Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxGuevara
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-04 10:49
Hallo,

Afgelopen week zijn er hier zonnepanelen geleverd en geïnstalleerd.
Tijdens het proces gezamenlijk met de installateur besloten dat in ons huis een PV verdeler de slimste optie zou zijn, omdat een nieuwe kabel trekken nogal onhandig ging worden.

De monteur heeft de 2,5mm draden van de wasmachine groep uit zijn oorspronkelijke B16 ABB automaat gehaald en in deze Gacia B20 automaat verwerkt, welke vervolgens op een van de bestaande aardlekschakelaars is aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeSAgGRCHWffzsuG9E3-ysgSGXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TNsFaCDvbjtwoLMHfb88PIq.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens is boven bij de wasmachine de PV verdeler als volgt ingedeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41y3OGztZ_bsVCml4tjQbHyq2I4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbuHVgvNau4IfgzBKeJ2r9dW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hier een aantal vragen over:

- Als in de PV verdeler 2 automaten zitten van type B16, dan heeft het aanpassen van B16 naar B20 beneden in de meterkast toch geen enkel nut, of zie ik dat verkeerd?
- Aangezien de B20 automaat beneden in de meterkast op een aardlekschakelaar zit welke op 30mA tript, dan heeft het toch geen nut om de alamat boven in de PV verdeler (die naar de zonnepanelen gaat) 300mA te maken?
- Mag zo'n smalle alamat van 300mA uberhaupt wel in een woning? Ik meen gelezen te hebben dat dit niet helemaal conform de norm is?
- Gacia lees ik sowieso niet veel goeds over hier, kan ik die misschien beter vervangen voor degelijk spul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:21
Hierbij antwoorden op de vragen:
1: je statement klopt, naar het is niet verkeerd, 2.5mm2 kan tot maximaal 20A belast worden. Voor selectiviteit is het wel logischer om dit zo te doen. Oftewel hier is niets mis mee.

2: dit is inderdaad vreemd de aardlek in de meterkast zal er altijd als eerste uit gaan! Weet je zeker dat de b20 gavia achter de aardlek zit? Is lastig te zien op de foto.

3: bij mijn weten mag dit prima, wordt netjes gecertificeerd verkocht ook door geronomeerde partijen.

4: dit is persoonlijke mening. Zolang het gecertificeerd is is het goed. Als je je er oncomfortabel bij voelt zou ik zeggen vervang het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:42
Die B20 automaat in de hoofdgroepenkast zit niet achter een aardlek. Daarboven zie ik 3 sets kamrail voor de 12 automaten boven de foto. Dat betekend dat dit de uitgang is.

Er zit een 3voudige kamrail onder de aardlekschakelaars waar ze beide open aansluitingen op de aardlekschakelaars als doorlus verbinding hebben gebruikt. Hier zitten dan de 2 aardlekautomaten aan links en rechts van de aardlekschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxGuevara
Ricko1 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:39:
Die B20 automaat in de hoofdgroepenkast zit niet achter een aardlek. Daarboven zie ik 3 sets kamrail voor de 12 automaten boven de foto. Dat betekend dat dit de uitgang is.

Er zit een 3voudige kamrail onder de aardlekschakelaars waar ze beide open aansluitingen op de aardlekschakelaars als doorlus verbinding hebben gebruikt. Hier zitten dan de 2 aardlekautomaten aan links en rechts van de aardlekschakelaars.
Ah bedankt, je hebt gelijk dat deze niet achter aardlekschakelaar zit!
Maar de nieuwe geplaatste automaat links van de aardlekschakelaars is geen aardlekautomaat.

Volgens mij houd dit dan in dat de gehele 2,5mm draad van de meterkast naar de PV verdeling boven niet dmv een aardlek beveiligd is, toch?

Is dat een risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:42
MaxGuevara schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:47:
[...]

Ah bedankt, je hebt gelijk dat deze niet achter aardlekschakelaar zit!
Maar de nieuwe geplaatste automaat links van de aardlekschakelaars is geen aardlekautomaat.

Volgens mij houd dit dan in dat de gehele 2,5mm draad van de meterkast naar de PV verdeling boven niet dmv een aardlek beveiligd is, toch?

Is dat een risico?
Het mag als de aardspreidingsweerstand laag genoeg is. Dat moet gemeten zijn/worden. Dan is het niet verplicht om een onderverdeler te beveiligen met aardlekbeveiliging. Deze weerstand moet laag genoeg zijn dat als er een sluiting naar de aarde is de automaat klapt.

Anders is er een risico dat er bij een beschadigde draad/kabel (b.v. binnen in muur boren of buiten in de grond door graven) de metalen delen onder spanning komen te staan en/of er brand ontstaat.

Voor die meting moeten er buiten 2 pennen in de grond 20 meter uit elkaar met een draad naar het hoofdaardpunt in de meterkast. Hebben ze dat gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 23:48

FreakNL

Well do ya punk?

Ze hebben er denk ik een distributiegroep van gemaakt. Dat is ook best gebruikelijk.

Jan-man in "Is deze PV scheider in orde?"

[ Voor 30% gewijzigd door FreakNL op 23-04-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxGuevara
Ricko1 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:27:
[...]

Het mag als de aardspreidingsweerstand laag genoeg is. Dat moet gemeten zijn/worden. Dan is het niet verplicht om een onderverdeler te beveiligen met aardlekbeveiliging. Deze weerstand moet laag genoeg zijn dat als er een sluiting naar de aarde is de automaat klapt.

Anders is er een risico dat er bij een beschadigde draad/kabel (b.v. binnen in muur boren of buiten in de grond door graven) de metalen delen onder spanning komen te staan en/of er brand ontstaat.

Voor die meting moeten er buiten 2 pennen in de grond 20 meter uit elkaar met een draad naar het hoofdaardpunt in de meterkast. Hebben ze dat gedaan?
Nee dat is zeker niet gedaan..

Misschien voor de zekerheid deze Gacia automaat maar vervangen voor een mooie ABB Aardlekautomaat B16 300mA ..

Ik lees hier ook nog :
Sommige installatiebedrijven kiezen ervoor om de omvormer dan maar helemaal niet achter een aardlekbeveiliging te zetten. Zij zien dan echter over het hoofd dat de kabel zelf ook moet worden beschermd tegen fouten. Hiervoor kàn een installatie-automaat afdoende zijn, echter alleen in het geval dat de zogenaamde lusimpedantie van de foutkring voldoende laag is. Als dat niet zeker is (en dat is het vaak niet in geval van zogenaamde TT-stelsels), dan moet toch een aardlekbeveiliging worden gebruikt, van ten hoogste 300 mA. Vandaar dat de Zonnefabriek deze standaard installeert.

TN- of TT-stelsel
Voor de volledigheid: Als uw elektriciteitsnet een zogenaamd TN-stelsel is, dan hoeft u géén aardlekbeveiliging voor de omvormer te plaatsen. In een TN-netwerk wordt de aarding van uw huisinstallatie aangeboden door uw netbeheerder, en bent u niet voor de aarding afhankelijk van een aardpin.
Hoe kom ik erachter of ik op een TN-stelsel zit? Liander even bellen?
Huis is uit 1924, maar ik zie geen aardpen en heb wel het vermoeden dat de aarding via netbeheerder gaat eigenlijk.
Pagina: 1