
hfolkers schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:45:
[...]

Tuurlijk, stelcon in je schuur... als er een vrachtwagen of shovel moet parkeren ja, anders een beetje overkill denk ik... en ook duurder dan zelf beton storten.
Een stelconplaat is niet duurder dan zelf storten.
Daarnaast bespaar je op arbeid, en gereedschappen.
En je moet nog maar afwachten of je hem zelf net zo strak krijgt.

Een stelconplaat zonder hoeklijn (de mooie) zijn 90 euro per stuk.
200x200x14cm

Dat is 0,56 kuub beton.

In 1 kuub beton gaan 84 zakken, dus voor 0,56kuub heb je 47 zakken nodig.
1 zak kost 4,19 bij de gamma.
47 x 4,19 = 196.93 euro

In de aanbieding met 20%korting zijn de zakken 3.35 euro
47 x 3.35 = 157.45euro

Met een kaal gestorte betonvloer ben je er niet, die stoft onwijs.
Dus daar moet een afwerkvloer op.
Garagevloer coating (epoxy) kost ook nog wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
FRANQ schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:38:
[...]

Een stelconplaat is niet duurder dan zelf storten.
Daarnaast bespaar je op arbeid, en gereedschappen.
En je moet nog maar afwachten of je hem zelf net zo strak krijgt.

Een stelconplaat zonder hoeklijn (de mooie) zijn 90 euro per stuk.
200x200x14cm

Dat is 0,56 kuub beton.

In 1 kuub beton gaan 84 zakken, dus voor 0,56kuub heb je 47 zakken nodig.
1 zak kost 4,19 bij de gamma.
47 x 4,19 = 196.93 euro

In de aanbieding met 20%korting zijn de zakken 3.35 euro
47 x 3.35 = 157.45euro

Met een kaal gestorte betonvloer ben je er niet, die stoft onwijs.
Dus daar moet een afwerkvloer op.
Garagevloer coating (epoxy) kost ook nog wat.
Goed je hebt een punt, maar in die 90 euro zit niet het laten leggen denk ik... en dat gaat je zelf niet lukken met een plaat van 1400kg.
Ook is een stelcon plaat niet gewapend, dus als je ondergrond verzakt/wegspoeld zal hij nog steeds breken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-07 21:44
Wij hebben op dit moment nog een garage met 30*30 tegels als vloer. Dit ligt er in sinds midden jaren 80 en had vermoedelijk al 30 jaar geleden opnieuw bestraat moeten worden. De hoogte verschillen zijn inmiddels 25cm.
Andere bijkomende nadelen;
Optrekkend vocht, de tegels zijn gewoon donker van het vocht.
Muizen/ratten graven zich gewoon een weg naar binnen, mede doordat alles dus fijn verzakt is.
schoonmaken is lastig, allemaal kieren.

Lang verhaal kort, hier komt volgende maand een betonvloer in de garage. Gevlinderd betalen wij nu 100euro per m2. Hier ga ik zelf later nog een coating opbrengen, maar dat lukt ook voor 400euro voor 24m2. En dan hoop ik er nooit meer omkijken naar te hebben. Tegels zijn een ramp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
hfolkers schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:43:
[...]

Goed je hebt een punt, maar in die 90 euro zit niet het laten leggen denk ik... en dat gaat je zelf niet lukken met een plaat van 1400kg.
Ook is een stelcon plaat niet gewapend, dus als je ondergrond verzakt/wegspoeld zal hij nog steeds breken.
Bezorgen is 90 euro, net als bij tegels, L profielen en dergelijke.
De chauffeur legt als de ondergrond vlak is de platen met zijn kraan zo op de juiste plek.

Kwestie van van te voren even afstemmen.

De L profielen voor mijn half ondergrondse fietsenschuur heeft hij keurig op een rij gezet in ieder geval.
(dingen zijn 140kg per stuk)

Zelf heb ik ook gestort, een plaat van 15cm dik.
Dit omdat de maten niet goed uit kwamen.
Inderdaad wel met betonijzer.

