Voorbereiden zoldervloer voor laminaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kale Kiwi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 18:25
Goedemorgen 😊

Wij willen graag bij ons thuis de zolderverdieping in gebruik gaan nemen. Onderdeel hiervan zal zijn het leggen van een laminaat vloer. Echter is de vloer nog niet bepaald egaal en zijn er ook een paar interessante “obstakels” die niet zomaar weg te werken zijn met een standaard ondervloer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrU48gZTtd8LQ-loJeDTGhSSiuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTyLuE2ywDSX6Osrx4cJjeJB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAtHPqfvSERXS0YsnRII05ry5zE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BU6TNwEPMpKtxSKFPu1TGjci.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjKsz175mMAWRaPfZ0wSqm1WlMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNqy7izzOkmfNXCuur2gRick.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFNB0v2-xUGlviajrpJ7az-iqZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e94CpsnYW6AshPUXm6hXdawf.jpg?f=fotoalbum_large

Dit lijken mij geen zaken die ik weg kan halen dus volgens mij moet ik de vloer gaan verhogen. Grootste verschil is +/- 3 cm. Het gaat om ongeveer 30/35 m2.

Na al flink wat onderzoek lijkt mij zandcement de beste optie om de vloer te verhogen en egaal genoeg te maken. Als alternatieven heb ik gezien egalisatie (erg prijzig voor -/+ 3 cm), houten opbouw met OSB platen (ietwat prijzig en vooral veel complexer).

Mijn vragen:
  1. Is zandcement volgens jullie inderdaad de beste optie of zie ik iets over het hoofd?
  2. Kan ik dit zomaar over de metalen delen heen aanbrengen zonder dat dit problemen veroorzaakt?
  3. Zijn er nog tips/handigheden die mij enorm kunnen helpen?
Alvast heel erg dank!

Beste antwoord (via Kale Kiwi op 07-11-2024 19:03)

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-10 10:46

BLN

Zandcement is een prima methode daarvoor. Je moet wel heel goed alle doorgangen afdichten met PUR, anders loopt het zo de onderliggende verdiepingen in.

Afhankelijk van hoe goed je bent met het afstrijken van zandcement, moet er vaak alsnog een laag egaline op.

Zandcement is niet zelf nivellerend, hoe vlak en glad het ligt is afhankelijk van de persoon die het aanbrengt. Je kunt met zandcement bijvoorbeeld een afschot maken, want zoals je het strijkt, blijft het min of meer liggen.

Egaline is veel dunner, bestaat uit meer hars (daarom is het duurder) en wordt veel harder dan zandcement. Egaline nivelleert zichzelf bij voldoende laag dikte. Daarmee wordt je vloer dus redelijke waterpas en heel vlak.

If it ain't broken, don't fix it

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-10 10:46

BLN

Zandcement is een prima methode daarvoor. Je moet wel heel goed alle doorgangen afdichten met PUR, anders loopt het zo de onderliggende verdiepingen in.

Afhankelijk van hoe goed je bent met het afstrijken van zandcement, moet er vaak alsnog een laag egaline op.

Zandcement is niet zelf nivellerend, hoe vlak en glad het ligt is afhankelijk van de persoon die het aanbrengt. Je kunt met zandcement bijvoorbeeld een afschot maken, want zoals je het strijkt, blijft het min of meer liggen.

Egaline is veel dunner, bestaat uit meer hars (daarom is het duurder) en wordt veel harder dan zandcement. Egaline nivelleert zichzelf bij voldoende laag dikte. Daarmee wordt je vloer dus redelijke waterpas en heel vlak.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:36
In dit geval zou ik ook even anhydriet bekijken, dat is wat meer nivellerend. Het is op kalk gebaseerd, dus af te raden in vochtige omgevingen dus hier geen probleem. Ook wat lastiger op te verlijmen, maar dat is ook geen zorg hier.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.