Elektriciteit aanleggen in nieuwe schuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-04 22:17
Mijn vraag
Wat heb ik nodig om elektriciteit aan te leggen in mijn nieuwe schuur

Situatie:

Sinds een week staat een nieuwe schuur (8 x 3 m ) in mijn tuin. Deze staat los van mijn huis.
De schuur is opgesplitst in 2 kamers, beide 4x 3 m. De schuur is al voorzien van dak en vloerisolatie. De wanden ga ik nog isoleren.

De toevoer kabel voor de elektriciteit ligt nu nog in mijn oude garage die plat gaat over enige tijd. Die kabel ga ik ondergronds naar mijn nieuwe schuur brengen. Vervolgens wil ik dus de centraaldozen, stopcontacten en schakelaars installeren.

Ik beoog om dit samen met mijn zwager te doen, die handig is en ervaring met elektriciteit.

Nu wil ik goed mijn huiswerk doen en zelf leren van deze klus. Maar ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer. Ik kom er niet uit wat ik nu allemaal nodig heb.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik laat dus de toevoerkabel in de nieuwe schuur naar boven komen uit de grond vandaan.

Dan zal ik per ruimte 1 centraaldoos installeren en daar de kabel laten opsplitsen. Vervolgens heb ik dus YMvK draad nodig, toch? Of koop ik los kabels en omdat de schuur geïsoleerd is heb ik geen YMvK nodig?

Na het trekken van het draad installeer ik stopcontacten en schakelaars voor verlichting. Bevestig ik de , ik noem het even omhulsels, van de bedrading met klemmen?

Kan ik per ruimte 6 stopcontacten en 2 schakelaars aanbrengen? Ik weet dat ik afhankelijk ben van welke groep er op zit, ik heb 3 fase stroom a 3 x 25a. Ik zal enkel opladers van fietsen, accuboormachine en mogelijk een tv of koelkast aansluiten.

En kan ik überhaupt “door lussen” ?

Ik hoop dat ik duidelijk ben in mijn vraagstelling. Ik krijg op Google niet fijn antwoord op deze vragen.

Alvast bedankt voor het lezen :-)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
beide ruimtes een centraaldoos waarvan je aftakt naar je wandcontactdozen en schakelaars.

centraaldozen onderling ook even verbinden..

de grondkabel ergens omhoog laten komen bij een wand, daar een lasdoos plaatsen..

dan over op hoe je de rest ook wilt voorzien.. buis met los draad er in trekken of preflex (Voorbedraad)

[ Voor 12% gewijzigd door SMSfreakie op 22-04-2024 19:19 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je moet eerst weten hoe de kabel die nu naar de garage gaat is afgezekerd (qua hoeveel ampères) en dan nog de dikte en lengte van de kabel weten, dan kan je uitrekenen hoeveel ampère erover heen mag/kan.

Persoonlijk zou ik dan in de nieuwe schuur een mini-meterkast maken, zodat je daar de boel ook netjes kan afzekeren, met bijvoorbeeld 2 of 3 6A of 10A alamats, zodat je niet steeds die hoofdzekering vd kabel of je huis aardlek laat springen.

1 alamat gebruiken voor je verlichting en dan 1 per hokje ofzo.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:40
Zelf bij de nieuwe schuur een/ kabel vanaf de meterkast naar de schuur. Dat is dus 16A . Deze zit nu aangesloten op de schuur. Dat is even voldoende. Door de extra mantelbuizen kan ik eventueel een andere kabel trekken bijvoorbeeld 3x25A naar de schuur. De elektra heeft één centraalpunt. Een soort van klein meterkastje. Vanuit daar zijn alle WCD's aangesloten (7 stuks), de verlichting (3 lichtpunten). De boel zit netjes in buizen en met goede 3 en 5 aderige kabels. Alle WCD's zijn netjes afgetakt van dozen. Eventueel de lasklemmen met wat meer polen dan nodig. Dit om extra aansluitingen mogelijk te maken. Daarnaast zit er een netwerk in de schuur. Ik wat apparaten die gebruik maken van het netwerk.

