Vragen fundering voor overkapping + berging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 08:20
Hallo allemaal,

Komend weekend ga ik starten met de bouw van onze overkapping + berging.

Het is een overkapping van 7x3 meter met 6 staanders, waarvan 3x3 berging en 3x4 zitgedeelte.

Vorig jaar zomer hebben wij een dubbelgewapende betonvloer op 5 heipalen laten plaatsen voor dit project, en nu kan ik eindelijk gaan bouwen. De plaatsing van de staanders was in het begin een beetje een raadsel, omdat er niet echt grote poeren worden ingegraven.

Het volgende plan heb ik afgestemd met de leverancier van het bouwpakket van de overkapping, en met het hei/betonbedrijf dat de betonvloer op palen heeft geplaatst. Ik vroeg me af of hier toevallig nog bouwkundige Tweakers waren die naar dit plan kunnen kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EADwrLfEFTaAf_fpGRngLLHQ4hw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NxeHR1JWP5rXyNkvV92NjF36.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast had ik nog een vraagje. Er zijn paaldragers geleverd met losse moer, omdat we naast een schutting palen moeten zetten, en deze er naar waarschijnlijkheid niet opgedraaid kunnen worden.

Het is volgens mij zo dat deze dus alleen maar rusten op de drager, en dus niet verankerd zijn. Is dit niet nodig? Als de wind er onder komt of iets dergelijks?

Ik had al het idee om waarschijnlijk stormankers op de 4 staanders van de berging te monteren, en deze in de betonvloer te verankeren. Deze kunnen mooi "in de wand" aangezien ik de berging toch wil isoleren.

Graag jullie mening over bovenstaande :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:59
Ik ken eigenlijk alleen de vierkante paaldragers met opgelaste moer.
Ik zou deze wel proberen te vinden.
Deze monteer ik altijd met de moer in de paal zodat de paal dichter op de poer kan.
Met 4 lange schroeven in de paal vastzetten.

Betonvloer met heipalen :D
Je houdt van lekker overbemeten?
Of verzakt de ondergrond zo erg?

In ieder geval je belast het draadeind of chemische anker voornamelijk op trekspanning.
Geen extra ring/moer nodig op de vloer.

Zelf zou ik bij zo'n betonvloer het zandbed achterwege laten. Hier een mooie cementdekvloer op en plavuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 08:20
De grond verzakt inderdaad erg, het is veengrond. De palen gaan 15 meter de grond in, tot ze daar op vaste grond komen :P

Het zandbed ligt er omdat we destijds niet helemaal wisten hoe hoog de tuin daar zou worden, en hebben we er destijds voor gekozen om gewoon door te straten in de overkapping. Dat ligt er dus nu ook al, alleen waar de berging komt is nog niets. Hier wil ik de vloer isoleren en een zandcement vloer smeren.

Kun je de trekspanning uitleggen? Het hele gevaarte rust toch op het draadeinde? en daar zit nog "maar" 6cm beton onder. Daarom dacht ik wellicht aan een sluitmoer en ring bovenop, zodat hij op de vloer rust, en het deel dat er in steekt verlijmd is met chemisch anker.

Dit zijn trouwens de paaldragers die ik nu heb liggen, met losse moeren erbij:

https://www.betondingen.n...-12x12cm-met-gat-m16.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:13
Het chemisch verankeren zorgt ervoor dat je draadeind verbonden is met het beton, het leunt dus niet enkel op het uiteinde dat op 6cm beton drukt. Als je dan ook nog de sokkel opvult met cement wordt het nog sterker. Ringetje met bout is dus niet nodig voor het verdelen van de drukkrachten.
Een storm gaat die dingen er ook niet uittrekken.