Maar heb daar achteraf nog egaline en een garagevloer coating op moeten doen.
Geen idee wat de egaline kostte, maar de garagevloer coating was ook ruim 100 euro.
(dat laatste heb ik onlangs overnieuw gedaan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-07 19:17

mjl

Ugh

Onze schuur (voorheen garage) ligt vol met 30x30 tegels, nou verzakt het hier niet.... Jarenlang een auto in geparkeerd en nu als klus/fietsenschuur in gebruik. Maar als je de wanden op een goede fundering zet zullen je tegels hooguit wat verzakken. Ik begrijp ook dat het maar voor beperkte duur is? dan zou ik lekker tegels leggen op zand, goed aanstamplen met een trilplaat...

Ik moet soms even stofzuigen als ik binnen gezaagd heb, maar daar heb ik een oude stofzuiger voor bewaard ;)

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vergeet niet dat je er niet bent met een paar zakken cement of betonmortelmix. Het vloertje wil je idealiter monoliet afwerken (vlinderen, polieren) en dat vraagt wat meer aan materieel en kundigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:25
Nadeel van tegels is vooral stof en zand wat tussen de naden gaat zitten.. eigenlijk los je dat alleen op met stofzuigen.
Je kan het ook vegen maar dat waait enorm stof op. Dan zit alles onder en je vergaat zowat zelf van de stof.
Beton is zeker beter als je t goed wilt doen. Als t goedkoop moet: tegels.
Misschien nog wel belangrijker: goede isolatie. Ligt hier niet, maar het kan mede daardoor extreem vochtig worden (dus roesten van spullen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Met @FRANQ Stelcon, het beste van beide werelden. Moet het ooit weg of verplaatst dan is dat ook 'zo' gebeurd als je een boer in de buurt hebt die ze op kan heffen.
Er is een reden dat die dingen op elk boeren erf liggen, stevig en toch flexibel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

ID-College schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:13:
Misschien nog wel belangrijker: goede isolatie. Ligt hier niet, maar het kan mede daardoor extreem vochtig worden (dus roesten van spullen)
Hoe zie je dat voor je als één kant van de schuur helemaal open blijft? :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:18
Heb vroeger een garage/werkplaatsje gehad met stoeptegels. Het enige voordeel is dat als je een schroefje of zo laat vallen het niet zo ver weg rolt ;)

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:25
DexterDee schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:25:
[...]

Hoe zie je dat voor je als één kant van de schuur helemaal open blijft? :Y)
Naja, dat het nat wordt van de regen is an sich nog niet zo erg, dat droogt relatief snel. Als het hier geregend heeft komt er enorm veel vocht optrekkend uit het zand. Het gevolg is dat na een fikse regenbui zomaar de schuur een paar dagen vochtig kan zijn omdat alles via je tegels moet drogen.

Zelfs als 1 kant openblijft, dan zou ik nog steeds isolatie eronder leggen persoonlijk. Een folie kan natuurlijk ook als je dat te duur vindt, als het maar iets is tegen optrekkend vocht.

Ik vind een schuur met 1 kant open meer een overkapping maargoed, what's in the name :P Weet niet wat TS exact van plan is en hoe groot alles wordt

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 24-04-2024 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

ID-College schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:43:
Ik vind een schuur met 1 kant open meer een overkapping maargoed, what's in the name :P Weet niet wat TS exact van plan is en hoe groot alles wordt
Het doorlezen van topicstarts is niet je favoriete hobby neem ik even voorzichtig aan? :P
Het wordt een half open kapschuur van 5,5 x 2,5 meter zoals uitgelegd in de TS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schrips
Even een paar reacties:
Stelconplaat is niet aan de orde, er kan achter mijn huis geen vrachtwagen of zelfs auto komen...
Iemand zegt isolatie, ook onder beton in een kapschuur? (lijkt me niet..)
Het voordeel van een schroefje dat niet zo ver wegrolt op een tegelvloer spreekt me wel aan.

Morgen komt de timmerman het plan doornemen. Ik weet nu wel zeker dat ik voor beton ga!

Bedankt voor het meedenken en reageren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
DexterDee schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:56:
[...]

Ik heb een schuur van 4x10 meter in de achtertuin. Jaren geleden heb ik 9x6m grond bijgekocht waardoor ik nu een mooi groen alg terras op het noorden heb achter de schuur.
Die schuur ga ik volgend jaar draaien en dan korter en breder maken. Blij dat er tegels in liggen, scheelt me een puincontainer of 2... Kans is wel groot dat de nieuwe schuur een betonvloer krijgt, die tegels gaan op Marktplaats.
Pagina: 1