Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdzwaan
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 06-04 21:16
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende. Ik snap namelijk echt niet wat een logische verklaring zou kunnen zijn.

Probleem
Ik kan geen films meer afspelen op mijn Nvidia Shield Pro via NAS of externe harde schijf. Soms speelt de film wel goed af, maar meestal krijg je een soort vlekken of haperingen in het beeld. Het maakt niet uit of het een MKV, MP4 of wat dan ook is. Ook de bestandsgrootte maakt niet uit.

Al geprobeerd 1
In eerste instantie dacht ik het aan mijn externe harde schijf lag. Ik had deze direct aangesloten op mijn Nvidia Shield Pro met alle video’s. Inmiddels heb ik 2 nieuwe externe harde schijven versleten. Bij beide krijg je op een gegeven moment de hapering.

Al geprobeerd 2
Misschien gaat het dus fout bij het overzetten of raakt de externe harde schijf op een 1 of andere manier toch beschadigd na een tijdje. Hierom een Synology gekocht om het via het netwerk op de NAS te zetten en af te spelen via Plex (en KODI). Maar tot mijn verbazing krijg ik ook hier op een gegeven moment weer dezelfde vlekken of haperingen.

Mogelijke oplossing
Het enige wat voorlopig werkt, is het afspelen van de video’s via Plex en de bestanden die direct op mijn MacBook staan. De video’s werken tot nu toe nog wel. Ze zijn immers niet overgezet. Of anders via Elmedia Player streamen naar de TV. Alleen moet mijn MacBook dan heel de tijd aan staan.

Vraag
Een hoop frustraties verder, maar hopelijk weet iemand hoe het komt waarom de video’s de haperingen krijgen na het overzetten. Ik wil namelijk graag alsnog gebruik maken van mijn NAS. Hopelijk heeft iemand suggesties.

Apparaten
MacBook Air 2022
Nvidia Shield Pro
Seagate Expansion Portable 1TB
Synology Diskstation DS120j NAS
Seagate HDD NAS 3.5" 4TB ST4000VN006 Ironwolf
Samsung the Frame 2022

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Het enige wat voorlopig werkt, is het afspelen van de video’s via Plex en de bestanden die direct op mijn MacBook staan
Dus als je een haperend bestand overzet naar de Mac en daar afspeelt is er niets aan de hand?

Als dat zo is, is niet het overzetten het probleem, immers als bestanden tijdens die stap corrupt raken lost overzetten naar de Mac dit niet opeens op.

M.a.w., niet het overzetten, niet de drives of de NAS zelf, maar het afspelen is het probleem.

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Heb je toevallig transcoding aan staan? Als de server niet krachtig genoeg is kun je dit soort grafische errors en haperingen krijgen.

Heb zelf ook een shield en krijg dit alleen maar als er om een of andere reden de transcoding aanspringt.
Bij mijzelf meestal als ik via mijn TV (LG) kijk en er een DTS geluidsspoor is geselecteerd. Dat ondersteund de tv niet en gaat de server transcoderen. Met alle haperingen en ergenissen van dien.

Of je gebruikt een videoindeling wat de shield niet leuk vind. MKV of MP4 zegt op zich nog niet zoveel.

[ Voor 10% gewijzigd door arbraxas op 22-04-2024 15:32 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdzwaan
@Stanton ,
Bedankt voor het meedenken. Als het bestand eenmaal corrupt raakt op een externe harde schijf of NAS dan blijft hij corrupt. Ook als ik hem weer terug overzet naar mijn MacBook. Dan krijg ik ook de haperingen in dat overgezette bestand als ik hem afspeel direct vanaf mijn MacBook.

@arbraxas
Bedankt voor de tip. Weet jij hoe ik dit moet uitzetten op de NAS? In principe doet de Shield al het transcoding toch? Mijn NAS is daar sowieso niet krachtig genoeg voor. Maar het lijkt erop dat het niet met transcoding te maken heeft. Zie ook bovenstaande. Of het transcoding moet het bestand corrupt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Dat kun je zien bij de settings van je plexserver. Moet je wel via webpagina inloggen en dan ook de expert opties zichtbaar maken.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:51
Bestanden die corrupt raken en toch afspelen maar met haperingen is niet erg waarschijnlijk.
Dan zou die shield dus je bestanden corrupt moeten maken.
En corrupte bestanden spelen over het algemeen helemaal niet af, haperingen duiden meestal op een snelheids probleem en niet op corruptie.

Als je zo'n bestand gewoon op je MacBook afspeelt (dus niet op je tv) zie je dan ook haperingen?

