Houten trap moderniseren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Na redelijk wat te hebben aangepakt in ons huis, is de trap nog iets waar we graag iets mee zouden willen doen. Deze trap zit er sinds de bouw van het huis (2001), is van hout en degelijk. Qua uitstraling past het echter niet meer zo bij onze smaak. Met name de rondingen maakt 'm wat 'klassiek'. Simpelweg een andere kleur zou kunnen (hoewel dat ook nog een flink klusje is vermoed ik), maar iets meer ingrijpenders als bijvoorbeeld een modernere/strakkere leuning balustrade overwegen we ook.

Onder de trap zit op dit moment al een kast, bereikbaar vanuit de keuken.

Toevallig hier mensen die eenzelfde/vergelijkbare trap hebben en hier iets mee gedaan hebben om deze een strakkere/modernere uitstraling te geven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KeH2NGsOfUbuYlIC_QpAxB7zTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvg0A2Iu5w4wtnBn4rqLKYFO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 23-04-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:03
Je zou de balustrade/leuning kunnen vervangen door iets met strakkere lijnen, ik zou ook de onderkant van de trap open maken en daar mooie "vakkenkast"ruimte in maken. Daarna de trap mooi opschuren en beitsen/schilderen in een kleur die je mooi vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:51
Heb nagenoeg zo’n zelfde trap in onze jaren 30 woning gemaakt. En in het wit toont het echt een stuk “moderner”

Zie dat je deur lijsten ook wat klassieker en wit zijn. Dus zou dat eerst eens proberen. Al maak je het eens wit in een foto bewerkings programma?

Geen idee hoe de rest van het huis eruit ziet, dus advies op basis daarvan is lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wit verven en een mooie loper erover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHXWNXi2WqaDb1mttg3czFkhzCo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OKMiPrvMcbNpYbZ9CzEdcCM2.png?f=fotoalbum_large

Beetje dit idee dus (even snel gedaan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Passie-m schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:33:
[Afbeelding]

Beetje dit idee dus (even snel gedaan)
Ik vind een ouderwetse trap die wit geschilderd is er alleen maar nog ouderwetser en rommeliger uit zien, en het is doodzonde om zo'n mooie houtkleur wit te schilderen.

@TS: Ik zou gewoon de balustrade vervangen. Rechte spijlen, rechte leuning erop, en de pilaar onderaan ook gewoon netjes recht afwerken. De treden zien er nog prima uit. Je zou evt. nog de treden aan de rechterkant kunnen afzagen zodat ze niet oversteken, maar het zal lastig zijn om die uiteinden weer in dezelfde kleur als de rest te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Oon schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:38:
[...]

Ik vind een ouderwetse trap die wit geschilderd is er alleen maar nog ouderwetser en rommeliger uit zien, en het is doodzonde om zo'n mooie houtkleur wit te schilderen.

@TS: Ik zou gewoon de balustrade vervangen. Rechte spijlen, rechte leuning erop, en de pilaar onderaan ook gewoon netjes recht afwerken. De treden zien er nog prima uit. Je zou evt. nog de treden aan de rechterkant kunnen afzagen zodat ze niet oversteken, maar het zal lastig zijn om die uiteinden weer in dezelfde kleur als de rest te krijgen.
Tja Kwestie van smaak. De één vindt het mooi, de ander duidelijk niet ;) haha. Gelukkig zijn er opties genoeg.

Je kan hem natuurlijk ook opschuren en lichter proberen te krijgen zodat het meer bij de vloer past.

[ Voor 6% gewijzigd door Passie-m op 23-04-2024 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:12
Ik zou enkel de houten schotjes veranderen.
Als het moet de eindpilaar en de spijlen.

Schilderen zou ik persoonlijk nooit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-07 22:55
Tredes strak afzagen langs de trapboom, leuning vervangen voor staal, houten panelen onder de trap vervangen voor gips en strak stucen, overige wanden ook strak stucen. Trap in een moderne kleur verven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:11
Ik zou de hele balustrade verwijderen en een strakke leuning aan de muur maken.
Hiermee creeer je een mooie open trap waardoor de hal ook nog groter voelt.

Iemand zal de reactie geven dat dit, mochten er kinderen in huis zijn, niet veilig is, maar wij hebben dit ook gedaan en de kids van jongs af aan geleerd dat ze aan de muurkant moeten lopen. Dat gaat heel goed, nooit onveilige situaties gehad.
Pagina: 1