Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DownBusiness
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-12-2024
Wellicht weten mensen hier er iets over. Heb ongeveer zo'n 1440 uur opgebouwd als bovenwettelijke uren. Nu wil ik deze uitbetalen en zo min mogelijk belasting erover betalen. Opnemen gaat gewoon niet lukken. Dus liever neem ik ontslag en een jaar er tussenuit.

De tabel bijzonder tarief is gebaseerd op het jaarinkomen.
Ik zit in de schijf tussen dat ik 56.01% belasting betaal over mijn bovenwettelijke uren. (overuren)
Als ik in januari mijn baan opzeg en met 1 maand salaris onder de 10.697,- terecht komt, dan zou ik het bijzondere tarief hebben van 0%.

Als ik dan de rest van het jaar niet mijzelf in loondienst uitbetaal dan kan ik deze 1440 uren (= 180 dagen) tegen 0% belasting uit laten betalen? Ik kan dus nergens op Rijksoverheid terugvinden of het geld uit bijzonder tarief word bijgeteld bij het jaarinkomen, want als dat het geval is komt het weer in de 49,54% en het heeft dus maar weinig effect. Waarschijnlijk is het zo dichtgetimmerd dat dit het geval is..

Ben benieuwd of iemand het antwoord hier op weet.

Tot een inkomen van 10.697 euro is het bijzonder tarief 0%
Bij een inkomen tussen de 10.698 en 11.599 euro is het bijzonder tarief 36,93 - 8,23 = 28,70%
Bij een inkomen tussen de 11.600 en 21.482 euro is het bijzonder tarief 36,93 - 29,86 = 7,07%
Bij een inkomen tussen de 21.483 en 22.660 euro is het bijzonder tarief 36,93 - 3,09 = 33,84%
Bij een inkomen tussen de 22.661 en 37.691 euro is het bijzonder tarief 36,93 + 3,01 = 39,94%
Bij een inkomen tussen de 37.692 en 73.031 euro is het bijzonder tarief 36,93 + 12,61 = 49,54%
Bij een inkomen tussen de 73.032 en 124.519 euro is het bijzonder tarief 49,50 + 6,51 = 56,01%
Bij een inkomen van 124.520 euro of hoger is het percentage 49,50%

Alle reacties

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Overuren uitbetalen telt gewoon mee voor je jaarinkomen. Dua je komt er niet onderuit om belasting te betalen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

En “bijzonder tarief” is alleen maar zodat je werkgever niet te weinig inhoudt. Bij je aangifte over 2024 wordt pas bepaald hoeveel je daadwerkelijk moet betalen over je totale inkomen en krijg je in jouw geval waarschijnlijk een hoop terug.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-04-2024 20:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:53
Je kunt ook gewoon je vakantie opnemen en op de laatste dag uit dienst gaan toch ?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:15

de Peer

under peer review

DownBusiness schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:07:

Nou dit behoort toch eigenlijk iedereen wel te weten. Is zo'n beetje de basis: de belastingschijven, en voorheffing.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 21-04-2024 20:20 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:28
Wellicht weten mensen hier er iets over. Heb ongeveer zo'n 1440 uur opgebouwd als bovenwettelijke uren. Nu wil ik deze uitbetalen en zo min mogelijk belasting erover betalen. Opnemen gaat gewoon niet lukken. Dus liever neem ik ontslag en een jaar er tussenuit.

De tabel bijzonder tarief is gebaseerd op het jaarinkomen.
Ik zit in de schijf tussen dat ik 56.01% belasting betaal over mijn bovenwettelijke uren. (overuren)
Als ik in januari mijn baan opzeg en met 1 maand salaris onder de 10.697,- terecht komt, dan zou ik het bijzondere tarief hebben van 0%.

Als ik dan de rest van het jaar niet mijzelf in loondienst uitbetaal dan kan ik deze 1440 uren (= 180 dagen) tegen 0% belasting uit laten betalen? Ik kan dus nergens op Rijksoverheid terugvinden of het geld uit bijzonder tarief word bijgeteld bij het jaarinkomen, want als dat het geval is komt het weer in de 49,54% en het heeft dus maar weinig effect. Waarschijnlijk is het zo dichtgetimmerd dat dit het geval is..

