Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarkworst
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-04 20:18
Beste tweakers,

Ik heb advies nodig:
2 jaar geleden heb ik een nieuwe Intergas Xtreme 30 laten plaatsen door Feenstra, i.c.m. een All-in Service abbonement.
Nu was het afgelopen vrijdag tijd voor het 1ste onderhoud.
De monteur vertelde mij dat er een koudwaterslagdemper geplaatst moest worden om lekkage te voorkomen, maar dat dit niet onder het onderhoudscontract viel want, het gaat namelijk om de leidingen.. niet om de C.V.

Dus ik was enigsinds verbaasd. Waarom was ik hier tijdens de installatie niet voor gewaarschuwd?
''Blijkbaar hebben nieuwe intergas modellen dit standaard in de C.V. zitten'' (monteur)

Nu heb ik nooit bonken in de leiding o.i.d. gehoort en ben toch enigsinds verbaasd dat ik geconfronteerd word met een rekening van 250 euro terwijl ik al maandelijks bijna 20 Euro voor een All-in Onderhoudscontract betaal. Daarnaast vind ik het niet echt netjes van Feenstra dat ik niet eerder gewaarschuwd ben dat ik risico loop op lekkage door waterslag.

Bij deze de vraag. Is mijn verbazing terecht? Of is dit een normale gang van zaken in de loodgieterswereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:17
Waar is die 250 euro voor?
Een waterslagdemper is iets van 50 euro volgens mij. Montage zal binnen 15 min kunnen gebeuren.
Ik zou ze maar eens even bellen voor opheldering.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarkworst
Hey Jim... Tja je weet waarschijnlijk hoe het gaat.
Het begint bij 75 Euro voorrijkosten.
70 Euro materiaal kosten.
1 uur arbeid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Maar die voorrijkosten zitten sowieso in je abo. Hij was er toch voor een servicebeurt en dus al voorgereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarkworst
Hey Sethro, ja.. jij klinkt dus net zo verbaasd als ik.
Full disclosure: Ik ben al schadeloosgesteld door de rechtsbijstand voor een bedrag van 200 Euro. Maar goed, neemt niet weg dat ik met een erg wrang gevoel nu een extra (vrij prijzige) werkzaamheid moet laten uitvoeren bij een 2 jaar oude ketel met het duurste onderhoudsabbonement.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
Ik denk dat je 3 dubbel genaaid bent. Goede marge gepakt op installeren van de ketel, hele dikke winst gemaakt op het service abo, nu nog een keer de hoofdprijs voor een nutteloos onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:02

Aardedraadje

Met kabelschoen

Waterslagdemper plaats je bij een verbruiker. Niet bij de ketel. Om lekkage te voorkomen plaats je een inlaatcombinatie. Geen waterslagdemper. Verhaal (van de monteur) klopt van geen kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:09
Heb je foto van wat hij heeft geplaatst en waar precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarkworst
Haha, nou moet ik bekennen Sethro dat de ketel aanzienlijk goedkoper was bij Feenstra vergeleken met de concurrentie. Die verplichten 2 jaar all-in onderhoud haal je daarmee uit. Maar goed, neemt niet weg dat ik nu dus het idee heb dat ze de misgelopen marge proberen te compenseren. Maar goed, jij bevestigd mijn onderbuikgevoel dus m.b.t. koudwaterslagdemper en het risico op lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Post is een foto van dat ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarkworst
_JGC_ schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:37:
Heb je foto van wat hij heeft geplaatst en waar precies?
Er is nog niets geplaatst.
Maar bij deze een foto van onder de installatie:

Misschien is het nuttig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8l7X7a2MWy7JAmmfvX_j0t2LNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szH4d3fJj66b0foHm8v9xJrU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Weinig mis mee. Ik zie een overstort, inlaatcombinatie en een gaskraan. Enige puntje is dat die overstort je vloer blank zet mocht ie open gaan, maar dat is het ook wel. Geen idee wat een waterslagdemper daar zou moeten doen.

