TV Vertoont kuren - Non conformiteit

Pagina: 1
Acties:
  • 3.159 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23:22
Goedenmiddag,

Sinds enkel dagen vertoont mijn tv een blauwe veeg links onder op het scherm. De TV heb ik aangekocht op 19 juni 2019 voor €1.079,00 en betreft een Samsung QE55Q7F.

In de eerste instantie dacht ik dat ik gewoon pech had en een nieuwe tv zou moeten aanschaffen tot ik me ging inlezen over conformiteit. Immers heeft een tv met deze prijs een gebruiksduurverwachting van 6 jaar en zitten we momenteel bijna op de 5.

Hierop heb ik contact opgenomen met de webshop en die geven aan dat ze op basis van non-conformiteit maar X% van de reparatiekosten voor hun rekening zullen nemen met de volgende argumentatie:
Ik zal een voorbeeld geven. Stel, je televisie heeft een te verwachten levensduur van 6 jaar en hij raakt precies na 3 jaar defect. Dan heb je de tv dus 50% van de te verwachten levensduur in gebruik. Op basis van de Non-conformiteit. Is dan 50% van de reparatiekosten voor jouw rekening en neemt de fabrikant of WEBSHOP de andere 50% voor hun/onze rekening. Dit wordt op de dag af precies uitgerekend. Ik hoop dat deze uitleg je wat meer duidelijkheid heeft gegeven.
Inmiddels heb ik een prijsopgave vanuit het reparatiecentrum ontvangen voor een bedrag van €738,14. In de prijsopgave staat vermeld dat het panel vervangen dient te worden. Dit is dus geen slijtage imo(Dit is met coulance korting vanuit samsung :+ )

Volgens het Burgerlijk wetboek boek 7 artikel 21 lid 2 horen er geen kosten in rekening te worden gebracht aan de koper, wat hier dus wel gebeurt.

Weten jullie misschien hoe ik dit het best kan oppakken of als ik de artikelen verkeerd tot me neem?

Lijkt mij dat de webshop deze tv kosteloos moet repareren/vervangen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:26

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

mehmet_078 schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:09:
Volgens het Burgerlijk wetboek boek 7 artikel 21 lid 2 horen er geen kosten in rekening te worden gebracht aan de koper, wat hier dus wel gebeurt.
Dat speelt toch alleen tijdens de duur van de garantie, die al jaren verlopen is? Gebruiksduur is iets anders hé?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
Heb je al naar de andere threads hierover gekeken op SF? Zijn best een aantal voorbeelden te vinden hier over hoe-en-wat
Question Mark schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:49:
[...]

Dat speelt toch alleen tijdens de duur van de garantie, die al jaren verlopen is? Gebruiksduur is iets anders hé?
Zelfde geldt voor als een product non-conform is, wat de winkel hier zelf lijkt te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
Kakaisan schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:54:
Heb je al naar de andere threads hierover gekeken op SF? Zijn best een aantal voorbeelden te vinden hier over hoe-en-wat

[...]

