Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josf
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 24-07-2024
Hallo

Ik heb een satellite c70d-108 , draait op W10 (laatste versie) , 16 gig intern, amd-e1-2100 processor en 750gb harddisk.

Nu zien de meeste al wat het probleem is, de amd-e1-2100 processor, weliswaar dualcore maar max 1 ghz prestatie, hetgeen te langzaam is.

Ik ben al heel lang aan het zoeken naar een manier om deze of te vervangen of te overklokken.
In de rom lukt dat niet, cpuz idem.
verder is er weinig tot geen info over hoe je deze kunt overklokken.

Wie weet een manier om deze laptop (die verders goed werkt) sneller te laten lopen (anders dan eenemen in d auto :) ) Het zou namelijk zonde zijn om hem te slopen aangezien alles nog werkt en hij er als nieuw uitziet.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vervangen gaat je niet lukken, dit zijn SoCs die niet alleen gesoldeerd zijn op het moederbord, maar ook alle taken op zich nemen. Het is dus niet een CPU die je makkelijk vervangt, het is feitelijk je hele systeem.

Overclocken gaat je waarschijnlijk maar heel beperkte winst geven als het al mogelijk is. Die chip is 11 jaar oud, en was toen die uitkwam al traag. Naar moderne standaarden is er gewoon weinig meer mee te doen.

Ik heb ook nog ergens zo'n notebookje liggen met een AMD E1 erin, daar kun je gewoon niet veel meer mee. Dus ik weet niet wat je doel is, maar ik denk dat een upgrade naar een moderner systeem je enige oplossing is als dit niet meer toereikend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josf
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 24-07-2024
Het systeem werkt aan zich redelijk op w10.
overklokken is een optie alleen heb ik nog geen programma gevomden die werkt.

Alle hardware is goed, ziet er als nieuw uit, is zonde om hem te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Misschien dat je met een Linux distro, desnoods eentje die speciaal is ontworpen voor trage hardware voldoende snelheidswinst boekt?

Denk niet dat overclocken gaat werken. Als je de processor al kunt overclocken, blijft het nog de vraag of dit voldoende snelheidswinst oplevert. Het blijft een oude dual core...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

josf schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:03:
Het systeem werkt aan zich redelijk op w10.
overklokken is een optie alleen heb ik nog geen programma gevomden die werkt.

Alle hardware is goed, ziet er als nieuw uit, is zonde om hem te slopen.
Je zou eens in de bios kunnen kijken of je daar nog wat kan doen aan clockspeeds.
Maar ik verwacht dat je er een zeer beperkte prestatiewinst van krijgt. Notebooks zijn niet echt ingericht op overclocken, en zeker iets met een eenvoudige chip zoals die AMD E1 zal niet voorzien zijn van spannende koeling. Dus kans op overhitting is vrij groot.
En onder de streep blijft het een trage chip.