Dus een beetje afhankelijk van wat je nu hebt kan je eens kijken wat je naar de schuur trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
Le Mol schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:19:
Je moet eerst weten hoe de kabel die nu naar de garage gaat is afgezekerd (qua hoeveel ampères) en dan nog de dikte en lengte van de kabel weten, dan kan je uitrekenen hoeveel ampère erover heen mag/kan.

Persoonlijk zou ik dan in de nieuwe schuur een mini-meterkast maken, zodat je daar de boel ook netjes kan afzekeren, met bijvoorbeeld 2 of 3 6A of 10A alamats, zodat je niet steeds die hoofdzekering vd kabel of je huis aardlek laat springen.

1 alamat gebruiken voor je verlichting en dan 1 per hokje ofzo.
Kan je dit toelichten? Ik kan dus de kabel laten verdelen over een mini meterkast? Dat is efficiënter? Dat ik bijvoorbeeld de koelkast of tv op een groep zet daarna?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:51
YMvK kabel heeft een geen metalen mantel (als ik mij dat goed herinner niet goed herinerd) en die nodig is voor in de grond of aangeraden voor zeer vochtige ruimtes. Als de kamers in de schuur dicht zijn als in het regent er niet direct in kan je binnen normale kabel gebruiken of losse draden die je door een buis trekt of in een gootje (Gamma gootje) legt.

kabels kan je direct vast zetten met goede drukzadel. officieel moet je elke 40cm de kabel vastzetten en maximaal 10cm van af een speciaal punt (centraal doos/schakelaar/bocht).

Bij binnenkomst is het verstandig om een kleine groepenkast aan te leggen, als er dan iets gebeurd gaat niet de hele groep er uit. ik zou 1 groep per ruimte maken en 1 groep voor de koelkast zodat als er een lamp of apparaat een probleem veroorzaakt blijft de koelkast werken.

Breng de kabels vanuit de groepenkast per groep naar een centraal doos in de ruimte en van uit daar naar de schakelaars/stopcontacten

Grote kans dat de kabel die er nu aanwezig is aangesloten zit op een 16A zekering (wel handig om te controleren). als ik zo kijk naar de apparaten die jij van plan ben aan te sluiten lijkt dat meer dan genoeg. Conservatieve schatting van 200W per stopcontact + 2x100w lamp kom ik op 1400W uit. Standaard 16A zekering is 3600W.

Ik hoop dat ik met de informatie dump niet alleen maar meer verwarring heb gecreëerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
RvRijn schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:49:
YMvK kabel heeft een metalen mantel (als ik mij dat goed herinner) en deze is nodig voor in de grond of aangeraden voor zeer vochtige ruimtes. Als de kamers in de schuur dicht zijn als in het regent er niet direct in kan je binnen normale kabel gebruiken of losse draden die je door een buis trekt of in een gootje (Gamma gootje) legt.

kabels kan je direct vast zetten met goede drukzadel. officieel moet je elke 40cm de kabel vastzetten en maximaal 10cm van af een speciaal punt (centraal doos/schakelaar/bocht).

Bij binnenkomst is het verstandig om een kleine groepenkast aan te leggen, als er dan iets gebeurd gaat niet de hele groep er uit. ik zou 1 groep per ruimte maken en 1 groep voor de koelkast zodat als er een lamp of apparaat een probleem veroorzaakt blijft de koelkast werken.

Breng de kabels vanuit de groepenkast per groep naar een centraal doos in de ruimte en van uit daar naar de schakelaars/stopcontacten

Grote kans dat de kabel die er nu aanwezig is aangesloten zit op een 16A zekering (wel handig om te controleren). als ik zo kijk naar de apparaten die jij van plan ben aan te sluiten lijkt dat meer dan genoeg. Conservatieve schatting van 200W per stopcontact + 2x100w lamp kom ik op 1400W uit. Standaard 16A zekering is 3600W.

