Monitoren stuurkast trommelfilter (Shelly?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-11 13:00
De filterinstallatie van onze koivijver wordt met een relatief domme stuurkast aangestuurd. Zie ook hier: https://www.aquaking.nl/besturingskast-basic-eu.

Wat dit apparaat doet: een sensor die aangesloten is op de stuurkast monitort het waterniveau in het filter. Indien het waterniveau zakt dan is de aanname dat het filter verontreinigd is en dat er gespoeld moet worden. Leuk idee, maar in de praktijk stupide; indien er bijv. sprake is van laag water of een verstopping dan blijft het filter in de spoelstand staan, hopende dat het waterpeil op orde komt. Ofwel, bij een verstopping of laag water pompt deze constructie je vijver half leeg.

Alle externe apparaten (spoelpomp, circulatiepomp, luchtpomp en UV lamp) zijn aangesloten op de stuurkast en worden automatisch in- en uitgeschakeld.

Wat ik wil bereiken:
1. Indien de spoelpomp te lang loopt (bijv. langer dan 1 minuut aan een stuk of vaker dan 10 keer per uur dan wil ik daarover worden genotificeerd). Ofwel: ik wil monitoren indien het stopcontact waarop de spoelpomp aangesloten is ingeschakeld wordt.
2. Indien de spoelpomp gevaarlijk lang loopt dan wil ik de hele boel uitschakelen (al dan niet automatisch). Ofwel, indien het stopcontact van de spoelpomp te lang onder spanning staat dan wil ik "iets" doen waarmee het gehele circuit wordt stilgelegd.

Uiteraard zou ik geen tweaker zijn zonder HomeAssitant en dat soort speeltjes, dus daarmee zou ik een deel van het gedrag kunnen implementeren. Het liefst maak ik de stuurkast (omwille o.a. garantie) niet open c.q. ik zoek iets wat ik aan kan sluiten tussen het stopcontact van de spoelpomp op de stuurkast en de spoelpomp zelf.

Is dit bijv. met een Shelly op te lossen? Of heeft iemand hier een slimmer idee?

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Extern gaat wel lastig worden om het dan veilig te houden. Wat een smart device zal toch ook permanent spanning nodig hebben. En dan klooien met twee stekkers is wel vragen om problemen...

Als er geen zegel op zit zou ik hem gewoon eens openen. Ziet er niet heel massa geproduceerd uit dus grote kans dat je intern wel gewoon wat netjes los kan halen. Gok dat er intern gewoon wat off the shelve componenten in zitten. Dan is het in geval van een defect weer makkelijk te herstellen.

Als je intern een module kan hangen is het erg makkelijk om gewoon iets van een Shelly er tussen te zetten. Pomp op de uitgang en de huidige sturing op de schakelaar ingang.

• Dreadnought
Septillion schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:42:
Extern gaat wel lastig worden om het dan veilig te houden. Wat een smart device zal toch ook permanent spanning nodig hebben. En dan klooien met twee stekkers is wel vragen om problemen...

Als er geen zegel op zit zou ik hem gewoon eens openen. Ziet er niet heel massa geproduceerd uit dus grote kans dat je intern wel gewoon wat netjes los kan halen. Gok dat er intern gewoon wat off the shelve componenten in zitten. Dan is het in geval van een defect weer makkelijk te herstellen.

Als je intern een module kan hangen is het erg makkelijk om gewoon iets van een Shelly er tussen te zetten. Pomp op de uitgang en de huidige sturing op de schakelaar ingang.
Dat is ook een beetje waar ik mee zat - ik heb slechts één oplossing weten te bedenken om dit extern op te lossen, maar ik ben er niet dol op. Namelijk.. je kunt van die printjes kopen die middels een optocoupler een ledje in een circuit toevoegen. Invoer op spanning = led aan. Ik gok erop dat ik met die voeding van de led ook wel iets van een transistor kan aansturen en daarmee de aansluiting van een schakelaar van een Shelly 1PM oid. Intern zal wellicht makkelijker zijn, maar de kast is verzegeld. Zegel breken is uiteraard een optie, maar ook een gok t.w.v. 300 euri... ik weet het nog niet.

• Septillion

Septillion

Dat is wel jammer ja, extern gaat gewoon beetje beun worden. Enige dat je nog netjes kan doen is er een Shelly plug ofzo tussen zetten. Deze is dan alleen wel offline als de pomp niet loopt. Maar daarmee kan je in ieder geval de pomp wel uit zetten.

En mja, hoe oud is het / hoe makkelijk heb je nog garantie?

