Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-05 07:56

timhtc

Home Energy Management

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Voor mijn vrouw (en ook een beetje voor mij) ben ik op zoek naar een basic allround PC, en ik kijk er naar uit deze zelf te gaan bouwen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal voornamelijk gebruikt worden om een aantal lichte spellen mee te spelen. Heel specifiek gaat het om Age of Empires II en 3 en om Sims 4. Hoewel de pc aan een 4K monitor gehangen wordt is het prima dat de games op 1080P draaien met basis instellingen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Als budget gaan we uit van 550-700 euro (excl. win11 licentie).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
27" 4K monitor, toetsenbord en muis zijn al aanwezig evenals een gigabit bedrade netwerkaansluiting

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De voorkeur gaat uit naar een middelgrote case met moderne componenten waardoor het systeem wellicht over enkele jaren uitgebreid kan worden.

Mijn oog was gevallen op het AMD AM5 platform met DDR5 ram en een CPU met integrated graphics. Als case vinden we de NZXT H5 Elite heel mooi.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor suggesties. En heb alvast het volgende systeem samengesteld: wenslijst: Allround basic PC toekomstbestendig
De case en formaat hebben wel mijn voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Hier heb ik mij recent niet meer in verdiept maar indien het de prestaties zeer te goede komt verdiep ik me daar graag meer in.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben erg benieuwd hoe er gedacht wordt over het idee om voor integrated graphics te gaan gelet op ons verwacht gebruik. Daarnaast ben ik natuurlijk benieuwd of er ervaringsdeskundige zijn die een soortgelijk systeem gebouwd of in gebruik hebben.

Specifiek ben ik benieuwd naar advies over de geselecteerde voeding i.c.m. de case en of het mogelijk is om kabels hierin netjes weg te werken.

Daarnaast wordt ik overdonderd met opties wat betreft RAM waarbij ik enkel selecteer op prijs <100 euro, snelheid, en RGB. Mochten hier betere keuzes in te maken zijn dan hoor ik dat graag.

Voorstel (om op te schieten door de Tweakers):
wenslijst: Allround basic PC toekomstbestendig

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 8600G Boxed€ 222,99€ 222,99
1MoederbordenASRock B650M PG Lightning€ 124,-€ 124,-
1BehuizingenFractal Design Pop Mini Air RGB Black TG Clear€ 81,49€ 81,49
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA€ 99,-€ 99,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 58,90€ 58,90
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 1TB€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 656,28

[ Voor 5% gewijzigd door timhtc op 25-04-2024 21:17 ]

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:17
Geef wat meer uit aan een 8600G ipv de 8500G. Veel betere cpu en veel betere gpu.

Die EVGA voeding is veel te duur. uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W is goedkoper en beter. uitvoering: Seasonic G12 GC-550 als je iets meer vermogen wilt (wat voor het huidige systeem niet nodig is).

Edit: en een betere SSD voor een handje vol € extra uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 1TB

De NZXT H5 is overigens wel erg groot voor zo'n klein moederbordje. uitvoering: Fractal Design Pop Mini Air RGB Black TG Clear is kleiner en goedkoper. uitvoering: DeepCool Macube 110 Zwart is nog goedkoper en van erg hoge kwaliteit voor die prijs.

[ Voor 42% gewijzigd door Uszka op 23-04-2024 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

Topicstarter
Uszka schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:40:
Geef wat meer uit aan een 8600G ipv de 8500G. Veel betere cpu en veel betere gpu.

Die EVGA voeding is veel te duur. uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W is goedkoper en beter. uitvoering: Seasonic G12 GC-550 als je iets meer vermogen wilt (wat voor het huidige systeem niet nodig is).

Edit: en een betere SSD voor een handje vol € extra uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 1TB

De NZXT H5 is overigens wel erg groot voor zo'n klein moederbordje. uitvoering: Fractal Design Pop Mini Air RGB Black TG Clear is kleiner en goedkoper. uitvoering: DeepCool Macube 110 Zwart is nog goedkoper en van erg hoge kwaliteit voor die prijs.
Bedankt voor de goede suggesties. Die van de ssd cpu en voeding heb ik alvast verwerkt. Voor de case ga ik me nog wat verder verdiepen. Wat RGB toevoegen zonder er direct een kermis van te maken lijkt me wel leuk.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 14:41
Ik zou ook voor 32GB gaan, zeker voor die paar euro extra: uitvoering: Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:56
Eens met de 32 GB aangezien je geen plek over hebt en 16 GB over 5 jaar waarschijnlijk niet voldoende is.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:22
Ook ik zou een veel kleinere case pakken en een cpu koeler toevoegen van het geld dat je bespaard.
Dit onderdeel is nu het onderdeel dat het meeste geluid maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joe28965
Let er trouwens ook op dat de kast die je nu gekozen hebt wel USB-C heeft, maar je moederbord geen interne header voor USB-C heeft. MAW je kan hem niet aansluiten.

