Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:08
Mijn zoon wil deze zomer gaan freelancen via StaffYou. Hiervoor is een BTW nummer nodig, welke je gratis kan aanvragen.

Iemand ervaring met het freelancen van een 16-jarige, heeft iemand tips?

Volgende heb ik al gevonden:

- Per kwartaal BTW aangifte doen
- Aansprakelijkheidsverzekering

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik zou als 16-jarige niet als (nep)-zzp’er bezig willen.

Voor deze leeftijden gelden niet voor niks strengere restricties vanuit de overheid ivm werkzaamheden en arbeidstijden. :)

(zo te zien lijkt het zich vooral op horeca te richten als ik die website zie, dan zijn idd de beperkte avond en weekend diensten die knijpen voor de werkgevers van deze leeftijdsgroep en de max werktijd omdat die inclusief school die telt als werktijd is)

[ Voor 41% gewijzigd door YakuzA op 22-04-2024 15:21 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:37
"Freelancen"

Ze bedoelen: we kunnen via deze constructie al het risico bij jouw zoon neerleggen en netto verdient hij onderaan de streep minder dan wettelijk minimumloon (indien je zoon netjes een AOV afsluit, pensioen afdraagt etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
JEightyFive schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:41:
"Freelancen"

Ze bedoelen: we kunnen via deze constructie al het risico bij jouw zoon neerleggen en netto verdient hij onderaan de streep minder dan wettelijk minimumloon (indien je zoon netjes een AOV afsluit, pensioen afdraagt etc.)
De toetredingsleeftijd voor pensioenen is 18 jaar (voorheen 21 jaar), dus op je 16e hoef je je nog geen zorgen te maken over pensioen afdragen ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JEightyFive
Hahn schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:46:
[...]

De toetredingsleeftijd voor pensioenen is 18 jaar (voorheen 21 jaar), dus op je 16e hoef je je nog geen zorgen te maken over pensioen afdragen ;)
Ah check. Dat scheelt 'm dan weer iets.
Verandert nog steeds niets aan het feit dat dit soort constructies niet in het voordeel van de "freelancer" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
JEightyFive schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:48:
[...]

Ah check. Dat scheelt 'm dan weer iets.
Verandert nog steeds niets aan het feit dat dit soort constructies niet in het voordeel van de "freelancer" zijn.
Ik denk inderdaad ook niet dat StaffYou met freelancers werkt omdat dat beter voor de werknemers is :P

Maar op zich verdien je op je 16e zo weinig, dat een jaartje of 2 dit proberen op zich een leuke leerschool kan zijn. Zelf zou ik het op m'n 16e niet gedaan hebben, maar als TS z'n zoon het zelf ambieert, en er geen hele grote rode vlaggen zijn (naast dat het meer moeite is voor waarschijnlijk niet echt meer geld), zou ik 'm het wel laten proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:45

BCC

https://www.fnv.nl/acties/platformwerk - of het kwaad kan - dat zal wel meevallen - of je er zelf beter van wordt?
De werkgever betaalt in dit geval StaffYou om alle verantwoordelijkheid af te wentelen - als het bijvoorbeeld horeca is vraag je dan even af wat er gebeurt als je een snee oploopt van een gebroken wijnglas en niet meer kan werken.

je kan bijvoorbeeld in de vakantie ook zo bij de thuiszorg aan de slag - 12,50 per uur en dan val je wel onder een CAO.

