Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
Misschien een wat simpel topic, maar ik hoor graag wat nou echt het voordeel is van het draaien van een (vaat)was op ecoprogramma.

Ik heb zonnepanelen dus ik probeer zoveel mogelijk mijn apparaten te gebruiken als de zon schijnt.
Verder gebruik ik de wasmachine en de vaatwasser hoogstens 1 a 2 keer per week.
Geen dame hier dus dus gewoon alle was in de wasmachine en geen kleur en wit en delicates gedoe.

Nou doen de ecoprogrammas er veelal 3 a 4 uur over, wat nog wel eens vervelend is aangezien je in dit seizoen er niet op kunt rekenen dat het zonnetje zo lang schijnt.
Temperatuur bij de ecoprogrammas is gelijk aan snel wassen, 40 graden. Bij de vaatwasser is dat 60 graden snel, en 50 graden eco.

Heeft zo'n ecoprogramma gebruiken dus nut qua electrisch verbruik. En voor de goede orde, nee, ik heb geen scala aan technische equipment waarmee ik zelf hierop een antwoord kan geven.

Beste antwoord (via Eric-Peric op 21-04-2024 17:54)

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Wij hebben hier een homewizzard meter tussen de wcd en de stekker van het wasmachine zitten, maar kan als ik terug kijk niet goed het verschil zien tussen een 40 graden was en een eco wasprogramma. Daarbij is een eco programma ook meer waterbesparend dan stroombesparend. Een wolwas haal ik er zeker wel goed uit, net als een 60 graden of hoger.

Wanneer je eco programma gaat draaien, zul je ook af en toe een heet programma moeten draaien of een reinigingsprogramma. Wanneer je dat niet doet ga je na een paar jaar problemen krijgen, wanneer je het wel doet is je besparing gelijk weg.

Pv: 3kWp, ozo, 5°

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-08 23:03

Barrycade

Through the...

Als je ze zo weinig gebruikt , zou ik adviseren om de normale programmas te draaien. Beter voor de hygiëne in de machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Barrycade schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:42:
Als je ze zo weinig gebruikt , zou ik adviseren om de normale programmas te draaien. Beter voor de hygiëne in de machines.
Goed advies maar geen antwoord op de vraag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik weet van de wasmachine dat je minder water verbruikt. Zal dan ook ietsje schelen in stroomverbruik omdat je iets minder water verwarmt. Nadeel, kleding slijt harder want schuurt meer. Ik gebruik zowel voor de wasmachine als WP droger de gewone programma's. Vaatwasser in de keuken kies ik afhankelijk van vervuiling temperatuur.

NB: volgens mij zijn die ECO programma's een eis van de EU. Als je echt wil weten of het veel scheelt een Homewizard ertussen pluggen. Kan je meten.

[ Voor 29% gewijzigd door MotorBeast op 21-04-2024 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Dentheman

Zie signature

Meestal kan je in de gebruiksaanwijzing van de betreffende apparaten terugvinden hoeveel water er per wasbeurt wordt verbruikt. Ik heb mij ook een keer verdiept in de mogelijkheden van mijn toenmalige vaatwasser & wasmachine, maar ik vond het verschil minimaal qua stroom & water. verbruik.. (waarbij de vaat(wasser) merkbaar minder schoon wordt bij gebruik van eco-programma's)

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Eric-Peric schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:11:
[...]

Goed advies maar geen antwoord op de vraag natuurlijk.
Ah je wil weten of een eco programma minder gebruikt dan de andere standen, ja, eco stand is meestal de stand waarop je eco label is gebaseerd.

De andere standen gebruiken iets meer of soms iets minder maar dan zijn het specifieke alleen glazen op 45 graden ofzo.

Maar blijf er bij: als jij maar 2x per week je vaatwasser gebruikt of je wasmachine, gewoon op het standaard programma laten draaien. Anders kom je over een tijdje met : kleren komen stinkend uit de wasmachine, of vaatwasmachine ruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Dus als ik een homewizard aanschaf kan ik het verschil tussen eco en snel qua electraverbruik testen. Correct?

Hoe zich dat dan relateerd tot zonnepanelen en zon en wolken over een periode van hetzij 1 uur of 3 uur is een beetje een black box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:55

FreakNL

Well do ya punk?

Vaatwasser draait hier altijd op het programma met de hoogste temperatuur. Beter voor de hygiëne en leidingen. En de vaat is ook schoner. En in de praktijk scheelt het bijna niks qua verbruik.

