Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsSmartHome
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-09 14:31
Hallo
Ik kocht recent Philips Hue lampen dewelke ik bedien met mijn smartphone. Het probleem is dat mijn partner ook een fysieke wanddrukknop wil behouden om de lampen te bedienen.

Probleem: mijn huidige wanddrukknop onderbreekt bij bediening het circuit naar de lampen, waardoor het MeSH-netwerk wordt uitgeschakeld en ik de lampen niet meer kan bedienen via mijn smartphone. Ik dacht een oplossing te hebben gevonden met een Philips Hue wandschakelaarmodule, maar deze zou enkel werken met wandschakelaars en niet met handdrukknoppen.

Oplossing: mijn huidige 'domme' drukknop verwijderen, de draden doorlussen en afsluiten met een bindplaat waarop ik een nieuwe, 'slimme' drukknop kan plaatsen. In principe is dit dus de bruine fasedraad met de zwarte schakeldraad verbinden.

Vraag: ik heb mijn huidige wanddrukknop eens uit de muur gehaald en vind geen bruine fasedraad. Ik zie alleen enkele zwarte, losse draden en vijf geconnecteerde draden met de wanddrukknop. (De wanddrukknop bestaat uit twee knoppen die elk een set van lampen aanstuurt).
Concreet: hoe pak ik dit het best aan zodat ik het circuit kan doorlussen en de wanddrukknop veilig kan afsluiten? Alvast bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibsREFWKwxGieAJ8wNxuvVW31aI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQX8q1KlEhI9whH2IRSbKRVQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXjhFsjnvAMP-sTK9lXV9OA8Hwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5PX85gWMsTFXYnmbVGJwkNV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/if_djZOEnU7q_zS5Axorh-JVzwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPSX7M7x2QAj0gKAkEJfXPp5.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

NielsSmartHome schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:48:
Ik dacht een oplossing te hebben gevonden met een Philips Hue wandschakelaarmodule, maar deze zou enkel werken met wandschakelaars en niet met handdrukknoppen.
Dat zou gewoon moeten werken. Kan zowel met een druk als maak/breek contact.
Vraag: ik heb mijn huidige wanddrukknop eens uit de muur gehaald en vind geen bruine fasedraad.
Dat is niet ongebruikelijk als het om een hotel/kruis schakeling gaat.
Ik zie alleen enkele zwarte, losse draden en vijf geconnecteerde draden met de wanddrukknop.
Waar ik mij over verbaas is dat er niet massieve draden in je inbouwdoos zitten.. loopt er soms zwakstroom door je 230V infra heen?
Misschien een idee om het e.e.a. uit te tekenen en te meten welke spanningen waar uitkomen?

Was een Hue dimmer switch of Friends of Hue niet makkelijker geweest? Of de uitvoering: Philips Hue Tap Dial Switch Wit

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 23-04-2024 20:22 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
DukeBox schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:58:
Waar ik mij over verbaas is dat er niet massieve draden in je inbouwdoos zitten.. loopt er soms zwakstroom door je 230V infra heen?
Dat vroeg ik me ook af. Sowieso lijkt er e.e.a. gewoon open en bloot in die inbouwdoos te liggen?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:21

SeatRider

Hips don't lie

Misschien geldt het bouwbesluit of NEN 1010 niet in België?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

SeatRider schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:08:
Misschien geldt het bouwbesluit of NEN 1010 niet in België?
Over het algemeen is de AREI wet zelfs strenger dan onze NEN1010 norm. Kan ook niet uit de TS opmaken dat die in België speelt.

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 23-04-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 17:35
DukeBox schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:58:
[...]

Dat zou gewoon moeten werken. Kan zowel met een druk als maak/breek contact.

[...]

Dat is niet ongebruikelijk als het om een hotel/kruis schakeling gaat.

[...]

Waar ik mij over verbaas is dat er niet massieve draden in je inbouwdoos zitten....
Er loopt welgeteld 1 massieve draad (helemaal onder in beeld zie je het uiteinde zitten)
Hoe dan ook ziet dit er alles behalve veilig uit. Ook op de schakelaar zie ik een los draadje eruit komen en eentje half afgeknipt.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Maar dit zijn toch pulsdrukkers? Dan heb je dus ergens anders nog een module zitten, want met een pulsdrukker kan je niet direct een lamp aansturen. Dus ja, er is ook kans dat dit laagspanning is.

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 23-04-2024 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:26

dragonhaertt

@_'.'

