Nieuwe aansluiting op afvoer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy2024
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07-06-2024
Hoi, ik heb plannen om een kleine badkamer te bouwen in een van de slaapkamers. Wateraanvoer zou geen probleem moeten zijn maar een aansluiting maken op het waterafvoer tbv van de WC is lastig. Een dikke pijp, 130mm ligt er wel maar op de hoogte waar de aansluiting nodig (vloer hoogte) voor bv de douche afvoer zit net een elbow zie ik. Hoe zouden jullie dit oplossen. Zie foto's.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGfCBtlaC3qRfFKRE0aYIJ4xjlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0kHBzvkMmP3XTOBb4LSLp2D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snnO0n9eBxFEIRq4Qn2JneMNf7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDJxx5rO7P0N1RsxmaJS6VMG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJa2453uPsmmZ_OR89TXAwdrN9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Ui2xGHrd9540vnSVSOHeCFh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OGrEUTU3yVxD70yc05p75hheYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iki1Gpk8jk0AjwK3WSamaJpR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:38
Hij komt onder 45 graden uit de vloer, dus ik zou iets verder hakken.
Dan de twee 45 graden stukken een stukje omhoog zetten zodat er een Tstuk tussen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy2024
Ik denk dat dit heel moeilijk gaat worden. Zijn er technieken dat ik gewoon een rond gat in de bestaande hoekdeel zaag en daar tegen een pijp lijm. Zou dat lukken met bv matjes van glasvezel of met een vullijm of beiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:51
Tja, een gat maken in een bestaand stuk pijp zou ik persoonlijk nooit doen i.v.m. het risico op lekkages. Het blijft namelijk een zwak punt. En wat doe je als het mislukt? Dan zul je alsnog een gedeelte uit je vloer moeten open breken om er een nieuw stuk op te zetten. Best doe je dat dus nu meteen, en ik zou ook een T-stuk pakken.

Echter één ding wat mij wel opvalt: het lijkt erop dat de bestaande buis voor de hemelwaterafvoer is? Gezien de leeftijd van het huis lijkt het mij niet waarschijnlijk, maar controleer even of je HWA en riool gescheiden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24
Ik denk niet dat je de buis uit je foto voor een afvoer kan gebruiken. Het lijkt mij eerder de standleiding voor ontluchting die naar het dak gaat of een hemelwaterafvoer.

Als het wel een afvoer is , dan gewoon de vloer uithakken en daar netjes een aansluiting in maken op de bestaande buis. Zorgen dat je de juiste materialen gebruikt en juiste afloop heb van je leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy2024
Het is wel een afvoer dat kan ik horen met de kraan open boven. Uithakken wordt een aardige klus. Iemand die dit klusje zou kunnen klaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:34

mjl

Ugh

Check even of deze buis wel te verlijmen is of alleen met rubber moffen werkt.

In een bocht een gat zagen en er een zij aansluiting op maken heb nog nooit eerder gezien en zal wel niet bestaan, je hebt wel opzet stukken die je op een bestaande buis kunt lijmen voor een aftakking.

Zoek eens op klemzadel, zadelklem, aanboorzadel, keilinlaat, klemaanboorzadelmachet.

[ Voor 12% gewijzigd door mjl op 23-04-2024 15:54 ]

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
@Eddy2024

Je kan natuurlijk gewoon een loodgieter vragen hier een aftakking op te maken.
Dat is helemaal niet zo spannend.

Dan kan je op die aftakking zelf weer verder.

Ik denk dat de onderste 45 graden bocht vervangen moet worden door een 45 graden t-stuk
zodat je bovenop kunt aansluiten met de wc.

voor een douche moet je nog lager zitten, was je dat ook van plan op die pijp te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mjl schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:48:
Check even of deze buis wel te verlijmen is of alleen met rubber moffen werkt.

In een bocht een gat zagen en er een zij aansluiting op maken heb nog nooit eerder gezien en zal wel niet bestaan, je hebt wel opzet stukken die je op een bestaande buis kunt lijmen voor een aftakking.