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 21-04-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:39
eco zorgt vooral voor minder water - gemiddeld 2.5 liter tov 12 liter.

daardoor ook minder stroom nodig

[ Voor 20% gewijzigd door 99ruud99 op 21-04-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:42
Ik heb thuis een vaatwasser van de Ikea (Hygienisk) en het ecoprogramma is ronduit *&^%. Ja, het gebruikt minder stroom, ja het gebruikt wat minder water. Maar, en dat is een hele dikke maar, de manier waarop het energie bespaart is om de droogcyclus te verkorten door gewoon de klep na twee uur wassen open te gooien en vervolgens nog eens twee uur lang te laten luchtdrogen.

Dus je bent vier uur verder voordat het eens een keertje "klaar" is. En dan zeg ik klaar tussen aanhalingstekens want nu vier uur is nog steeds alles zeiknat en moet ik alsnog met de vaatdoek aan de gang gaan om alles te drogen. Plus ook nog regelmatig met de hand na moeten boenen omdat het er regelmatig viezigheid is achter gebleven.

Dat ecoprogramma kost dus uiteindelijk meer water en bespaart nauwelijks elektrische energie. Ik draai nu maar het glazen programma van 1,5 uur. Dan is het én schoon én droog en gebruik ik een verwaarloosbare hoeveelheid extra water (iets wat niet op de teller is terug te zien) en elektriciteit.

Zo is het een stuk ecovriendelijker dan een ecoprogramma waar je naderhand nog steeds van alles moet doen om je vaat schoon te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Eerlijk gezegd kijk ik ook meer naar het resultaat bij de vaatwasser dan naar het verbruik. En bij eco mag ik ook nog zaken met de hand afwassen.
Verder is de ene vaatwasser de andere niet, ooit een oude zanussi gehad, daar kwam alles schoon uit zelfs ingedroogde spinazie.

Maar we zitten hier toch bij tweakers. Is er nou echt niemand die al die programmas al eens een keer heeft vergeleken qua verbruik met data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
FreakNL schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:59:
Vaatwasser draait hier altijd op het programma met de hoogste temperatuur. Beter voor de hygiëne en leidingen. En de vaat is ook schoner. En in de praktijk scheelt het bijna niks qua verbruik.
Dat stel je nu, maar heb je het ook echt gemeten?

Ben het wel met je eens wbt hygiene en zeker voor vet aanslippen in de afvoerleidingen. Bespaar je stroom kan je straks je vloer open slopen omdat de leiding niet meer open te krijgen is.

Ik was vaak de kleding op 40 graden, maar beddengoed en handdoeken etc bewust op 60 graden. Hygiene en machine/leidingen schoon houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Eric-Peric schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:54:
Dus als ik een homewizard aanschaf kan ik het verschil tussen eco en snel qua electraverbruik testen. Correct?

Hoe zich dat dan relateerd tot zonnepanelen en zon en wolken over een periode van hetzij 1 uur of 3 uur is een beetje een black box.
Yep. Op de stekker van het apparaat meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Eco bij een vaatwasser is niet alleen stroom, vaak is deze ook water besparend. Er zijn situaties dat je niet onbeperkt schoon water uit de kraan hebt. Het kan ook invloed hebben op welke droogtechniek er gebruikt wordt en hoe lang.

Bij ovens e.d. heeft de eco stand invloed op de warmte verdeling en/of wordt voorverwarmen overgeslagen, dit heeft ook een ander resultaat in het bakproces dus of het geschikt is hangt per gerecht af.
Veelal worden alleen de elementen opgewarmd en niet de inhoud, dat laatste ben je toch grotendeels kwijt zodra je de deur opendoet.

Veelal moet je een beetje kijken of het past bij jouw manier van gebruiken. Bij zowel een vaatwasser, oven etc lever je vaak iets in in gemak en/of resultaat maar vaak is dat verschil minder dan het verschil in a of b merken, goedkope merken stoppen er een eco stand op puur voor de specs maar meestal werkt die heel beroerd. Dus vandaar dat ervaringen daarin ook nogal wisselen.

[ Voor 82% gewijzigd door DukeBox op 21-04-2024 17:26 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ecoprogramma’s gebruik ik nooit, dan is het gewoonweg niet schoon.

Ik probeer wel te zorgen dat ze overdag werken. Zo heb ik de meeste kans dat de zon schijnt, en je hebt altijd indirect licht wat iets opwekt.

Vooral de vaatwasser overdag plannen met de tijdvertraging, zodat hij klaar is als je thuis komt ipv ‘s avonds direct aanzetten na het vullen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Wij hebben hier een homewizzard meter tussen de wcd en de stekker van het wasmachine zitten, maar kan als ik terug kijk niet goed het verschil zien tussen een 40 graden was en een eco wasprogramma. Daarbij is een eco programma ook meer waterbesparend dan stroombesparend. Een wolwas haal ik er zeker wel goed uit, net als een 60 graden of hoger.