Bedoel je niet een terugslagklep in de retour? Die heb je nodig in combinatie met vloerverwarming als je verdeler niet helemaal hydraulisch neutraal is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 12:36
Ze proberen je op te lichten. Een waterslagdemper wordt geplaatst bij een wasmachine of vaatwasser, die gebruiken elektrische ventielen waardoor de watertoevoer extreem snel wordt afgeschakeld. Het water in je leiding wil dan nog even doorstromen en botst dan tegen de bochten of de dichte kraan. Dat hoor je als waterslag en dat verschijnsel veroorzaakt op de lange termijn slijtage aan je leidingen (met name de koppelingen).

Bij een cv-ketel is dat helemaal niet van toepassing. Ik heb nog nooit gehoord dat je een centrale waterslagdemper kunt plaatsen voor alle waterleidingen in huis. Het zal vast mogelijk zijn, maar of het goed werkt? En die zou ik dan eerder bij de hoofdkraan verwachten.

Als Feenstra je uberhaupt geen ketel wil verkopen zonder abonnement, dan word je sowieso al opgelicht. Die abonnementen zijn veel te duur. Als je 1x per 3 jaar een schoonmaak- en stelbeurtje laat doen blijft je ketel prima in orde en dat kost je dan iets van 100 euro, afhankelijk van wat er is vervangen.

Als je geen klachten hebt, je ketel goed functioneert en je geen last hebt van waterslag, dan zou ik niet kunnen bedenken waarom je een waterslagdemper nodig bent. Ja, om de beurs van Feenstra te spekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarkworst
Hey JGC, dank!

Nee ik heb (helaas) geen vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarkworst
Dank voor de toelichting mannen... denk dat ik inmiddels genoeg geïnformeerd ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

knarkworst schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:01:
Beste tweakers,

De monteur vertelde mij dat er een koudwaterslagdemper geplaatst moest worden om lekkage te voorkomen[...]
Wat een vreemd verhaal :?

Bij ons is ook jaren terug een koud-water/terugslag demper geplaatst, dit omdat de benedenburen last van ons hadden als wij de koudwaterkraan plotseling {{{BONK}}} open draaide.

Je hebt inmiddels al contact gehad met Feenstra zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Nieuwe intergas ketels hebben een veerbediende terugslagklep in de retour onder de pomp. Dat is om zgn "thermosifonwerking" tegen te gaan, een fenomeen waarbij je cv buizen opwarmen als jij tapwater pakt. Gebeurt vnml bij installaties waarbij de buizen direct naast de ketel omhoog lopen.
Als jouw cv buizen niet opwarmen tijdens het douchen zou ik het lekker zo laten en helemaal niks plaatsen.

Overigens is een nieuw retourbuisje in de ketel met zo'n klepje erin 10 euro. Gasblok moet er even uit en de installatie moet leeg, maar een beetje monteur moet dat in minder dan een uur kunnen klaren. Maar nogmaals, als je er geen last van hebt hoeft dat klepje er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarkworst
Dit is de volledige toelichting van de monteur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ck8bIre14nS0-pMNNyVbGUdlPaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEFluCCZ0sj1F9Z6J3layNGv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Die waterslagdemper staat idd vermeld in de installatiehandleiding. Moet op minimaal 60cm vanaf de ketel in de warmwaterleiding geplaatst worden. Intergas raadt dat aan bij eengreepskranen die je hard dicht kunt rammen. Voorkeur gaat uit naar waterslagdempers zo dicht mogelijk bij het afname punt, maar als je meerdere eengreepskranen hebt die waterslag veroorzaken kan je dat ding van Intergas er bij de ketel onder zetten.

Staan online overigens goedkoper en installatie kan je zelf. Het zijn geen werkzaamheden aan de ketel zelf dus mag je ook zelf doen.

En waarom 2 jaar geleden niet geplaatst: waarschijnlijk is dit nieuw voorschrift van Intergas en hebben ze in het verleden ketels onder garantie moeten herstellen. Voortschrijdend inzicht noemt men dat. Is voor mij ook de eerste keer dat ik lees over een demper bij de ketel.

Edit: is idd nieuw voorschrift. Als je zoekt naar Xtreme installatievoorschrift vermeldt de download bij Intergas wel de waterslagdemper, pak je de pdf van warmgarant staat het nergens beschreven.