Wtf gebeurd er allemaal in die inbouwdoos?
Ik mag hopen dat dat <50V is?

Anders zou ik een electricien bellen en die hele installatie een keer na laten lopen...

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 19:40

SambalBij

We're all MAD here

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GGSpDdA3EpG-IMJ5R6corJQBrY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYaToGzkQZYaov5gXx17giVW.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb het op deze manier opgelost. Ik had geen zin om alle schakelaars in mijn (huur)appartement te gaan vervangen of verwijderen, en op deze manier kan ik zonder telefoon/app het smart spul toch gewoon bedienen. De ouderwetse schakelaars blijven gewoon in de aan-stand staan.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsSmartHome
Septillion schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:16:
Maar dit zijn toch pulsdrukkers? Dan heb je dus ergens anders nog een module zitten, want met een pulsdrukker kan je niet direct een lamp aansturen. Dus ja, er is ook kans dat dit laagspanning is.
Klopt, is een pulsschakelaar. Ben van plan om alle losliggende draden te klemmen met een lasklem.

Kan ik op de pulsschakelaar dan wel de Philips Hue module installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 15:38
NielsSmartHome schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:56:
[...]

Klopt, is een pulsschakelaar. Ben van plan om alle losliggende draden te klemmen met een lasklem.

Ik mag SERIEUS hopen dat daar geen ENKELE draad op die fotos is aangesloten op 230V !!!! :X

Ik zie maar liefst 5 (!!!) blootliggende, gestripte, niet-aangesloten zwarte draden in die lasdoos,
(excl. die afgekipte draad op de schakelaar)
PLUS een niet aangesloten aardedraad (eindigt helemaal rechtsboven in de hoek)

Eigenlijk zijn er volgens mij maar twee opties:

- Als er (zoals hopelijk het geval is), dus geen 230V in die inbouwdoos aanwezig is (ook niet op de wél aangesloten draden), dan heb je niks wat aan een Philips Hue inbouwmodule, want die heeft continue 230V nodig voor eigen voeding.
Eigenlijk kun je dan voor de rest nu ook niks anders met die hele inbouwdoos, los van het specifieke doel waar deze nu voor in gebruik is.

- Als er wél op een (of meer) van die draden 230V blijkt te staan, dan zou ik heel gauw die hele installatie afschakelen, alles open maken (in het hele huis), nalopen, en alles wat ook maar enigszins onduidelijk is er in zijn geheel uit trekken en/of vernieuwen...
Dan is dit namelijk gevalletje disaster waiting to happen..

Edit:
Oh ja, wacht, die originele Philips Hue Wall Switch Module werkt natuurlijk op een batterij, die heeft geen eigen voeding nodig. Dus die kun je dan inderdaad gebruiken icm de bestaande pulsdrukker.
Let op dat als je alternatieve modules zou willen gebruiken, dat er ook varianten bij zijn die wél 230V nodig hebben. Dat moet je dan dus wel hebben in die inbouwdoos..

[ Voor 13% gewijzigd door BrainCrash op 23-04-2024 21:14 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

NielsSmartHome schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:56:
Even buiten de puinhoop aan (verkeerde) draden; Ja, sterker nog, een puls schakelaar is geprefereerd omdat je dan ook de dimfunctie normaal kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:46

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

NielsSmartHome schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:48:
Ik dacht een oplossing te hebben gevonden met een Philips Hue wandschakelaarmodule, maar deze zou enkel werken met wandschakelaars en niet met handdrukknoppen.
Dit zou prima moeten werken. In de verpakking zit alles wat je nodig hebt: de module, kabeltjes om zelfs een dubbele wantschakelaar te vervangen en lasdopjes.

Nu klink ik als een slechte verkoper, maar ik heb ze zelf ook :+ Toevallig heb ik op die manier een paar weken geleden mijn hele appartement met 'alle' 8 schakelaars opnieuw ver-Hue-d, en dat werkt precies zoals beoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ik zou eerst dus eens goed uitzoeken wat je nu hebt. Waar zijn de schakelmodules? Is het laagspanning? Etc

Aan de reacties en de device modes van Z2M kan de Hue Wall Switch zowel met normale schakelaars (rockers) als met pulsdrukkers (push button). Dus dat moet prima kunnen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:10
je kan ook kijken naar de friends of hue schakelaars kijken.
deze hebben geen stroom aansluiting nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsSmartHome
Hallo
Ik plaatste enkele Philips Hue lampen en installeerde daarbij de Philips Hue module om enkele schakelaars (puls-schakelaars) 'slim' te maken. Ik heb dus de bedrading achter de puls-schakelaars doorgelust. Alle bedrading was zwart van kleur (drie zwarte draden voor een schakelaar met twee puls-knoppen).
Alles lijkt heel goed te werken.