Je moederbord heeft trouwens achterop ook geen USB-C aansluiting en ook geen displayport. Mocht je die wel willen, dan ben je wel 30 euro meer kwijt, maar dan krijg je ook wat meer. Zie bijvoorbeeld de vergelijking tussen deze moederborden: https://tweakers.net/pric...;1925104;1925108;1986946/
De eerste is jouw moederbord en de andere 3 hebben zowel interne als externe USB-C aansluitingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Joe28965 op 24-04-2024 08:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17
Heb je ook aan tweedehands gedacht? Voor 700 kan je tweedehands een hoop meer grafische power krijgen. Gezien je al een grote 4K monitor heb is het natuurlijk wel leuk om die lichte spellen op hoge kwaliteit op 1440p of misschien wel 4K te kunnen spelen.

First glance voorbeeldje in V&A: v&a aangeboden: Game PC | 5600x + RTX 4060 Ti

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:56
USB-C voor- of achterop lijkt me wel een vereiste inderdaad.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

Topicstarter
Bedankt voor alle suggesties. Inmiddels is ieder onderdeel wat ik origineel in gedacht had al gewijzigd en is de setup een stuk beter. Tips suggesties en ervaringen zijn nog steeds welkom! :)

Is het gebruik van een apart CPU koeler echt een waardevolle verbetering?

Zijn er nog accessoires waar ik aan moet denken om een werkende build te bouwen. Ik denk aan kabels en schroeven.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joe28965
Volgens deze test (https://www.xda-developers.com/amd-ryzen-5-8600g-review/) gaat hij anders wel throttlen met de stock koeler

Kabels en schroeven krijg je bij de onderdelen er bij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-05 18:07

Bouwer21000

Bigger number better

Ik denk dat specifiek voor AoE3 en Sims 4, je niet eens een 8000-serie processor nodig hebt. AoE3 weet ik uit ervaring dat die echt overal wel op draait, en volgens deze thread kan het met de Sims 4 ook wel redelijk: https://www.reddit.com/r/...top_for_playing_the_sims/
Dan kan je voor de uitvoering: AMD Ryzen 5 7600 Boxed gaan, die wat goedkoper en qua CPU-power een mooi stukje sterker is dan de 8600G.

Als ik naar deze benchmarks kijk haalt de 7600 op GTA V 1080p zo'n 23 fps, als je er vanuit gaat dat die game vele malen zwaarder en complexer is dan de Sims 4, denk ik dat het best goed komt. Als je later zwaardere games wil gaan spelen, zou ik voor een goedkope tweedehands videokaart gaan zoals een GTX 1060 of een RX580. Dat zou de 8000-serie qua performance dik inmaken.

Tip voor een goedkope koeler: https://www.amazon.nl/The...FDB-lagers/dp/B09NSBD1BG/, dat kan in geluidproductie inderdaad wel wat schelen bij wat hogere load. Als hij met de stock koeler kan throttlen is het het zeker waard.

Als behuizing kan je ook nog de uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket overwegen als je echt een kleine case wil, maar dat is qua bouw wel ietsje complexer. Hoewel het meevalt doordat je (nog) geen videokaart hebt. (Hij is wel een beetje saai zonder RGB)

Ik zou nog de uitvoering: ASRock B650M PG Lightning overwegen als moederbord, die heeft een aantal voordelen boven de D3HP zoals een extra M.2 slot, hogere USB-snelheden, een betere VRM en meer fan-connectors.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:09
De pocket die @Bouwer21000 aanhaalt zou ik zeker overwegen. Als je daar een SFX voeding in plaatst heb je zat ruimte voor een normaal geprijsd game systeem, later met videokaart en toch een heel compacte case.

