Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieuwert
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-07 11:12
Hoi!

Ik struggle al een tijdje met mijn tv-geluid en zou graag eens kijken naar een goede nieuwe set up. Daar schakel ik graag jullie kennis voor in.

Mijn basis is een LG C1. Het geluid wil ik gebruiken voor series, films, muziek (platenspeler) en gaming). Ik ben geen enorme audiofiel, maar wil wel een goed geluid, tegenover liefst zo min mogelijk complexiteit (instellen, draden, boxen - minimalistisch).

Optie 1
Op dit moment heb ik op mijn C1 een ouderwetse Pioneer SX-225 receiver aangesloten met daarop 2 Akai SW-M444 boxen. Het geluid daarvan vind ik al meer dan prima, alleen één van de boxen valt steeds weg. Ik heb andere boxen geprobeerd, draden vervangen en de aansluiting ingespoten met contactspray, maar dit lijkt steeds alleen tijdelijk te werken. Kan ik hier nog iets voor proberen of moet voor dit probleem de versterker worden geopend?

Optie 2
Iets nieuws. Maar ik heb last van gebrekkige kennis. Soundbars zijn een makkelijke optie en muziek kunnen streamen is een mooie extra, maar het geluid valt mij snel tegen (voornamelijk ervaring met de LG DSN8YG). Een andere optie is Hifi speakers. Hoe verhoudt zich dat bv. als je gaat voor een instap-optie als de Argon Audio Fenris A4? Of is een 2.1 set een betere optie (Edifier S351DB krijgt ook goede reactie).

Waarschijnlijk hebben jullie nog veel meer info nodig, maar wellicht kunnen jullie al wat hersenspinsel delen. Mochten de optie nieuw het beste zijn, is mijn budget max. €1.000 (maar als het daar wat verder onder kan blijven, graag)

Dank voor jullie meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Ga eens luisteren bij een Hifi zaak, om te zien of je liever Soundbar hebt of liever een Hifi set met standalone speakers.

Persoonlijk gebruik ik in mijn woonkamer een receiver met 5.1 setup.
2 vloerstaanders aangevuld met 1 center, 2 rear speakers en een subwoofer.
Met een budget van EUR 1000 max, gaat dat wel heel moeilijk worden.

Voor al mijn andere TVs in huis, gebruik ik soundbars.
Lekker simpel en compact en beter geluid dan uit de standaard TV.
Een soundbar voor max EUR 1000 moet makkelijk kunnen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Dieuwert Aankoopadvies doen we in BGK; je topic is bij deze daarheen verplaatst.

Welke richting je op gaat met je set is naar mijn mening vooral afhankelijk van wat het grootste doel is. Beste geluid voor je geld? Dan zeker geen soundbar. Zo esthetisch/eenvoudig mogelijk? Juist wel die soundbar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasser_B
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-08 11:42
Lastig om te zeggen waar het probleem precies ligt bij jouw optie 1. Daar kan ik niks over adviseren.

Ik denk dat je voor 1000 euro juist heel veel opties hebt:

Marantz pm6007 is een prima versterker met veel digitale en analoge aansluitingen en kost niet heel veel (400). Evt aangevuld met een bluetooth receiver voor gemakkelijk afspelen vanaf telefoon. De rest van het budget kan je uitgeven aan speakers.

Bij kleine speakers is de bas meestal minder potent, dan kan een subwoofer uitkomst bieden. Ik heb forse boekenplank speakers (b&w 685 s2) en vind de bas dikke prima, scheelt weer een apparaat en complexiteit. Maar dat is persoonlijk. Bij een hifi zaak uitproberen helpt wel met de keuze.

Je kan ook actieve speakers overwegen. Dan zit de versterker er in geïntegreerd. Ik heb veel goeds gehoord over de Edifier s3000pro. 650 euro en je bent meteen klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-09 10:57
Optie 3. Een degelijke 5.1 versterker met een paar goede hifi zuilen voor muziek etc, en een center voor series /films van streaming. Das veel fijner voor de stemmen etc.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als een van je speakers af en toe weg valt: kijk op je pioneer even naar je volumeknop, balansknop en de andere knoippen. Zit vermoedleijk gewoon wat stof in, waarschijnlijk niks dat een spuitbus met lucht of tunerspray niet kan fixen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1