Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHdorp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-04-2024
Mijn vraag
Hallo allen. Jullie hebben mij al vaker geholpen. Ik hoop dat jullie mij dot keer iets kunnen uitleggen. Chromecast werkt via een WiFi verbinding. Echter zijn er adapters te koop die ervoor zorgen dat de chromecast niet met een WiFi verbinding werkt, maar op een ethernet / RJ45 verbinding.
De ethernetkabel met RJ45 connector gaat in een zeer klein kastje. Uit dat kastje gaat een kabel met USB poort naar het stopcontact met daartussen uiteraard een stekker (5V / 1-2A).
Een tweede kabel met micro USB 2.0 gaat vanaf het kastje in de chromecast. Ik begrijp echter niet hoe dit kan werken. Ik heb op een ander topic binnen Tweakers gelezen (R-P 12 december 2019) dat de verbinding echt via ethernet werkt.
Maar zover ik weet, heeft een micro USB 2.0 connector maar maximaal vier aders (pinnen), en daar moet dan ook nog de power doorheen, dus blijven er voor de ethernet verbinding nog maar twee aders (pinnen) over. Dit terwijl een ethernet kabel / RJ45 acht aders heeft.
Ik ben nieuwsgierig hoe dit kan werken. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFmH-8QN8-Bq6btuYLZQCtzeb1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xON79ufTOQsKo3uB6e4dMBgs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVI5CGqG9rWSQKvG1IzSQb45x4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKKf3TjfrVVGAZyIkbCFt9NN.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
Google Chromecast
Chromecast ethernet adapter.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op Tweakers forum gelezen dat de adapter echt op ethernet werkt en niet op WiFi.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:31

Rmg

Je ethernet bekabeling eindigt bij het zwarte kastje met de ethernet kabel, daar zit een USB netwerkkaart in.

Daar zit het apparaat in dat dus je ethernet over je 8 aderige ethernetkabel vertaalt naar een USB apparaat die ethernet over USB doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:22

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Van wat ik weet (destijds) met de adapter van mijn Chromecast ultra is dat daar een RJ45 aansluiting in het stekkerblok zat. De verbinding van het stekkerblok naar de chromecast werd daarna voor 2 doeleidnen gebruikt: 100mb/s data overdracht (internet) en stroom toevoer.

Moderne laptops hebben vaak een USB-C aansluiting welke op de zelfde manier werkt. De aansluiting wordt gebruikt voor data (bijvoorbeeld een extra monitor) maar ook om de accu op te laden (stroom.)

Het lijkt erop dat in jou voorbeeld een derde partij deze functionaliteit probeert na-te-apen maar in plaats van dit te integreren in de stekker hier een apart kastje tussen zet.

[ Voor 23% gewijzigd door Yariva op 23-04-2024 10:42 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:24

Kheos

FP ProMod
Yariva schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:39:
Moderne laptops hebben vaak een USB-C aansluiting welke op de zelfde manier werkt. De aansluiting wordt gebruikt voor data (bijvoorbeeld een extra monitor) maar ook om de accu op te laden (stroom.)
dat. als ik mijn laptop in mijn werkdockingstation aansluit (met een enkele USB C kabel) trekt die daar netwerk, 2 schermen, een muis, toetsenbord, eventueel nog wat USB sticks en stroom over

uiteindelijk is het 'maar' data en stroom, dus 4 kabeltjes zijn dan meer dan genoeg, toch?
ja, een netwerk kabel heeft twisted pairs enzo, maar die zijn ook gemaakt om een 100+ meter af te leggen. dat zal met die USB C kabel dus niet lukken

[ Voor 19% gewijzigd door Kheos op 23-04-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:25
MEt hierboven :)

Bedenk maar eens hoe een usb toetsenbord werkt. Daar zitten 104 toetsen op, toch lopen er geen 104 kabeltjes naar je computer.

