Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 22:07
Ik ben niet zo een fan van bios onnodig updaten maar waarschijnlijk is dit nu nodig.Ik heb een Asrock steel legend b450 met momenteel een ryzen 2600 cpu erin en bios versie 3.20

Nu heb ik via een tweaker een Ryzen 5600x gekocht die ik morgen ontvang. Nu heb ik gekeken bij de bios van dit moederboard maar ik vermoed dat ik moet upgraden naar 3.70.
1. Supports Ryzen 5000 series CPU.
2. Support Ryzen 5000 G-series processors

*ASRock do NOT recommend updating this BIOS if you are going to use Pinnacle, Raven or Summit Ridge CPU on your system.
*Before updating this BIOS, please also read the description in previous BIOS version.

Nu heb ik daar wat korte vragen over.
- Klopt het dat ik minimaal naar die bios moet en zouden jullie dan ook aanraden om tot daar te flashen.
- Kan ik van 3.20 direct naar 3.70 flashen of eerst 3.50. Ik meen me te herinneren dat ik direct de juiste kon flashen.
- Ik neem aan dat ik de 2600 erin laat zitten, dan de flash uitvoer en dan de 2600 omruil voor de 5600x en dat het dan zou moeten werken.. klopt dat?
- nog dingen om rekening mee te houden?

Wellicht is er ook nog de volgende optie. Ik koop van een tweaker een MSI MPG X570 Gaming Plus over. Ik zou er ook voor kunnen kiezen om de ryzen 5600x daarin te zetten en de Asrock voor de 2600 te laten. Ik wil er 2 aparte pc's van maken. Is dat een logischere en slimmere oplossing of moet ik dan waarschijnlijk ook flashen? Ik weet niet wat daar voorheen voor cpu in zat.

Dank jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Flashen kun je gelijk naar de laatste versie doen. Het hele flashgeheugen wordt overschreven, dus het heeft geen zin om eerdere versies erop te hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Misschien ook nog even checken of je RAM wel wordt ondersteund met een Vermeer CPU: https://www.asrock.com/mb...Legend/index.asp#MemoryVM

(geen idee of er grote verschillen zitten in de RAM compatibiliteit tussen Pinnacle Ridge en Vermeer)
arjanvr schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:52:
*ASRock do NOT recommend updating this BIOS if you are going to use Pinnacle, Raven or Summit Ridge CPU on your system.
Hm, dan zou ik dit pas doen op het moment dat je je nieuwe CPU in huis hebt.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Ja de ram word ondersteund. Om die reden ging ik sowieso wachten op mijn nieuwe cpu. In dat moederbord wat ik nog krijg zat een 5800x3d dus wellicht kan ik daar beter daar die nieuwe cpu in stoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wel bijzonder dat er een melding staat over Pinnacle, Raven en Summit Ridge CPU, terwijl je 2600 een Pinnacle Ridge is.

Als je trouwens nog wat langer met dit systeem wil doen, zou ik persoonlijk wel naar een nieuwere BIOS gaan. Vanaf versie 4.20 wordt Windows 11 namelijk ondersteund, of eigenlijk zal Windows niet gaan piepen dat het er niet op zou kunnen draaien om een of andere reden. Wellicht omdat vanaf versie 4.20 fTPM standaard aan zal staan en Windows 11 vereist TPM.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Ik heb geen idee maar ik zag dat ik beter niet verder kon upgraden voor die 2600. Ik denk steeds meer dat ik misschien beter die 2600 kan laten waar hij is en de 'nieuwe' 5600x dan op dat msi bord zetten met de ram die ik erbij krij want daar zat al een 5800x3d op wat net als de 5600x onder vermeer valt. Denk dat ik dan een hoop problemen voorkom en dat x570 bord is vast beter dan dat b450 bord dus beter bij de snellere cpu.

Overigens draai ik gewoon Windows 11 op de asrock met die 2600 en dat was gewoon een legitieme upgrade vanuit Windows 10 zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is geheel afhankelijk wat je wilt gaan doen met je systeem. De B450 chipset ondersteund je 2600 prima, net als de 5600X die je straks hebt. Voor compatibiliteit hoef je het niet te doen.

Is er iets specifieks wat je nu mist? Iets waarvan je echt denkt dat je het moet hebben? Als ik het verschil tussen de twee chipsets bekijk, is het enige echt noemenswaardige verschil PCIe gen3 vs PCIe gen4.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1