[ Voor 18% gewijzigd door BCC op 22-04-2024 21:23 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Dit soort bedrijven zie ik vaak bij BOOS van Tim Hofman :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:09
Let op dat je een goede bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering nodig hebt als ZZPer.
Het klinkt mooi allemaal, maar ZZPer is enkel nuttig als je minimaal 800 uur maakt in 1 kalenderjaar, OF onder de KOR regeling valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Dank allen, de enige reden voor hem is dat het stuk beter verdient dan de plaatselijke Jumbo, wat hij nu zo'n 2 jaar doet. Vrienden van hem werken al via deze constructie, vandaar dat hij dit nu ook wil.
Het is ook puur de periode tussen eindexamen en september.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:24
screamhouse schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:34:
Dank allen, de enige reden voor hem is dat het stuk beter verdient dan de plaatselijke Jumbo
Alle kosten meenemend? Dus ook de kosten van de boekhouder? Verzekeringen? Ziekte? Vakantiedagen/vakantiegeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• screamhouse
Boekhouder voor alleen de BTW aangifte lijkt me wat overkill. Ziekte is niet werken, dat is bij de Jumbo denk ik niet heel veel anders. Vakantiegeld is over 2 maanden ook niet bijzonder, verschil is toch bijna 12 eur per uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01:26
screamhouse schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:22:
Boekhouder voor alleen de BTW aangifte lijkt me wat overkill. Ziekte is niet werken, dat is bij de Jumbo denk ik niet heel veel anders. Vakantiegeld is over 2 maanden ook niet bijzonder, verschil is toch bijna 12 eur per uur.
Voor de BTW aangifte kan je eventueel vrijstelling aanvragen middels de KOR als het slechts een tijdelijke omstandigheid is.
Een boekhouder lijkt mij niet direct overbodig, maar je kan natuurlijk ook zelf boeken. Onder KOR zijn alle verstuurde facturen vrijgesteld van btw en inkoop is dan aftrekbaar inclusief btw van de uitgaande facturen.
Hier dient regulier inkomstenbelasting aangifte over gedaan te worden het komende jaar. Maar een goede boekhouder kent hier waarschijnlijk beter de kneepjes van het vak, bedrijfskleding, goedgekeurde bedrijfsschoenen, de kilometers die als kosten geboekt kunnen worden, wellicht ondernemers aftrek als er fanatiek ondernomen wordt.
Verder dien je eigenlijk een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering te hebben, zeker bij werk waar je in de keukens en zaak van anderen met de materialen van een bedrijf werkt.
Verder zou je een arbeidsongeschiktheidsverzekering af dienen te sluiten, als je immers als zzp'er arbeidsongeschikt zou worden heb je de rest van het leven geen recht op meer dan een bijstandsuitkering in beginsel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Een boekhouder is onzin hiervoor, de platforms leveren de getallen zo voor je aan die je kunt overtikken op de site van de Belastingdienst. Bedrijfskleding? Krijg je gewoon. Kilometervergoeding? Voor die anderhalve kilometer fietsen?

Verschil in inkomsten komt door risico. Dat ligt nu helemaal bij de uitvoerder.

Geen werk? Geen inkomsten. Ziek? Geen inkomsten. Vakantie? Zelf weten, maar je krijgt ook niets. Vakantiegeld? Zat in je tarief inbegrepen. Enige bescherming in de vorm van loonheffing? Nee hoor, zet zelf maar 1/3e van wat er binnenkomt apart.

Pensioen moet je ook zelf regelen. Nog niet zo relevant op z'n zestiende.

Aansprakelijkheid weet ik niet. Is dat gedekt via het platform of via de opdrachtgever? Of mag je zoon een jurk van € 500 zelf vergoeden na een gevallen dienblad?

Al met al is het voor een zeer tijdelijke bijbaan misschien wel grappig en leerzaam. Lange termijn zou ik niet doen.
winiustyco schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:14:
[...]
Verder zou je een arbeidsongeschiktheidsverzekering af dienen te sluiten, als je immers als zzp'er arbeidsongeschikt zou worden heb je de rest van het leven geen recht op meer dan een bijstandsuitkering in beginsel.
Maar dit is het belangrijkste, en niet te onderschatten. Maar voor een 16-jarige ook niet te overzien.

Wat heb je nodig? € 30K bij 100% arbeidsongeschikt die de rest van je leven duurt? 50K? 100? Wat voor werk kan er niet meer uitgevoerd worden, en hoe ga je dat verzekeren met een inkomen van een paar honderd per maand?

Want bij de AOV waar ik zit, mag je 80% van je laatst verdiende inkomen verzekeren.

[ Voor 32% gewijzigd door CodeCaster op 22-04-2024 21:30 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Schattingen van Google:

- Wat kost een AOV horeca? Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) kost gemiddeld € 260 / maand.
- Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) € 10 / maand
- Beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) € 30 / maand

Dus totaal zo'n 300 euro per maand. Stel je verdient 8 euro per uur MEER via StaffYou dan ga je vanaf 300/8 = 37.5 uur ~= na een week fulltime ga je meer verdienen dan via loondienst.

Het bedrag wat je dan per maand extra in je zak steekt is dan 8*40*3 is dan ongeveer 960 euro per maand (voor belasting).

Bedragen vrij aan te passen na voortschreidend inzicht - Veel plezier met het vakantiewerk :)

Jellow (ander platform) heeft onder nu een minimimaal uurtarief van 35 euro - https://www.jellow.nl/blog/freelancers/minimaal-uurtarie

[ Voor 10% gewijzigd door BCC op 22-04-2024 21:59 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01:26
CodeCaster schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:25:
Een boekhouder is onzin hiervoor, de platforms leveren de getallen zo voor je aan die je kunt overtikken op de site van de Belastingdienst. Bedrijfskleding? Krijg je gewoon. Kilometervergoeding? Voor die anderhalve kilometer fietsen?

