path onder linux

Pagina: 1
Acties:

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
1)
als ik het goed begrijp zet je zo onder linux je path:
bv:

export JAVA_HOME=/var/sdk1.3/

alleen als je weer uitlogged is dat pad pleite,

dus ook maar in /etc/profile zetten.

2)
maar waar is ld.so.conf dan precies voor?
daar staan ook paden in.

3)
wat is het verschil tussen PATH en CLASSPATH?

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

• jeroen|IA
  • Laatst online: 26-05-2025
Op zondag 09 september 2001 19:29 schreef GiLuX het volgende:
1)
als ik het goed begrijp zet je zo onder linux je path:
bv:

export JAVA_HOME=/var/sdk1.3/
Nee. Het pad dat afgezocht wordt als jij een commando intypt heet PATH. Hier definieer je de environment variabele JAVA_HOME
alleen als je weer uitlogged is dat pad pleite,

dus ook maar in /etc/profile zetten.
Dat kan, maar dan definieer je het meteen voor alle gebruikers. Misschien handiger om het in je eigen profiel te zetten. Bij gebruik van Bash als shell is dat .bash_profile in je homedirectory
2)
maar waar is ld.so.conf dan precies voor?
daar staan ook paden in.
Dat zijn de directories die afgezocht worden door de runtime linker bij het laden van dynamische libraries (vgl. dll's onder windows)
3)
wat is het verschil tussen PATH en CLASSPATH?
Het zijn beiden environment variables, maar PATH wordt begrepen door je shell, CLASSPATH wordt alleen geïnterpreteerd door de java compiler.

• GiLuX
  • Laatst online: 12-11-2025
1)
maar hoe zet je dan je PATH?

2)
hoe krijg jij het voorelkaar om je geregistreerd op datum op 1998 te krijgen?
heeft jouw profile als enige de grote tweakerscrash van juni 1999 overleefd?

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

Verwijderd

Op zondag 09 september 2001 19:42 schreef GiLuX het volgende:
1)
maar hoe zet je dan je PATH?

2)
hoe krijg jij het voorelkaar om je geregistreerd op datum op 1998 te krijgen?
heeft jouw profile als enige de grote tweakerscrash van juni 1999 overleefd?
1)
Gewoon toevoegen aan de variabele PATH in je ~/.bash_profile of ~/./profile of voor iedereen in /etc/profile.

2)
Heeft Jeroen dat niet ooit zelf in de DB veranderd destijds?

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

nelske heeft zoals gewoonlijk weer alle antwoorden goed ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Op zondag 09 september 2001 20:38 schreef Jotti het volgende:
nelske heeft zoals gewoonlijk weer alle antwoorden goed ;)
:X, /me maakt wel eens wat foutjes hoor :D :P

Verwijderd

Oud topic, zelfde probleem
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2001 @ 19:46:
Gewoon toevoegen aan de variabele PATH in je ~/.bash_profile of ~/./profile of voor iedereen in /etc/profile.
Ik voeg aan /etc/profile variabelen toe maar het werkt niet.
Ik heb na "export PATH"

JAVA_HOME="/usr/java/jdk"
export JAVA_HOME
CATALINA_HOME="/usr/java/jdk"
export CATALINA_HOME
unmask 022

als ik echo gebruik staat er inderdaad een hoop in PATH maar niks in mijn eigen variabelen. Hoe krijg ik dit voor elkaar ?

Verwijderd

Wat staat er in je .profile, .bashrc in je homedir? Welke shell gebruik je? Wat heb je zelf allemaal al geprobeerd? Begrijp me niet verkeerd hoor, we willen je graag helpen, maar we verwachten ook enige actie van jouw kant... Heb je de manuals van profile al eens doorgelezen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 16:22:
Wat staat er in je .profile, .bashrc in je homedir? Welke shell gebruik je? Wat heb je zelf allemaal al geprobeerd? Begrijp me niet verkeerd hoor, we willen je graag helpen, maar we verwachten ook enige actie van jouw kant... Heb je de manuals van profile al eens doorgelezen?
Ik gebruik bash, in .bash_profile wordt enkel ~bin toegevoegd aan PATH als deze bestaat. In .bashrc gaat het meer over aliassen. Ik heb ook al gekeken of het in een andere shell wel werkt (nee dus) en in het commentaar boven aan /etc/profile staat dat het voor elke shell geld.

Verwijderd

Waarom verander je je PATH dan niet in ~/.bash_profile? Kun je gelijk je java vars inzetten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 17:01:
Waarom verander je je PATH dan niet in ~/.bash_profile? Kun je gelijk je java vars inzetten.
Nou omdat als je /etc/profile verandert je duidelijk het doel voor ogen hebt dat deze variabelen voor elke gebruiker gelden.Verder gaat het mij niet om de PATH variabele maar om JAVA_HOME en CATALINA_HOME..

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heb je /etc/bash.bashrc al eens geprobeerd?

Verwijderd

blaataaps schreef op donderdag 07 april 2005 @ 17:34:
Heb je /etc/bash.bashrc al eens geprobeerd?
Nee nog niet, want dit is toch de juiste plaats om het aan te passen (als ik het voor elke gangbare shell wil laten gelden)?

Overigens ik ben er nu achter dat het enkel net werkt vanuit gnome in een terminal venster. Als ik met ctrl-alt-f2 schakel naar tekst en dan inlog werkt het daaronder wel...

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 17:42:
[...]

Overigens ik ben er nu achter dat het enkel net werkt vanuit gnome in een terminal venster. Als ik met ctrl-alt-f2 schakel naar tekst en dan inlog werkt het daaronder wel...
Dat is precies het verschil tussen de -rc files en -profile files. Het ene is voor zogenaamde loginshells, het andere niet.
Uit man bash, het hoofdstukje invocation:
When bash is invoked as an interactive login shell, or as a non-interactive shell
with the --login option, it first reads and executes commands from the file
/etc/profile, if that file exists. After reading that file, it looks for
~/.bash_profile, ~/.bash_login, and ~/.profile, in that order, and reads and exe­
cutes commands from the first one that exists and is readable. The --noprofile
option may be used when the shell is started to inhibit this behavior.

When a login shell exits, bash reads and executes commands from the file
~/.bash_logout, if it exists.

When an interactive shell that is not a login shell is started, bash reads and exe­
cutes commands from ~/.bashrc, if that file exists. This may be inhibited by using
the --norc option. The --rcfile file option will force bash to read and execute
commands from file instead of ~/.bashrc.
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen :)
Pagina: 1