• Dreadnought
Septillion schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:16:
Dat is wel jammer ja, extern gaat gewoon beetje beun worden. Enige dat je nog netjes kan doen is er een Shelly plug ofzo tussen zetten. Deze is dan alleen wel offline als de pomp niet loopt. Maar daarmee kan je in ieder geval de pomp wel uit zetten.

En mja, hoe oud is het / hoe makkelijk heb je nog garantie?
Een plug had ik ook overwogen, met als nadeel dat de plug eerst moet booten alvorens deze beschikbaar is (een spoelpomp loopt nooit lang, dus als door een verstopping de pomp wat vaker aan en uitgaat dan denk ik dat dit niet ideaal is) en alles buiten hangt c.q. ik ook wat dingen heb op te lossen met waterdichte kasten enz.. dat laatste is wel te doen, maar als ik het kan voorkomen.

Ik heb nog garantie ja. Dingetje is 2 jaar oud, naar ik vermeen 5 jaar garantie op. En gezien Aquaking een soort -van Apple uit de vijverwereld is (alles is duur en men maakt zich graag onder garantie uit) ben ik er niet dol op dat ding open te maken

(en dat zeg ik als fervent Apple gebruiker ;))

Het hoeft overigens niet persé iets van Shelly te zijn - oz lang het maar veilig en goed genoeg verkrijgbaar in Nederland is heb ik interesse :).

• Septillion

Septillion

Mja, het vaak aan uit is wel irritant. Lijkt me overigens ook niet al te best voor de pomp. Klinkt echt alsof het echt een über dom ding is dat voor veel te veel geld verkocht wordt...

Op zich zijn er ook wel wat meer outdoor pluggen te koop. Of je kan de plug in een behuizing brengen. Dus dat is nog wel op te lossen.

Maar als vijfer-leek, stuurt dat ding nog meer aan? Of hoe moet ik het zien? Zou het ook een optie zijn om dat hele ding aan een plug te hangen en het met power metering te zien ofzo?

• Dreadnought
Septillion schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:32:
Mja, het vaak aan uit is wel irritant. Lijkt me overigens ook niet al te best voor de pomp. Klinkt echt alsof het echt een über dom ding is dat voor veel te veel geld verkocht wordt...

Op zich zijn er ook wel wat meer outdoor pluggen te koop. Of je kan de plug in een behuizing brengen. Dus dat is nog wel op te lossen.

Maar als vijfer-leek, stuurt dat ding nog meer aan? Of hoe moet ik het zien? Zou het ook een optie zijn om dat hele ding aan een plug te hangen en het met power metering te zien ofzo?
Tja over de prijzen van vijvervonderdelen zal ik maar niet beginnen. Ik noem het zelf altijd de "hobbyopslag" die je bij dit soort producten betaalt. Ik weet ook wel dat vijverfilters niet goedkoop zijn om te bouwen (enkel de BOM zal al een paar honderd euro zijn), dat de markt relatief klein is en dat elk bedrijf winst moet maken, maar toch, ook ik heb het idee dat dit veelal domme apparaten zijn die voor kunstmatig hoge prijzen worden verkocht.

Dit alles gezegd hebbende.. bijzonder complex zijn deze stuurkasten niet. Je ziet ook wel eens een hobbyist met een PLC (Siemens Logo) zelf een stuurkast bouwen.

Ik heb het eenvoudige model en dit doet het volgende:
* In- en uitschakelen van de UV-lamp, de circulatiepomp, de spoelpomp en de motor van het trommelfilter.
* Op basis van een vlotterschakelaar weet de stuurkast of er gespoeld moet worden.
* Waterniveau in orde? Dan loopt de circulatiepomp en staat de UV-lamp aan. De overige zaken staan uit.
* Waterniveau te laag? Dan loopt de spoelpomp en de motor van het trommelfilter. De overige zaken staan uit.

Ofwel.. het is een soort van sensor-gedreven XOR schakelaar. Intelligenter is de boel helaas niet. En ja, dit kun je zelf prima nabouwen en dan meteen een aantal andere zaken oplossen. Gezien ik echter een flinke backlog aan projecten heb denk ik niet dat ik daaraan wil beginnen.

De afweging om de hele boel aan een smart plug te hangen heb ik ook al eens in het hoofd gehad. Dat is me uteindelijk afgezweet op het punt dat het energievebruik van dit geheel verre van constant is. Wellicht dat met wat giswerk het wel mogelijk is om te concluderen welk van de 2 scenario's van toepassing is (spoelen of circuleren). Ook een beetje een hack, maar wellicht niet onmogelijk...
Pagina: 1