Ik hoop dat ik met de informatie dump niet alleen maar meer verwarring heb gecreëerd
Duidelijk verhaal juist 😉

Voor mijn doeleinden is een groepenkast niet echt nodig toch? Of leert de ervaring dat het nuttig kan zijn.

Andere vraag voor @everyone

Moet ik vanaf de lasdoos naar de centraaldozen( als ik geen meterkastje neem) met VM kabel werken, en van de centraaldoos naar de wandcontactdozen ook VM? En naar de licht schakelaars “gewoon draad” ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvRijn
Glorieus schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:16:
[...]

Duidelijk verhaal juist 😉

Voor mijn doeleinden is een groepenkast niet echt nodig toch? Of leert de ervaring dat het nuttig kan zijn.

Andere vraag voor @everyone

Moet ik vanaf de lasdoos naar de centraaldozen( als ik geen meterkastje neem) met VM kabel werken, en van de centraaldoos naar de wandcontactdozen ook VM? En naar de licht schakelaars “gewoon draad” ?
Dat is mooi.

een groepenkast in niet noodzakelijk, groepenkast is misschien ook een beetje een groot word. een verdeelkast klinkt al iets mooier. Deze worden veel gebruikt in hotels.

Het enige wat de verdeelkast zal doen is ervoor zorgen dat als een apparaat kapot gaat en kortsluiting veroorzaakt niet alle apparaten in de schuur zonder stroom te komen zitten. het zou voornamelijk dan zijn om ervoor te zorgen dat de koelkast aan blijft als er bijvoorbeeld een oplader kapot gaat. De kans dat er iets fout gaat is altijd zeer klein maar het moment dat het gebeurd zou het wel vervelend zijn als je alles in de koelkast weg kan gooien.
De grootse kosten van de verdeelkast zouden de installatie automaaten zijn.

Na wat snel googelen XMVK-AS en YMVK-AS is kabel met een metalen mantel en is voor buiten gebruik onder de grond. XMVK en YMVK is buitenkabel (Nat maar niet onder de grond) maar kan ook zeer goed binnen gebruikt worden en VMVL is binnen kabel (droog).

het moment dat je binnen ben ben je droog en mag je VMVL kabel gebruiken om alles aan te sluiten. wel rekening houdend met de aderdikte.
Afhankelijk van hoe mooi je alles wil afwerken kan je ervoor kiezen om alles met kabels aan te sluiten die over de muur lopen en vast zitten met drukzadels.
Als je het iets mooier wil afwerken kan VMVL of YMVK kabel in een mooi wit gootje over de muur laten lopen.
Als je alles volledig wil wegwerken in de muur moet je sleuven vrezen hier buizen in leggen en weer dicht maken en achteraf draad hierin trekken of voorbedrade buis.

Het is wel al zeker 10 jaar geleden voor het laatst dat ik professioneel elektrische installaties maakten dus ik weet niet of alles wat ik vertel nog volledig correct is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-05 22:58
YMVK heeft geen metalen mantel.
YMVK-AS heeft dit wel en is een grondkabel, en er zit een aardlitze in en die sluit je in elk geval aan de voedende kant aan.

Bovengronds in een schuur heb je geen YMVK-AS nodig en kun je gewoon YMVK of VMVK gebruiken (ga alsjeblieft niet met VMVL je installatie aanleggen, dat is leuk als aansluitsnoer aan je TV of wasmachine)

De grondkabel komt in je schuur binnen en daar zet je deze op een onderverdeler (klein goedkoop groepenkastje), waarden van zekeringen hangen af van jouw exacte situatie, daarvoor geef je niet genoeg gegevens.

Ook wat de installatie na de onderverdeler moet worden is helemaal afhankelijk van je wat je waar plaatst en wat voor muren je hebt, hoe vochtig je schuur is en hoe je af gaat werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Groningerkoek op 22-04-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Glorieus schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:42:
[...]

