Apparaten vinden / netwerk herinrichten na ISP wissel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 10:57
Ik zoek de gouden tip.
Vandaag is de nieuwe provider geweest, maar hierdoor heb ik een nieuw extern ip. Maar ook alle interne ip's zijn veranderd. Nu heb ik geen idee hoe ik bij HA kan komen om deze weer goed te zetten.

Hoe kan ik het lokale IP van HA achterhalen. In de lijst met devices zie ik alleen maar mac addressen.

Afgesplitst uit Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 22-04-2024 18:05 ]

Water-Escape

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@water_escape Ik weet dat de functies op een ISP doos vaak niet om over een huis te schrijven is maar alleen een lijst met mac lijkt me echt volledig zinloos... Je kijkt wel op een computer hoop ik?

Daarnaast zou ik proberen het intern gewoon weer op dezelfde range te zetten. Sommige integratie zijn op IP en niet altijd makkelijk aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:29:
@water_escape Ik weet dat de functies op een ISP doos vaak niet om over een huis te schrijven is maar alleen een lijst met mac lijkt me echt volledig zinloos... Je kijkt wel op een computer hoop ik?

Daarnaast zou ik proberen het intern gewoon weer op dezelfde range te zetten. Sommige integratie zijn op IP en niet altijd makkelijk aan te passen.
Ik kijk in de Edgerouter (daar zit hij bekabeld aan)
De edgerouter heb ik naar een vlan 300 moeten zetten zodat de niewe provider zou werken. Nu is alles van een .176.x naar een .1.x adres gegaan.

op ip:8123 krijg ik niks gevonden.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@water_escape Dan heb je wel wat meer gedaan dan alleen naar VLAN300... Soms de Wizard gedraaid? Zo ja, dan hoop ik dat je een backup hebt... De Wizard doet een volledige factory reset. Been there, done that. Alleen had ik al een vaag vermoeden en had ik een backup...

En als je geen backup hebt, mja, dan opnieuw beginnen. Dan zou ik de range weer terug zetten en proberen te herinneren welk IP zaken hadden. Maar de Edgerouter laat als het goed is gewoon host names zien naast de leases in de DHCP tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
RedPas schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:50:
[...]

Je Edgerouter stel je nu in als DHCP server in de adres range dat je ervoor had, en je modem DHCP uitzetten.
Sorry, er is geen modem, glasvezel direct naar edgerouter.

Oude situatie: Glasvezel -> convertor van provider -> UTP van convertor naar edgerouter x
Nieuwe situatie: Glasvezel -> convertor van provider -> UTP can convertor naar edgerouter x (alleen moest ik nu vlan 300 toevoegen om internet te krijgen. (en daarna ging als naar een x.1.x adres.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKI2QVN3wtvHaYtjwPwRpi0ynw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XWC2tW4L9tMpPowSt7XG3haO.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:57:
@water_escape Dan heb je wel wat meer gedaan dan alleen naar VLAN300... Soms de Wizard gedraaid? Zo ja, dan hoop ik dat je een backup hebt... De Wizard doet een volledige factory reset. Been there, done that. Alleen had ik al een vaag vermoeden en had ik een backup...

En als je geen backup hebt, mja, dan opnieuw beginnen. Dan zou ik de range weer terug zetten en proberen te herinneren welk IP zaken hadden. Maar de Edgerouter laat als het goed is gewoon host names zien naast de leases in de DHCP tabel.
Ik heb een screenshot van de port forwarders. Maar dat is met de oude addressen. En idd inmiddels een reset van de ER gedaan, maar dat zou niks uit moeten maken toch? Ik had niks static.
Vind het ook goed om de x.1.x adresses aan te houden, maar ik weet nu niet waar HA is (of de camera's etc)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.akkes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:44
water_escape schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:59:
[...]

Sorry, er is geen modem, glasvezel direct naar edgerouter.

