Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msentinelb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-05 08:15
Recentelijk kreeg ik het idee om weer eens wat oude games te gaan spelen. En vrij snel daar op volgde het idee om mijn oude computer weer in elkaar te zetten. Gelukkig heb ik niets weggegooid, maar alles 15 jaar geleden bij mijn ouders op zolder gezet; op 1 component na: de processor!

Zoals de titel al aangeeft, gaat het hier om een Athlon XP-systeem (Socket 462) en ben ik dus op zoek naar een bijpassende processor. Nu weet ik dat de snelste en beste Athlon XP-processor de 3200+ Barton is. Leuk, maar ik ben meer geïnteresseerd in de low-voltage varianten, zodat ik weinig koeling nodig heb (en omdat ik het leuk vind). Ik weet dat het mogelijk is om een XP-M processor op een desktop moederbord te draaien, dit is plan B. Plan A is de AMD Athlon XP 3000+ (Low Voltage) variant, die op een nog lager voltage dan de XP-M zijn werk doet.

En dan nu het probleem: Hoe kom ik aan deze processor of een van zijn broertjes? Mijn eerste ingeving was om uit te zoeken in welke desktop/laptop modellen deze processors zitten om daarna Marktplaats een paar maanden in de gaten te houden. Maar na heel veel Googlen en lezen van oude manuals kan ik oprecht zeggen dat ik geen idee heb waar deze processors ooit in te vinden waren. Ik hoop iemand hier wel _/-\o_

Specs van mijn bak Hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je had met die low voltage dingen inderdaad minder koeling nodig, maar nog steeds heb je wel een fatsoenlijke koeling nodig.

Die kwam je overigens alleen tegen in OEMmachines. Dus wellicht nog in een kant en klare desktop of notebook dat ze zitten, maar vergeet niet dat daar vooral de XP-Ms voor gebruikt werden. AMD had in die tijd best wat chips, die effectief weinig gebruikt werden, of bijvoorbeeld alleen in specifieke regios. De Applebred Durons bijvoorbeeld waren in het begin niet te vinden in Europa, maar toen bleek dat die dingen goedkoop waren en als een gek overclockten ontstand daar nog een beste markt voor.

Ik zou dus niet alleen inzetten op specifiek dat model, de kans dat je die gaat vinden is niet zo groot, en effectief is het verschil met een XP-M niet zo heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msentinelb
Gelukkig heb ik mijn trouwe SLK-900U nog, dus qua directe koeling moet het wel goed komen.

Dan zal ik die in de gaten gaan houden, bedankt! Helaas zijn de manuals van die systemen ontzettend onduidelijk. Vaak is alleen al het achterhalen om welke socket het gaat al een opgaven...

Specs van mijn bak Hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ja, zeker bij OEM machines. Die gaven lang niet altijd aan wat er exact inzit. Dan stond er een XP 3000+, maar welke dat nou precies was was lastig te vinden. En de gemiddelde persoon die zo'n OEMmachine kocht interesseerde dat ook helemaal geen klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-05 14:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msentinelb
Inderdaad, en er kan vrij veel verschil in de specificaties zitten, is mij opgevallen. De Athlon XP-M is uitgekomen voor socket 563, socket 462 en socket 754. Daarnaast las ik dat er ook nog zoiets bestaat als een XP-M DTR wat staat voor Desktop Replacement. Deze processors zijn wel gelabeld als XP-M, maar draaien op hetzelfde voltage als een normale XP.

Ik heb die ook zien staan op ebay, maar de prijs spreekt mij niet zo aan. Daarnaast geeft het meer voldoening om er (hopelijk) zelf een uit een oude laptop te trekken.

Specs van mijn bak Hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msentinelb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWAnK_zOEYt7vPtaQ3RsGwCmuxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dwwr7MT6b5qF4oY3lUGPuFcK.jpg?f=fotoalbum_large

Haha ok ik denk dat ik toch maar de ebay route ga. Net een laptop hier in de buurt opgehaald. Een prachtige acer aspire 1363 met een XP-m 2800+ voor 15 euro. Helaas gaat het hier om een DTR….

En hij lijkt ook aardig vast in de socket te zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door msentinelb op 23-04-2024 22:13 ]

Specs van mijn bak Hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Er zijn ook nog de Geode CPU's voor socket A, slechts 14W en met een enorm overklok potentieel

uitvoering: AMD Geode NX 1750 (S-A, 1.4GHz, 256KB, 266MHz FSB, 14W)

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msentinelb
@Klunssmurf Interessant, dat wist ik niet! Ik ben benieuwd of deze proc werkt op mijn abit nf7-s rev2. 1.25 volt is echt weinig.

Specs van mijn bak Hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
msentinelb schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:20:
@Klunssmurf Interessant, dat wist ik niet! Ik ben benieuwd of deze proc werkt op mijn abit nf7-s rev2. 1.25 volt is echt weinig.
Werkt gewoon op dit moederbord, heb in het verleden deze combi gehad.

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En het is ook nog eens van de fijnste chipsets om die krengen mee te overclocken. Destijds ook ooit zo'n config gedraaid (weet alleen niet meer of dat een Abit was). Maar dat was leuk spul om mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
msentinelb schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:12:
Haha ok ik denk dat ik toch maar de ebay route ga. Net een laptop hier in de buurt opgehaald. Een prachtige acer aspire 1363 met een XP-m 2800+ voor 15 euro. Helaas gaat het hier om een DTR….
Je kan het voltage van dat die CPU's vaak ook nog behoorlijk omlaag brengen.
CPU Rightmark RMClock utility

[ Voor 46% gewijzigd door The_Doman op 25-04-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:42
msentinelb schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:20:
Condensators van dat bord nog goed? Weinig Abit borden gezien van die tijd die geen recap nodig hadden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Och de Geode NX. Heb hier ook nog een 1750 liggen in een cheapo PC CHIPS bord. Doet ‘t best prima en loopt lekker koel en stil :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msentinelb
meljor schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:49:
[...]

Condensators van dat bord nog goed? Weinig Abit borden gezien van die tijd die geen recap nodig hadden ...
Daar heb je een goed punt, dat ga ik even bekijken.

Ondertussen heb ik een Geode NX 1750 besteld. Ik hoop dat deze proc genoeg power heeft om de meeste games uit die tijd mee te kunnen spelen.

[ Voor 20% gewijzigd door msentinelb op 26-04-2024 13:41 ]

Specs van mijn bak Hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik denk dat je daar wel een heel eind mee gaat komen. Dat ding kan met fatsoenlijke koeling echt heel goed overclockt worden. Was naast de AMD XP-M 2600+ uit die tijd echt een leuke overclocker.
Pagina: 1