Verschil in inkomsten komt door risico. Dat ligt nu helemaal bij de uitvoerder.

Geen werk? Geen inkomsten. Ziek? Geen inkomsten. Vakantie? Zelf weten, maar je krijgt ook niets. Vakantiegeld? Zat in je tarief inbegrepen. Enige bescherming in de vorm van loonheffing? Nee hoor, zet zelf maar 1/3e van wat er binnenkomt apart.

Pensioen moet je ook zelf regelen. Nog niet zo relevant op z'n zestiende.

Aansprakelijkheid weet ik niet. Is dat gedekt via het platform of via de opdrachtgever? Of mag je zoon een jurk van € 500 zelf vergoeden na een gevallen dienblad?

Al met al is het voor een zeer tijdelijke bijbaan misschien wel grappig en leerzaam. Lange termijn zou ik niet doen.

[...]

Maar dit is het belangrijkste, en niet te onderschatten. Maar voor een 16-jarige ook niet te overzien.

Wat heb je nodig? € 30K bij 100% arbeidsongeschikt die de rest van je leven duurt? 50K? 100? Wat voor werk kan er niet meer uitgevoerd worden, en hoe ga je dat verzekeren met een inkomen van een paar honderd per maand?

Want bij de AOV waar ik zit, mag je 80% van je laatst verdiende inkomen verzekeren.
Een boekhouder is niet geheel onzin. Misschien wil de zoon ook wel direct een scooter, of wil hij graag een elektrische fiets met het harde werken. Deze elektrische fiets is aftrekbaar met 4% bijtelling, etc.
De deelname KOR moet ook aangevraagd worden.
Goede gecertificeerde antislip werkschoenen zou ik zeker kopen. Zowel voor jezelf als voor een eventuele verzekering.

Al met al vind ik daarnaast het risico van arbeidsongeschiktheid het grootst. Dit is ook lastig af te dekken, omdat elke zzp verzekering rekent met de vaste lasten. Het risico is dus dat je door een paar maanden zzp nooit meer volwaardig zal kunnen verdienen als je bijvoorbeeld besluit dat je ook wel op je afgetrapte schoenen kan gaan werken en een pan olie over je heen krijgt. Waar je je hele leven lang 3k bruto had kunnen verdienen, kan je het nu waarschijnlijk rooien met een lage uitkering.
Denk er vooral niet te makkelijk over, beter goed geregeld dan een berg ellende

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:26

MsG

Forumzwerver

De antwoorden zijn wel weer typisch tweakers, met hele berekeningen van een aov en een boekhouder erbij.

Als het voor die paar maand een stuk meer verdiend dan de plaatselijke jumbo zou ik het gewoon doen, maar zeker niet langer daarna. Uiteraard gewoon zonder aov, boekhouder en dienstauto, anders houd je zeker niks over.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:45
Grootste risico is arbeidsongeschikt te raken voor de rest van je leven.
Dit kan gebeuren door allerlei omstandigheden waar hij zelf ook geen invloed op heeft (iemand laat iets vallen, betrokken bij een vechtpartij)

Dit is iets om zeer goed over na te denken.
Zelf zou ik het vooral niet doen, maar ieder zijn eigen keuze.

[ Voor 22% gewijzigd door joke_name op 23-04-2024 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:14

orf

Hoe zou arbeidsonschiktheid voor de rest van zijn leven eruit zien als hij voor €8 per uur in dienst zou zijn voor 16 uur per week in de horeca? (En vinden Tweakers hierboven dan ook dat hij zich aanvullend zou moeten verzekeren?)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:09
Wat ik nog mee wil geven: eerste 3 jaar na start ZZPer is heel veel voordeel van belastingdienst.
Als je ooit ZZPer wilt worden en je start nu al 2 maanden, ben je al je 3 jaar gewoon kwijt (want ze rekenen van startjaar, en stoppen telt gewoon door).

Dus bedenk goed of je dit wel wilt...

[ Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 23-04-2024 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

winiustyco schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:02:
[...]