Tot een inkomen van 10.697 euro is het bijzonder tarief 0%
Bij een inkomen tussen de 10.698 en 11.599 euro is het bijzonder tarief 36,93 - 8,23 = 28,70%
Bij een inkomen tussen de 11.600 en 21.482 euro is het bijzonder tarief 36,93 - 29,86 = 7,07%
Bij een inkomen tussen de 21.483 en 22.660 euro is het bijzonder tarief 36,93 - 3,09 = 33,84%
Bij een inkomen tussen de 22.661 en 37.691 euro is het bijzonder tarief 36,93 + 3,01 = 39,94%
Bij een inkomen tussen de 37.692 en 73.031 euro is het bijzonder tarief 36,93 + 12,61 = 49,54%
Bij een inkomen tussen de 73.032 en 124.519 euro is het bijzonder tarief 49,50 + 6,51 = 56,01%
Bij een inkomen van 124.520 euro of hoger is het percentage 49,50%
belasting betaal je ip je totale inkomen per jaar. voor dit simpele geval kijk je gewoon naar totale bruto inkomsten in 2024 uit loondienst. Vul dat in op https://www.berekenhet.nl.../bruto-netto-inkomen.html
in een bruto/netto calculator op jaarbasis en je weet het. Alles boven de ~25k bruto gaat je rond de 50 procent belasting kosten.

je gaat niet voorkomen dat je werkgever veel belasting inhoudt, maar als het te veel is dan krijg je het volgend jaar terug bij je aangifte.

wil. je weinig belasting betalen zorg dan dat je bruto niet te ver over die 25k heen gaat in ee kalenderjaar. Stel dat je 20 euro/uur bruto verdiend dat zit je al meteen aan 29k voor deze bovenwettelijke uren. Met de maanden januari t/m april heb je dan ook al zo'n 14k aan bruto salaris gehad dit jaarm Conclusie is dan ook dat je wat laat bent en beter in januari kunt stoppen met werken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:42

mwa

Dit is toch wel een beetje basiskennis belasting.. zoek eens op voorheffing.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:09
de Peer schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:17:
[...]

Nou dit behoort toch eigenlijk iedereen wel te weten. Is zo'n beetje de basis: de belastingschijven, en voorheffing.
Ik denk dat je dan een groot deel van de werkende bevolking te hoog inschat :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:43
Het klopt voor een klein deel wel, je overuren kan je het best uitbetalen in een jaar dat je weinig verdient. Dan betaal je minste % belasting

Echter, je zit al heel snel aan 10k, dus OF je moet het jarenlang uitsmeren, of je moet accepteren dat je altijd wel iets betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
nee je moet gewoon een simpele calculator invullen en dan weet je het. Er zijn ook dingen als heffingskorting die invloed hebben. Vul op de site die ik linkte maar eens een bruto jaarinkomen in van 20k, 25k, 30k etc. je ziet dan dat je respectievelijk 400, 800 en 2800 euro aan belasting betaalt bij die bedragen. Daarna is simpel gerekend elke extra euro 50 cent belasting afdragen. Easy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:49
Als het geld niet direct nodig hebt: "dump" het in je pensioen, dan pak je nog wat belastingvoordeel mee

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
0% belasting betalen gaat je niet lukken. 180 dagen verlof komt overeen met ruim 8 maanden betaald verlof. Je kunt voor jezelf uitrekenen hoeveel die 8 maanden waard is en zo bepalen hoeveel belasting je betaald

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 21:14

Barrycade

Through the...

Je kan dus 8 maanden betaald met sabbatical. Zou als je toch even er uit wil stappen dat pad opsturen.

Je andere plan werkt niet. Dan worden je verlofuren in het jaar er op verrekend volgens loonbelasting schalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:44
Barrycade schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:36:
Je kan dus 8 maanden betaald met sabbatical. Zou als je toch even er uit wil stappen dat pad opsturen.

Je andere plan werkt niet. Dan worden je verlofuren in het jaar er op verrekend volgens loonbelasting schalen.
Dit dus en feitelijk kan je 9 maanden met verlof want over die verlof uren bouw je ook weer verlof op ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
ElementriX schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:28:
0% belasting betalen gaat je niet lukken. 180 dagen verlof komt overeen met ruim 8 maanden betaald verlof. Je kunt voor jezelf uitrekenen hoeveel die 8 maanden waard is en zo bepalen hoeveel belasting je betaald
jawel, dat kan zeker. dan moet je alleen in januari 2025 ontslag nemen en de rest van het jaar niet (te veel) meer werken. vul nou voor de gein die calculator eens in met ~28.000 als jaarinkomen (1400 uur keer 20 euro/uur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 21:24
Zoals de rest ook zegt: dat bijzonder tarief is het percentage dat de werkgever inhoudt, maar aan het einde van het jaar wordt het IB tarief gewoon uitgerekend op basis van de IB tabellen en komt dat hele bijzonder tarief niet meer in beeld.
Alles laten verlonen tegen 0%, als dat al zou kunnen, is alleen maar jezelf voor de gek houden.
Maar is het als je een sabatical wil nemen niet veel handig om het juist wel te laten verlonen tegen het nu geldende bijzonder tarief? Dan kun je daarna door een voorlopige teruggaaf te vragen op het moment dat je wat duidelijker weet hoe je inkomen uitvalt in dat jaar, dan krijg je nog het tweede deel van die uitbetaling, maar voorkom je dat je meer krijgt dan je uiteindelijk recht op hebt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:34