Zelfde geldt voor als een product non-conform is, wat de winkel hier zelf lijkt te bevestigen.
Dat heb ik zeker gedaan, alleen staan sommige echt vol met meningen die elk iets anders zeggen. Vandaar dat ik even door het bomen het bos niet meer zie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:26
Standaard reactie van de webshop. Zoek eens naar het quelle arest. Daarin wordt gemeld dat een gebruikers vergoeding 9/10 keer helemaal niet op zijn plaats is. En ja hier zijn meningen vaak verschillend. Alleen is het totaal niet relevant wat andere mensen vinden van evt kostenloos vervangen. Wat van belang is is de wet en zover ik kan zien is die vrij duidelijk.
Maar misschien kan @Real of @fopjurist hun kenis/ervaring over uit spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
loki504 schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:11:
Standaard reactie van de webshop. Zoek eens naar het quelle arest. Daarin wordt gemeld dat een gebruikers vergoeding 9/10 keer helemaal niet op zijn plaats is. En ja hier zijn meningen vaak verschillend. Alleen is het totaal niet relevant wat andere mensen vinden van evt kostenloos vervangen. Wat van belang is is de wet en zover ik kan zien is die vrij duidelijk.
Maar misschien kan @Real of @fopjurist hun kenis/ervaring over uit spreken.
Die had ik inderdaad ook gelezen, maar zoals je zegt zijn de meningen daarover verdeeld. Ik ben zeker benieuw of @Real / @fopjurist hier hun mening over zouden willen geven.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Als de tv niet conform is dan moet de reparatie kosteloos zijn. Je moet de nonconformiteit zonodig wel bewijzen. Je moet dan aangeven waarom je voorafgaand aan de koop mocht verwachten dat de tv langer probleemloos mee zou gaan dan vijf jaar. Misschien heeft de fabrikant daar uitspraken over gedaan, en anders kun je dat betogen aan de hand van de prijs, afschrijvingslijsten van verzekeraars, etc.

Toevallig heeft Samsung in 2017 een artikel gepubliceerd met de volgende uitspraak:
What you should expect: No TV will last forever, but these days you should typically expect anywhere from 7 to 10 years of reliable service from your new TV. The expected lifespan for a premium TV may be even longer.
Hieruit volgt direct dat je tv niet conform is, en dus dat reparatie kosteloos moet zijn.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
fopjurist schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:16:
Als de tv niet conform is dan moet de reparatie kosteloos zijn. Je moet de nonconformiteit zonodig wel bewijzen. Je moet dan aangeven waarom je voorafgaand aan de koop mocht verwachten dat de tv langer probleemloos mee zou gaan dan vijf jaar. Misschien heeft de fabrikant daar uitspraken over gedaan, en anders kun je dat betogen aan de hand van de prijs, afschrijvingslijsten van verzekeraars, etc.

Toevallig heeft Samsung in 2017 een artikel gepubliceerd met de volgende uitspraak:

[...]

Hieruit volgt direct dat je tv niet conform is, en dus dat reparatie kosteloos moet zijn.
Hartstikke bedankt voor je reactie. Ik zal dit ook op deze manier communiceren naar de webshop. Ben benieuwd welke argumenten ze gaan gebruiken om hier toch onderuit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
Inmiddels heb ik het onderstaande naar de webshop toegestuurd. Ik ben benieuwd naar hun reactie en zal die ook delen zodra ik hem heb.
Goedemiddag,

Ik heb vanuit het reparatiecentrum een prijsopgave ontvangen van €738,14. In de prijsopgave staat vermeld dat het panel vervangen dient te worden. Hier ga ik niet mee akkoord, het product is niet conform de verwachtingen. Voorafgaand aan de koop verwachtte ik dat de Tv langer probleemloos zou meegaan dan de huidige situatie. Dit is mede te bewijzen door de UNETO-VNI tabel waar deze Tv een gebruiksduurverwachting heeft van 6 jaar, alsmede de fabrikant Samsung die aangeeft dat de tv 7 tot 10 jaar probleemloos moet meegaan. Zie : https://news.samsung.com/...ying-your-next-premium-tv

Met het bovenstaande in acht nemend kan ik concluderen dat de Tv niet conform is, zoals jullie eerder zelf ook al hebben aangegeven via de mail. Wegens de non conformiteit zou de reparatie voor mij als consument kosteloos moeten zijn zoals aangegeven in de wet.

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
Reactie vanuit de webshop, ben benieuwd naar wat hun backoffice ervan gaat vinden. Voor de rest een antwoord wat ik ook had verwacht :)
Hi Naam

Bedankt voor je reactie en wat jammer dat we er zo niet verder uitkomen.