Zoek eens op klemzadel, zadelklem, aanboorzadel, keilinlaat, klemaanboorzadelmachet.
oogt mij als PP en dat kan je vergeten met lijmen...

Afbeeldingslocatie: https://www.pvc4u.nl/wp-content/uploads/2018/02/2499-110110.png
zou dit niet passen @Eddy2024

of kom je dan al te hoog uit?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
FRANQ schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:22:
@Eddy2024

Je kan natuurlijk gewoon een loodgieter vragen hier een aftakking op te maken.
Dat is helemaal niet zo spannend.

Dan kan je op die aftakking zelf weer verder.

Ik denk dat de onderste 45 graden bocht vervangen moet worden door een 45 graden t-stuk
zodat je bovenop kunt aansluiten met de wc.

voor een douche moet je nog lager zitten, was je dat ook van plan op die pijp te doen?
Ik zei bovenop aansluiten met de wc, dat is natuurlijk fout.
Je moet het T-stuk hebben zoals @SMSfreakie laat zien, en dan de standleiding aan de bovenkant aansluiten.
WC en overige van de badkamer op de zijkant van de T.
Je moet altijd haaks in een standleiding, anders krijg je rare dingen met lucht waardoor syphons leeg getrokken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy2024
Klopt, ook de douche moet erop worden aangesloten dus er moet een goede afschot komen. Nu komt de badkamervloer zo'n 10 cm hoger te liggen gezien de afvoerpijpen etc. Als je naar de bestaande bocht kijk dan lijkt het op een hoek van 45 graden bocht. Het lijkt dat deze niet is verlijmd. Ik ben al wat meer aan het hakken maar hoe dik is een betonnen vloer welke ook bewapend is? Woning uit 95. Ben bang dat ik straks er doorheen ga! Het kan zijn dat de bestaande pijp een stuk horizontaal verder gaat of hij gaat in de muur een stukje verderop naar beneden. Ik kan even niet verder maar zal nog wat meer gaan weghakken tenkoste van die mooie vloer die er nu nog ligt. Ik heb al verschillende loodgieters benadert maar geen gehoor of ze komen met absurd hoge bedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:20

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Hoe is de situatie bij de verdieping er onder? Als daar een forse koof / kast zit waar die buis doorheen gaat, dan kun je wellicht ook eerst door de vloer en dan onder de vloer een aansluiting ipv in de vloer een aansluiting. Mits het niet, zoals hiervoor gezegd, de ontluchting is.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hoe dik de vloer is kan je wel meten bij bv het trapgat :) of kruipruimte gat of nouja :)

en ik kan me bijna niet voorstellen dat 130mm buis ineens horizontaal verder gaat in de vloer... (thans niet onmogelijk)
maar dat de 2 bochtjes een sprongetje maken omdat de buis een verdieping lager oid anders in een muur terecht zou komen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy2024
Gaat dus wel horizontaal verder, ongeveer een meter. Ik kan beneden in de toilet de buis verder volgen. De horizontale buis lijkt kleiner. Het zit aardig ingegoten in het beton. Ik denk dus ik het best een zadelklem erop kan zetten want weet niet hoe ik hier een T-stuk tussen moet zetten. Daarvoor zou ik al het beton er omheen moeten weg hakken wat erg moeilijk is. Buiten dat geen idee hoeveel ruimte erover blijft voordat ik er helemaal doorheen ga. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDE8B97ZssN5cFSaufr8D6kTP6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oO7rCTVVxnSX5FK0uRnQaCxg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdzO63DkZPthBoGEU7_12ShG3OU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8tK2TE4UL8OBz0JgN5VV34WM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy2024
ps ik zie verschillende klemzadels welke is aan te raden? Ik moet hem zo bijna horizontaal plaatsen, 2 graden afschot lijkt me genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Iemand eerder zei
oogt mij als PP en dat kan je vergeten met lijmen...
dan kun je dus ook geen zadelstuk gebruiken, dus ik zou eerst het materiaal uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy2024
Zijn er geen lijmsoorten dat wel hecht PP op PVC of is er een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy2024
Dus dit lijkt me de enige oplossing?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VU3sLWd9fGrwErXtAkvWMOw-mU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PUkh6cMX6ro1FebSkT7kGxVk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i95mtrzQnuB_SnnbY0dtBEQvn-4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lY40F4vPuUvgYmGcm1eQZzZE.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:37