Een boekhouder is niet geheel onzin. Misschien wil de zoon ook wel direct een scooter, of wil hij graag een elektrische fiets met het harde werken. Deze elektrische fiets is aftrekbaar met 4% bijtelling, etc.
De deelname KOR moet ook aangevraagd worden.
Goede gecertificeerde antislip werkschoenen zou ik zeker kopen. Zowel voor jezelf als voor een eventuele verzekering.
Het gaat om een bijbaan voor een zestienjarige van een paar maanden in de horeca. Ik zou dan niet zulke uitgaven en investeringen doen. Bedrijfskleding wordt of door de opdrachtgever geleverd (bedrijfsnaam of bepaalde stijl) of dien je zelf aan te schaffen en is in dat geval ook privé bruikbaar en dus niet aftrekbaar. Denk niet dat een kroeg het op prijs stelt als TS daar gaat rondlopen met een merk "screamhouse junior catering services" op z'n shirt.
Al met al vind ik daarnaast het risico van arbeidsongeschiktheid het grootst. Dit is ook lastig af te dekken, omdat elke zzp verzekering rekent met de vaste lasten. Het risico is dus dat je door een paar maanden zzp nooit meer volwaardig zal kunnen verdienen als je bijvoorbeeld besluit dat je ook wel op je afgetrapte schoenen kan gaan werken en een pan olie over je heen krijgt. Waar je je hele leven lang 3k bruto had kunnen verdienen, kan je het nu waarschijnlijk rooien met een lage uitkering.
Denk er vooral niet te makkelijk over, beter goed geregeld dan een berg ellende
Eens, maar wat ik hierboven al zei: ik weet niet of het met zo'n bijbaan lukt om een significant bedrag te gaan verzekeren.

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:14

orf

99ruud99 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:47:
Wat ik nog mee wil geven: eerste 3 jaar na start ZZPer is heel veel voordeel van belastingdienst.
Als je ooit ZZPer wilt worden en je start nu al 2 maanden, ben je al je 3 jaar gewoon kwijt (want ze rekenen van startjaar, en stoppen telt gewoon door).

Dus bedenk goed of je dit wel wilt...
Ondernemersaftrek en startersaftrek gelden alleen als je de urennorm haalt. Het schuift gewoon door als je die niet haalt en er dus geen recht op hebt/had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

MsG schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:18:
De antwoorden zijn wel weer typisch tweakers, met hele berekeningen van een aov en een boekhouder erbij.

Als het voor die paar maand een stuk meer verdiend dan de plaatselijke jumbo zou ik het gewoon doen, maar zeker niet langer daarna. Uiteraard gewoon zonder aov, boekhouder en dienstauto, anders houd je zeker niks over.
orf schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:44:
Hoe zou arbeidsonschiktheid voor de rest van zijn leven eruit zien als hij voor €8 per uur in dienst zou zijn voor 16 uur per week in de horeca? (En vinden Tweakers hierboven dan ook dat hij zich aanvullend zou moeten verzekeren?)
Ik denk dat de meesten, ik in ieder geval wel, reageren uit de reflex dat uitleners de zzp-constructie uitbuiten. In de zorg, schoonmaak, bezorging en horeca nog het meest.

Mensen wordt niet genoeg duidelijk gemaakt dat al het risico bij hen ligt. Bedrijf failliet? Geen geld, geen UWV. Seizoen of piekdrukte voorbij? Geen inhuur meer, geen geld meer, geen UWV. Zwaar bedrijfsongeval? Bijstand of schadevergoeding betalen voor de rest van je leven.

Het is ieders eigen keuze, maar laat die keuze weloverwogen zijn.

Tuurlijk, risico=kans*impact, maar de impact is hier nogal groot. Niet voor niks dat er zoveel meer verdiend kan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 23-04-2024 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:44
Zo’n constructie is wat mij betreft veel te veel risico.

Laat je zoon gewoon normaal in loondienst werken met een opzegtermijn van 1 week. Door het personeelstekort kan hij zowat overal aan de slag gaan en als het ergens niet bevalt kan ie zo ergens anders aan de bak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• screamhouse
Dank voor alle inzichten, ik vrees niet dat dit alles hem gaat weerhouden om eerlijk te zijn, maar ik zal hem op de risico's wijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-06 12:57

Saven

Administrator

Iedereen hier is wel erg pessimistisch. Die jongen is 16, laat hem een paar maanden lekker bijbeunen op deze manier. Ja de werkgever buit je in feite uit, maar voor die korte tijd, op deze leeftijd, en een veelvoud van huidige salaris, lekker doen hoor ;)

Het ergste wat kan gebeuren is dat de werkgever niet betaalt. Nou, dat zou dan een wijze les zijn. Horrorverhalen over arbeidsongeschiktheid niet groter maken dan het is.

