Nieuw huis, leuk, maar wat kan ik met dit patchpaneel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:38
Dag allemaal,

Ik heb een nieuw huis gekocht. In de meterkast hing alles los omdat het modem was weggenomen, maar er was een patchpaneel blijven hangen. Dit heb ik losgehaald om te onderzoeken wat het was (toen pas de term patch paneel geleerd), maar ik kom er zelf niet uit.

Omdat ik 99% noobilicious ben wat betreft netwerken kan ik niet voor me zien wat ik online lees met wat ik hier aantref. Er lijkt één stugge shielded CAT kabel aangestript weg te gaan met een hoop lege RJ45 poorten. Uit de plafond komt een trosje ethernet kabels, maar niet kaal maar allemaal uitgevoerd met connectoren, die kabels gaan denk ik naar wandpunten door het huis en naar 2 WIFI plafondpunten (PoE nodig).

Wat zou het idee zijn van dit patchpaneel?

Ik probeerde het kastje als een switch te gebruiken voor het verdelen van dat trosje internetkabels, maar het werkte totaal niet zoals een switch zoals ik dat gewend ben (één kabel erin met signaal, alle anderen uit).

Volgens mij heeft het geen PoE om de WIFI punten te voorzien.

Is het dan alleen om een flink dikke kabel van signaal te kunnen voorzien? Is dan het idee dat ik deze kabel van signaal voorzie door op de tegenover liggen RJ45 poort een kabel met signaal vanuit router, dat dan de tegenover liggende RJ45 poort het 'router kant is en de afgaande 'open' kabel de kant van het apparaat is?

Ik ben benieuwd, alvast dank voor de hulp! Antwoord hoeft uiteraard niet zolang als mijn verhaal te zijn ;)

[URL="https://tweakers.net/i/FOrtyKo3VQGdyfkFU7Te8PvbGMk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Fa5Oz4rUWsaliAG7dXynsh2J.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uQ18ST-wgcufFbQvPZnJlD4pOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fa5Oz4rUWsaliAG7dXynsh2J.jpg?f=fotoalbum_large[/URL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AuYY9YRrpeqBOaCjtvO2u36N18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRKZ8xGglwR3d7No2rGNXFVV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door drboneym op 21-04-2024 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Kun je een fotootje uploaden?

Vermoed dat je tijdens het schrijven van mijn bericht een foto hebt toegevoegd, bedankt!

[ Voor 63% gewijzigd door TwArbo op 21-04-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
TwArbo schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:29:
Kun je een fotootje uploaden?
Yes sorry, net gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:57

SPT

Dit is gewoon een gekke oplossing. Normaliter komen op zo'n patchpaneel de kabels vanuit het hele huis uit, in mijn geval heb ik bijvoorbeeld 12 poorten in gebruik. Hier is er maar één in gebruik, maar dan is het logischer om er gewoon een RJ-45 stekker op te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op dit paneeltje kun je 8 kabels afmonteren. Hoe dat gaat? YouTube: How to Punch Down CAT6 Network Cabling into a Patch Panel | BridgeCa...
Met dit gereedschap: https://www.sandervunderink.nl/lsa-punch-down-tool.html

Wel opletten dat je de twisten in de kabels zo lang mogelijk laat zitten én dat je de B-kant volgt die op het patchpaneel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
OK net ook nog een foto toegevoegd van een overzicht.

Ik heb een vermoeden dat de kabel misschien niet in een normale RJ45 stekker pastte en dat deze gekke workaround is gebruikt?

Dat er een switch met wat PoE poorten naast een modem hing, dat daar de 'vaste' blauwe kabel die nu los ligt links misschien om de kleur duidelijk te maken naar boven ging naar het patch paneel om de te dikke kabel te voorzien van een verbinding met de router?

[ Voor 42% gewijzigd door drboneym op 21-04-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
SPT schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:33:
Dit is gewoon een gekke oplossing. Normaliter komen op zo'n patchpaneel de kabels vanuit het hele huis uit, in mijn geval heb ik bijvoorbeeld 12 poorten in gebruik. Hier is er maar één in gebruik, maar dan is het logischer om er gewoon een RJ-45 stekker op te maken.
Dankje voor je reactie. Krijgt in dit geval deze kabel dan weer verbinding met de router door de tegenover liggende RJ45 poort te voorzien van een bekabelde verbinding met switch of router?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:57

SPT

drboneym schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:40:
[...]Dankje voor je reactie. Krijgt in dit geval deze kabel dan weer verbinding met de router door de tegenover liggende RJ45 poort te voorzien van een bekabelde verbinding met switch of router?
Elk van de bekabelde poorten van het patchpaneel verbind je met een switch of router, en de andere kant komt dan op een andere plek in het huis uit, waar je er een apparaat of ander netwerkapparaat op aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-05 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

Een patchpaneel is een ”dom” ding en geeft en heeft geen voeding. Het is net zoals een netwerkaansluiting op een wandcontactdoos en vereist een extra kabel om door te verbinden met je router of een switch. Patchpanelen zijn vooral voor het verzamelen van alle netwerkaanslutingen om vervolgens gepatcht te worden naar een router of switch zodat er data en/of stroom naar een aangesloten apparaat kan vloeien.

