Verplaatsen leidingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeroblast
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-12-2024
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het verbouwen van de badkamer, nu stond het bad eerst in de hoek waardoor de leidingen met gemak verwerkt konden worden in een aantal gipsblokken en er voldoende ruimte was om zo de leidingen omhoog te laten lopen (zie oranje gemarkeerde plek in foto). Nu wil ik het bad in het midden gaan plaatsen met een kraan in het midden. Ik heb al een tijd rond lopen zoeken maar ik kan dit exacte scenario niet vinden waarbij de warm/koud leiding onder elkaar zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FK37O5_Nf9hbUsQ0Dyxn8h_CHE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LymK90Lpg89gzjk7f59nHuh1.png?f=user_large

Nu vroeg ik me af, is het mogelijk om dit relatief makkelijk zonder de muur ietswat naar voren te laten komen te verwerken in de muur? Mijn veronderstelling was dat de makkelijkste manier was om de leidingen zo te verplaaatsen waarbij de aansluitingen voor de thermostaatkraan op de groene plekken uitkomen alleen volgens mij komt dit niet uit met warm/koud water aangezien dit in de 'oude' situtatie andersom zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AE1wL5NETgLxRdWEB9yevGA1vS4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/18NTJfp8gFmfoV5Vy2iw4aGK.png?f=user_large

Alvast bedankt voor de reacties!!

Edit: tijdens het schrijven kom ik erachter dat je de warm/koud aansluiting van een thermostaatkraan ook kunt omdraaien (weet niet of dit voor iedere kraan geldt) maar dit kan mogelijk een oplossing zijn denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door aeroblast op 22-04-2024 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Als je die leidingen voor de t-stukken afhaalt zit je toch onder het bad en heb je ruimte genoeg om te kruisen?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Als het echt niet anders kan dan verkopen de betere merken ook omgekeerde cartouches voor in de thermostaatkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-10 14:29
Let op dat warm en koud niet te dicht bij elkaar in de muur mag liggen (uit mijn hoofd minimaal 10cm). Dit ivm het opwarmen van de koud water leiding en daardoor weer kans op legionella. Ook is het niet efficiënt om je warme water af te koelen voor het de kraan uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:22
hfolkers schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:23:
Let op dat warm en koud niet te dicht bij elkaar in de muur mag liggen (uit mijn hoofd minimaal 10cm). Dit ivm het opwarmen van de koud water leiding en daardoor weer kans op legionella. Ook is het niet efficiënt om je warme water af te koelen voor het de kraan uit komt.
Dat afkoelen van je warme water maakt natuurlijk niet zoveel uit, je warmt namelijk het koude water op dus er verandert niet zoveel in je totaal warmte aanbod. Los daarvan, eens dat de leidingen niet te dicht bij elkaar mogen liggen.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Tstukken verwijderen... sokjes er voor terug.. en waar je wilt nieuwe een nieuwe aftakking :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:48
Als je de leidingen vanaf onder vs. boven de thermostaatkraan laat bereiken staan warm en koud uitgangen magisch andersom.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeroblast
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-12-2024
Bedankt voor alle reacties! Ik ga het waarschijnlijkt als volgt oplossen omdat ik niet vrolijk wordt van het omkeren van warm/koud (beperkte keuze kranen en prijzig):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GBYIt1UtZgaRl7k56g79cQFwqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G5xhpm3UqS8bcHMpjFMbpkgq.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1