@screamhouse Btw-aangifte stelt geen reet voor, in principe hoeft hij niet eens btw af te dragen ivm de lage omzet. Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar volgens mij kun je daar zelfs vrijstelling voor aanvragen. Sterker nog, hij heeft geen btw-nummer nodig om facturen te sturen (zonder btw uiteraard). Maar zal me niks verbazen als StaffYou daarover gaat zeuren.

[ Voor 31% gewijzigd door Saven op 23-04-2024 08:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:29
Ik kan me niet voorstellen dat de Belastingdienst dit ziet als ondernemerschap, ze gaan juist extra controleren op zzp'ers binnen dit soort branches (en constructies).

Verder snap ik de nonchalence van sommigen niet zo omtrent verzekeringen. Ongelukken gebeuren en naast blijvend letsel kan er ook schade veroorzaakt worden.

Je zoon moet ook gewoon loonbelasting betalen (achteraf, en heeft niet de voordeeltjes die veel ZZP'ers wel hebben vanwege het aantal uren). Is het voordeel dan ook nog zo groot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
Saven schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:39:
Iedereen hier is wel erg pessimistisch.
Je kan het pessimistisch vinden, mensen waarschuwen simpelweg voor de risico's. En terecht.
Het ergste is dus niet dat de werkgever (verkapt dienstverband much?) niet betaalt maar dat hij net in die twee maanden een flinke uitglijder maakt, verkeerd terecht komt en arbeidsongeschikt raakt, in welke hoedanigheid dan ook.
Zit je dan, met je paar euro per uur extra. Het is worst case scenario en de kans is heel klein, maar het is er wel 1 om zeer bewust van te zijn.
Nu denk ik dat een 16 jarige alsnog denkt: boeiend. Zo dachten we waarschijnlijk ik allemaal :P

Nog even los dat ik als zzp-er principieel keihard tegen dit soort constructies ben, want ik en mijn zelfstandige concullega's krijgen hierdoor te maken met dat idiote Wet DBA gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Nou nou wat een negatieve reacties allemaal. Zie ook gewoon de voordelen van zo'n constructie. Lekker simpel: je werkt voor een uurtarief en that's it.

AOV op je 16e voor een paar weken werken in de horeca? Echt totaal niet nodig: Het aanvragen duurt waarschijnlijk al langer: als je überhaupt al wordt toegelaten.

Het enige wat je nog zou kunnen vrezen is aansprakelijkheid voor schade die je zoon kan veroorzaken. Dat zou je kunnen verzekeren met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. De mijne kost ongeveer 10 euro per maand. Of de opdrachtgever stelt zich daarvoor garant.

In tegenstelling wat sommigen hier zeggen: als je een EMZ begint, ben je ondernemer voor de BTW, maar niet noodzakelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting. Nog al een verschil!

Je zoon zal dus alle voordelen gaan missen omdat hij geen ondernemer voor de belastingdienst is. Maar dat is misschien ook maar goed, omdat zo'n constructie wellicht helemaal geen ondernemerschap zal zijn.
Omdat je geen ondernemer voor de IB bent verlies je ook (zoals hier werd beweerd) niet je startersvoordelen. (Je gaat ze immers niet gebruiken).

Met dit soort uren aantallen en waarschijnlijk omzet gaat je zoon in de KOR vallen, dat maakt het allemaal lekker makkelijk. Geen BTW op je facturen, geen BTW aangiftes. Waarschijnlijk gaat je zoon toch geen echte kosten maken, want wat kan je hier nou echt als zakelijke kosten aanmerken (zeker gezien de korte periode).

Prima constructie, gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
JEightyFive schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:04:
[...]

Nog even los dat ik als zzp-er principieel keihard tegen dit soort constructies ben, want ik en mijn zelfstandige concullega's krijgen hierdoor te maken met dat idiote Wet DBA gezeur.
kouk schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:48:
Ik kan me niet voorstellen dat de Belastingdienst dit ziet als ondernemerschap, ze gaan juist extra controleren op zzp'ers binnen dit soort branches (en constructies).
Hij gaat toch nooit ondernemer zijn met die paar weken werken in de horeca? Hij heeft alleen een EMZ en is ondernemer voor de BTW.

[ Voor 23% gewijzigd door Kurios op 23-04-2024 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
Kurios schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:05:
[...]

[...]