dragonhaertt

@_'.'

Volgens mij kan je veel beter in dienst blijven en 9 maanden verlof opnemen, omdat je dan ook pensioen blijft opbouwen en van andere secundaire voorwaarden kan blijven genieten.

Qua inkomen en belasting maakt het niks uit. Inkomen is inkomen en dat betaal je per jaar.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:02

Zenix

BOE!

alwind schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:11:
Je kunt ook gewoon je vakantie opnemen en op de laatste dag uit dienst gaan toch ?
Dan heb je ook nog kans dat je pensioenopbouw hebt, anders niet. Financieel dus ook voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Jammer dat je baas er niet in mee wil werken, dat je er een jaar tussenuit kan. En jammer dat de situatie zo is ontstaan. Maar hij is in de huidige arbeidsmarkt je liever permanent kwijt, dan voor een jaar?
99ruud99 schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:11:
Het klopt voor een klein deel wel, je overuren kan je het best uitbetalen in een jaar dat je weinig verdient. Dan betaal je minste % belasting

Echter, je zit al heel snel aan 10k, dus OF je moet het jarenlang uitsmeren, of je moet accepteren dat je altijd wel iets betaald.
Het hogere percentage is alleen als je in schaal 2 uitkomt (en dus meer dan 75.518 euro verdient) met een tarief van 49.5% ipv 36,97%. Daarbij is het wel mogelijk om over de jaren '22, '23, '24 inkomens te middelen, waarbij je de piek van het jaar dat je jaren laat uitbetalen verspreid over de andere jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Opnemen gaat gewoon niet lukken. Dus liever neem ik ontslag en een jaar er tussenuit.
Wat is precies de reden dat opnemen niet gaat lukken, maar ontslag nemen wel? Komt op hezelfde neer toch, voor werkgever.

Zoals gezegd, inkomen is gewoon inkomen en het bijzondere tarief is gewoon een voorheffing die bij je belastingaangifte eventueel gecorrigeerd wordt.

[ Voor 25% gewijzigd door naitsoezn op 22-04-2024 09:33 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:38
Nog een voordeel van in dienst blijven en lang vrij nemen is dat je salaris nog kan stijgen door CAO-verhogingen (indien van toepassing). En als je in die maanden ziek wordt heb je ook nog een rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Sovieto schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:02:
Nog een voordeel van in dienst blijven en lang vrij nemen is dat je salaris nog kan stijgen door CAO-verhogingen (indien van toepassing). En als je in die maanden ziek wordt heb je ook nog een rechten.
En dat is dus precies de reden waarom een werkgever dat niet zou willen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-05 19:46
Gropah schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:24:
Het hogere percentage is alleen als je in schaal 2 uitkomt (en dus meer dan 75.518 euro verdient) met een tarief van 49.5% ipv 36,97%.
Dat zijn de nominale schijven, maar door de op- en afbouw van de algemene heffingskorting en arbeidskorting hebben we in de praktijk een zesschijvenstelsel:

BeginpuntPercentage
€ 00%
€ 12.9705,537%
€ 24.82141,129%
€ 39.95850,11%
€ 75.51956,01%
€ 134.93049,5%

Hier zie je een enorme stijging bij de € 24.821, dus als je je inkomen zo kan spreiden dat je elk kalenderjaar daaronder blijft, betaal je (procentueel) wel degelijk een stuk minder belasting. Je ziet hier ook dat de grens van de tweede schijf op € 75.519 nauwelijks verschil maakt (omdat, niet geheel ontoevallig, daar ook de afbouw van de algemene heffingskorting eindig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-05 23:42

Seraphin

Meep?