Er is één probleem: de lampen die op hetzelfde circuit zitten maar die géén Philips Hue lampen zijn (en ook verbonden zijn aan domme puls schakelaars zonder Philips Hue module) gaan branden vanaf het moment dat ik de puls-schakelaar één keer aan druk en blijven branden. Ik kan met de puls-schakelaar de lampen niet meer uitzetten, waardoor ik de elektriciteit noodgedwongen moet afzetten om 'de impuls' te resetten.

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? En is dit gevaarlijk? Ik probeer de logica te achterhalen zodat ik weet welke actie ik best onderneem.

Dankjewel alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Twee dingen:

Als je al pulsdrukkers had je moet er ergens al een module daarvoor te vinden zijn. Immers verbreekt een pulsdrukker weer als je hem los laat. En laat een lamp daar nu erg slecht op werken. Of waren het wel gewoon aan/uit schakelaars?

Daarnaast, als je deze methode toe wilt passen moet je wel alle lampen die normaal door de schakelaar aangestuurd werden vervangen door een smart bulb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Septillion schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:21:

Daarnaast, als je deze methode toe wilt passen moet je wel alle lampen die normaal door de schakelaar aangestuurd werden vervangen door een smart bulb.
Ja, dat.
Of je moet de domme lampen op een eigen apart circuit zetten met een eigen schakelaar.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 15:38
Je bent nieuw op Tweakers, dus misschien dat je het daarom op deze manier nu aanpakt met topics maken, maar wat je nu doet maakt het natuurlijk totaal niet overzichtelijker door voor deze vraag een los nieuw topic te openen.

Dit heeft overduidelijk een relatie met je vorige topic. Vraag me dus af waarom je niet gewoon daar deze vorderingen in hebt gepost, dan is voor iedereen meteen veel meer achtergrond info duidelijk.
(striketrough edit: Septillion heeft de topics samengevoegd. Stuk handiger.)

Mijn advies:
Zorg eerst maar eens dat die vreselijke teringbende van ongedefinieerde kabels in die inbouwdoos uit je vorige topic uitgepluisd wordt, zodat je weet hoe dat *precies* in elkaar zit, want met alléén zo’n vraag als je hierboven nu stelt, zonder verdere achtergrond informatie, komen er alleen maar meer vragen bij.

Het is wat @Septillion ook al zegt:
Met een puls-drukker kun je geen “domme” lampen aan en uitzetten (een domme lamp gaat weer uit als je de drukknop loslaat). Er zit dus nu wel degelijk meer apparatuur in je circuit dan alleen een domme lamp en een pulsdrukker. Die twee losse dingen zijn niet compatibel met elkaar zonder andere apparatuur. De Hue wandschakelaar inbouwinstructie gaat uit van een traditionele situatie met een reguliere schakelaar die je moet doorlussen. Die situatie heb jij niet, dus die doorlusinstructies zijn ook niet zomaar van toepassing.

Je hebt nu bedrading doorgelust waar de aanstuurapparatuur een pulsdrukker verwacht om de boel te besturen. Dat gaat niet goed natuurlijk.

Zorg eerst dat de bestaande situatie duidelijk is en in kaart gebracht wordt, voordat je zomaar allemaal kabels aan elkaar gaat maken die niet aan elkaar horen te zitten.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Gezien dit inderdaad volledig samenhangt met je vorige vraag gaan we daar verder.

Graag eerst eens ingaan op alle vragen en adviezen die gegeven zijn. Je bent nu gewoon als kip zonder kop verder gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:51
Met een doorgeluste draad heb je misschien wel een relais wat constant ergens staat te ping-pongen... hoe lang gaat dat goed voordat het te warm wordt en brand veroorzaakt of (minder heftig) je stoppen laat springen? Haal er a.u.b. iemand bij die weet hoe dit hoort te werken!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NielsSmartHome
Hallo allemaal. Ik heb jullie advies gevolgd en een elektricien laten komen. Hij heeft de relais eruit gehaald en alle losliggende draden veilig afgebonden. Alles werkt nu zoals het moet.
Bedankt voor al jullie advies!
Pagina: 1