Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekgerfen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-05 20:35
Beste tweakers,

sinds kort heb ik een Supermicro H12SSL-i moederbord met AMD 7302P CPU aangeschaft. Alles aangesloten, maar helaas geeft het moederbord geen beeld. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd:

- RAM sticks wisselen / in andere DIMMS / opstarten met maar 1 DIMM.
- Kabels controleren uiteraard
- Aansluiten van discrete GPU in pcie x16 en via riser, VGA kabel op onboard aansluiting
- Controleren van CPU seating / thermal paste
- Jumper settings. Vooral de JPG1 voor VG enable is hier belangrijk.

Het bord geeft geen beeps, wel 2 leds. Eentje blijft 'solid 'aan, de ander knippert. Volgens de handleiding is dit standaard.

Verder is de IPMI interface wel te bereiken via het netwerk. Ik kan inloggen in de BMC en settings zoals IP adressen aanpassen, systeem herstarten etc. Via deze interface heb ik de IPMI firmware en de BIOS geupdate, hopend dat dat iets zou oplossen. Echter een console openen via IPMI geeft een leeg beeld...

Heeft iemand een suggestie om dit probleem op te lossen? Mijn brein neigt op dit moment naar MOBO / CPU issues, maar ik kan er de vinger niet op leggen. Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 5% gewijzigd door niekgerfen op 21-04-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:13
Welk geheugen heb je er inzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Inderdaad, heb je wel registered ECC gekocht en niet toevallig “gewoon” desktop RAM?

Alle pinnetjes goed? Schroeven van de socket met het juiste moment aangedraaid?

Weet je ook de oorsprong van de CPU of heb je hem nieuw gekocht? Er zijn Epyc chips die merkgebonden zijn, als ze dan bijv. uit een Dell systeem komen kunnen ze niet in een niet-Dell systeem.

Hie staat dat bijv.

https://www.reddit.com/r/homelab/s/gQ6rHsHt7v

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekgerfen
4x 32 GB van deze: HPE 32GB (1 x 32GB) Quad Rank x4 DDR4-2133 CAS-15-15-15.

Deze modules zijn registered ECC geheugen, wat compatibel zou moeten zijn. (dacht ik :) )
Verder heb ik ook getest met een andere DDR4 module waarvan ik niet heb getest of het registered en / of ECC is, met hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekgerfen
Ik kan verder geen schade zien aan de pinnetjes. De cpu en koeler zijn (volgens mij) goed gemonteerd, schroeven zijn strak aangedraaid.

De CPU heb ik gekocht bij Redshell, er stond nergens vermeld dat ie vendor locked is, maar aangezien ie refurbished was, is het misschien een goed idee om dat na te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zei dat je in de IPMI interface kan inloggen. Zie je daar iets in de logs staan over de hardware? Eventuele POST errors?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekgerfen
Ik zie wel onder het kopje 'POST snooping' 22 staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCEIWNSR0UgLpSvta8sdtU-l8w4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ppgQKIezG1neJMNYgwz7SRmn.png?f=fotoalbum_large

De rest van de sensordata lijkt niet uitgelezen te kunnen worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDw9D_P0jv5VN4AXuC1tP8l8vkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jodvnjqk2rf1Cu1HywDBrqCW.png?f=fotoalbum_large

Ook heeft Redshell via email bevestigd dat de CPU gelukkig niet vendor locked is. Dat is iig goed nieuws..

[ Voor 40% gewijzigd door niekgerfen op 22-04-2024 19:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

2e hit bij DDG over 'post snooping 22': https://forums.servetheho...ro-no-post-code-22.36925/.
De eerste hit is de handleiding met post codes.

Resultaat van het topic: RAM. Je hebt HPE geheugen gekocht. Ja, dat is registered ECC, maar is het ook echt gecertificeerd voor SuperMicro? Nee, alleen voor HPE. Ik heb een HPE server op m'n vorige werk gehad die random crashes had en dat kwam door non-HPE geheugen. Er was standaard 'compatible' geheugen geleverd toen men extra geheugen kocht voor de server. Maar dat was niet goed.

Oftewel, je zal ander geheugen moeten nemen, want HPE geheugen is toch net iets anders qua specs. En met DDR4 kan het ook nog eens voor Intel zijn gemaakt en dus erg kieskeurig zijn met AMD. Dat zag je op de desktop al dat het wat finicky kon zijn, zou mij niets verbazen als dat alleen maar erger is voor servers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niekgerfen
@Hero of Time Bedankt voor je hulp! Blijkbaar zijn er meer parameters belangrijk dan alleen dat het DDR 4 ECC Registered RAM is. Ik ga zoeken naar een vervangend setje!

EDIT: Inmiddels een compatibel setje van de website van Kingston gezocht en geinstalleerd.(uitvoering: Kingston KSM32RD4/32HDR)

Helaas nog steeds hetzelfde probleem. POST snooping code 22 en de sensordata (cpu type / ram e.d) worden verkeerd ingelezen in de IPMI.

