POF naar UTP converter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwelter99
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:44
Hallo mensen,

TL;DR: Weet iemand of er betaalbare POF naar UTP converters te vinden zijn?

Ik ben recent verhuisd naar een nieuw appartement. In de bijlage van het huurcontract stond heel trots dat er overal in het appartement een perfecte internet verbinding was d.m.v wandcontactdozen met een UTP poort die daarnaast ook als wifi versterkers dienen. De contactdozen gaan door de muur naar een switch in de meterkast d.m.v. een plastic optical fiber kabel.

Klinkt allemaal heel fijn totdat je leest dat dit wordt beheerd door een extern bedrijf. Het wifi versterker gedeelte vereist dat je je wifi credentials doorstuurt naar dit bedrijf zodat ze 'het netwerk synchroon kunnen laten lopen'. Niet echt iets waar ik me comfortabel bij voel. Maar goed, die functie is ook niet heel belangrijk in een klein appartement.

Dan het daadwerkelijke probleem zijn de UTP ports. Deze zijn maar 100mbit dus daar heb ik met mijn gigabit internet abonnement niet veel. Vervangen van de wandcontactdozen kost meer dan 200 euro per stuk. Belachelijke prijzen vind ik.

Ik kan natuurlijk gewoon zelf een kabel vanuit mijn meterkast trekken, maar dan zal ik of heel mijn appartement rond moeten, of een lelijke kabel over de vloer hebben liggen. Ik kan online geen producten vinde voor POF kabels, dus ik hoop dat iemand hier iets weet. Bestaan er adapters of converters bijvoorbeeld? Suggesties zijn welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:47
Ik snap helemaal niets van je verhaal met utp dozen en glasvezels.

Hoe komt nu je internet binnen en waar je wil je glasvezel omzetten naar utp?

Alvast antwoord op je vraag, koop een switch met beide poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwelter99
Oke lang verwarrend verhaal. In het kort:

Glasvezel zit geprikt in modem in de meterkast > modem gaat via UTP naar een switch met POF en UTP aansluitingen > switch heeft een POF kabel die in de muur naar de woonkamer gaat > woonkamer heeft een uitgang in de muur waar ik een UTP kabel in kan steken

De uitgang in de muur is maar 100mbit en een gigabit uitgang kost meer dan 200 euro. Eenzelfde UTP/POF switch als in de meterkast kost ook bakken met geld. Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met die POF zooi en/of er een goedkopere oplossing bestaat dan 200 euro geven aan het bedrijf die dit heeft aangelegd in mijn appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-09 11:01
Heb je geen loze pijp vanaf je meterkast naar je woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:06
Kan je geen utp kabel aan de pof kabel knopen in meterkast, dan in de ruimte naar keuze aan de pof kabel trekken? Dan ligt de utp kabel in de goot van de pof kabel.

Of denk ik nu te makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwelter99
vincedd schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:15:
Heb je geen loze pijp vanaf je meterkast naar je woonkamer?
Heb ik inderdaad.
Kan je geen utp kabel aan de pof kabel knopen in meterkast, dan in de ruimte naar keuze aan de pof kabel trekken? Dan ligt de utp kabel in de goot van de pof kabel.

Of denk ik nu te makkelijk?
Je bedoelt dat ik de POF eruit trek en tegelijkertijd vervang met de UTP? Is wel een optie. Ik vraag me af of ik ze niet alle 2 erin kan laten zitten. Dan hoef ik de POF later ook niet terug te trekken als ik weer verhuis. Ik ga dit ff bekijken. Bedankt. Uiteindelijk toch wel een simpele oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:57

franssie

Save the albatross

@timwelter99 maar je originele vraag betrof dus een oplossing zoals dit? https://nl.aliexpress.com/item/1005006349857144.html

Geen ervaring mee verder.

edit: https://www.netwerkproduc...ice/glasvezel-netwerk-pof

Hier staan een aantal nadelen van POF, waaronder het ontbreken van een standaard aansluiting dus het is maar de vraag of dat werkt met de huidige POF kabel naar je woonkamer. Dan zou kabel, trekveer, UTP + POF terugtrekken een uitkomst kunnen zijn, al zou ik eerst de loze leiding proberen als die niet al te onhandig in de woonkamer uitkomt. Ik heb telefoonkabels vervangen door UTP, dat gebruikt bijna niemand meer.

