Vraag

• ykaenS
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:26
Hallo allemaal,

Ik heb een oude Sony a5100 gekregen met een defecte kitlens.

Ik wil voor de vakantie een nieuwe lens kopen en dacht aan onderstaande lenzen.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/361052;402296/

Welke zou ik het beste kunnen nemen of kan ik beter een prime lens nemen zoals deze

uitvoering: Sony FE 50mm f/1.8

Of deze

uitvoering: Samyang Optics AF 75mm F1.8 FE

Mvg. Marco

[ Voor 36% gewijzigd door ykaenS op 21-04-2024 18:48 ]

Alle reacties

• LA-384
  • Nu online
Waarom is je oog specifiek op deze lenzen gevallen?
Wat denk je te gaan fotograferen?

• ykaenS
LA-384 schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:44:
Waarom is je oog specifiek op deze lenzen gevallen?

Budget speelt met name een rol.

Wat denk je te gaan fotograferen?

Het is voornamelijk voor vakantiekiekjes van de natuur en oude monumenten in Griekenland en de kinderen.
.

• LA-384
  • Nu online
Ik neem aan dat je lijstje een of-of betreft en je op zoek bent naar 1 lens? En aangezien je "twijfelt" tussen een standaard zoom, een telezoom en twee relatief lange lenzen die me geschikt lijken voor portretfoto's, doe ik de aanname dat je niet echt ervaring hebt met fotografie.

Dan zou ik het simpel houden en voor de kitlens gaan;
uitvoering: Sony E 16-50mm F3.5-5.6 OSS PZ

Of je budget verdubbelen en voor een ruimer zoombereik gaan;
uitvoering: Sony A E PZ 18-105mm F4 G OSS

• ykaenS
Die 18-105 had ik ook gezien, maar is echt boven budget, vandaar de full frame uitvoering: Sony FE 28-70mm f/3.5-5.6 OSS , dan kom ik ook aan de 105 ivm de cropfactor

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:17
Maar je start ook op zo'n 42mm. Het is wel erg fijn om bij 24-28mm of zo te beginnen.

• LA-384
  • Nu online
Houdt er rekening mee dat het diafragma ook beïnvloed wordt (als ik het goed heb, wordt dat dan vergelijkbaar met f/5.0-f/8.0). En idd wat @MRIdev zegt. Je hebt dan een 42-105mm lens, wat zeer waarschijnlijk tekortschiet qua groothoek. Kan zelfs zo zijn dat 18mm soms nog te lang is wanneer je niet echt afstand kunt nemen tot je onderwerp (gebouwen/ruïnes).

[ Voor 50% gewijzigd door LA-384 op 21-04-2024 22:06 ]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:45
ykaenS schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:31:
Die 18-105 had ik ook gezien, maar is echt boven budget, vandaar de full frame uitvoering: Sony FE 28-70mm f/3.5-5.6 OSS , dan kom ik ook aan de 105 ivm de cropfactor
Nee. 70mm is 70mm. Dat wordt niet plotseling 105mm.
Vergeet cropfactor. Dat is alleen zinvol als je camera's met elkaar vergelijkt.
Bijv. Met jouw smartphone. De primaire camera van de meeste smartphones hebben lens met een beeldhoek die overheen komt met een 17mm lens op een A5100.
En dan kun je zelf wel inschatten of je een lens wil die begint op 18mm of op 28mm. Dat is een persoonlijke keuze. Kunnen wij niet voor jou bepalen.

[ Voor 22% gewijzigd door wappiewappie op 22-04-2024 00:23 ]

• ykaenS
Even een schopje.

Ik heb destijds van een mede tweaker de Sony E 18-135mm f/3.5-5.6 OSS over kunnen nemen.

We gaan dit jaar op vakantie naar Santorini en ik ben op zoek naar een lichtsterkere lens als aanvulling op bovengenoemde lens of eventueel ter vervanging. Deze zal met name gebruikt worden voor straatfotografie in de kleine en nauwe straatjes en voor portretten.

Nu kwam ik op verschillende review sites onderstaande lenzen tegen.

Sigma Contemporary 18-50mm f/2.8 DC DN (Sony E) en de Tamron 17-70mm f/2.8 Di III-A VC RXD (Sony-E)

Zou de sigma een goede aanvulling kunnen zijn en de Tamron een vervanging of kan ik beter voor een degelijke prime lens kijken.

De sigma is lekker licht en de Tamron heeft wat meer bereik, maar is ook behoorlijk zwaarder.

Daarbij is heeft de sigma geen oss en de tamron heeft vc, maar aangezien ik niet ga filmen maakt dat verschil me niet zoveel uit.

