Welke brandwerende plaat achter omvormer pv buiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel2030
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik ben van plan zelf zonnepanelen te plaatsen op een plat dak op de opbouw. Diverse offertes al ontvangen en inmiddels met googlen al heel wat wijzer geworden over het plaatsen en aansluiten.

De Growatt omvormer komt buiten te hangen onder een afdak, op de houten betimmering. Hangt bij zeker 5 buren zo te zien direct op het hout, maar ik doe het graag goed en veilig met een brandwerende plaat erachter.

Ik kan echter nog niet zo eenvoudig vinden waar ik een klein stuk brandwerende plaat voor buiten kan kopen. Iemand een goede tip?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:47
vezelcement plaat?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear604
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:52
Wij gebruiken fermacell

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:20
Waarom moet er een brandwerende plaat achter? Dat doe je toch ook niet als deze binnen hangt, waarom dan wel buiten? Of heb je ook brandwerende platen onder je zonnepanelen liggen (die gaan volgens mij statistisch vaker in brand).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-05 23:41
jongetje schreef op maandag 22 april 2024 @ 07:40:
Waarom moet er een brandwerende plaat achter? Dat doe je toch ook niet als deze binnen hangt, waarom dan wel buiten?
Binnen ook de bedoeling wanneer op hout gemonteerd.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:04

Wuursj

want worst is al bezet

Als het een redelijk droge plek is, zou gipsvezel zoals fermacell wel kunnen. Binnen heb ik de mijne ook op fermacell gemonteerd. Gamma heeft kleine plaatjes in het schap.

Als het echter echt nat kan worden door regen oid, zou ik eerder naar een cementvezelplaat of zo kijken. Gipsvezel wordt onbehandeld op den duur ook pulp.

[ Voor 34% gewijzigd door Wuursj op 22-04-2024 08:34 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3llrais3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 13:03
Wij hebben een plaat 'promatect' echter onze omvormer geplaatst.

weet niet of het mag, wil geen reclame maken.
Maar er is een partij die "op maat" promatect platen maakt en goed verzend (goede ervaring mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-05 18:33
jongetje schreef op maandag 22 april 2024 @ 07:40:
Waarom moet er een brandwerende plaat achter? Dat doe je toch ook niet als deze binnen hangt, waarom dan wel buiten? Of heb je ook brandwerende platen onder je zonnepanelen liggen (die gaan volgens mij statistisch vaker in brand).
Jij weet waar je over praat 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:37

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Sinds asbest verboden is, zijn er tal van brandwerende platen bedacht en gemaakt.
Een van de mooiste vind ik nog steeds de genoemde Promatect, welke in de bouwwereld als de facto brandwerende plaat wordt gebruikt.
Maar ook een stukje RVS zal niet zomaar in de brand gaan. Al dan niet in een hoek gebogen om zo een 'dakje' te vormen boven de omvormer. Een beetje redelijk metaalbedrijf kan je hier zo aan helpen en het kost echt niet de wereld. (geen verzinkt staal, dat roest alsnog na een paar jaar)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2030
Bedankt voor de tips.
Promatect ben ik wel tegengekomen in hele grote platen, voor de professsionele bouw. Nog niet in kleine plaatjes voor consumenten. Ga nog even verder erop zoeken. Mocht je een linkje hebben?
Ken Fermacell wel voor badkamers etc, is wel redelijk vochtbestendig, maar bedoeld voor binnen. Rigidur is helaas niet vochtbestendig. Nu komt de omvormer onder een afdak te hangen, dus de plaat hangt niet direct in de regen. Zou het eventueel kunnen proberen met Fermacell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel2030
Update: winkel gevonden waar klein Promatect plaatje op maat te verkrijgen is voor een schappelijke prijs. Plaatje inmiddels gemonteerd en omvormer hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkentrekker
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-05 19:19
Marcel2030 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:41:
Update: winkel gevonden waar klein Promatect plaatje op maat te verkrijgen is voor een schappelijke prijs. Plaatje inmiddels gemonteerd en omvormer hangt.
Heb je een linkje / info van die winkel?
Pagina: 1