Waarom?
Er zit een chip tussen die de informatie van het toetsenbord ontvangt en via usb doorstuurt. USB zelf werkt maar op 4 aders . Als het signaal aangekomen is "pakt" de andere kant het weer uit.

Zo werkt het bij de chromecast ook. Er zit een chip tussen waar aan de rechterkant 8 utp aders aangesloten worden, in de chip wordt het signaal omgezet naar usb en aan de linkerkant komen het er weer in het 4 aderige usb formaat uit

Afbeeldingslocatie: https://www.asix.com.tw/upload/2023_08_148/20230814152106l602woRgA1.png

[ Voor 32% gewijzigd door laurens0619 op 23-04-2024 12:07 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even toevoegen - reden dat dit werkt bij een generic 3rd party module:

In die adapter zit dus een USB Ethernet controller. Wat uitmaakt voor werking is dat de host (Chromecast in dit geval) drivers bevat voor de chip die erin zit. Ofwel dat ding heeft zelfde chip als officiele Google hardware die hetzelfde doet, danwel weet de fabrikant van dat blokje dat Chromecast OS die specifieke USB Ethernetdriver ingebouwd heeft.

Overigens aandachtspunt: USB kabels zijn zeker niet allemaal gelijk. Veel (doorgaans goedkope) USB voedingskabels hebben alleen twee (dikke) aders voor Vcc en GND maar hebben de data-pins niet aangesloten. Dat gaat tussen muur en adapter werken, maar niet tussen adapter en Chromecast. Omgekeerd hebben veel (doorgaans goedkope) USB datakabels zeer iele adertjes voor Vcc en GND en kunnen ze niet voldoende stroom leveren om iets als een Chromecast (stabiel) draaiend te houden. Kortom, je hebt een zeer degelijke USB-kabel nodig tussen adapter en Chromecast die zowel data goed aangesloten heeft als voldoende dikte/kwaliteit van de voedingsaders heeft dat het goed gaat.

Ik ben betrokken bij een soortgelijke oplossing en na een steekproef van 25 USB kabels op de markt bleek dat de meerderheid niet goed genoeg was, waardoor we zelf een kabel van voldoende kwaliteit mee gingen leveren en nadrukkelijk 3rd party niet ondersteunen. Als die adapter dus met meegeleverde kabel komt om van adapter naar Chromecast te verbinden, zeker die gebruiken!

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHdorp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-04-2024
Nou, ik begrijp het. In mijn vraag gaf ik aan dat mini USB slechts vier aders heeft. Maar dat klopt niet. Als ik onder een vergrootglas kijk, dan zie ik volgens mij acht pinnen. De adertjes zijn erg dun, dan is het niet zo gek dat de adapter niet meer dan 100 mb/ps aan kan.
Ik begrijp dat het ethernet signaal welke in het kastje binnenkomt, wordt vertaald naar geschikte data voor mini USB. Die gaat dan naar de chromecast.
Bedankt allen!

Gerard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:29
Micro-usb heeft vijf aders, twee voor stroom, twee voor data, en eentje om te selecteren of het toestel zich als device of host moet gedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
GerardHdorp schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:00:
Nou, ik begrijp het. In mijn vraag gaf ik aan dat mini USB slechts vier aders heeft. Maar dat klopt niet. Als ik onder een vergrootglas kijk, dan zie ik volgens mij acht pinnen. De adertjes zijn erg dun, dan is het niet zo gek dat de adapter niet meer dan 100 mb/ps aan kan.
Ik begrijp dat het ethernet signaal welke in het kastje binnenkomt, wordt vertaald naar geschikte data voor mini USB. Die gaat dan naar de chromecast.
Bedankt allen!

Gerard
Heeft niets met die aders te maken.
Een usb-c heeft net zo dunne aders en met USB4 kan daar theoretisch tot 80Gbps doorheen.
Een chromecast ondersteund echter niet meer dan 100Mbps, meer kan hij gewoon niet aan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1