Wanneer je eco programma gaat draaien, zul je ook af en toe een heet programma moeten draaien of een reinigingsprogramma. Wanneer je dat niet doet ga je na een paar jaar problemen krijgen, wanneer je het wel doet is je besparing gelijk weg.

Pv: 3kWp, ozo, 5°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ik heb negatieve ervaringen met ecosettings op wasmachine en vaatwasser.
Wasmiddel wordt niet goed weggespoeld, machines willen vaker reiniging, programma's duren ellenlang, overal resten sop. Nee, ik heb geen vertrouwen dat het beter is. Het is volgens mij een setting waarbij de fabrikanten het A+++ label kunnen halen. Of het lange termijn goed is? ik twijfel enorm...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ECO: Ieder voordeel hep'z'n nadeel (J.C.) - maar ook dat is individueel verschillend.
ECO is natuurlijk ook een reclame kreet, de normale consument kan meestal niet beoordelen wat dit exact betekent qua resourcen- en energieverbruik.
De diverse ECO-labels komen op dezelfde manier tot stand als de wetten (je wil het eigenlijk niet weten)
- pas na heel veel lobbywerk van diverse belangenclubs wordt er over gestemd.
Wat ze uiteindelijk werkelijk voorstellen is voor de consument lastig te lezen en te begrijpen.
Maar je kan er prima reclame mee maken, dat is zeker.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
Tijdelijke tussenconclusie.
40 graden snel of eco maakt qua electra verbruik geen verschil. Gezien de tijd van de programmas is zonneschijn beter te voorspellen bij normale programmas.

Resultaat is ook belangrijk

Eco vereist ook meer machineonderhoud

Waterverbruik is in NL niet echt een issue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

MotorBeast schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:13:
[...]

Dat stel je nu, maar heb je het ook echt gemeten?
Het scheelt 0.15kwh per beurt, gemeten. Eco VS programma met hoogste temp. Programma’s ertussen zal nog wat minder verschil zijn. Met ongeveer 365 beurten per jaar is dat ongeveer 50kwh per jaar. Als mijn machine en leidingwerk een paar jaar langer meegaan door het eco programma te mijden ben ik al snel spekkoper. En schone vaat is mij die 50kwh al waard.

Waterverbruik niet gemeten maar zolang we in NL de wc’s met drinkwater doorspoelen zal het mijn tijd wel duren.

Machine is as we speak 10 jaar oud, nog geen centje pijn. Ook nog schone vaat. Wel een keer het terugslagventiel moeten vervangen (vorig jaar).

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 21-04-2024 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

FreakNL schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:59:
[...]

Het scheelt 0.15kwh per beurt, gemeten. Eco VS programma met hoogste temp. Programma’s ertussen zal nog wat minder verschil zijn. Met ongeveer 365 beurten per jaar is dat ongeveer 50kwh per jaar. Als mijn machine en leidingwerk een paar jaar langer meegaan door het eco programma te mijden ben ik al snel spekkoper. En schone vaat is mij die 50kwh al waard.

Waterverbruik niet gemeten maar zolang we in NL de wc’s met drinkwater doorspoelen zal het mijn tijd wel duren.

Machine is as we speak 10 jaar oud, nog geen centje pijn. Ook nog schone vaat. Wel een keer het terugslagventiel moeten vervangen (vorig jaar).
Moderne machines zijn echt stukken zuiniger dan die van 10 jaar terug.

Maar TS werkt er maar 4 wasjes per week door heen. Dan zou ik niet aan eco denken. Zeker niet als je op zonnestroom kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Barrycade schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:28:
[...]

Maar TS werkt er maar 4 wasjes per week door heen. Dan zou ik niet aan eco denken. Zeker niet als je op zonnestroom kan draaien.
1 a 2, iets van 6 per maand.
Ondergoed 2 dagen, bovengoed 3, 3 keer douchen, elke 2 weken beddegoed.
Toen TS klein was was het 1 keer per week douchen. TS krijgt nu adviezen van max 5 minuten? Van mensen die 3 keer per dag douchen. TS denkt dan koop een washand.
Hihi.
Maar dit topic ging niet over hoe zuinig TS is, maar over hoeveel het scheelt om eco programmas te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Barrycade schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:28:
[...]

En wat wil je daarmee zeggen? Dat was de vraag toch niet? Het ging toch om het verschil tussen eco en de andere programma’s?

