(Gedwongen?) elektriciteitshuisje te plaatsen op VvE terrein

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ORoces
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-04 09:02
Recent heb ik een brief gekregen waarin stond dat mijn netbeheerder graag een elektriciteitshuisje of in vaktermen ''een compactstation'' wil plaatsen op het terrein van mijn VvE. In verband met een netberekening is deze plek de enige logische plek om stabiliteit te kunnen garanderen. Nu ben ik er niet zo happy mee omdat het een lelijk ding is, maar ook omdat ik aan een drukke weg woon waardoor uitgaand verkeer minder zicht heeft op de doorgaande weg. Het elektriciteitshuisje zou namelijk geplaatst moeten worden op de hoek van een kruispunt, en dat lijkt mij niet ideaal.

Hoe dan ook, heb ik wat advies ingewonnen en volgens een jurist, zouden ze je eventueel kunnen dwingen omdat er een maatschappelijk belang bij is.

Graag willen ze het kopen, dus een wijziging van de splitsingsakte is dan nodig.
Of langdurige - eeuwigdurende erfpacht.
Maar voordat ze uberhaupt een bod doen, wat voor bedragen zijn hier zo mee gemoeid.
Hebben we het dan over 100 euro per jaar erfpacht of verkopen voor 5000 euro?

Daarnaast de vraag of er nog meer dingen zijn waarmee we rekening moeten houden, is er bijvoorbeeld geluidsoverlast, lage tonen / zoem ?

Op internet kan ik hier niks over vinden omdat ik vermoed ze meestal geplaatst worden op gemeentegrond.
Wie kan mij hier meer over vertellen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 12:40
Volgens mij is hier eind oktober 2023 aandacht aan besteed in 1Vandaag:
https://eenvandaag.avrotr...-omwonenden-wordt-groter/

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:34
Als de verkeersveiligheid in het gedrang komt zou ik het ook even aan de gemeente voorleggen. Die houden het dan misschien tegen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johndoe_1975
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-09 08:11
Google maar even op gedoogplicht. Er staat me iets bij van een bedrag van 175 euro per vierkante meter (bij verkoop).

https://tenholternoordam....iet-de-enige-mogelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ORoces
175 per vierkante meter lijkt me wel erg weinig. De huizen gaan hier voor 5000 per vierkante meter. Goed, dat is dan wellicht geen bouwgrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:24

BCC

Het is neem ik aan zo’n midden naar laag voltage huisje? Die maken normaliter geen geluid volgens mij (de nieuwe hier in de wijk iig niet)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
ORoces schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:09:
175 per vierkante meter lijkt me wel erg weinig. De huizen gaan hier voor 5000 per vierkante meter. Goed, dat is dan wellicht geen bouwgrond.
Dat zou wel extreem duur zijn voor bouwgrond.

Die 175,- zal een oud bedrag zijn, buitengebieden zitten vaak zo rond de 200,- en dan loopt de prijs op naarmate je meer bij de bewoonde gebieden gaat zitten tot de hoofdprijs in de binnensteden. Voor dit soort zaken krijg je taxatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ORoces
BCC schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:21:
Het is neem ik aan zo’n midden naar laag voltage huisje? Die maken normaliter geen geluid volgens mij (de nieuwe hier in de wijk iig niet)
Klopt inderdaad. Ongeveer 3 meter breed en 2 meter hoog. Volgens mij stond er iets bij van laagspanningsverdeler o.i.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
ORoces schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:09:
Die huizenprijzen moet je inderdaad niet naar kijken. Daarnaast is het ook geen tuin grond, dus qua waarde gaat het niet opschieten.