Oude situatie: Glasvezel -> convertor van provider -> UTP van convertor naar edgerouter x
Nieuwe situatie: Glasvezel -> convertor van provider -> UTP can convertor naar edgerouter x (alleen moest ik nu vlan 300 toevoegen om internet te krijgen. (en daarna ging als naar een x.1.x adres.

[Afbeelding]
Ik heb een app op mijn android telefoon geinstalleerd genaamd Fing Networktool. Hierbij kan je zien welke apparaten welk ip-adres op je netwerk hebben waar je telefoon ook mee verbonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

water_escape schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:01:
[...]

Ik heb een screenshot van de port forwarders. Maar dat is met de oude addressen. En idd inmiddels een reset van de ER gedaan, maar dat zou niks uit moeten maken toch?
Jawel, want je hebt nu alles gewist. En schijnbaar had je als IP range dus al niet de standaard.
Ik had niks static.
Dat is absoluut niet aan te raden, zeker met port forwards... Dus goed moment om nu te fixen zou ik zeggen.
Vind het ook goed om de x.1.x adresses aan te houden, maar ik weet nu niet waar HA is (of de camera's etc)
Mja, dat is nu gewoon een s*** zoektocht.... Als het goed is toont je Edgerouter dus host names in de DHCP tabel. En anders een port / network scanner. En veeeeeeeel proberen...

En als je in deze rang wilt blijven en/of als je oude IP's niet meer weet hoop ik dat je geen toepassingen had die op IP adres werkte. Bijvoorbeeld de SMA integratie of MQTT...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:33:
[...]

Jawel, want je hebt nu alles gewist. En schijnbaar had je als IP range dus al niet de standaard.

[...]

Dat is absoluut niet aan te raden, zeker met port forwards... Dus goed moment om nu te fixen zou ik zeggen.

[...]

Mja, dat is nu gewoon een s*** zoektocht.... Als het goed is toont je Edgerouter dus host names in de DHCP tabel. En anders een port / network scanner. En veeeeeeeel proberen...

En als je in deze rang wilt blijven en/of als je oude IP's niet meer weet hoop ik dat je geen toepassingen had die op IP adres werkte. Bijvoorbeeld de SMA integratie of MQTT...
ow boy, dit is shit.! Ik heb 1 MQTT lopen idd. Ik heb even een PB gestuurd, misschien wat makkelijk. maar dank voor de snelle feedback alvast. IP heb ik wel gevonden inmiddels.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Beetje twee opties. Of kijken of je van alles het oude IP kunt vinden of kijken of je over kan naar nieuwe range en opnieuw beginnen. Wat makkelijker is hangt vooral af van wat echt op IP werkte in je netwerk. Zoals ik al zei, als je MQTT gebruikte en je nodes het IP gebruikte moet je dat daar over zetten. En bijvoorbeeld de SMA integratie en meen ook de Android TV integratie zijn op IP. Maar kan ook andere zaken zijn (printers, NAS, etc) die op IP zaten.

Stap één is in ieder geval, BACKUPS! Van zowel HA als je router. En pas je dingen aan qua netwerk, schrijf het nu even op.

Zelf zou ik denk ik eerst eens kijken om HA weer te benaderen. Als je daar het IP van gevonden hebt zou ik beginnen dus met een backup. Daarna om die nu WEL een vast IP te geven en kan je de port forward weer instellen. Wel de juiste poort natuurlijk, dat is beetje afhankelijk van of je HA met direct https draait of NGINX draait.

Daarna kan je kijken wat stuk is in HA. Maar ga vooral al zelf na wat (misschien) op IP ingesteld stond? Zowel smart home zaken als netwerk zaken.

