Toon posts:

Geluid fans dempen

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb binnenkort na een upgrade genoeg oude onderdelen om een redelijk servertje in elkaar te zetten. De kast ervoor maak ik zelf, met de backplate uit een oude kast. Het geheel wordt van MDF gemaakt.

Maar nu is de bedoeling dat dat ding redelijk stil wordt. Daarom heb ik de voeding alvast onder handen genomen. Het roostertje is weg en de fan heb ik aan 5 en 12 volt gesoldeerd zodat hij flink stiller is.
De cpu (celly 433) wordt gekoeld via een duct op de heatsink waaraan een 8cm fan komt, ook weer op zeven volt.

Dat is al redelijk stil maar ik wil het nog stiller. Daarom ben ik van plan de binnenkant te bekleden met van dat noppenschuim tegen geluid. Samen met het MDF moet dat genoeg dempen. Alleen als je dat doet zijn de 2 plaatsen waar het geluid nog vandaan komt (de fans) juist niet gedempt.

Nu heb ik het volgende bedacht: (let niet op mn paint skills :) )
Afbeeldingslocatie: http://myserver.xs4all.nl/images/server_schets.gif
Zou zo een extra kamer, eventueel met weer van dat schuimspul erin, veel helpen tegen het geluid of is het nutteloos?

Verwijderd

zal werken maar overdreve werk he die dragon opb van mij maakt lawaai voor gans mijn huis but hey hij koelt 12grade beter dan mijn standaard koeler en voor de rest zitten en er 7 fans in mijn case ze dus geluid met overvloed

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 september 2001 19:23 schreef KillerBee het volgende:
zal werken maar overdreve werk he die dragon opb van mij maakt lawaai voor gans mijn huis but hey hij koelt 12grade beter dan mijn standaard koeler en voor de rest zitten en er 7 fans in mijn case ze dus geluid met overvloed
eh...ok dan :D

Maar de koeling is dus geen probleem het gaat toch maar om een celly. Zijn er niet apparaten ofzo die net zoiets hebben als dit? Er zal vast ooit wel iemand hebben nagedacht over de beste vorm om dat geluid op te vangen denk ik :?

En nu zie ik wel een klein probleempje in het ontwerp trouwens, de kabels aan de achterkant.... Maar dat is wel op te lossen :)

Verwijderd

Het zal wel werken, maar ik denk dat als je de isolatie in orde hebt zonder extra kamer, dat het al wel stil genoeg is (weet niet hoe stil je het wilt hebben natuurlijk). Waar je op kan letten is om alle fans en hd's cd-rom's en dergelijke op te hangen met absorberend materiaal (ik heb hiervoor tochtstrips gebruikt).

Ennem, kasten zijn niet voor niets van metaal, dat schermd ook electromagnetische straling af. En denk er aan dat alles geaard moet zijn!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het liefst dat het hele boeltje onhoorbaar is vanaf een meter. Fans op 7 volt hoor ik toch nog een beetje als het stil is (zoals snachts als ik wilt slapen)
Cdrom wordt alleen gebruikt bij install, en de hdd komt in post-elastieken te hangen :)

En die aarding klopt wel maar ik heb al eens eerder een pc in een tvkastje ingebouwd zonder problemen. Ik heb zelfs enkele dagen op een pc gewerkt zonder kast, gewoon moederbord op het bureau gelegd en alles erin pluggen.
Mocht het toch een probleem zijn dan is aarding en afscherming er altijd nog zo bij te maken.

• FoxzMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-03 20:35
Je kan de Fans toch ook op 5 volt laten draaien ???

Owkee, de CFM is dan wel wat lager, maar ja je hebt toch ook weer een luchtverplaatsing.

En 5 volt is wel weer wat stiller dan 7 volt.

-

Verwijderd

Een zalman koeler, scheelt ook weer.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:25
Waarom 80mm fans? Ik zou eerder alles met één dikke 120mm regelen, en dan binnenin met ducts werken om oa de cpu koeler van frisse lucht te voorzien.

Een 120mm is stiller als een 80mm bij dezelfde airflow. Als je hem dan ook nog es volledig in je kast steekt, en maakt dat hij lucht trekt van de achterkant van je kast (onderaan), dan ga je dat bijna niet meer horen.

Ik ga alleszins iets dergelijks doen met mijn toekomstige server.

Verwijderd

Bij "7 volt" krijg je veel info over hoe het stil kan worden naast de PC.

http://www.7volts.com

Verwijderd

Hier op mijn bureau staat een celly 366@377 MHz, en daar zit uitsluitend een groot alu koelblok op, geen fan. Dit koelblok is al gauw 3x zo groot als standaard. De enige fan die erin zit is die van de voeding, maar die hoor je niet.

Lekker stil, en nog nooit problemen mee gehad. Het enige dat ik nu nog hoor is de hd...

Hans

Verwijderd

Het beste is gewoon de hele PC nogmaals in een kast bedekt met schuim zetten. Dan hoor je praktisch niets meer omdat ook trillingen van de kast volledig verdwijnen.

Alleen viel 2 jaar terug de warmteontwikkeling wel mee.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb intussen via 7volt.com een paar goede pagina's gevonden, bedankt! Ik denk nog even na wat het uiteindelijke ontwerp gaat worden want mn nieuwe onderdelen zijn toch nog niet bezorgd ;(
En ik moet het geheel nog een beetje aanpassen ivm kabels aan de achterkant, maar er komt toch zo'n soort kamer :)

Het resultaat zal ik nog wel laten zien als het af is.

Verwijderd

Ben blij dat 7volts geholpen heeft.

Het is ook verstandig om dunne strips kurk, tochtstrip of iets dergelijks tussen de fan-kast-schroefjes-moertjes en kurk tussen mobo-kast-schroefje te plaatsen. Dit vermindert het vibratietransport van fan en koelerfan naar de kast.

Voor je kabels laat je een gleuf onderin de aanbouw. Ziet mooier uit als alle kabels in 1 vlak liggen. Met schuimrubber kun je de opening om de kabelsverkleinen.

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Op dinsdag 11 september 2001 09:51 schreef J.A.M.F. het volgende:
Ben blij dat 7volts geholpen heeft.

Het is ook verstandig om dunne strips kurk, tochtstrip of iets dergelijks tussen de fan-kast-schroefjes-moertjes en kurk tussen mobo-kast-schroefje te plaatsen. Dit vermindert het vibratietransport van fan en koelerfan naar de kast.
Grmbl, ftp wil me niet toelaten :'(. Ik heb de fans dus op dikke rubberstrips gemonteerd. Werkt goed, je moet alleen de fanguard direct op de fan monteren. Plaatje volgt hopelijk.

One of the animals has left its cage today.

Pagina: 1