Zwembad verlichting aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimGeerts
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-03 16:12
Hey allemaal,

Wij zijn volop het terras aan het betegelen (en de wand van ons half ingegraven zwembad), maar de verlichting van het zwembad is nooit aangesloten geweest (lang verhaal, slechte aannemer).
Nu, het enige dat ik weet is dat het twee lampen zijn van elks 300W, 12V, en dat de kabels (1 per lamp) los hangen naast het zwembad.

Omdat dit nu zorgt dat we de zijkant niet kunnen afwerken tot die kabels bevestigd zijn en eventueel naar de zekeringkast getrokken worden in het tuinhuis, wou ik eens even "slimmere" mensen raadplegen op dit forum.

Indien ik een transo koop zoals hier beschreven, dan kan ik toch die twee kabels aansluiten op die transfo en vanuit de derde uitgang de kabel richting tuinhuis trekken, juist?

Indien ja, een aantal vraagjes
  • Wat voor kabel moet dit dan zijn die ik richting de zekeringkast moet leggen (ik ben een leek wanneer het over electriciteit gaat).
  • De afstand van het zwembad tot aan de zekeringkast is ongeveer 20 meter, speelt die afstand mee in de beslissing welke kabel er gebruikt moet worden?
  • Indien de huidige lamp-kabels niet lang genoeg zijn om samen tot aan de transo te geraken, hoe zou ik deze verlengen, en met welke kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:29
wat voor lampen zijn het?
wat staat er in de handleiding?
waar is de standaard bijgeleverde trafo?

lampen van zwembad + aansluitingen moeten IP 67 zijn, dat is niet elke trafo zomaar ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:27

dragonhaertt

@_'.'

300W op 12V is 25 ampère.
Dan wil je de kabel tussen de trafo en de lamp zo kort mogelijk hebben.

Het lijkt me dus inderdaad verstandig om de trafo dicht bij de lampen te plaatsen en dan een 230V aansluiting naar je meterkast aan te leggen.

Overigens denk ik dat je misschien beter hier een professioneel elektriciën voor moet laten komen, als je zelf een leek bent.

[ Voor 20% gewijzigd door dragonhaertt op 23-04-2024 21:50 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimGeerts
99ruud99 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:46:
wat voor lampen zijn het?
wat staat er in de handleiding?
waar is de standaard bijgeleverde trafo?

lampen van zwembad + aansluitingen moeten IP 67 zijn, dat is niet elke trafo zomaar ;) .
Enige dat ik er van weet is 2 x 300W/12V.
Meer info heb ik niet, aannemer heeft het laten afweten en weigert nog iets te komen doen (faillissement), zwembad aannemer was hiervan een onderaannemer en is nu ook met de noorderzon verdwenen.
Aldus ook geen bijgeleverde trafo.
dragonhaertt schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:49:
300W op 12V is 25 ampère.
Dan wil je de kabel tussen de trafo en de lamp zo kort mogelijk hebben.

Het lijkt me dus inderdaad verstandig om de trafo dicht bij de lampen te plaatsen en dan een 230V aansluiting naar je meterkast aan te leggen.

Overigens denk ik dat je misschien beter hier een professioneel elektriciën voor moet laten komen, als je zelf een leek bent.
Dit zou ideaal zijn, moest er iemand ingaan op mijn vraag om te komen zien/helpen.
Zaten tijdens de werken aan ons huis al met twee verschillende electriciens (één had de electriciteit binnen gedaan, andere buiten, beiden gestopt na het minimum wegens failliete aannemer, geen gehoor meer ookal wou ik de overige werken zelf betalen).

Ik lees hier nu vooral: best niet zelf regelen, en toch maar blijven verder telefoneren om iemand te vinden die dan toch de moeite wil doen om een installatie die ze zelf niet gemaakt hebben te komen bekijken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Probeer erachter te komen welk merk je lampen zijn:
300W is VEEL, dat wil je niet zomaar even aansluiten zonder kennis.

Is het bijvoorbeeld deze: https://www.zwembad.eu/ve...00-lumen-12v-vervang-lamp (dit is een losse lamp die de lamp kan vervangen)
Dat zou inhouden dat je 4000 lumen lamp hebt, als je dat in LED vorm pakt is het "maar" 50 Watt - wat al een heel stuk veiliger aansluiten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimGeerts
Ik zal horen of de tegelman later (liefst voor de zomer) nog tijd heeft om verder te doen, en dan laten we het voorlopig bij het terras (niet de opstaande wanden waar nu de kabels nog los hangen).
Op die manier heb ik dan meer tijd om heel de zaak eens te bekijken.

