Koelfan voeding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:37
Mijn vraag
Ik heb een aantal maanden geleden een nieuwe game pc aangeschaft (losse onderdelen) en die performed prima. Ik heb geprobeerd om hierbij te letten op geluiden aangezien ik niet een voluit blazende pc wil hebben.
Nu is me dat bijna gelukt maar net niet helemaal.... Als ik veel vraag van de grafische kaart (in games uiteraard) dan begint ie flink te blazen. Ik ben er ondertussen wel uit dat het niet de grafische kaart zelf is die blaast maar de voeding die reageert blijkbaar erg heftig op de grafische kaart als deze aan het werk gezet wordt. Hoe heb ik hier invloed op of is eigenlijk m'n enige keuze om gewoon een andere voeding te bestellen? Vooral het feit dat de koelfan erg nerveus draait (wisselt elke seconde wel van RPM en als de druk op de grafische kaart afneemt dan is dat dezelfde seconde nog merkbaar op de voeding die langzamer gaat draaien wat een erg storend is
De koelfans van zowel de processor als de videokaart zelf zijn gewoon lekker stil en de temperaturen van de gpu en cpu blijven ook altijd prima. GPU rond de 80 graden, CPU rond de 70 graden. Tijdens een cinebench test (cpu) gebeurd er niets bijzonders met de koelfan van de power supply. Waarschijnlijk is dit omdat de CPU gewoon weinig watt trekt tijdens deze test. (85watt) De CPU koelfan staat dan wel flink aan maar dat blijft prima op de achtergrond.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn pc bestaat uit de volgende onderdelen: alleen relevante onderdelen genoemd.
Case: uitvoering: Fractal Design Pop Air Black Solid
Powersupply: uitvoering: Sharkoon SilentStorm Cool Zero 750 watt
Grafische kaart: uitvoering: XFX Speedster QICK 319 Radeon RX 7800 XT Core Edition
CPU: uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed
moederbord: uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
cpu koeler: uitvoering: be quiet! Dark Rock Pro 5
De 3 koelers van de case zijn allemaal aangesloten en werken maar het staat 100% vast dat de koelfan van de power supply de boosdoener is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb al 2 pcie kabels aangesloten op de voeding in plaats van 1 met gebruik van de splitter aan het eind van de kabel: Dit lijkt geen verschil te maken. De voeding heeft een quiet modus maar de opties die er beschikbaar zijn met de switches op de voeding maken allemaal niet uit.
bios updates geinstalleerd voor het moederbord maar ik heb de indruk dat een power supply eigenlijk volledig zelfstandig z'n ding doet qua koeling en geen communicatie onderhoudt met andere onderdelen hierover.

Wie heeft er nog een idee hierover of dit op te lossen is. En hoe zit dat met andere voedingen? (ervaringen gevraagd dus)
Een klein beetje ruis vind ik echt niet zo erg, ik game ook vaak met een headset maar het is dusdanig hard dat het me wel echt stoort.

...

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:14
Volgens de reviews van je voeding (uitvoering: Sharkoon SilentStorm Cool Zero 750 watt) zijn de mede-tweakers het toch niet helemaal eens met jou. Hoe heb je getest dat het zeker de koelfan van de powersupply is? Normaal is die temperatuurgestuurd, dat is inherent een proces met een zekere traagheid. Dat hij enkel lawaai maakt bij de zware belasting van je videokaart, en dat de snelheid zo binnen de seconde volgt op de belasting van je videokaart, lijkt mij dat het alsnog gewoon je videokaart koelfans zijn die je hoort. Ik zou eens proberen met fancontrol software voor videokaarten het toerental vast te zetten op een vast toerental iets lager dan wat je stoort, en dan nog eens een korte/lichte gpu benchmark te starten en eens kijken of het probleem nog voorkomt.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
Ik heb voor de zekerheid alsnog even de kast open getrokken om het te dubbel checken. Ik heb zelfs even een moment handmatig de fans van de videokaart stil gezet maar dat maakte niks uit. Ik kan het horen aan het geluid als ik er met m'n hoofd/oren letterlijk naast hang en de locatie is ook niet zo heel dichtbij de videokaart en de CPU fan is nog verder weg. Ik kan wel de garantie geven dat het echt de fan is van de power supply. Ik ben met je eens dat het logisch klinkt dat de koelfan van de voeding niet direct zo assertief reageert op GPU intensiteit maar kan er even niks anders van maken. Overigens heb ik de videokaart koeling geen aanpassingen gedaan. De koeling van de CPU heb ik iets aangepast dat deze pas bij hogere temperaturen echt harder begint te koelen.

Wel heb ik een onwaarheid ontdekt in m'n eerste post: Het blijkt dat tijdens de cinebench test (cpu multi core test) ook de powersupply overuren gaat maken terwijl de cpu fan zelf pas later z'n draaisnelheid verhoogd van rond de 500 naar 1250 rpm. Een screenshot van armoury crate is toegevoegd die de situatie weergeeft tijdens de cinebench multicore cpu test die dan al een tijdje loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6toQaPhrg5WfEy3un7G6gfgw5iE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XUKN9QZp7YXBinY4P75X4uKN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Van dit model voeding heb ik er meerdere gebruikt in systemen een paar jaar geleden en staat bij mij bekend als een stille voeding. Is de voeding met de fan naar boven of naar beneden gemonteerd in de behuizing?
Zet de voeding eens aangesloten op zijn kant buiten de behuizing.

Vraag mij ook af waarom je een 'ouderwetse' ATX2.4 voeding ipv een ATX3.0 heb gekocht voor een nieuw systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
Je kan de voeding maar op 1 manier plaatsen voor zover ik weet. De schroefgaten zitten niet zodanig dat een andere montage mogelijk is.Ik had inderdaad deze voeding ook juist uitgekozen omdat ie in het algmeen als erg stil werd bestempeld. De koelfan zit aan de onderkant waar de pc op pootjes staat. Gewoon op laminaat dus geen hoogpolig vloerkleed ofzo wat verstikkend kan werken.

Wel zal ik de voeding nog eens naast de kast zetten om te testen maar ik vrees dat ik daar vandaag niet aan toe zal komen.

Je 2e vraag is inderdaad wijsheid achteraf. Ik wist toendertijd nog niet van het 3.0 fenomeen en heb te snel besteld. En mijn huidige videokaart heeft er op zich ook verder niets aan. In dat opzicht maakt het niet uit, alleen als ik in de toekomst de videokaart zou willen upgraden. Mijn game bak hiervoor was een dualcore E8400 3,0 Ghz intel met een HD 7870 videokaart dus reken maar uit hoe ver ik het probeer te rekken qua levensduur.

[ Voor 7% gewijzigd door Therazor op 23-04-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
Ik heb de voeding even naast de case gezet en weer aangesloten maar het maakt allemaal niet uit. Het is nog duidelijker geworden dat de voeding inderdaad degene is die enthousiast loopt te koelen bij een beetje inspanning. De lucht komt er trouwens vanuit de onderkant in via een stoffilter en gaat er aan de achterkant weer uit. Er is dus geen stroming door de rest van de kast heen.

[ Voor 26% gewijzigd door Therazor op 23-04-2024 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
RMA aanvragen want met 'zero fan mode' op aan en 'fan delay' op aan zou je de voeding niet moeten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
Ga ik dat maar doen. Thanks voor het meedenken.

Pagina: 1