Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaRider
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-11-2024
Bij de tweakers kenmerken van deze drive staat dat deze niet geschikt is voor gebruik in een NAS, op de website van de fabrikant vind ik echter nergens dat dit bevestigd wordt. Kloppen de specs niet of zie ik iets over het hoofd?

Beste antwoord (via NinjaRider op 22-04-2024 21:56)

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
NinjaRider schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:52:
Bij de tweakers kenmerken van deze drive staat dat deze niet geschikt is voor gebruik in een NAS, op de website van de fabrikant vind ik echter nergens dat dit bevestigd wordt. Kloppen de specs niet of zie ik iets over het hoofd?
Bij de toelichting van het punt in de pricewatch staat "Geschikt voor NAS - Een schijf waarvan de fabrikant aangeeft dat deze kan worden gebruikt in een NAS."

Dus de vraag is niet of de fabrikant aangeeft dat de schijf niet geschikt is voor een NAS, maar of de fabrikant aangeeft dat zij daar wel voor geschikt is. Dus zodra de fabrikant niets aangeeft, komt in de pricewatch te staan dat het ding niet voor een NAS geschikt is. Ik heb niet op de site/productdocumentatie van die schijf gekeken, jij wel - als de fabrikant aangeeft dat de schijf geschikt is voor NAS, kloppen de specs in de pricewatch inderdaad niet.

Het gaat er dus ook niet om of de schijf wel of niet geschikt is, maar wat de fabrikant stelt. Als een fabrikant zou stellen dat een ongeschikte schijf voor NAS-gebruik geschikt is, zal in de pricewatch staat dat de schijf geschikt is voor gebruik in NAS, als een fabrikant stelt dat een geschikte schijf niet geschikt is, of helemaal niets aangeeft, zal in de pricewatch komen te staan dat de schijf niet geschikt is. Ik zou denken dat die schijf prima in een NAS zou kunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 22-04-2024 09:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

Barrycade

Through the...

Denk dat je minimaal een linkje naar iets moet toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Boven zijn vraag staat het gelinkte artikel

product: HGST Ultrastar He10 (SATA 6Gbps)

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:30

M2M

medicijnman

Meestal meldt de fabrikant expliciet als een schijf geschikt is voor een NAS.

-_-

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
NinjaRider schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:52:
Bij de toelichting van het punt in de pricewatch staat "Geschikt voor NAS - Een schijf waarvan de fabrikant aangeeft dat deze kan worden gebruikt in een NAS."

Dus de vraag is niet of de fabrikant aangeeft dat de schijf niet geschikt is voor een NAS, maar of de fabrikant aangeeft dat zij daar wel voor geschikt is. Dus zodra de fabrikant niets aangeeft, komt in de pricewatch te staan dat het ding niet voor een NAS geschikt is. Ik heb niet op de site/productdocumentatie van die schijf gekeken, jij wel - als de fabrikant aangeeft dat de schijf geschikt is voor NAS, kloppen de specs in de pricewatch inderdaad niet.

Het gaat er dus ook niet om of de schijf wel of niet geschikt is, maar wat de fabrikant stelt. Als een fabrikant zou stellen dat een ongeschikte schijf voor NAS-gebruik geschikt is, zal in de pricewatch staat dat de schijf geschikt is voor gebruik in NAS, als een fabrikant stelt dat een geschikte schijf niet geschikt is, of helemaal niets aangeeft, zal in de pricewatch komen te staan dat de schijf niet geschikt is. Ik zou denken dat die schijf prima in een NAS zou kunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 22-04-2024 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 15:42
Heb zelf twee van zulke schijven in mijn thuis server voor opslag in een ZFS mirror. Draaien al vijf jaar prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-05 15:22
De informatie hier op Tweakers is niet zaligmakend, het klopt over het algemeen in grote lijnen. Dit wordt over ook niet door Tweakers ingevuld, dit gebeurd automatisch... weliswaar hier en daar gecorrigeerd door gebruikers.

Aangezien HGST/WD aangeeft dat dit een schijf is gemaakt voor datacenters moet deze schijf ook geschikt zijn voor gebruik in een NAS.