[ Voor 10% gewijzigd door _JGC_ op 22-04-2024 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 12:36
Okee, dit leest niet als oplichterij, maar als een overijverige monteur. Toen ik mijn ketel wilde laten vervangen begon een monteur ook te jammeren over een stopcontact dat te dicht bij de badkuip zat.

Heel simpel: dat is niet zijn probleem. Het verkeerde stopcontact is niet het probleem van Feenstra. De ontbrekende waterslagdemper ook niet. Een stopcontact is nog enigszins gevaarlijk als het niet geaard is of te dicht bij een badkuip, maar een ontbrekende demper is helemaal niet gevaarlijk. Dus als je dit niet wilt, dan kun je gewoon zeggen "graag alleen de onderhoudsbeurt en verder je kwek houden." Je bent niet verplicht om de demper te laten plaatsen.

Het zou natuurlijk wel kunnen dat Feenstra dan je abonnement opzegt of geen werkzaamheden onder garantie wil uitvoeren, omdat de ketel dan niet conform het voorschrift is gebruikt. Als er inderdaad later lekkage optreedt door een ontbrekende demper, dan kan ik me voorstellen dat ze dat niet onder garantie gaan repareren als ze jou expliciet hebben verteld dat die wel nodig is. Maar dan nog is het jouw eigen vrijheid om te accepteren. Als je het risico wil lopen op een defecte ketel, dan is dat jouw eigen zaak. Overigens schat ik die kans heel klein in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:33
Als Feenstra dan van hun zijde het contract opzegt, zou ik er ook geen genoegen mee nemen. Zo kunnen ze achteraf wel allemaal mooie verhalen hebben om extra klusjes erdoor te drukken maar feit blijft dat de ketel niet zou mogen gaan lekken als er geen terugslagklep zit. Het feit dat ze de regels tijdens het spel aanpassen in plaats van voor het spel is niet OK. Dan gaan ze de rekening lekker bij de fabrikant leggen, nu leggen ze het doodleuk in de handen van de consument om achteraf verplicht een accessoire te gaan betalen die normaal gesproken helemaal niet nodig is. Dat vechten ze maar lekker uit met de fabrikant van de ketel.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:02

Aardedraadje

Met kabelschoen

Alsnog raar dat hij voorrijkosten in rekening brengt, terwijl hij er al was voor een onderhoudsbeurt. Of zijn die pas ter sprake gekomen nadat je hebt aangegeven er nog over na te willen denken? In dat laatste geval zou ik het begrijpen.

[ Voor 9% gewijzigd door Aardedraadje op 23-04-2024 04:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarkworst
Bedankt voor alle info heren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knarkworst
Aardedraadje schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 04:53:
Alsnog raar dat hij voorrijkosten in rekening brengt, terwijl hij er al was voor een onderhoudsbeurt. Of zijn die pas ter sprake gekomen nadat je hebt aangegeven er nog over na te willen denken? In dat laatste geval zou ik het begrijpen.
Nee, zo word het gelijk gebracht.
Daarnaast, ze weten bij Feenstra welke C.V. ik heb. Toen ze voor onderhoud langskwamen konden ze mij hier gelijk voor waarschuwen en het onderdeel meenemen. Dan was ik natuurlijk een stuk ontvangkelijker zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:49
Waterslag dempers voor een CV is natuurlijk volkomen onzin, ook als de fabrikant dat in zijn handleiding zet.

Zoals al door anderen geschreven, zijn die bedoelt om zeer plotseling druk verlagingen zoals ontstaat bij elektrische watersloten van bijvoorbeeld een wasmachine op te vangen.
Bij een cv ketel zit normaal een vulkraan(bij jouw ook) die je met de hand open en dicht draait en dus nooit plotselinge drukverschillen kan veroorzaken.

Die waterslagdempers zijn bedoelt om de leidingkoppelingen te beschermen, als je niet goed gemonteerde leidingen hebt (te weinig beugeltjes) dan gaat door een plotseling drukverschil de leiding bewegen(waterslag) en kunnen daardoor op den duur koppelingen los gewrikt worden.
Dat is dus door langdurig en regelmatig gebruik, wat bij het vullen van een cv ketel natuurlijk ook nooit het geval is.

Overigens werken die dingen voor geen meter want die kunnen dat plotselinge drukverschil van een elektrisch waterslot echt niet opvangen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1