[ Voor 5% gewijzigd door ykaenS op 24-02-2026 18:26 ]

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:28

thijsco19

KTM 990 SMT

De tamron heeft VC, oftewel optische stabilisatie. Aangezien de 5100 geen IBIS heeft (in body image stabilization) lijkt het mij wel erg fijn als de lens wel iets van stabilisatie heeft.
Kan toch wat schelen als je de sluitertijd wat langer moet instellen vanwege het beschikbare licht. Of je moet hoger gaan zitten in je iso en inleveren op je beeld kwaliteit.

Wat betreft het bereik, dat is natuurlijk een stuk minder. Vind je dat erg? Ga je dat missen?

Ik ben begonnen met de a6600 en de sigma 18-50 lens. Mooi compact lensje met goede prestaties.

[ Voor 18% gewijzigd door thijsco19 op 24-02-2026 18:33 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:15
ykaenS schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:21:
Even een schopje.

Ik heb destijds van een mede tweaker de Sony E 18-135mm f/3.5-5.6 OSS over kunnen nemen.

We gaan dit jaar op vakantie naar Santorini en ik ben op zoek naar een lichtsterkere lens als aanvulling op bovengenoemde lens of eventueel ter vervanging. Deze zal met name gebruikt worden voor straatfotografie in de kleine en nauwe straatjes en voor portretten.

Nu kwam ik op verschillende review sites onderstaande lenzen tegen.

Sigma Contemporary 18-50mm f/2.8 DC DN (Sony E) en de Tamron 17-70mm f/2.8 Di III-A VC RXD (Sony-E)

Zou de sigma een goede aanvulling kunnen zijn en de Tamron een vervanging of kan ik beter voor een degelijke prime lens kijken.

De sigma is lekker licht en de Tamron heeft wat meer bereik, maar is ook behoorlijk zwaarder.

Daarbij is heeft de sigma geen oss en de tamron heeft vc, maar aangezien ik niet ga filmen maakt dat verschil me niet zoveel uit.
Ben je zeker dat je die nieuwe lens nodig hebt? Ik weet niet hoeveel ervaring je al hebt opgedaan (fotografeer je al A of S prio of zelfs manueel?), maar ik kan uit ervaring spreken dat de Sony 18-135 perfect bruikbaar is voor je doeleinde van straatfotografie. Zeker als je overdag in Santorini gaat fotograferen. Die witte straten hebben genoeg licht.
Ipv een lens te zoeken die bijna hetzelfde is, zou je dan mss beter naar een 35mm f1.8 kunnen kijken bvb.
Of je wilt het natuurlijk doen voor de meer compactheid van de Sigma. Let op dat je dan ook de zoomrange van 50-135mm verliest.

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:49
@ykaenS ik heb de 18-50 2.8 van sigma en een 18-300 3.5-6.3 op een D7500 en op straat zie ik geen meerwaarde van de 18-50 2.8. Als ik de 18-300 er al af haal is dat voor de 10-20 3.5

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019

• ykaenS
Margu schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:43:
[...]

Ben je zeker dat je die nieuwe lens nodig hebt? Ik weet niet hoeveel ervaring je al hebt opgedaan (fotografeer je al A of S prio of zelfs manueel?), maar ik kan uit ervaring spreken dat de Sony 18-135 perfect bruikbaar is voor je doeleinde van straatfotografie. Zeker als je overdag in Santorini gaat fotograferen. Die witte straten hebben genoeg licht.
Ipv een lens te zoeken die bijna hetzelfde is, zou je dan mss beter naar een 35mm f1.8 kunnen kijken bvb.
Of je wilt het natuurlijk doen voor de meer compactheid van de Sigma. Let op dat je dan ook de zoomrange van 50-135mm verliest.
Ik fotografeer niet zoveel en eigenlijk komt hij alleen uit de kast als we op vakantie gaan en zelfs dan laat ik hem regelmatig achter op de kamer.

Het is wel zo dat ik ook ‘s avonds wil fotograferen, vandaar een lichtsterkere lens.

Voor het gemak maak ik bijna altijd foto’s op de P stand.

Als ik voor de sigma zou gaan dan hou ik de 18-135 mm lens.

[ Voor 4% gewijzigd door ykaenS op 26-02-2026 18:43 ]

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:15
ykaenS schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:41:
[...]

Ik fotografeer niet zoveel en eigenlijk komt hij alleen uit de kast als we op vakantie gaan en zelfs dan laat ik hem regelmatig achter op de kamer.

Het is wel zo dat ik ook ‘s avonds wil fotograferen, vandaar een lichtsterkere lens.

Voor het gemak maak ik bijna altijd foto’s op de P stand.

Als ik voor de sigma zou gaan dan hou ik de 18-135 mm lens.
met je antwoord zie ik eigenlijk alleen maar redenen om meer tijd in je fotografie te steken en niet meer geld in je lenzen.
Verander je ook settings als je in P-mode zit?
En wat wil je s'avonds fotograferen?
Pagina: 1