Let wel, ik bedoelde met mijn originele bericht helemaal niet dat ik ook de effectieve aansluiting aan de zekeringkast zou doen, dit zou later nog kunnen gedaan worden door een "echte" elektricien.
Ik wilde enkel zorgen dat de twee kabels van de lampen (die lampen zijn trouwens al bevestigd in het zwembad, ingebouwd en alles, enkel de kabels zijn niet verbonden) verbonden kunnen worden met een trafo, en dan een lang genoege 220/230V kabel klaarleggen vanuit die trafo die dan later bevestigd kan worden.
Dit gewoon om ervoor te zorgen dat het stuk AAN het zwembad vast zit en betegeld kan worden.

Echter, LED ipv de huidige lampen lijkt me op energie vlak dan ook weer niet slecht natuurlijk...
Dan stel ik mij de vraag waarom de zwembadbouwer hier überhaupt in het begin al niet voor gekozen had...

Dank voor de info in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
halogeen is stukje goedkoper - en geeft "mooiere" lamp: led zie je vaak losse ledjes in zitten, halogeen is 1 lamp met grote reflector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:41
Wat ik zou doen is die krengen vervangen voor LED.
Van heel dichtbij zie je de losse LEDs inderdaad maar het lichtbeeld is gewoon een mooie volle gloed hoor.
Mijn lampen zijn 30watt per stuk.

[ Voor 58% gewijzigd door GeeMoney op 23-04-2024 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-04 17:42
Maak anders even foto's van de lamp + behuizing dan is het misschien makkelijker om te adviseren.

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimGeerts
The-Priest-NL schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 23:32:
Maak anders even foto's van de lamp + behuizing dan is het misschien makkelijker om te adviseren.
Zal morgen proberen, ik kan er namelijk niet goed naartoe nu doordat een stuk van het tegel terras net gelijmd is.
Maar, mits wat parkour moet het wel lukken hahahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:09
Dit topic lijkt wel een kopie van deze
https://www.circuitsonline.net/forum/view/50196

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:16

FreakNL

Well do ya punk?

Zit alleen 17 jaar tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimGeerts
Right, een (late) update, na nog wat nadenken over heel het gedoe met onze zwembad verlichting (of meer bepaald de elektrische installatie ervan) en mede na het lezen van deze replies hier, heb ik ondertussen twee LED spots gekocht ter vervanging van de halogeen lampen.
Heb hierbij ineens een trafo gekocht, maar zit toch nog met een paar vraagjes.

Lampen: 2 x LED(13W, 12V)
Trafo: Torytrans 100VA (100W, 12V)

Mag ik de kabels van beide lampen samen verbinden alvorens ze richting trafo te sturen?
Dus, ergens aan de wand van het zwembad de beide kabels laten samenkomen, en vanuit dat punt met één kabel richting technische ruimte (waar trafo hangt), en dan daar enkel die kabel in steken.
Of, moeten beide kabels apart naar de trafo gaan om daar (in één, want er is maar één) uitgang van de trafo aangesloten te worden.

Lengte van de verste lamp ten opzichte van de technische ruimte is ongeveer 30m kabellengte (in één stuk, dus moest ik ze eerst laten samenkomen en met één kabel naar de technische ruimte gaan vanaf de achterkant van het zwembad, dan zal de langste kabel ongeveer 23 meter zijn, en de aftakking een 7 tal meter tot aan de lamp)

Er liggen reeds drie verschillende kabels vanuit de technische ruimte tot aan de achterkant van het zwembad, enige opschrift dat ik kan zien is "0,6 / 1kV". Maar zag niets op de kabels staan met betrekking tot de mm2 van de effectieve kabels die erin zitten (er zitten er telkens drie in, neutral, hot, aarding).

Kan ik één van die kabels gebruiken om vanuit de technische ruimte (aangesloten op de trafo 12v uitgang) stroom te leveren tot aan de achterkant van het zwembad, en daar dan splitsen naar de twee kabels van de lampen?
Of moet ik twee van die drie kabels gebruiken om telkens als voeding voor 1 lamp (ookal steken die dan alletwee in dezelfde uitgang van de trafo)?

Sorry, veel info, maar denk dat je dan in ieder geval een beter zicht krijgt op wat hier allemaal al ligt en wat er mee gedaan zou kunnen worden.

Thanks!
Pagina: 1