[ Voor 53% gewijzigd door niekgerfen op 23-04-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekgerfen
Iemand met andere slimme ideeën / suggesties? Ik ben toch bang dat of het moederbord of de cpu DOA is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:39
Procedure zoals beschreven in Super Micro manuals normaal gesproken met alles losgekoppeld behalve een enkele memory module heb je ook al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekgerfen
Jep, die kreeg ik ook te horen van SuperMicro. CMOS reset heb ik ook al een paar keer gedaan, maar dat haalt ook niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:39
Dan zou ik toch even testen ook met een andere cpu en bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekgerfen
Ik ga kijken of ik iemand in de buurt kan vinden met een setup om mijn cpu en moederbord te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Had je ook al de CPU opnieuw geplaatst? Socket bekeken of er niet iets mis is? Tork ook strak genoeg? Als de CPU namelijk niet de juiste hoeveelheid druk heeft in de socket, kan er vreemde zaken gebeuren, waaronder geheugen problemen. Althans, bij desktop, weet niet zeker of dat bij server ook zo is bij AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekgerfen
Ja, ik heb de cpu en socket goed bekeken en kan geen schade zien. Verder zijn de schroeven op de socket en de schroeven van de cpu koeler strak aangedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ik heb pas ook een build gedaan met een supermicro board (de 11 uit m'n hoofd) en AMD Epyc. Verder ook een blinkende IPMI (zoals het hoort). Ik kon wel in IPMI maar het systeem wilde niet aan dmv power knop of door de powerknop aansluiting op het mobo te bridgen. Wat bleek: de layout van de header op het mobo voor de aansluiting van de case (inclusief powerknop dus) stond verkeerd om in de manual }:| Misschien ff dubbelchecken of dat bij jou ook het geval is?

Ik kon 'm overigens wel aanzetten via IPMI. Lukt dat niet bij jou? Verder: staat de CPU en de specifieke serie (de corenaam dus bijv. Rome, Naples etc) in de support list? (Check ook bios versie icm jouw serie).

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekgerfen
Ja, via IPMI of het shorten van de juiste front header pins kan ik hem aanzetten. CPU is een AMD 7302P en die zou 'native' ondersteund moeten zijn. BIOS heb ik geupdate naar 2.8 (de nieuwste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

En IPMI versie ook de goede versie icm jouw BIOS versie?
"V2.0 or greater BIOS must work with BMC version equal or great than V1.00.32 If your BMC firmware version below V1.00.32, please update BMC firmware to V1.00.32 or greater before update to V2.0 BIOS."
Anders weet ik het ook niet, sorry. Ik zou idd ook als eerste het RAM verdenken.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niekgerfen
Ook de BMC firmware heb ik geupdate naar de nieuwste versie. RAM is inmiddels vervangen door een setje dat zeker compatibel moet zijn en ik heb een aantal combinaties van aantal modules en verschillende DIMMS op het moederbord geprobeerd...

Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik nog meer kan proberen. De volgende stap is cpu / mobo testen in een ander systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:53

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

niekgerfen schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:21:
4x 32 GB van deze: HPE 32GB (1 x 32GB) Quad Rank x4 DDR4-2133 CAS-15-15-15.
Op de HCL staat alleen single en dual rank, geen quad.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekgerfen
De set HPE is waarschijnljik idd niet compatibel. Daarom heb ik nu Kingston (uitvoering: Kingston KSM32RD4/32HDR) gekocht. Kingston claimt op hun website dat dit setje compatibel is met het gebruikte moederbord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niekgerfen
UPDATE: na inspectie door de webshop en wederom navragen bij de leverancier van de cpu, bleek dat de cpu toch vendor locked is. Dit spreekt de eerdere statements van de leverancier tegen, maar verklaart wel de issues.

Dus hierbij voor iedereen met een vergelijkbaar probleem: zorg dat je 100% zeker weet of je cpu vendor locked is of niet! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannes
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04 14:55
Ha Niek, hoe is uiteindelijk de conclusie getrokken van de vendorlock op de CPU?

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan met hetzelfde moederbord en een AMD7302 (geen P) refurbished ook van Redshell. Op de productpagina geen melding van enige lock, toen ik navraag deed na het bestellen werd me verteld dat CPU niet locked zou zijn, dit hadden ze bij de leverancier nagevraagd.

Na het lezen van jou ervaringen twijfel ik er echter aan

A computer without Windows is like a fish without a bicycle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekgerfen
Ik heb het moederbord en de cpu RMA gestuurd. Toen de cpu bij de leverancier aankwam en getest is, bleek ie toch vendor locked te zijn. Dit soort dingen moeten wat mij betreft duidelijker gecommuniceerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mannes
Hey bedankt voor je reactie, ik heb inmiddels samen met een behulpzame marktplaats-epyc-verkoper kunnen vaststellen dat het aan de refurbished CPU van Redshell ligt (die dus wel gelocked is, of stuk) die gaat dus terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekgerfen
Top! Mooi dat je dat nu zeker weet en er een oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mannes
Zojuist in ieder geval al telefonisch reactie op mijn RMA verzoek gekregen, de CPU zou inderdaad Dell locked kunnen zijn. Geld word netjes teruggestort.

Pagina: 1