Denk vooral aan de veiligheid van de locatie (je zicht) en over afspraken maken over het gebruik van jullie terrein tijdens de bouw + bereikbaarheid + maak foto's vooraf in het geval jullie straatwerk of hekwerk beschadigd raakt. Dat het huisje gaat komen is namelijk een zekerheid, dus kijk vooral naar de praktische zaken eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:16
Aan de korte kanten is er nog een anderhalve meter ruimte nodig zodat de deuren open kunnen. Ik heb zo'n ding vlak naast m'n huis gekregen, de gemeente had een stukje groenstrook aan Enexis verkocht. Heel stuk groenstrook opgeruimd, Die kast staat in no time vol met grafitty. Voor de aanleg van de kabels werd er ook nogal wat omgespit. Het is er niet fraaier op geworden.
Ze hebben ook wel eens vergeten na werkzaamheden de deuren af te sluiten. Bij toeval zag een buurman dat ze open waren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:34
De Netbeheerder moet dus het netwerk verzwaren. Dat doen ze dus door een extra middenspanningsruimtes plaatsen. De voorkeur heeft om het in openbaar gebied op te lossen. Dus op grond van de gemeente. Daarvoor zitten er vaak haken en ogen aan. Zoals verkeersveiligheid, opheffen groen en/of parkeerruimte. De ruimte voor zo'n middenspanningsruimte wordt gemiddeld op 5x5 meter (25 m2) gerekend. Bij voorkeur vanaf de openbare weg bereikbaar.

Soms willen ze wel uitwijken naar particulier terrein als ze er niet uitkomen met de gemeente. Dan willen ze de grond wel kopen en/of in erfpacht nemen. Ook grond van de gemeente wordt vaak verkocht aan de netbeheerder.

De kosten voor de aankoop van de grond, onderzoeken (grond, verkeer, vergunningen), verdere afspraken over de afwerking (ja, er zijn vershillende types beschikbaar met verschillende afwerkingen zoals baksteen en kleuren.Liander heeft daar een brochure over.) Andere maatregelen zijn dan voor rekening van de netbeheerder. Over de verkeersveiligheid kan je een onderzoek laten doen als je dat goed regelt: Op kosten van de netbeheerder. Over de prijs van de grond: Overleg met een verkoopmakelaar. Laat het taxeren. Dan heb je een goede basis om verder te praten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:57

WCA

pauldaytona schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:19:
Aan de korte kanten is er nog een anderhalve meter ruimte nodig zodat de deuren open kunnen. Ik heb zo'n ding vlak naast m'n huis gekregen, de gemeente had een stukje groenstrook aan Enexis verkocht. Heel stuk groenstrook opgeruimd, Die kast staat in no time vol met grafitty. Voor de aanleg van de kabels werd er ook nogal wat omgespit. Het is er niet fraaier op geworden.
Ze hebben ook wel eens vergeten na werkzaamheden de deuren af te sluiten. Bij toeval zag een buurman dat ze open waren.
Maar wel heel prettig dat je elektriciteit gewoon stabiel blijft werken de komende jaren denk ik ;)

Dit zijn typisch van die zaken die soms gewoon moeten, of heb je echt liever dat je over een paar jaar een paar uur per dag geen/instabiele stroom hebt?

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:34
Beroepsmatig ben ik bezig met de openbare ruimte. Je ziet dat er nu veel meer middenspanningsruimtes geplaatst moeten worden. Het "bereik" (oftewel het aantal woningen binnen de straal) van een middenspanningsruimte is nu een stuk minder dan vroeger. Door het hoger elektriciteitsverbruik (alles elektrisch) en het terugleveren van elektriciteit moet er meer bijplaatsen. Zelfs bij woningbouwprojecten die een paar jaar geleden zijn voorbereid en nu in uitvoering zijn moeten nu middenspanningsruimtes bij geplaatst gaan worden. Dat is voor de netbeheerder maar ook voor de gemeentes een uitdaging. De openbare ruimte is schaars. Dus even een extra locatie vinden is moeilijk. In oudere nieuwbouwwijken (tot begin jaren 90) is vaak nog wel wat ruimte te vinden. In nieuwere wijken en bijvoorbeeld binnensteden is dat niet. Dit omdat alles al vrij compact op elkaar gebouwd is.Dan hebben we het nu alleen op een laag niveau. TenneT is van de hoogspanning is ook nog bezig met uitbreiding en aanpassingen dat is een heel ander verhaal. Er gaat de komende jaren nog veel gebeuren op dat gebied.

[ Voor 17% gewijzigd door RonnieKo op 29-04-2024 10:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ORoces
update/

de netbeheerder ziet er uiteindelijk toch vanaf omdat er te veel partijen zijn die ze moeten overtuigen en volgens hun advocaten kan dat juridisch een hoop gedoe zijn. /case closed
Pagina: 1