[ Voor 64% gewijzigd door franssie op 21-04-2024 14:45 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Wat voor utp kabel zit er in de muur? Zal minimaal wel cat5e zijn, dat bestaat al best lang en kun je prima gigabit op halen.
Dan hoef je alleen de outlet te vervangen, die kosten geen 200euro. Dat is rond de 10 a 20euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwelter99
jongetje schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:36:
Wat voor utp kabel zit er in de muur? Zal minimaal wel cat5e zijn, dat bestaat al best lang en kun je prima gigabit op halen.
Dan hoef je alleen de outlet te vervangen, die kosten geen 200euro. Dat is rond de 10 a 20euro.
Er loopt geen UTP door de muur. Er loopt een POF kabel door de muur. Die prikt uiteindelijk hierin in de woonkamer. De UTP aansluiting op dit ding is maar 100mbit. Een gigabit aansluiting voor zo'n ding kost zoveel. Waarschijnlijk omdat alleen dit ene bedrijf deze connectors levert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timwelter99
franssie schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:34:
@timwelter99 maar je originele vraag betrof dus een oplossing zoals dit? https://nl.aliexpress.com/item/1005006349857144.html

Geen ervaring mee verder.

edit: https://www.netwerkproduc...ice/glasvezel-netwerk-pof

Hier staan een aantal nadelen van POF, waaronder het ontbreken van een standaard aansluiting dus het is maar de vraag of dat werkt met de huidige POF kabel naar je woonkamer. Dan zou kabel, trekveer, UTP + POF terugtrekken een uitkomst kunnen zijn, al zou ik eerst de loze leiding proberen als die niet al te onhandig in de woonkamer uitkomt. Ik heb telefoonkabels vervangen door UTP, dat gebruikt bijna niemand meer.
Het is inderdaad geeb SC kabel zoals op die Ali pagina. Ik ga maar eens een trekveer aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwelter99
jongetje schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:36:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEE5TFxxqbjrRfiA8XZF_Tjf75g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXk6r2bAPlAQ5ridHg6TwtFg.jpg?f=fotoalbum_large
Foto vergeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Maar waar gebeurt de omzetting van fiber naar koper?

Sowieso zou ik geen apparatuur van derden in mijn netwerk wensen. Als er een loze leiding is, gebruik die dan. En ja, als je dit goed wenst te doen ga je er waarschijnlijk niet vanaf geraken met een paar tientjes.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:41
Je zou nog kunnen proberen om in je router en het apparaat aan de andere kant de poort van auto negotiation naar 1000 aan te passen.

Apparaten kunnen in sommige situaties niet de juiste poort snelheid pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-09 11:01
timwelter99 schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:25:
[...]

Heb ik inderdaad.

[...]

Je bedoelt dat ik de POF eruit trek en tegelijkertijd vervang met de UTP? Is wel een optie. Ik vraag me af of ik ze niet alle 2 erin kan laten zitten. Dan hoef ik de POF later ook niet terug te trekken als ik weer verhuis. Ik ga dit ff bekijken. Bedankt. Uiteindelijk toch wel een simpele oplossing.
Je geeft aan dat je een loze pijp hebt, trek daar een utp kabel in en je bent van je POF situatie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hele vreemde situatie, eigenlijk komt het erop neer dat de verhuurder je dus verplicht voor het interne netwerk gebruik te maken van een externe partij die vervolgens kan vragen wat ze willen. Volgens mij is dit juridisch aanvechtbaar zeker als zij dus iets leveren wat niet optimaal is. Je hebt wel gewoon alle vrijheid in keuze van je internet abonnement en kan dus wel gewoon je eigen router gebruiken?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwelter99
Frogmen schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:31:
Hele vreemde situatie, eigenlijk komt het erop neer dat de verhuurder je dus verplicht voor het interne netwerk gebruik te maken van een externe partij die vervolgens kan vragen wat ze willen. Volgens mij is dit juridisch aanvechtbaar zeker als zij dus iets leveren wat niet optimaal is. Je hebt wel gewoon alle vrijheid in keuze van je internet abonnement en kan dus wel gewoon je eigen router gebruiken?
Ik kan ermee doen wat ik wil. Hangt niet af van welke provider ik gebruik. Lijkt mij sterk dat dit aan te vechten is, aangezien het allemaal optioneel is. Ik ben natuurlijk vrij om mijn eigen kabels te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwelter99
Blokker_1999 schreef op maandag 22 april 2024 @ 05:06:
Maar waar gebeurt de omzetting van fiber naar koper?