Overigens een beetje los, maar zelf pak ik liever niet 192.168.1.x of 192.168.4.x als range omdat ze zo vaak al voorkomen. Als je nu opnieuw begint zou je het nu kunnen aanpassen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:17:
Beetje twee opties. Of kijken of je van alles het oude IP kunt vinden of kijken of je over kan naar nieuwe range en opnieuw beginnen. Wat makkelijker is hangt vooral af van wat echt op IP werkte in je netwerk. Zoals ik al zei, als je MQTT gebruikte en je nodes het IP gebruikte moet je dat daar over zetten. En bijvoorbeeld de SMA integratie en meen ook de Android TV integratie zijn op IP. Maar kan ook andere zaken zijn (printers, NAS, etc) die op IP zaten.

Stap één is in ieder geval, BACKUPS! Van zowel HA als je router. En pas je dingen aan qua netwerk, schrijf het nu even op.

Zelf zou ik denk ik eerst eens kijken om HA weer te benaderen. Als je daar het IP van gevonden hebt zou ik beginnen dus met een backup. Daarna om die nu WEL een vast IP te geven en kan je de port forward weer instellen. Wel de juiste poort natuurlijk, dat is beetje afhankelijk van of je HA met direct https draait of NGINX draait.

Daarna kan je kijken wat stuk is in HA. Maar ga vooral al zelf na wat (misschien) op IP ingesteld stond? Zowel smart home zaken als netwerk zaken.

Overigens een beetje los, maar zelf pak ik liever niet 192.168.1.x of 192.168.4.x als range omdat ze zo vaak al voorkomen. Als je nu opnieuw begint zou je het nu kunnen aanpassen :+
Thanks voor het verplaatsen.

Alles zit relatief goed so far denk ik. Ik heb HA gevonden en weer open gezet in de EdgeRouter X.
Ik zit nu vooral met mijn Hikvision camera's , die kan ik niet meer vinden want die zaten wel op een fixed .178 adres.

Ik weet ook wat ik fout heb gedaan, maar dat is nu te laat. De vlan had ik moeten toevoegen in het menu en niet via de wizzard. Die wizzard heeft alles gewist.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ik ben twee maanden geleden ook over gegaan van ISP maar ik had al zo'n bruin vermoeden dat de Wizard misschien meer zou doen dan me lief was. Blijkt maar weer dat een backup altijd goed is, zeker als je "heftige" dingen aan gaat passen. Maar op een of andere manier moet je hiervoor altijd eerst door schade en schande wijs worden :/

Voor de camera's, die hebben dus een vast IP op het device? Dan zou je moeten gaan neuzen hoe je die kunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

voor je camera's : zet je pc handmatig in de oude range, en je kan erbij

[ Voor 111% gewijzigd door CrankyGamerOG op 22-04-2024 19:52 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
CrankyGamerOG schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:51:
voor je camera's : zet je pc handmatig in de oude range, en je kan erbij
Dit was ik net aan het doen. (y)

Ik gebruik advanced IP scanner op een PC en zie nu de camera's met het oude ip en hun macadres.
Ik zie die macadressen ook in het nieuwe netwerk, maar zonder IP.

Hoe zou ik erbij kunnen komen / inloggen om hun settings aan te pakken. cameraip/poort in de browser werkt niet helaas. (POE camera';s)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

water_escape schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:57:
[...]

Dit was ik net aan het doen. (y)

Ik gebruik advanced IP scanner op een PC en zie nu de camera's met het oude ip en hun macadres.
Ik zie die macadressen ook in het nieuwe netwerk, maar zonder IP.

Hoe zou ik erbij kunnen komen / inloggen om hun settings aan te pakken. cameraip/poort in de browser werkt niet helaas. (POE camera';s)
Hoe kwam je er voorheen bij? Op welke poort probeer je erbij te komen? de rtsp poort gaat idd niet werken.

En anders zit er niets anders op dan camera's te factory resetten , dan zouden ze weer naar dhcp moeten springen imho.

[ Voor 6% gewijzigd door CrankyGamerOG op 22-04-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
CrankyGamerOG schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:59:
[...]