Het kan ook extremer, zoals de uitvoering: Jonsbo C6 Black maar dan wordt het wel iets meer knutselen

Over die GTA V resultaten, daar moet je mee uitkijken. GTA V is een heel, heel erg lichte game op de laagste settings. Daarom wordt dat zo vaak gebenchmarked bij APU’s.
Eigenlijk ontzettend indrukwekkend van rockstar gezien het om een gta game gaat.
GTA scaled van vliegen op een aardappel naar ploeteren op een redelijk high end pc aan de hand van de settings

[ Voor 31% gewijzigd door youridv1 op 25-04-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

Topicstarter
Bouwer21000 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:02:
Ik denk dat specifiek voor AoE3 en Sims 4, je niet eens een 8000-serie processor nodig hebt. AoE3 weet ik uit ervaring dat die echt overal wel op draait, en volgens deze thread kan het met de Sims 4 ook wel redelijk: https://www.reddit.com/r/...top_for_playing_the_sims/
Dan kan je voor de uitvoering: AMD Ryzen 5 7600 Boxed gaan, die wat goedkoper en qua CPU-power een mooi stukje sterker is dan de 8600G.

Als ik naar deze benchmarks kijk haalt de 7600 op GTA V 1080p zo'n 23 fps, als je er vanuit gaat dat die game vele malen zwaarder en complexer is dan de Sims 4, denk ik dat het best goed komt. Als je later zwaardere games wil gaan spelen, zou ik voor een goedkope tweedehands videokaart gaan zoals een GTX 1060 of een RX580. Dat zou de 8000-serie qua performance dik inmaken.

Tip voor een goedkope koeler: https://www.amazon.nl/The...FDB-lagers/dp/B09NSBD1BG/, dat kan in geluidproductie inderdaad wel wat schelen bij wat hogere load. Als hij met de stock koeler kan throttlen is het het zeker waard.

Als behuizing kan je ook nog de uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket overwegen als je echt een kleine case wil, maar dat is qua bouw wel ietsje complexer. Hoewel het meevalt doordat je (nog) geen videokaart hebt. (Hij is wel een beetje saai zonder RGB)

Ik zou nog de uitvoering: ASRock B650M PG Lightning overwegen als moederbord, die heeft een aantal voordelen boven de D3HP zoals een extra M.2 slot, hogere USB-snelheden, een betere VRM en meer fan-connectors.
Bedankt voor de suggesties. Ik overweeg om vanmiddag de onderdelen te gaan halen bij Azerty. Enkel het aanbevolen moederbord hebben ze niet voorradig. Is deze een passende alternatief: https://tweakers.net/pric.../asrock-b650m-pro-rs.html?

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

Topicstarter
De overwegingen om voor een kleinere build te gaan zijn verleidelijk alleen lever ik daarvoor te veel in op bouwgemak en de uitstraling van de Pop mini spreekt me wel aan.

Het idee van tweedehands is inderdaad budgetwise slim, echter kijk ik er naar uit het bouwproces zelf te doorlopen.

De standaard CPU koeler upgraden ga ik doen zodra ik in de praktijk ervaar dat de CPU tegen grenzen aan loopt.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
Ik ga er vanuit dat je de standaard cpu koeler direct overbelast raakt zodra de iGPU aangesproken wordt. Dat is bij APU's eigenlijk altijd zo. Zeker stockkoelers zijn niet berekend op de heat load van een GPU of FPU.

Maar je riskeert niks door de kat uit de boom te kijken, dus het valt te proberen :)

De uitvoering: Arctic Freezer 36 zou mijn budget aanrader zijn als je hem echt voor de nu geadverteerde max 29 euro kunt kopen

[ Voor 41% gewijzigd door youridv1 op 26-04-2024 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:22
uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE als deze in je case past is het mooi alternatief als de Arctic omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

Topicstarter
youridv1 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:51:
Ik ga er vanuit dat je de standaard cpu koeler direct overbelast raakt zodra de iGPU aangesproken wordt. Dat is bij APU's eigenlijk altijd zo. Zeker stockkoelers zijn niet berekend op de heat load van een GPU of FPU.