[..] Als ik dan de rest van het jaar niet mijzelf in loondienst uitbetaal [..]
Even voor de duidelijkheid; ben je nu gewoon in loondienst? Bovenstaande kan ik ook interpreteren alsof je werknemer bent in je eigen BV, hetgeen wellicht de situatie veranderd.

Indien je "gewoon" werknemer bent, vrees ik dat jouw werkgever op het moment dat je uit dienst treedt een berekening maakt van de uit te betalen verlofuren en doorover het bijzondere tarief inhoudt op basis van jouw geanualiseerde inkomen (dus: huidig maandsalaris * 12 + vakantiegeld en evt overige inkomenscomponenten).

Indien je dan gedurende de rest van het jaar geen inkomen hebt, dan zul je in je belastingaangifte een flink deel terugkrijgen, maar dat merk je dan dus pas weer een jaar later.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-05 14:50
Als je ontslag neemt en je raakt daarna arbeidsongeschikt, ben je mooi de lul. Beter zou het zijn om de uren op te nemen terwijl je in dienst blijft bij je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
ybos schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:07:
[...]

Ik denk dat je dan een groot deel van de werkende bevolking te hoog inschat :X
Maar dat weet je pas achteraf. Liever te hoog inschatten dan te laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:19
PolarBear schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:23:
[...]

En dat is dus precies de reden waarom een werkgever dat niet zou willen doen.
In één keer 9 maanden is inderdaad wat bezwaarlijk in veel gevallen.
Maar als er een TVT regeling is waarbinnen die uren zijn opgebouwd dan is de werkgever gewoon verplicht om ook de gelegenheid te geven om die TVT uren weer op te maken.
In dit geval zou ik als ik TS was daarom een voorstel doen om komende jaren gewoon elk jaar 3 maanden aaneengesloten verlof te nemen. Kan TS mooi 4 keer een lange reis maken bijvoorbeeld en is het ook niet te lang om helemaal uit het werk-proces te raken. Ja, vier keer. Want komende jaren worden ook nieuwe reguliere verlofuren opgebouwd.
En als buiten de drie vrije maanden per jaar ook steeds weer overuren worden opgebouwd, dan kan TS het grapje nog vaker uitvoeren.

Als de werkgever niet wil dat een werknemer zijn overuren weer opneemt dan moet die werkgever simpelweg zorgen dat er geen overuren gemaakt worden. Aan het personeel vragen om overuren te maken is óók vragen aan het personeel dat ze op andere momenten lekker niet naar het werk komen

Een andere optie is komende 4 jaar één dag per week minder te gaan werken.
Of komende twee jaar twee dagen per week minder werken.

[ Voor 15% gewijzigd door Ivow85 op 27-04-2024 09:59 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 18:26

Qwerty-273

Meukposter

hostname schreef op woensdag 24 april 2024 @ 00:44:
Hier zie je een enorme stijging bij de € 24.821, dus als je je inkomen zo kan spreiden dat je elk kalenderjaar daaronder blijft, betaal je (procentueel) wel degelijk een stuk minder belasting.
Wel met de kanttekening dat de TS nu een inkomen heeft tussen de 73.032 en 124.519 (als ik het goed lees), en dan wel zal moeten aanpassen in levensstijl om met een stuk lager inkomen rond te komen voor meerdere jaren. Nu gaan sommigen ver om minder belasting te willen betalen, maar echt gaan inleveren op levensstijl zie je toch veel minder mensen doen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingelmans
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-10-2024
Het verschil tussen normaal en bijzonder tarief word opgeheven op het moment dat het kalenderjaar afloopt. Dat word (meestal) pas zichtbaar als je de belastingaangifte gaat opmaken. Alle belaste inkomsten worden immers op een hoop gegooid. Je zou, als je geen belasting wilt betalen (in Box 1) je dienstverband in stand kunnen houden en maandelijks zoveel uren laten boeken dat je jaarlijks, rekening houdende met de algemene heffingskorting en arbeidskorting, geen belasting hoeft te betalen. Voor het kalenderjaar 2024 ligt de grens op circa 13.000 euro. Bij een bruto-uurloon van bijvoorbeeld 18 euro kun je dus 1440 uur over 2 jaar uit laten smeren zonder een cent belasting te betalen. Voorwaarde is uiteraard dat de werkgever aan deze constructie wil meewerken. Bijkomend voordeel zou kunnen zijn dat je dan ook nog zorgtoeslag en evt. overige toeslagen kunt binnen halen.
Pagina: 1