ericplan

5180 Wp PV

Kan je er in het toilet beneden eenvoudig bij? Misschien kan je daar in het verticale deel een aftakking maken en dan de leiding dicht tegen het plafond leggen en eventueel uit het zicht werken met een iets verlaagd plafond.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy2024
ericplan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:31:
Kan je er in het toilet beneden eenvoudig bij? Misschien kan je daar in het verticale deel een aftakking maken en dan de leiding dicht tegen het plafond leggen en eventueel uit het zicht werken met een iets verlaagd plafond.
Was inderdaad een mogelijkheid geweest. De PP pijp zit achter een multiplex hoekwandje. Ik zou dit kunnen openbreken en een afvoerleiding onder het plafond kunnen leggen als het niet anders kan. Voorlopig wil ik kijken of het lukt waar ik nu mee bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy2024
Heeft iemand ervaring met deze lijm? https://www.kitcentrum.nl...%20namelijk%20uitstekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik zou dit niet in de vloer uit het zicht willen hebben. Je zal het ongetwijfeld dicht krijgen, maar het is de vraag of het ook dicht blijft. Je oplossing is ook bedoeld om te verlijmen en, zoals eerder gezegd, aan PP hecht niets.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Vind je
Maar deze kit kan in zeker zin ook gebruikt worden om af te dichten. Zolang je namelijk niet buiten de dikte van de lijnnaden ( minimaal 0,5 mm en maximaal 4mm) komt, houdt het ook vloeistoffen tegen. Je kan het gebruiken om bijvoorbeeld 2 platen tegen elkaar te verlijmen. De ondergrond zou dan in zekere zin waterdicht moeten zijn. Garantie geven blijft lastig...
dus lijm zonder garantie zelf klinken als iets wat je in je betonvloer verwerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy2024
ericplan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:00:
[...]

Ik zou dit niet in de vloer uit het zicht willen hebben. Je zal het ongetwijfeld dicht krijgen, maar het is de vraag of het ook dicht blijft. Je oplossing is ook bedoeld om te verlijmen en, zoals eerder gezegd, aan PP hecht niets.
Nee, dit werkt met klemmen en een rubberen ring die tegen de buis aan wordt gedrukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 08:12
Zoek de plek waar je buis verticaal naar beneden gaat, boor een rond gat een cm of 5 grote dan de buis en maak op die plek met een passend stuk een aftakking.
Indien je geen rond boor wilt huren, kan je ook met een langere 10 mm boor een rij gaten naast elkaar boren en vervolgens uithakken. Kost ongeveer 2 uurtjes werk met dit formaat buis.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
dikte vloer kan je wel meten... trapgat is je vriend..

en gezien je moet schuiven heb je dan onder de buis nog een 1 a 1,5 cm nodig om de boel in elkaar te kunnen schuiven..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy2024
Sgrovert schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:10:
Zoek de plek waar je buis verticaal naar beneden gaat, boor een rond gat een cm of 5 grote dan de buis en maak op die plek met een passend stuk een aftakking.
Indien je geen rond boor wilt huren, kan je ook met een langere 10 mm boor een rij gaten naast elkaar boren en vervolgens uithakken. Kost ongeveer 2 uurtjes werk met dit formaat buis.
Ik snap dat het verticaal beter is maar dan wordt het nog complexer. Als er iets van afschot in zit zou het horizontaal toch ook moeten lukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
PP lijmen is echt een no-go.

Dit zijn buizen die in elkaar geschoven worden en met rubberafdichtingen waterdicht worden gemaakt.

Je kunt ze dus ook gewoon weer los halen en er een t-stuk tussen zetten. Dat is enige juiste manier om dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 08:12
Eddy2024 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:18:
[...]

