platenspeler met phono verst. op losse yamaha verst.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennito
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 11:40
Hoi!

Ik heb op het moment een Denon 29F platenspeler met een paar actieve Edifier boekenplankspeakers. De Denon 29F heeft een geïntegreerde phonoversterker waardoor het dus niet zo'n gedoe is geweest om hem aan te sluiten op deze speakers.

Nou heb ik dit weekend een stel Quad 21L speakers kunnen overnemen van een vriend van mij. Hier moet echter wel een versterker tussen gezien deze speakers niet actief zijn.

Op het moment heb ik een Yamaha S201 versterker op het oog. Ik vroeg mij af of deze speakers en deze platenspeler hierop aan te sluiten zijn zonder al te veel gedoe? Krijg ik gedoe met het feit dat mijn platenspeler een ingebouwde phono versterker heeft?

Zijn er nog andere dingen waarmee ik rekening moet houden?

Excuses voor mijn extreem gebrekkige kennis op dit vlak. Ik ben een ITer en audio is voor mij volledig vreemd behalve het feit dat ik weet wat in mijn oren lekker klinkt, haha.

Super bedankt!

D

Beste antwoord (via dennito op 22-04-2024 09:36)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

dennito schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:13:
Krijg ik gedoe met het feit dat mijn platenspeler een ingebouwde phono versterker heeft?
Zolang de de platenspeler op ingang aansluit die geen Phono In is niet.
Als je geen feestjes gaat geven (daar is PA voor, niet HiFi) kan je alles binnen dit segment wel op elkaar aansluiten. Als in, vermogen en weerstand kan zeker een issue zijn maar dan ga je naar meer exotische speakers. Met een nominale weerstand van 6 Ohm en een gevoeligheid van 88 dB van de Quad vallen die naar mijn mening daar niet onder.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

dennito schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:13:
Krijg ik gedoe met het feit dat mijn platenspeler een ingebouwde phono versterker heeft?
Zolang de de platenspeler op ingang aansluit die geen Phono In is niet.
Als je geen feestjes gaat geven (daar is PA voor, niet HiFi) kan je alles binnen dit segment wel op elkaar aansluiten. Als in, vermogen en weerstand kan zeker een issue zijn maar dan ga je naar meer exotische speakers. Met een nominale weerstand van 6 Ohm en een gevoeligheid van 88 dB van de Quad vallen die naar mijn mening daar niet onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:29
Je hebt eigenlijk twee opties om de platenspeler aan te sluiten. Of zoals het nu is, op een lijn ingang dus niet Phono.

Of de voorversterker in de platenspeler uitschakelen en wel op de Phono ingang van de Yamaha versterker. Er zou een schuifje ergens moeten zijn, waarschijnlijk onder de rubberen mat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PLvAVxwfSV1TRCrizQr4J8R_qo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4iVynPWuJRxTGnvdJFAX9IPZ.jpg?f=user_large
"equalizer switch zou het wel zijn."

Veel verschil zou het niet maken maar ik zou proberen de Phono versterker op de Yamaha te gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door Roderiktweaker op 21-04-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennito
@FeaR
Dank voor je uitgebreide reactie. Fijn om dit te lezen van iemand die er verstand van heeft. Ik zie dat de Yamaha versterker 8 Ohm levert en mijn speakers 6 Ohm trekken. Ik lees dat dit een issue kan zijn waar de speakers niet genoeg power krijgen -- Ga ik dit heel erg merken? Kan dit schade maken? Ik heb de muziek nooit enorm hard staan waar ik in een flat woon, maar hou wel van zuiver. Op z'n tijd gaat het wel ietsje harder maar niet oorverdovend, haha.

@Roderiktweaker
Ah nu zie ik het. Die schakelaar werkt daar inderdaad voor. Voorkeur gaat voor mij inderdaad naar de versterker van de Yamaha zelf. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:29
@dennito In de handleiding van de Yamaha versterker staat dat de aangesloten luidsprekers 8 Ohm of hoger moeten zijn. Dit terwijl ze het vermogen wel opgeven bij 4 Ohm... (dat moeten ze dan getest hebben)

Die Quad luidsprekers zijn nominaal dus 6 Ohm, dat moet wel in orde zijn, allicht heeft iemand hier nog een technische verklaring voor hoe het exact zit met de Ohms. (haha, de wet van Ohm?)

[ Voor 9% gewijzigd door Roderiktweaker op 22-04-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

dennito schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:16:
Ik zie dat de Yamaha versterker 8 Ohm levert en mijn speakers 6 Ohm trekken.
Versterkers hebben in principe geen weerstand en de speakers fluctueren over het gehele bereik in weerstand. Qua theorie kan je het heel lastig maken voor jezelf door te willen matchen (wat je niet lukt door die fluctuatie) of ne neemt de praktijk waar dit in 99,99% van de gevallen goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennito
Roderiktweaker schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:30:
@dennito In de handleiding van de Yamaha versterker staat dat de aangesloten luidsprekers 8 Ohm of hoger moeten zijn. Dit terwijl ze het vermogen wel opgeven bij 4 Ohm... (dat moeten ze dan getest hebben)

Die Quad luidsprekers zijn nominaal dus 6 Ohm, dat moet wel in orde zijn, allicht heeft iemand hier nog een technische verklaring voor hoe het exact zit met de Ohms. (haha, de wet van Ohm?)
Die snap ik even niet helemaal, sorry. 8 Ohm of hoger -- Dan is 6 Ohm toch niet geschikt gezien dat lager is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 06:50

Bestla

Kvinne

Maakt allemaal niet zoveel uit zolang je niet de max opzoekt, en dat geldt eigenlijk voor alles. Voor thuisgebruik gewoon gaan gebruiken die speakers.
Pagina: 1