Wel bijzonder dat 1 punt is aangesloten en de rest aangeknepen stekkers zijn. Maar dat terzijde.
Ik zou uitzoeken waar die blauwe kabel heen gaat, dan weet je iig waar hij voor is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vooropgesteld: die bende in je meterkast is geen voorbeeld van hoe het moet :+

Hoe dan wel?

- netwerkkabels tussen ruimtes horen door leidingen te lopen
- netwerkkabels tussen ruimtes horen stug te zijn (andere termen: solid core, horizontal cable)
- stugge kabels horen in beginsel niet met RJ45 stekkers afgemonteerd te zijn, maar op een patchpanel (waar veel samenkomen) of wandcontactdoos (voor een of twee) en ja, er zijn uitzonderingen op deze regel, maar niet in een meterkast met een patchpanel
- netwerkapparaten (routers, switches, AP's en vaste computers) horen met korte flexibele patchcable (andere term: stranded core) op de patchpanel/wandcontactdoos aangesloten te worden.
- patchpanels en vaste netwerkapparaten horen vast bevestigd te zijn aan een muur (of als dat niet kan op een solide horizontale plank te liggen), niet vrij in de ruimte aan netwerkkabels bengelend :z
- netwerkkabels dienen net zoals alle andere kabels bevestigd te worden, voor de overzicht maar vooral ook om te zorgen dat er niets achter kan blijven haken.

Als ik deze foto's zie bekruipt me het gevoel dat de vorige bewoner ofwel bedacht heeft het goed aan te pakken maar na een enkele kabel gestopt is, bijvoorbeeld omdat overige kabels te kort waren om de patchpanel te bereiken of hij het gewoon niet voor elkaar kreeg danwel dat twee bewoners geleden iemand het goed aanpakte maar de vorige bewoner het niet snapte en er een puinhoop van maakte.

Bovendien lijkt het alsof minstens twee kabels naar andere ruimtes (de oranje en de zwarte met blauwe stekker) niet stug zijn, maar kant-en-klare soepele patchcables.

Tenslotte zie ik een los zwevende plaat met drie elektragroepen. Dat is niet alleen lelijk maar ook gevaarlijk en kan verzekeringstechnisch grote problemen opleveren bij evt brand :o

Voordat je begint aan netwerkgebeuren schakel een elektricien in om dit - conform NEN1010 - op te lossen.

Let op dat elektriciens vaak aanbieden om netwerkbekabeling te doen, maar het zijn verschillende expertises en mijn ervaring met het werk van veel elektriciens die netwerkbekabeling doen zijn niet al te best. Vertel de elektricien wel dat je netwerk aan gaat pakken en vraag hem ruimte te laten voor je patchpanel (zie hieronder).

Makkelijkste in een geval als dit als je er zelf geen ervaring mee hebt, is een professional in te schakelen. Kost je allicht een paar honderd EUR maar dan heb je het gelijk permanent goed geregeld. Is dat te duur of wil je zelf doen&leren? Stappenplan:

- kies een plek in de meterkast voor de patchpanel en bevestig het. Pragmatisch: gezien lengte van blauwe kabel en feit dat het niet door een leiding loopt (en dus een draak zou zijn om te vervangen) - doe het bovenaan, waar dat past. Monteer het vertikaal, dus met de stekkers aan de zijkanten.
- controleer de rest van de netwerkkabels die de meterkast binnenkomen: zijn ze stug? en zijn ze lang genoeg om (netjes aan de muur bevestigd en dus niet strak door de ruimte!) bij de patchpanel te komen? indien een van de twee antwoorden 'nee' is, vervangen. Je kunt de oude kabel gebruiken als trekdraad om de nieuwe er zonder al teveel problemen doorheen te krijgen.
- monteer de (nieuwe) binnenkomende kabels af op de patchpanel en bevestig langs de muren.
- vind een plek om de ZTE (modem?)router te monteren. Ik zie een tweetal metalen voorwerpen die niet in gebruik lijken tussen waar de patchpanel hangt en de Ziggo AOP. Die zou je kunnen verwijderen om plaats te maken.
- sowieso mbt die Ziggo AOP - dat ding zelf is eigendom van Ziggo, maar de kabels die erop aangesloten zijn, zijn van jullie. Als ik die ZTE router zie denk ik niet dat jullie Ziggo-klant zijn. Ik zou sowieso de coaxkabels loskoppelen van de AOP als ze niet gebruikt worden. Aangezien ook Ziggo tegenwoordig IPTV gebruikt en je bij evt toekomstige overstap naar Ziggo ook geen coax binnenhuis nodig hebt, kun je overwegen om de coaxkabels geheel te verwijderen. Dat is in de meterkast overzichtelijker, maar allicht nog relevanter: die lopen wel netjes door leidingen. Je kunt terwijl je de coaxkabels verwijdert netwerkkabel erachteraan trekken en aan andere uiteinde coax wandcontactdozen voor UTP vervangen. Dat is een stuk nuttiger naar de toekomst toe en kan mogelijk die gare blauwe kabel vervangen die niet door een buis gaat.
- sluit met korte patchcables de router aan op de actieve poorten op de patchpanel.
- bevestig andere netwerkapparaten in de meterkast (o.a. dat witte ding onderin rechts met blauwe ring) aan de muur.
- sluit andere netwerkapparaten aan op de router met korte patchcables.
- maak die patchcables en de stroomkabels van deze apparaten ook vast.

Et voila, je hebt een nette, veilige en technisch stabiele meterkast waar je niet risico loopt hele boel los te trekken bij een onhandige beweging.

Mocht je zelf kabels gaan trekken, zorg voor goede: U/UTP (alle S/FTP en consorten zijn duurder, moeilijker te bewerken, daardoor foutgevoeliger en voegen in een woning niets toe), stugge kern, zuiver koperen aders (Cu, NIET CCA of CCS), minimaal 24 AWG dikte (26 is dunner dan 24!), Cat 6 (Cat 6a heeft alleen bij kabels >50m lang toegevoegde waarde, Cat 7 heeft nul toegevoegde waarde).
Zorg ook voor bijpassende aansluitapparatuur (contactdozen, stekkers etc), dus geschikt voor Cat 6 en voor de dikte van je aders (bijv 24 AWG, al zie je 23 AWG ook vaak en dat is prima). Vuistregel: mis je een of meer van deze specificaties bij een kabel of een contactdoos? Dan ben je bij Beun de Haas bv aan het kijken. Zoek een leverancier die wel weet (en jou durft te vertellen) wat ze leveren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Dank allen voor de bijdrages! Hier kan ik wat mee

Met name @dion_b voor taking things to the next level.

Ik ga dit rustig uitrollen en zal nog een update sturen van het eindresultaat. Allereerst de elektra verdeelkast onder handen nemen want dit is inderdaad gewoon niet veilig (ook op meerdere plekken stugge kern kabels dubbel onder één klem gezet bijvoorbeeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

drboneym schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:50:
(ook op meerdere plekken stugge kern kabels dubbel onder één klem gezet bijvoorbeeld.)
Met sommige automaten mag dat gewoon zolang je dezelfde aderdikte gebruikt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Glashelder schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:59:
[...]

Met sommige automaten mag dat gewoon zolang je dezelfde aderdikte gebruikt.
Ah dat wist ik, weer wat geleerd. Toch vond ik het erg rommelig en rijp voor renovatie. Ben rustig in de werkplaats m'n nieuwe kast aan het maken maar dat loopt wat uit de hand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-lyqy9AKaGQXcsX0PX2ebSMZcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R86mXgjYum0O7uHLDFFh7VjY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgTkvIOuI6AUjrtduiSGRkEGIy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZwmEyYx6BNTFzv0z90JjjaK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

drboneym schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:25:
[...]

Ah dat wist ik, weer wat geleerd. Toch vond ik het erg rommelig en rijp voor renovatie. Ben rustig in de werkplaats m'n nieuwe kast aan het maken maar dat loopt wat uit de hand.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lol dat klinkt bekend, had hetzelfde hier.. zit hier nu ook met een mega meterkast _O- _O- Voordeel is wel dat je altijd wel ruimte hebt voor een nieuw groepje _O-

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:37
drboneym schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:25:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Haha, herkenbaar dit. Toen ik mijn nieuwe meterkast in elkaar zette heb die ook vol gegooid. Liever toekomst klaar dan later opnieuw nieuwe groepen toevoegen.
Pagina: 1