Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:20
Ik weet niet zeker of het hier mag maar ik maak graag macro foto's met mijn MFT-systeem. Heel tevreden mee maar ik wil graag een fatsoenlijke flitser voor dit genre. Ik heb uberhaupt geen ervaring met flitsers en heb daarom géén idéé waar ik naar moet kijken. Ben me wel aan het inlezen maar ik zie dingen langskomen van 400,-+... dan is het "lampje duurder dan de lens...

Kunnen jullie mij iets adviseren? Ik vind "achtertuin macro" en abstracte macro erg leuk om te doen.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:20
stevens20 schreef op maandag 22 april 2024 @ 23:13:
Ik weet niet zeker of het hier mag maar ik maak graag macro foto's met mijn MFT-systeem. Heel tevreden mee maar ik wil graag een fatsoenlijke flitser voor dit genre. Ik heb uberhaupt geen ervaring met flitsers en heb daarom géén idéé waar ik naar moet kijken. Ben me wel aan het inlezen maar ik zie dingen langskomen van 400,-+... dan is het "lampje duurder dan de lens...

Kunnen jullie mij iets adviseren? Ik vind "achtertuin macro" en abstracte macro erg leuk om te doen.
Ik werk met een "gewone" flitser (in mijn geval een Godox V860iii (maar dat is al best een groot beest, het kan met veel kleiner) en dan een diffuser. Ik ben begonnen met zelfbouw (lege pringles-doos, constructie met papier, etc.). Op dit moment gebruik ik zo'n flash dfifuser die ik over mijn lens zet van 10 euro. Ooit komt er wel eens zo'n duurder exemplaar, maar voorlopig op mijn niveau is wat ik heb ruimschoots voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door sys64738 op 23-04-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Dit soort vragen liever in Hardware & Koopadviezen inderdaad. Heb hem daarom even eigen draadje gegeven.

Ben benieuwd wat je zelf al gevonden had. En wat je budget is (blijkbaar minder dan 400 euro).

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:51
Ik gebruik de Nissin i40.
De meike mk320 is een hele compacte flitser voor weinig geld (wel opletten dat je de versie voor m43 koop).
Voor macro fotografie gebruik ik zo'n diffuser: https://www.saake-shop.nl...er-diffuser-mr-0912t.html
Die vouwt ideaal compact op en verzacht het licht goed.

YouTube: Meike MK-320 – Best Flash for Macro Photography?

[ Voor 20% gewijzigd door bombus op 25-04-2024 13:55 ]

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik schiet nog steeds met veel plezier met m'n oude Nikon R1C1, macro twin flitsers dus. Een goedkopere (en ook voor niet Nikon) versie is die van godox. Laowa (zie ook ome alie) heeft ook een model op armpjes, vooral handig voor hun x2 macro lenzen, want mijn twin flitsers komen niet dichterbij dan 1.5x vergroting als ze op de lens gemonteerd zitten. Dan moeten ze van de lens af, op armpjes.

Een ringflitser heb ik persoonlijk een hekel aan, die ring in ogen en dekschilden enzo vind ik niks.
Bij de laowa 25mm 2.5-5x super macro wordt de bijbehorende mini ringflitser ook erg warm, niet tof voor levende insecten. Bij deze lens (geen beginnerslens) zou ik liever voor laowa macro flitser gaan, tenzij je alleen niet levende onderwerpen voor de lens hebt.

Een gewone flitser voor macro moet of van je camera af en dan liefst 2 flitsers, dus op armpjes. Of als ie perse op je camera moet blijven dan een zeer grote diffusor erop, anders gaat het licht over je subject heen.
Ik heb beide opties gebruikt, beide vind ik het minderwaardig tov een twin flitser systeem. Als je al een gewone flitser hebt kun je beide opties wel proberen natuurlijk. Een armpje kun je knutselen, een diffusor zelf maken kan al van papier.

Leesvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

mjl

Ugh

Een goedkope oplossing (maar in het veld wellicht wat onhandig):

Flitser met eventueel een diffuser via een draadje aan de hotshoe aansluiten. Je hebt dan wel 2 handen nodig of een statief. Of als je een draadloze trigger hebt nog makkelijker.

Je hebt ook van die oude beugels dat je een flitser naast het toestel kan monteren, dan zit de flitser nagenoeg naast de lens, 2 van die beugels (1 voor links en 1 voor rechts) en 2 flitsers en je hebt hetzelfde als een dure macro flitser.

Flitser kan je dan met de ene hand zo richten voor het belichten en met de andere hand afdrukken.

-------

Pagina: 1