Hij gaat toch nooit ondernemer zijn met die paar weken werken in de horeca? Hij heeft alleen een EMZ en is ondernemer voor de BTW.
Ik heb het over de constructie zelf, niet over het feit dat deze jongen dat (voor nu) maar 2 maanden wil gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
kouk schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:48:
Je zoon moet ook gewoon loonbelasting betalen (achteraf, en heeft niet de voordeeltjes die veel ZZP'ers wel hebben vanwege het aantal uren). Is het voordeel dan ook nog zo groot?
Je moet in beide gevallen loonbelasting betalen natuurlijk en ook hetzelfde tarief. Hoe hoger het totaal bruto loon hoe hoger het netto bedrag.

En waarschijnlijk, omdat het maar om een paar weken gaat zal je IB bijna nul zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
JEightyFive schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:11:
[...]

Ik heb het over de constructie zelf, niet over het feit dat deze jongen dat (voor nu) maar 2 maanden wil gaan doen.
Wat is er principieel mis met deze 'constructie' dan. Jij gebruikt die constructie toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
Kurios schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:12:
[...]

Wat is er principieel mis met deze 'constructie' dan. Jij gebruikt die constructie toch ook?
Het is een verkapt dienstverband. Je wordt dan misschien belastingtechnisch niet als ondernemer aangemerkt, het bedrijf dat je inhuurt kan achteraf alsnog op de vingers getikt worden en moet loonbelasting afdragen. Ik zou eens goed in het contract kijken wat je tekent, of ze dat niet op jou kunnen verhalen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-06 12:57

Saven

Administrator

JEightyFive schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:04:
[...]

Je kan het pessimistisch vinden, mensen waarschuwen simpelweg voor de risico's. En terecht.
Het ergste is dus niet dat de werkgever (verkapt dienstverband much?) niet betaalt maar dat hij net in die twee maanden een flinke uitglijder maakt, verkeerd terecht komt en arbeidsongeschikt raakt, in welke hoedanigheid dan ook.
Zit je dan, met je paar euro per uur extra. Het is worst case scenario en de kans is heel klein, maar het is er wel 1 om zeer bewust van te zijn.
Nu denk ik dat een 16 jarige alsnog denkt: boeiend. Zo dachten we waarschijnlijk ik allemaal :P

En dan? Hoe erg gaat in dit geval de WIA verschillen van een bijstandsuitkering als hij nooit meer zou kunnen werken? Daarnaast zal de werkgever zich alsnog zeer waarschijnlijk in de nesten werken om twee redenen: het was helemaal geen echt zzp-werk (grote kans dat rechter alsnog bestempelt als loondienst en dus WIA-gerechtig), en werkgever is waarschijnlijk op één of andere manier nalatig geweest en moet dus alsnog flink lappen.

Jij bent niet meer of minder dan de 16-jarige zoon van TS hoor ;) Als je echt ondernemer bent heb je niks te maken met DBA. Werk je gewoon voor een opdrachtgever en volgens diens richtlijnen, ben je gewoon een verkapte loondienster hoor, al maak je er een nog zo'n mooi verhaal van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
Kurios schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:12:
[...]

OpdrachtWerkgevers die op deze manier al het risico bij de werknemer leggen en onder het wettelijk minimumloon kunnen gaan zitten, ook al lijkt het op het oog alsof er beter verdiend wordt.
Als je verder alles negeert wat erbij komt kijken aan verzekeringen e.d., dan ja, verdien je beter. Dat kan je dan ook zeggen van de Deliveroo en PostNL bezorgers die verplicht "zelfstandig" zijn.
Vakantiegeld? Zit in je tarief. Ziek? Geen geld. Arbeidsongeschikt? Moet je wel verzekerd zijn.
Alles wordt afgewenteld op de zelfstandigewerknemer.

Ik zie niet in hoe ik die constructie gebruik, anders dan: ik word ook ingehuurd. Het grootste verschil nog wel het uurtarief. Bij mijn zijn alle risico's afgedekt. Verzekeringen etc én ik houd voldoende over voor een goed belegde boterham.

[ Voor 3% gewijzigd door JEightyFive op 23-04-2024 09:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
kouk schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:16:
[...]

Het is een verkapt dienstverband. Je wordt dan misschien belastingtechnisch niet als ondernemer aangemerkt, het bedrijf dat je inhuurt kan achteraf alsnog op de vingers getikt worden en moet loonbelasting afdragen. Ik zou eens goed in het contract kijken wat je tekent, of ze dat niet op jou kunnen verhalen...
complete aanname en bangmakerij. Hoe kan zoiets ooit rechtsgeldig zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Kurios schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:04:
Nou nou wat een negatieve reacties allemaal. Zie ook gewoon de voordelen van zo'n constructie. Lekker simpel: je werkt voor een uurtarief en that's it.

