Een boekhouder is onzin hiervoor, de platforms leveren de getallen zo voor je aan die je kunt overtikken op de site van de Belastingdienst. Bedrijfskleding? Krijg je gewoon. Kilometervergoeding? Voor die anderhalve kilometer fietsen?
Verschil in inkomsten komt door risico. Dat ligt nu helemaal bij de uitvoerder.
Geen werk? Geen inkomsten. Ziek? Geen inkomsten. Vakantie? Zelf weten, maar je krijgt ook niets. Vakantiegeld? Zat in je tarief inbegrepen. Enige bescherming in de vorm van loonheffing? Nee hoor, zet zelf maar 1/3
e van wat er binnenkomt apart.
Pensioen moet je ook zelf regelen. Nog niet zo relevant op z'n zestiende.
Aansprakelijkheid weet ik niet. Is dat gedekt via het platform of via de opdrachtgever? Of mag je zoon een jurk van € 500 zelf vergoeden na een gevallen dienblad?
Al met al is het voor een zeer tijdelijke bijbaan misschien wel grappig en leerzaam. Lange termijn zou ik niet doen.
winiustyco schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:14:
[...]
Verder zou je een arbeidsongeschiktheidsverzekering af dienen te sluiten, als je immers als zzp'er arbeidsongeschikt zou worden heb je de rest van het leven geen recht op meer dan een bijstandsuitkering in beginsel.
Maar dit is het belangrijkste, en niet te onderschatten. Maar voor een 16-jarige ook niet te overzien.
Wat heb je nodig? € 30K bij 100% arbeidsongeschikt die de rest van je leven duurt? 50K? 100? Wat voor werk kan er niet meer uitgevoerd worden, en hoe ga je dat verzekeren met een inkomen van een paar honderd per maand?
Want bij de AOV waar ik zit, mag je 80% van je laatst verdiende inkomen verzekeren.
[
Voor 32% gewijzigd door
CodeCaster op 22-04-2024 21:30
]