• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:55
Ik woon op dit moment in een redelijk nieuw appartement (2020).
Betreft sociale huur.

Ik heb 8 zonnepanelen. Heb geen idee wat voor installatie er ligt, omdat dit door de woningbouw is neergelegd.
De panelen liggen zo op het dak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNMJ8mjSvrgmI9jEZ5JymxG0LH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lO1GZ0mTqgbS4cLNGC78NBJZ.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik kijk naar mijn opbrengsten vanuit de energieleverancier de afgelopen jaren, kom ik uit op:

Teruglevering normaaltarief: 905 kWh
Teruglevering daltarief: 437 kWh

Het gaat om een tariefperiode van mei t/m mei (jaar). Als ik Google op wat 8 panelen zouden moeten opbrengen (ca. 2300 kWh), kom ik daar helemaal niet aan.
Hoe is dit verschil te verklaren?

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:44
Teruglevering is niet hetzelfde als opbrengst. Tijdens de opbrengst wordt er ook verbruikt.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:36
Onder de panelen zit een sticker. Dan kun je zien wat voor panelen het zijn. En informatie over je omvormer helpt dan ook. Dan kun je zo uitrekenen waar je op uit hoort te komen.

Verder moet je de cijfers van je omvormer pakken. Niet die van je energieleverancier want daar is je eigen verbruik al af.

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:55
guido66 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:28:
Teruglevering is niet hetzelfde als opbrengst. Tijdens de opbrengst wordt er ook verbruikt.
alwind schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:29:
Onder de panelen zit een sticker. Dan kun je zien wat voor panelen het zijn. En informatie over je omvormer helpt dan ook. Dan kun je zo uitrekenen waar je op uit hoort te komen.

Verder moet je de cijfers van je omvormer pakken. Niet die van je energieleverancier want daar is je eigen verbruik al af.
Ah ik voel me zo dom. Dat is natuurlijk zo. Bedankt.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
De panelen liggen behoorlijk dicht op elkaar, ook dat kost opbrengst, met name bij laagstaande zon.