[..]

Prima constructie, gewoon doen.
Precies mijn gedachte, klinkt als een hele reeks reacties van loonslaven die het allemaal veel te spannend vinden :P

Gewoon lekker doen, zo leert je zoon ook wat van ondernemerschap en die kvk inschrijving kan nooit kwaad. Ik huur geregeld externen in, maar sec mensen met kvk. Enerzijds omdat ze ondernemerschap en deadlines kennen, anderzijds dat ik geen risico loop. Kost wat meer, maar daarmee dek je de problemen gewoon mee af.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kouk
ouweklimgeit schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:18:
[...]

Precies mijn gedachte, klinkt als een hele reeks reacties van loonslaven die het allemaal veel te spannend vinden :P
Ik ben zelf ZZP'er en heel bewust van de mogelijke risico's (voor mezelf en voor die van mijn opdrachtgever). Het vervelende is dat mensen als ik slachtoffer worden van regelgeving die bedoeld is voor mensen die misbruikt worden door constructies zoals in dit topic geschetst. Schijnzelfstandigheid, niet verzekeren, geen pensioen. Lang leve de lol.Als het misgaat draait de maatschappij er wel weer voor op.

Hou dat soort opmerkingen dus maar even voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
JEightyFive schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:18:
[...]
Ik zie niet in hoe ik die constructie gebruik, anders dan: ik word ook ingehuurd. Het grootste verschil nog wel het uurtarief. Bij mijn zijn alle risico's afgedekt. Verzekeringen etc én ik houd voldoende over voor een goed belegde boterham.
De 'constructie' waar jij denk ik aan refereert is dan er mensen uit fulltime loondienst in een EMZ worden geduwd, omdat ze anders geen werk meer hebben. DAT is verkapt loondienst.

Of je nou zzp-er bent in de IT of in de horeca is precies hetzelfde, alleen het uurtarief kan verschillen. Oftewel jullie doen exact hetzelfde. En uurtarief is maar relatief. 20 euro per uur is voor een 16 jarige misschien heel veel, maar voor jou niet. Wat maakt dat voor verschil dan? Je werkt voor een all-in uurtarief, hij ook. Zijn opdracht is een paar maanden. Hoezo is dat dan verkapte loondienst?
Waarom is jouw opdrachtgever wel een opdrachtgever, en hier in dit tijdelijke horeca voorbeeld bij hem WEL een werkgever?

Daarnaast: risico's afdekken is een eigen keuze. Doe ik persoonlijk ook niet. Maakt dat mij dan minder ondernemer?

Daarnaast: zoon van TS gaat dit niet fulltime doen en gaat in september waarschijnlijk gewoon een opleiding beginnen. Waarom zou hij dit niet tijdelijk kunnen doen. Lijkt me juist een perfecte tijdelijke manier om geld te verdienen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kurios op 23-04-2024 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
kouk schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:25:
[...]

Ik ben zelf ZZP'er en heel bewust van de mogelijke risico's (voor mezelf en voor die van mijn opdrachtgever). Het vervelende is dat mensen als ik slachtoffer worden van regelgeving die bedoeld is voor mensen die misbruikt worden door constructies zoals in dit topic geschetst. Schijnzelfstandigheid, niet verzekeren, geen pensioen. Lang leve de lol.Als het misgaat draait de maatschappij er wel weer voor op.

Het gaat hier om een jongen van 16(!) die een paar weken in de horeca wil werken. Zij werken liever met freelancers..... Waarom worden termen zoals schijnzelfstandigheid, pensioen, arbeidsongeschiktheid erbij gehaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
kouk schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:25:
[...]

Je klinkt als een loonslaaf met kvk inschrijving.

Ondernemerschap is wat anders dan een kvk inschrijving en jezelf verhuren aan een vaste werkgever. Ondernemerschap is risico's durven te nemen, in het diepe springen en dáárom geld kunnen verdienen. Niet jezelf langdurig voor een paar tientjes per uur te verhuren in een schijnconstructie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

screamhouse schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:38:
Dank voor alle inzichten, ik vrees niet dat dit alles hem gaat weerhouden om eerlijk te zijn, maar ik zal hem op de risico's wijzen.
Jij als vader kunt hem toch weerhouden als je de risico's te groot vindt :?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
evilution schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:45:
[...]