Hoe kwam je er voorheen bij? Op welke poort probeer je erbij te komen? de rtsp poort gaat idd niet werken.

En anders zit er niets anders op dan camera's te factory resetten , dan zouden ze weer naar dhcp moeten springen imho.
normaal via ipv:poort url.
Ik weet niet alleen niet hoe ik de edgerouter weer op een .178.x adres krijg ipv de standaard .1.x adres. Dat zou de oplossing zijn waarschijnlijk.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

water_escape schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:10:
[...]

normaal via ipv:poort url.
Ik weet niet alleen niet hoe ik de edgerouter weer op een .178.x adres krijg ipv de standaard .1.x adres. Dat zou de oplossing zijn waarschijnlijk.
welke poort...?

mbt je edgerouter
https://help.ui.com/hc/en...54-EdgeRouter-DHCP-Server

[ Voor 12% gewijzigd door CrankyGamerOG op 22-04-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Op zich kan dat door de DHCP range aan te passen. Neem aan dat je 192.168.178 als range had?

Dan kan je onder DHCP Server => Options => Details dat aanpassen. Eventueel, gezien alles toch weg is, zou je de wizard weer kunnen draaien want ik dacht dat het daar ook onderdeel van was. Maar ook dan, backup!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Dat is om aan te maken geloof ik. Ik heb al een DHCP nu, maar daar zou ik het ip van willen aanpassen zodat hij .178.x gaat uitzenden ip de .1.x en waar zou ik dat moet zetten. (De doorgestreept laat het externe ip zien)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKI2QVN3wtvHaYtjwPwRpi0ynw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XWC2tW4L9tMpPowSt7XG3haO.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Gelukt. Nog een wipe gedaan en vers gestart met 178.x . alles is weer online nu.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ik mag toch hopen dat je het niet 178.x.x.x hebt?

En de tip (naast een backup!), geef nu wat zaken wel een vast IP in je router. Zou het zelfs doen voor je IP camera's, zelfs als je die niet om kunt zetten naar DHCP. Dan heb je alles op één plek.

Overigens mag je gewoon je interne adressen hier noemen hoor, die zitten alleen in je eigen netwerk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:27

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-05 05:55
water_escape schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:37:
[...]

Thanks voor het verplaatsen.

Alles zit relatief goed so far denk ik. Ik heb HA gevonden en weer open gezet in de EdgeRouter X.
Ik zit nu vooral met mijn Hikvision camera's , die kan ik niet meer vinden want die zaten wel op een fixed .178 adres.
Ik heb laatst een soort gelijk probleem gehad. De tooling van Hikvision zelf SADP (https://www.hikvision.com...tools/clea8b3e4ea7da90a9/) ondervangt dit prima. Ik kon in de software de camera's (die in een andere range stonden) gewoon vinden en ze van een vast IP adres naar DHCP zetten. Daarna een (automatische) reset en de camera's krijgen een nieuwe IP adres in de nieuwe range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
Flans schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:34:
[...]

Ik heb laatst een soort gelijk probleem gehad. De tooling van Hikvision zelf SADP (https://www.hikvision.com...tools/clea8b3e4ea7da90a9/) ondervangt dit prima. Ik kon in de software de camera's (die in een andere range stonden) gewoon vinden en ze van een vast IP adres naar DHCP zetten. Daarna een (automatische) reset en de camera's krijgen een nieuwe IP adres in de nieuwe range.
Dat hoopte ik ook. Er kwam bij mij maar 1 camera naar boven in de andere range. De andere camera's werden niet gevonden. Maar wanneer ik iets wilde aanpassen kwam er een connection error naar boven. Heel vreemd.

Ik heb nu weer het .178. range terug gezet, en de camera's waren direct weer benaderbaar.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 07:36
Kijk, je nieuwe situatie passend maken, ipv alles aanpassen :)

Wijze lessen nu geleerd; maak backups, maak tekeningen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1