Transcoding is alleen als je via het netwerk naar je TV afspeelt maar ik neem aan dat je die shield met een hdmi kabel aan je tv aansluit en zo afspeelt?

Die shield speelt standaard af met een plex client, misschien kun je beter vlc of kodi daar voor op die shield gebruiken.

Dus zo zou de keten eruit moeten zien:
storage - smb share - netwerk - shield - hdmi - tv
of als je usb storage gebruikt aan de shield:
usb storage - shield - hdmi - tv

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 23-04-2024 10:23 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdzwaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ji3jsTDvFa-94kbtfanMn6NIr3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NlPxyRvZ6XzPrtMJUMXRTZOY.jpg?f=fotoalbum_large

@Ben(V) , dank voor je reactie.
Ik zie de haperingen ook op mijn MacBook. Maar dit geldt alleen voor de bestanden die ik dan weer heb teruggezet van mijn NAS of externe harde schijf. Zie het screenshot hoe het eruit ziet.

De Shield is inderdaad aangesloten middels een HDMI kabel op mijn tv.
Ik ervaar de problemen bij beide ketens. Dus een externe harde schijf die direct is aangesloten op mijn Shield. En via een NAS die via het netwerk is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:25

Twazerty

AVCHDCoder developer

Klinkt als een corrupt geheugen (RAM) probleem. Ik zou de PC/Laptop waarmee je de bestanden op de externe schijf of NAS zet eens controleren middels het uitvoeren van een ram test. Bv middels MemTest86

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

svdzwaan schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:40:
@Stanton ,
Bedankt voor het meedenken. Als het bestand eenmaal corrupt raakt op een externe harde schijf of NAS dan blijft hij corrupt. Ook als ik hem weer terug overzet naar mijn MacBook. Dan krijg ik ook de haperingen in dat overgezette bestand als ik hem afspeel direct vanaf mijn MacBook.
Voor de duidelijkheid, dit dus?
1) zet video op NAS, speel video op Mac, gaat altijd goed
2) speel video af op Shield tot het fout gaat
3) speel video op Mac, gaat vanaf nu steeds fout
Idem als je de video verplaatst naar externe schijf en na afspelen terugverplaatst naar Mac.

Vreemd, een speler zou niets moeten schrijven. Is het apparaat up-to-date?

(Vieze omweg: geef de Shield alleen readonly toegang tot de NAS).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdzwaan
@Twazerty , dank voor de tip. Ik heb zojuist wat RAM testen gedaan, maar niks kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdzwaan
@F_J_K

Ik heb zojuist opnieuw een film op de NAS gezet, maar ik merk niet gelijk de haperingen als ik de film nu afspeel vanuit de NAS op mijn Mac. Er gebeurt nog niks vreemd. Het lijkt mij hierom dat Shield op een gegeven moment iets geks doet met de bestanden. Dat zou het meest logisch zijn. Het apparaat is up-to-date. Read Only ga ik nog proberen. Goede suggestie. Even kijken hoe ik dat kan doen.

En voor de duidelijkheid
1. Zet video op NAS. Gaat op een gegeven moment fout. Ook als ik vanuit de NAS afspeel op mijn Mac. Dan krijg je ook de haperingen.
2. Speelt video af op Shield met externe harde schijf). Gaat op een gegeven moment fout.
3. De mediabestanden afspelen vanaf Mac op Shield (via Plex) gaat tot nu toe goed. Maarja, dat heb ik pas 2 dagen terug gedaan. Bij bovenstaande opties gaat het op een gegeven moment ook fout.

Bij 1 en 2 krijgen de bestanden de haperingen. Dit blijft zo. Ook als ik de bestanden dan weer terugzet op mijn Mac en vanaf mijn Mac afspeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:21
@svdzwaan Testen van ram doe je minimaal 12 uur en liever langer. Even snel testen doet niet zoveel.
Beste is om Memtestx86 te gebruiken op een usb stick en daarmee booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-05 12:01
Ik zit ook te denken aan een probleem met de computer die je gebruikt. RAM kan inderdaad stuk zijn en soms merk je dat niet meteen. Een RAM test moet je echt een hele nacht laten doordraaien, liefst nog langer, zeker als je meer dan 16GB hebt.

Probeer die computer eens uit te sluiten. Gebruik eens een andere om een bestand op je externe schijf te zetten (ook liefst even opnieuw downloaden) en kijk of de Shield 'm dan wel goed afspeelt. Ik denk niet dat de Shield de fouten introduceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:51
Het punt is dat bij afspelen van een video er alleen gelezen wordt en ik zie dus niet hoe daardoor een bestand corrupt kan raken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1