• arieh
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:35
Ik heb al een jaar of 10 panelen op mijn west-dak (1800 WattPiek, met omnik 1500 omvormer)
Sinds twee jaar heb ik ook mijn westdak met 11 panelen (4015 WattPiek, met growat 3600 omvormer).

sinds vorig jaar merk ik dat de Omnik omvormer op zonnige dagen er uit vliegt (rond de 246 volt). De Growatt omvromer blijft gewoon produceren. De Omnik is gezien z'n leeftijd misschien wel aan z'n einde en daarom wat critischer dan de Growatt.
Dat de omnik eruit vliegt zal vooral te maken hebben met de hoeveelheid panelen die in onze wijk de afgelopen paar jaar erbij zijn gekomen. Echter, omdat de Growatt gewoon lekker doorgaat, vroeg ik me af of het mogelijk/verantwoord is, om de panelen van het westdak als 2e string op de Growatt aan te sluiten.

Het theoretsich totaal van mijn panelen komt dat wel boven de 5040 Watt wat de omvormer aankan, maar gezien de oost-west ligging zal ik deze opbrengst nooit halen.
Wie heeft hier ervaring mee?
zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden bij aansluiten van een tweede string?

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11 11:23

mmniet

De beetje weter

als onkundige zou ik zeggen dat het moet kunnen. Dat je over je piek heen gaat is niet erg en levert ook wat optimalisatie op van je omvormer.

Zie verder dit artikel (en zo kan je er tig van vinden)
https://www.solarconcept....verdimensioneren-omvormer

Kortweg (verbeter me als ik verkeerd zit):
- Je haalt sneller het minimale vermogen voor de omvormer om optimaal te laten functioneren
- Je haalt makkelijker het optimale uit je omvormer. Het aftoppen is dan relatief geen probleem.

It's me Mario

• arieh
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:35
@mmniet dank voor de informatie. Hiermee heb ik besloten de gok te wagen. Sinds gisteren hangen de westkant panelen ook aan de growatt omvormer.

fingers crossed, maar de informatie uit de gegeven link geeft mij voldoende vertrouwen dat dit gaat werken.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:40
Kun je de safety parameters op de Omnik niet aanpassen? Een omvormer hoeft in NL pas bij 253V af te schakelen, dus daar zit nog genoeg ruimte. Als je een typenummer/foto typeplaatje hebt dan kunnen we even meezoeken. Zie bijv. ook hesselbeertje in "Omnik 3k-TL vraag betreft overspanning"

Aan de andere kant: als het op één omvormer kan dan scheelt het weer een extra apparaat. En zonnepanelen is gouden handel momenteel, dus de Omnik ben je vermoedelijk op Marktplaats ook zo weer kwijt.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 02-05-2024 09:19 ]