Backoffice
Wat mijn college X eerder heeft aangeboden, is het enige is wat wij kunnen doen is deze situatie. Daarom heb ik het voor je doorgezet naar onze Backoffice om verder te bekijken. Zij hebben momenteel wel een doorlooptijd van 1 dag, waarna ze aan mijn melding toekomen. Je kunt daarna (naar verwachting morgen) een terugkoppeling van hen verwachten.

Voor nu wens ik je nog een fijne dag verder! Als je nog vragen hebt, laat het dan gerust weten.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mehmet_078
Reactie vanuit de webshop:
Hallo,

Vervelend dat jouw televisie defect is, en gerepareerd moet worden. Ik kan me goed voorstellen dat je graag een gratis reparatie wil, gezien jouw tv nog binnen de economische levensduur valt. Ik heb alle informatie in deze case goed doorgenomen, en daarbij heb ik het volgende geconcludeerd.

Televisie
We hebben besloten om de volledige kosten van deze reparatie voor onze rekening te nemen. Dit moet wel met een kleine omweg gebeuren, omdat wij de reparatie niet direct kunnen betalen. Je zult de reparatie eerst voor moeten schieten. Je mag dan als reactie op deze mail de factuur van de reparatie, graag in combinatie met jouw IBAN, naar ons opsturen. Wij zullen deze dan volledig vergoeden.

Ik hoop dat je dit een gepaste oplossing vindt, en dat jouw televisie na de reparatie nog lang mee zal gaan.

Met vriendelijke groet,
Toch nog goedgekomen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
mehmet_078 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:36:

[...]

Pas echt goedgekomen natuurlijk als je uiteindelijk je geld terug hebt op je bankrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
jeroenkb schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:37:
[...]

Pas echt goedgekomen natuurlijk als je uiteindelijk je geld terug hebt op je bankrekening.
Kan me niet voorstellen dat deze webshop *knip* Hinten naar naam winkel is niet de bedoeling deze toezegging zou doen en vervolgens het geld niet stort.

[ Voor 9% gewijzigd door Yorinn op 24-04-2024 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-09 16:41
mehmet_078 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:40:
[...]

Kan me niet voorstellen dat deze webshop knip deze toezegging zou doen en vervolgens het geld niet stort.
Daarnaast staat het nu ook zwart op wit, dus zal inderdaad wel goed komen!

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 24-04-2024 13:39 ]

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
mehmet_078 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:40:
[...]

Kan me niet voorstellen dat deze webshop (de blauw met oranje) deze toezegging zou doen en vervolgens het geld niet stort.
Klopt; was alleen laatst een ander topic op Tweakers met een andere grote speler in NL, waar een helpdeskmedewerker toezeggingen had gedaan die op een later moment ingetrokken werden door een andere medewerker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mehmet_078
jeroenkb schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:44:
[...]

Klopt; was alleen laatst een ander topic op Tweakers met een andere grote speler in NL, waar een helpdeskmedewerker toezeggingen had gedaan die op een later moment ingetrokken werden door een andere medewerker.
Had ik gelezen inderdaad, mocht dit hier ook gebeuren dan vind ik heel snel mijn weg naar een dagvaarding hoor :). Ben benieuwd wat de rechter er dan over zal zeggen.

Maar allemaal in het worst case natuurlijk. Zal (hoop ik) wel goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 15:50
mehmet_078 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:36:

[...]

Zeer nette reactie.

*knip* Vragen naar de naam van de winkel is niet de bedoeling.

[ Voor 16% gewijzigd door Yorinn op 24-04-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
Toch nog een update. Tv was 01/05 opgehaald door het reparatiebedrijf.

Krijg vandaag het volgende in de mail
Geachte klant,

Wij hebben een update omtrent de reparatie aan uw Samsung TV 55". Samsung heeft ons laten weten dat het product niet meer kan worden gerepareerd. Dat betekent dat er een andere oplossing zal komen vanuit uw verkooppunt.