Jij als vader kunt hem toch weerhouden als je de risico's te groot vindt :?
Zoon is 16, geen 6. Laat 'm lekker z'n eigen fouten maken en ervan leren. Het risico is dat 'ie niet zoveel verdient als gedacht/zou kunnen. Lijkt me geen gigantisch risico op die leeftijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-06 09:19
"Vroegah" (ik voel me nu echt oud, ik ben eind 20 lol) ging je gewoon voor een paar euro per uur zwartwerken in de zomervakantie. Handje contantje. Geen haan die daarom kraaide mbt de "risico's" als het gaat om arbeidsongeschiktheid en dergelijke.

En nu zou het platform een te groot risico zijn?

Voor die 2 maandjes kan de zoon van TS lekker 20 euro per uur verdienen in plaats van 10. Hij gaat wat drankjes serveren hè, niet in de hoogspanningsmasten of op een boorplatform beunen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

screamhouse schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:38:
Onder de 18, dus zonder toestemming kan deze constructie niet.
Tis ook ongetwijfeld niet voor niks dat de andere soortgelijke platformen tegenwoordig ook onder de 18 weren.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC

BCC

Richh schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:12:
"Vroegah" (ik voel me nu echt oud, ik ben eind 20 lol) ging je gewoon voor een paar euro per uur zwartwerken in de zomervakantie. Handje contantje. Geen haan die daarom kraaide mbt de "risico's" als het gaat om arbeidsongeschiktheid en dergelijke.

En nu zou het platform een te groot risico zijn?

Voor die 2 maandjes kan de zoon van TS lekker 20 euro per uur verdienen in plaats van 10. Hij gaat wat drankjes serveren hè, niet in de hoogspanningsmasten of op een boorplatform beunen.
Het grootste verschil is denk ik dat bij een bekende “meehelpen” heel wat anders is dan een belasting en verantwoordelijkheid ontduikend landelijk platform ondersteunen - en nee daar gaat die ene 16 jarige helaas geen verschil in maken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:00
Stel je werkt zwart en je veroorzaakt een ongeval waardoor je collega ernstig lichamelijk letsel oploopt. Je collega gaat proberen de schade te verhalen. Ik denk dat de opdrachtgever flink op zijn flikker krijgt van allerlei instanties en voor alles mag opdraaien.
Zie je je baas al aankomen bij de rechtbank: "de mensen die voor mij werken doen dat zwart maar wel als zelfstandig ondernemer, dus ze zijn zelf aansprakelijk." Ik denk niet dat de rechtbank daar in mee gaat.

Als een bedrijf (niet zwart) met zzp-ers gaat werken hebben ze vooraf heel goed dichtgetimmerd waar de zzp-er verantwoordelijk voor heeft. Als de zzp-er zich dan niet goed verzekert loop hij/zij dus een duidelijk risico.

Ongelukken gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44

Lordy79

Vastberaden

Waarom in vredesnaam niet via een uitzendbureu? Dan ben je gewoon in dienst en verzekerd en je kunt aangeven hoeveel je wil verdienen en dan zetten ze hem zo weg.

Werk genoeg...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Lordy79 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:48:
Waarom in vredesnaam niet via een uitzendbureu? Dan ben je gewoon in dienst en verzekerd en je kunt aangeven hoeveel je wil verdienen en dan zetten ze hem zo weg.

Werk genoeg...
Waarom in vredesnaam? Hierom:
screamhouse schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:34:

Vrienden van hem werken al via deze constructie, vandaar dat hij dit nu ook wil.
En het gaat om 2-3 maanden, heeft TS al aangegeven, dus het risico is sowieso minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44

Lordy79

Vastberaden

Tuurlijk, het risico is niet groot maar niet nihil. Ik zou mijn 16 jarige zoon of dochter dit absoluut niet laten doen, no way.

Het is veel veiliger via een uitzendbureau en het viel me gewoon op dat nog niemand in dit topic op dat idee kwam.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Lordy79 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:01:
Tuurlijk, het risico is niet groot maar niet nihil. Ik zou mijn 16 jarige zoon of dochter dit absoluut niet laten doen, no way.

Het is veel veiliger via een uitzendbureau en het viel me gewoon op dat nog niemand in dit topic op dat idee kwam.
Niemand komt met dat idee omdat het doel is om meer per uur te verdienen, niet om het uitzendbureau te spekken en zelf geen cent extra te verdienen.
Pagina: 1