Maar je riskeert niks door de kat uit de boom te kijken, dus het valt te proberen :)

De uitvoering: Arctic Freezer 36 zou mijn budget aanrader zijn als je hem echt voor de nu geadverteerde max 29 euro kunt kopen
Als ik filter op een cooler kleur zwart met RGB <50euro. Welke levert dan goede prestaties?
https://tweakers.net/pric...;1921844;1901274;1778010/

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
@timhtc uit die opties zou ik voor de peerless assassin rgb gaan. Qua prijs beetje middenmoot in die lijst en qua performance veruit de beste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGhQK6AoIOqXnYQ-Tlxf7VAZSvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIi14zhPkTplCmD7hdN27wTC.jpg?f=fotoalbum_large Vandaag de onderdelen opgehaald en gemonteerd. Verliep allemaal soepel en werkt goed.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

Topicstarter
Zojuist de CPU koeler upgrade uitgevoerd. De eerste fan zit iets hoger ivm de RAM hoogte. Dat heeft weinig invloed op de prestaties. Wel vind ik het jammer dat het de RGB van de RAM blokkeert. Kun je deze koeler ook in pull configuratie (dus met de fans achter de radiator) plaatsen? Of kan ik de eerste fan weglaten? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lMnwi8UczPROqxfeZQpdEDXGO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uj8SnihcMK69RcP6BKYtDfZd.jpg?f=fotoalbum_large

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Bij de meeste dubbele tower koelers doet de voorste fan bij benadering niets. Dus je kunt hem weg laten of in pull configuratie monteren.

Benchmarkje draaien zoals Aida64 en dan temperatuur bijhouden met iets als HWInfo64 met en zonder voorste fan om te verifiëren dat dat ook voor de Peerless Assassin geldt.

[ Voor 4% gewijzigd door youridv1 op 01-05-2024 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-05 20:06

Thomg

Aww yiss

En zeker ook niet vergeten om de fanprofiles wat minder agressief te maken, out of the box zijn ze vaak onnodig luid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

Topicstarter
Thomg schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:02:
En zeker ook niet vergeten om de fanprofiles wat minder agressief te maken, out of the box zijn ze vaak onnodig luid.
Ze staan beide als volgt. Ik kan in de specs niet terugvinden tot hoeveel rpm ze terug te regelen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_efL-x54SwBh44tG9s5i-sFVQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UgUyVhF4bQLWzQviHjsgSlHb.png?f=fotoalbum_large

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

Topicstarter
Hierna overweeg ik me te verdiepen in overklokken. Waarvan ik nog niet weet of het wat op kan leveren in deze setup.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zo te zien cappen je fans op ~1400 rpm, dus daar hoef je niet heel veel aan aan te passen. Casefans ook? Op welke temperatuur regelen ze?

Je kan er op zich voor kiezen om de fanspeed te cappen op iets van 70% omdat het verschil tussen 70 en 100 toch vrij marginaal zal zijn voor performance maar wel significant voor geluid.

Wat probeer je precies te bereiken met een OC op een 8600G? Zorg er wel voor dat je geheugen EXPO/XMP heeft ingeladen en dat het niet op stock snelheid draait.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 01-05-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

Topicstarter
Thomg schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:40:
Zo te zien cappen je fans op ~1400 rpm, dus daar hoef je niet heel veel aan aan te passen. Casefans ook? Op welke temperatuur regelen ze?

Je kan er op zich voor kiezen om de fanspeed te cappen op iets van 70% omdat het verschil tussen 70 en 100 toch vrij marginaal zal zijn voor performance maar wel significant voor geluid.

Wat probeer je precies te bereiken met een OC op een 8600G? Zorg er wel voor dat je geheugen EXPO/XMP heeft ingeladen en dat het niet op stock snelheid draait.
Goede vraag, ik heb nog geen directe aanleiding om iets aan overklokken te doen. Zie in de BIOS dat bijna alles op auto staat. Gezien mijn huidige kennisniveau misschien maar beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiS23MbYAFE0_1lTzBTZwWv-dxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rw67I1WdIhbOHJzPmzZ7zpys.jpg?f=fotoalbum_large

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Wel EXPO enablen dus, je laat wat performance liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:34
*knip* offtopic

[ Voor 89% gewijzigd door br00ky op 07-01-2025 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Lol nvm

[ Voor 92% gewijzigd door Dekar op 07-01-2025 18:35 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

Topicstarter
@Dekar @teo1966 toch wel benieuwd wat jullie te melden hebben...

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:34
niks meer jammer maar helaas was gewoon een vraag 2 monitors op deze processor als dat ging op de hdmi poort
Pagina: 1