Kan je dit toelichten? Ik kan dus de kabel laten verdelen over een mini meterkast? Dat is efficiënter? Dat ik bijvoorbeeld de koelkast of tv op een groep zet daarna?
Je kan nooit meer stroom verbruiken in de schuur als de kabel kan/mag leveren, maar een mini verdeelkast/meterkast zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld niet gelijk in het donker zit in de schuur als de groep springt doordat je kortsluiting maakt in de schuur en dat je ook niet je hele huis zonder stroom zet in zo'n geval.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
Le Mol schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:22:
[...]

Je kan nooit meer stroom verbruiken in de schuur als de kabel kan/mag leveren, maar een mini verdeelkast/meterkast zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld niet gelijk in het donker zit in de schuur als de groep springt doordat je kortsluiting maakt in de schuur en dat je ook niet je hele huis zonder stroom zet in zo'n geval.
Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorieus
RvRijn schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:19:
[...]

Dat is mooi.

een groepenkast in niet noodzakelijk, groepenkast is misschien ook een beetje een groot word. een verdeelkast klinkt al iets mooier. Deze worden veel gebruikt in hotels.

Het enige wat de verdeelkast zal doen is ervoor zorgen dat als een apparaat kapot gaat en kortsluiting veroorzaakt niet alle apparaten in de schuur zonder stroom te komen zitten. het zou voornamelijk dan zijn om ervoor te zorgen dat de koelkast aan blijft als er bijvoorbeeld een oplader kapot gaat. De kans dat er iets fout gaat is altijd zeer klein maar het moment dat het gebeurd zou het wel vervelend zijn als je alles in de koelkast weg kan gooien.
De grootse kosten van de verdeelkast zouden de installatie automaaten zijn.

Na wat snel googelen XMVK-AS en YMVK-AS is kabel met een metalen mantel en is voor buiten gebruik onder de grond. XMVK en YMVK is buitenkabel (Nat maar niet onder de grond) maar kan ook zeer goed binnen gebruikt worden en VMVL is binnen kabel (droog).

het moment dat je binnen ben ben je droog en mag je VMVL kabel gebruiken om alles aan te sluiten. wel rekening houdend met de aderdikte.
Afhankelijk van hoe mooi je alles wil afwerken kan je ervoor kiezen om alles met kabels aan te sluiten die over de muur lopen en vast zitten met drukzadels.
Als je het iets mooier wil afwerken kan VMVL of YMVK kabel in een mooi wit gootje over de muur laten lopen.
Als je alles volledig wil wegwerken in de muur moet je sleuven vrezen hier buizen in leggen en weer dicht maken en achteraf draad hierin trekken of voorbedrade buis.

Het is wel al zeker 10 jaar geleden voor het laatst dat ik professioneel elektrische installaties maakten dus ik weet niet of alles wat ik vertel nog volledig correct is.
Nu ik jouw verhaal lees realiseer ik mij dat ik niet volledig ben geweest. Ik heb een houten schuur laten plaatsen :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQ6DDprY8DFKsZyaRy5XZko2FQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhUhOR2MXK8ujpN0zsi62F2u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvRijn
Glorieus schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:44:
[...]

Nu ik jouw verhaal lees realiseer ik mij dat ik niet volledig ben geweest. Ik heb een houten schuur laten plaatsen :-)

[Afbeelding]
Dat is geen schuur, dat is gewoon een half huis.
zoals Groningerkoek al aangeeft VMVL is leuk als aansluitsnoer en zou ik niet gebruiken om de stopcontacten en schakelaars voor deze schuur te gebruiken (een kleine schuur waar de afstanden zeer kort zijn is VMVL bruikbaar).
Gebruik lekker YMVK of VMVK en stop het in een mooie goot om af te werken.
Pagina: 1