Ik snap dat het verticaal beter is maar dan wordt het nog complexer. Als er iets van afschot in zit zou het horizontaal toch ook moeten lukken?
Waarschijnlijk is de bocht naar vertikaal het enige punt waar je de huidige buizen. Uit elkaar kan schuiven. Ook kan je op dit punt makkelijker ruimte maken en kan je er nieuwe afvoer ook laag genoeg plaatsen.
Het gat mag op dit punt ook volledig door het beton heen. Eronder zit een koof en een iets groter gat zie je niet

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Denk behalve aan lekkage ook aan ontstoppen. Haakse bochten zijn de plek waar haar blijft zitten, dus liever geen haakse bochten in een doucheafvoer en alle pijpen zorgvuldig braamvrij maken.

Bedenk dat je er nu "goed" bij kan, terwijl dat later alleen een hoop gedoe oplevert.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02:54

Wuursj

want worst is al bezet

De boel inrichten zodat het toilet in de buurt van die standpijp komt te staan en dan boven de vloer aansluiten op de standpijp.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qwBWQMw.png
Geberit heeft daar een mooi compact stukje voor:

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/m7wmpk7PM3mp/66pE46N/550x400.jpg

Officieel 'moet' er een halve meter zitten tussen een aansluiting aan de standpijp en een versleping maar denk dat alternatieven groterere issues geven.

Dan zit je wel nog met de douche maar die kan je met kleinere diameters misschien wel verder naar beneden voeren, parrallel aan de huidge leiding? Voor beluchting kan je wel weer de bestaande standpijp gebruiken met aftakking (ver) boven de vloer.

[ Voor 20% gewijzigd door Wuursj op 26-04-2024 11:47 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy2024
Laat ik eerst jullie allemaal bedanken voor het meedenken. Erg top! Ik ga na het weekend verder uitbreken en kijken of ik de pijpen loskan krijgen. Het is inderdaad een klik systeem maar momenteel zit alles nog muur vast. Als ik horizontaal ga neem ik ergens een ontstopping stuk in de leiding mocht het vast gaan zitten over tijd. ps en dat zou je misschien al denken, nee ik heb dit nooit eerder gedaan. Ben meer een electro man! :-) Wel super interessant dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy2024
Goed inmiddels weer wat verder beton weggebroken maar meer dan dit weg halen lukt niet behalve als ik de pijp doorsnij. Loshalen lukt niet omdat het in elkaar schruift en ik nergens speling heb. Ik wil dus de bocht vervangen en daarachter een T-stuk zetten. Het ziet er nu zo uit. Ik vraag mezelf dus af als ik het doorsnij uit het horizontale pijp gedeelte, zegmaar een stuk na wat uit het beton komt hoe ik dan alles in elkaar kan schuiven als je niet veel ruimte hebt om het in elkaar te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUoWb7m3jz8ifAoxZKEC4O0Djuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvKsqhMY6Om8ZLiXP0bs0t7j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QURJSMlkNb4g82KPaKLfmENd9l4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNpRxXGjW5FA0awIcrLXige5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORFl5BN4K-Lg_Ue1X12mDNppYfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPdUlgVm44cX9IrxOYqxPQZI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFJ4GayY4jxi6JY5F2Ea02ksZ-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8FlJsxi6ro5V6ry5aOGoZ5tV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Met een schuifmof kan je wel aan de slag.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Voordeel van PP is wel dat het niet direct scheurt of barst als je het mishandelt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy2024
ericplan schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:21:
Met een schuifmof kan je wel aan de slag.
Dat is inderdaad een goed idee en wat zou moeten werken. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Eddy2024 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:49:
[...]

Dat is inderdaad een goed idee en wat zou moeten werken. Bedankt
Wel de pijp goed schoonmaken en glijmiddel gebruiken. Anders loop je het risico dat de rubber ring dubbel gaat zitten of verschuift.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Eddy2024 De WC zou ik in het verticale deel zetten, De douche met een verloop 125-50-125, zoiets als deze: https://www.installerendo...3ffQjHEAQYAiABEgL0pPD_BwE
Kan je ook nog een beetje schuin zetten.
Dan kom je minder hoog boven de vloer uit.

A'dam PVOutput

Pagina: 1