Wij adviseren u daarom na het ontvangen van dit bericht zo spoedig mogelijk contact op te nemen met het verkooppunt waar u dit product heeft gekocht. Zij zullen de verdere oplossing met u bespreken en in orde brengen.

Let op:
X heeft als serviceorganisatie verder geen informatie over wat de daadwerkelijke oplossing inhoudt en de verdere afhandeling. Dit is echt aan uw verkooppunt om met u te bespreken.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Dit weer doorgestuurd naar de webshop. Ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je staat nu heel sterk: ze hebben zelf toegegeven dat het product niet conform is en ze kosteloos gaan repareren. Nu hun reparateur aangeeft dat dat niet mogelijk is, rest nog vervanging of ontbinding. Dus ze zullen hem moeten gaan vervangen voor een vergelijkbaar exemplaar, of je krijgt je volledige aankoopbedrag terug. In beide gevallen gunstig toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Verwachting is dat je nu een vervanging gaat krijgen. Originele tv zal naar alle waarschijnlijkheid niet meer op voorraad zijn.
Je krijgt een vervangende tv van vergelijkbare kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat natuurlijk een hele prima oplossing is, een 5 jaar oude tv kosteloos inruilen voor eentje die gloednieuw is.

[ Voor 19% gewijzigd door Sethro op 09-05-2024 07:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mehmet_078
Vandaag heb ik het volgende mailtje gekregen:
Samsung heeft doorgegeven dat de reparatie van jouw TV te lang op zich laat wachten of niet mogelijk is. Sorry hiervoor! Natuurlijk gaan we dat oplossen voor je.

Geen voorraad
Jouw product is op dit moment niet op voorraad en kunnen we niet omruilen. Hierom horen we graag naar welke optie je voorkeur uitgaat:

1. We kunnen het product omruilen voor een ander model.
2. We kunnen het ophalen en je een shoptegoed aanbieden.

Gewenste keuze
Kies je een ander apparaat? Geef dan ook meteen even door welke. Dan wordt het tot het aankoopbedrag van je oude verrekend. Daarboven kun je bijbetalen via een link die je dan per e-mail krijgt.

Welke dag komt het beste voor je uit? Let op dat als dit morgen is, je het beste even kunt bellen met je antwoord. Dan verwerken we dit meteen voor je.
Prima oplossing dus, zal waarschijnlijk een nieuwe tv kiezen en een beetje bijbetalen. Ben aanzienlijk verrast hoe ze toch zo meegaand zijn terwijl ze in het begin de boot afhielden.

Hoop dat dit topic in de toekomst anderen ook kan helpen in hun proces :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:58
Indien je het wil kan je ook vragen naar een volledige terugbetaling in euro's. Shoptegoed is voor hun leuk omdat je daar dan opnieuw moet bestellen. Als de TV die je wilt ergens anders goedkoper is gewoon aandringen op je geld terug.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mehmet_078
aap1 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:04:
Indien je het wil kan je ook vragen naar een volledige terugbetaling in euro's. Shoptegoed is voor hun leuk omdat je daar dan opnieuw moet bestellen. Als de TV die je wilt ergens anders goedkoper is gewoon aandringen op je geld terug.
Als ik eerlijk moet zijn, het bevalt me bij deze winkel wel qua service etc. Denk dat ik hem hier gewoon afneem :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mehmet_078
UPDATE:

Vandaag is dan eindelijk de nieuwe TV geleverd en gemonteerd door de webshop. Bijna precies 1 maand na het eerste contact.

Voor een ieder die in de toekomst op dit topic stuit: Zie hier een voorbeeld die je wellicht zelf kan gebruiken in je strijd naar rechtvaardigheid :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:24
*knip* Topickaping is niet de bedoeling. Dit topic krijgt tevens een slotje. De casus is reeds afgehandeld en bevestigd door de TS.

[ Voor 142% gewijzigd door Perkouw op 08-07-2024 13:29 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.