[ Voor 6% gewijzigd door MicGlou op 22-04-2024 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:03
Dit filter in de Tweakers pricewatch komt voort uit het ontstaan van enkele productlijnen voor harde schijven van fabrikanten die speciaal zijn ontworpen voor gebruik in NAS devices. Een voorbeeld van zo'n specifieke productlijn zijn de Western Digital Red harde schijven. Op de website is daarover het volgende te vinden:

https://www.westerndigita...red-sata-hdd?sku=WD20EFAX
WD Red® voor persoonlijk gebruik en thuiskantoren
Stream, maak back-ups en deel je digitale content met een NAS voorzien van WD Red®-drives voor je NAS-omgeving voor persoonlijk gebruik of je thuiskantoor.

Geoptimaliseerd voor NAS met NASware™
De exclusieve NASware™-technologie van Western Digital zorgt voor fijnafstemming van driveparameters voor de workloads van NAS-systemen, hetgeen helpt de prestaties en betrouwbaarheid te verbeteren.

Getest voor betrouwbare compatibiliteit
Western Digital werkt samen met een breed scala aan leveranciers van NAS-systemen bij het uitvoeren van uitgebreide tests om compatibiliteit met de meeste NAS-behuizingen te waarborgen.

Extra zekerheid met ondersteuning van wereldklasse en garantie
Als toonaangevende fabrikant van harddrives staat Western Digital achter de eigen NAS-opslagoplossingen met 3 jaar beperkte garantie en ondersteuningsdiensten van wereldklasse voor gegevensopslag zonder problemen.

Desktopschijven vs. WD Red®
Het is belangrijk om een drive te kiezen die speciaal is ontworpen voor NAS-systemen die voor RAID zijn geoptimaliseerd om optimale prestaties en het behoud van je waardevolle gegevens te waarborgen. Overweeg de volgende zaken wanneer je een harddrive voor je NAS gaat kiezen:
• Compatibiliteit: In tegenstelling tot desktopdrives zijn WD Red harddrives speciaal ontworpen en getest voor NAS en omvatten zij NASware™-technologie die een fijnafstemming van driveparameters uitvoert voor aanpassing aan workloads van NAS-systemen ten behoeve van optimale prestaties.
• Betrouwbaarheid: Desktopdrives zijn gewoonlijk niet ontworpen om de vereisten van een altijd actieve NAS-omgeving aan te kunnen. WD Red harddrives zijn ontworpen om te presteren onder zware omstandigheden in 24x7 NAS-omgevingen met hoge intensiteit voor meerdere gebruikers.
• Voorbereid voor RAID: WD Red harddrives zijn ontworpen met RAID-foutherstel om storingen binnen NAS-systemen met meerdere posities te helpen verminderen, in tegenstelling tot de meeste desktopdrives die zijn geconfigureerd voor generiek gebruik.
• Geluids- en trillingsbescherming: Desktopdrives zijn ontworpen om er steeds één tegelijk te gebruiken en bieden gewoonlijk weinig tot geen bescherming tegen het geluid en de trillingen in een systeem met meerdere drives. WD Red harddrives bevatten RV-sensoren (Rotation Vibration) die anticiperen op verstoringen die worden veroorzaakt door de trillingen die vaak optreden in NAS-systemen met meerdere posities en die deze op proactieve wijze tegengaan.
Dat wilt niet zeggen dat de harde schijven in de Pricewatch nadrukkelijk niet geschikt zijn voor NAS-systemen zoals @begintmeta ook al aangaf: het geeft aan dat de harde schijf geen deel uitmaakt van een productlijn die specifiek is ontworpen voor het gebruik in een NAS.

Het is een beetje een verwarrende filter. Dit is de reden waarom deze bestaat.

Over het algemeen betreffen dit harde schijven die beter om kunnen gaan met externe trillingen en resonantie van dezelfde harde schijven in dezelfde behuizing, een laag idle energieverbruik en optimalisatie voor RAID. Dat wilt verder niet zeggen dat andere harde schijven ongeschikt zijn voor gebruik in een NAS. Ik draai al jaren met WD Green schijven in mijn NAS (nog van voor de periode dat WD Red überhaupt bestond) en die volstaan ook gewoon. Of je zelf baat hebt bij het gebruik van een harde schijf die nadrukkelijk voor gebruik in een NAS is bedoelt, hangt af van je exacte toepassing.

[ Voor 7% gewijzigd door naarden 4ever op 22-04-2024 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:33

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Vaak komt de melding ook nog van wel/geen ondersteuning voor TLER. Iets dat bij hardware RAID speelt. In NAS servers kom je deze tegenwoordig eigenlijk niet meer tegen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaRider
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-11-2024
Bedankt voor de verduidelijkingen, ik kan verder!
Pagina: 1