Overigens doe ik 1.10kwh per wasbeurt (niet eco), daar ga ik geen goeie machine voor bij de stort brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Ik zou eigenlijk wel een topic willen starten over echt zuinig leven met minimale impact, *knip* Dat mag hoor, maar opmerkingen over moderators zijn hier wel offtopic (ook als het totaal ongefundeerd is zoals in dit geval)

[ Voor 45% gewijzigd door twain4me op 21-04-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:47

de Peer

under peer review

Eric-Peric schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:36:

Temperatuur bij de ecoprogrammas is gelijk aan snel wassen, 40 graden.
Dat is niet waar. De voorwaarden van het eco programma zijn vastgelegd in Europese wetgeving.
Ze gebruiken doorgaans een lagere temperatuur maar zouden hetzelfde resultaat moeten bereiken door langer te wassen. 'eco 40/60' zegt dus niets over de temperatuur. Het betekent :zelfde wasresultaat als het 40 of 60 graden programma.

Het is ook geen reclamekreet. Verplicht vanuit de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Eric-Peric schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:02:
Ik zou eigenlijk wel een topic willen starten over echt zuinig leven met minimale impact, *knip*
Zijn er genoeg al hier op Tweakers.

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 21-04-2024 21:02 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
de Peer schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:02:
[...]

Dat is niet waar. De voorwaarden van het eco programma zijn vastgelegd in Europese wetgeving.
Ze gebruiken doorgaans een lagere temperatuur maar zouden hetzelfde resultaat moeten bereiken door langer te wassen. 'eco 40/60' zegt dus niets over de temperatuur. Het betekent :zelfde wasresultaat als het 40 of 60 graden programma.

Het is ook geen reclamekreet. Verplicht vanuit de wet.
Das nieuw voor me, maar goede info.
Maar gebruikt het dan ook minder energie?
En wanneer in die 3 uur wordt dan die energie gebruikt? Ik heb vandaag volle zon, wolken, hagel en opklaringen gehad in 3 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:47

de Peer

under peer review

Eric-Peric schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:09:
[...]

Das nieuw voor me, maar goede info.
Maar gebruikt het dan ook minder energie?
En wanneer in die 3 uur wordt dan die energie gebruikt? Ik heb vandaag volle zon, wolken, hagel en opklaringen gehad in 3 uur.
Gebruikt (iets) minder energie ja. De machine krijgt zijn energielabel op basis van deze ecomodus volgens mij.
Het verschil hoeft niet groot te zijn. Dat zal per machine verschillen. Het is een manier om de standaardiseren. Als de machine van zichzelf al efficiënt is kan het verschil met het EU-eco programma beperkt zijn.

En ook wanneer hij verwarmt verschilt per machine. Dat zou je even moeten uitlezen met een slimme stekker of energiemeter.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 21-04-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hier getest met een Ikea inbouw vaatwasser, maand op eco 30kWh en theeglazen niet schoon, maand op max 70 graden is 37,5kWh en vaat schoon.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
klump4u schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:32:
Hier getest met een Ikea inbouw vaatwasser, maand op eco 30kWh en theeglazen niet schoon, maand op max 70 graden is 37,5kWh en vaat schoon.
Hoe vaak heb je m aangezet dan?
Als het 2 keer 30 dagen is scheelt het 0.25 kw per keer.
Met een beter resultaat.
In mijn situatie dus 1 kwh verschil a 30 cent.
Einde eco dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
klump4u schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:32:
Geweldig, iemand die op eco wast met 18950WP aan panelen. d:)b Ik maak me al zorgen hoe ik straks na salderen afschaffen ooit 7310WP moet gaan opstoken. :w Eco.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 21-04-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
MotorBeast schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:49:
[...]

Geweldig, iemand die op eco wast met 18950WP aan panelen. d:)b Ik maak me al zorgen hoe ik straks na salderen afschaffen ooit 7310WP moet gaan opstoken. :w Eco.
Start een topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Eric-Peric schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:46:
[...]

Hoe vaak heb je m aangezet dan?
Als het 2 keer 30 dagen is scheelt het 0.25 kw per keer.
Met een beter resultaat.
In mijn situatie dus 1 kwh verschil a 30 cent.
Einde eco dan
Apparaat draait iedere dag een keer, dus dan scheelt het wel.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MotorBeast schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:49:
[...]

Was nog bij de TLV van €1,09 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:52

Wuursj

want worst is al bezet

Mijn wasmachine wordt gevoed door de WP boiler maar niet in de 30 graden programma's. Vage keus van Miele. Dus kost wassen op 40 graden minder stroom dan de 30 graden :)
Dat ding heeft overigens ecostanden voor hogere temperaturen wat inderdaad minder water en ook stroom verbruikt (volgens de eigen app gemeten, dat heb ik niet gecontroleerd). Maar de wasbare luiers (super eco!) fabrikant raadt het gebruik van eco af, juist vanwege dat weinige water.

Over saldering: dan is een eco stand met minder heet over langere periode wel extra voordeel. Dan is het verbruik in meer gevallen gedekt voor eigen opbrengst dan met een korte maar heftigere piek in stroom verbruik.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1