Sowieso zou ik geen apparatuur van derden in mijn netwerk wensen. Als er een loze leiding is, gebruik die dan. En ja, als je dit goed wenst te doen ga je er waarschijnlijk niet vanaf geraken met een paar tientjes.
In dat doosje waar ik een foto van heb genomen. Beter 100 euro om een UTP kabel te trekken dan 200 euro voor eenzelfde doosje die ik niet her kan gebruiken als ik verhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwelter99
Falcon93 schreef op maandag 22 april 2024 @ 06:22:
Je zou nog kunnen proberen om in je router en het apparaat aan de andere kant de poort van auto negotiation naar 1000 aan te passen.

Apparaten kunnen in sommige situaties niet de juiste poort snelheid pakken.
Geen idee hoe dit werkt. Kan er wel naar kijken. Heb met die mensen die dit beheren zitten bellen en die gaven inderdaad aan dat dit ding in de woonkamer maar 100mbit doorlaat, dus ik heb niet heel veel hoop. Ik was echt extreem in de war toen ik de woorden 'ja klopt die zijn 100mbit' hoorde. Wie gaat er nou zo'n razendsnelle kabel door de muur trekken, en hem dan vastmaken aan een 100mbit port?

[ Voor 16% gewijzigd door timwelter99 op 23-04-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
timwelter99 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:13:
[...]

In dat doosje waar ik een foto van heb genomen. Beter 100 euro om een UTP kabel te trekken dan 200 euro voor eenzelfde doosje die ik niet her kan gebruiken als ik verhuis.
Maak dat doosje eens open (en er een foto van), ik kan met niet voorstellen dat er een converter achter zit. Ik kan me iig niet voorstellen dat dat erin past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

jongetje schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:03:
[...]

Maak dat doosje eens open (en er een foto van), ik kan met niet voorstellen dat er een converter achter zit. Ik kan me iig niet voorstellen dat dat erin past.
Ik kende het eerder ook niet maar het bestaat gewoon.
https://www.isne.nl/ne/pof-bekabeling.php inbouw.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die inbouwdoos zal het probleem niet zijn. Eerder de fiber switch die er achter zit en op 100Mbit begrensd is ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gecondoleerd. POF is dood :o

Ondanks mooie papers die zeggen dat je tientallen Gbps in theorie over POF kan krijgen is de enige fabrikant die de chips maakte tijdens chiptekort in Covidtijd uit de markt gestapt want geen droog brood in te verdienen en dezelfde use case kan goedkoper met glasvezel vervuld worden (schaalvoordeel). Stand van zaken was dat net de eerste niet-backwards-compatible 1Gbps adapters op de markt waren. Door lage volumes waren prijzen hoog. Muv een paar echt brakke sets die je bij Conrad kon kopen is het nauwelijks retail verkocht, in plaats daarvan is het vooral via installatiepartijen aan de man gebracht (Attema was een van grotere leveranciers in NL).

Grootste nadeel naast prijs was dat de leveranciers niet gewend waren aan ontwikkelcyclus van binnenhuisnetwerken. Toen ik zo'n Conrad-set een jaar of 10 geleden beoordeelde was 100Mbps op zich niet dramatisch, en de 2.4GHz WiFi kon er volgens de verkopers nog mee door nadrukkelijk niet volgens mij, daarom zijn wij er nooit mij verder gegaan. Dat was 10 jaar geleden niet zo dramatisch, zelfs niet voor een dure tech. Grote pre was dat je die vezel door heel kleine openingen kon krijgen waardoor dit een oplossing was voor dingen als monumenten waar je nauwelijks tot niet dingen mag aanpassen. Maar dat was 10 jaar geleden. Tegenwoordig heeft een goedkope mesh set voor tientjes al 1GbE (vaak twee poorten) en dualband WiFi-5 zo niet 6. Attema & co zagen het als weer een contactdoos, wat 30 jaar zonder aanpassing kon blijven zitten - terwijl je minimaal elke 5 jaar nieuw product nodig hebt zodra je ergens WiFi in stopt. Dat is nooit gebeurt en nu krijg je topics als dit :/

Maar goed, POF is dood, beter dan dit gaat het niet worden. Als er fatsoenlijke leidingen lopen zou ik Cat6 UTP trekken, is dat geen optie, dan zou ik kijken naar glasvezel binnenhuis.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@dion_b Heb je een voorbeeld van glas in huis? Het feit dat je het nag trekken door bemande elektriciteitsbuizen volgens NEN 1010 is wel een 'selling point' omdat je dan geen loze buizen nodig hebt (die er vaak niet zijn en lastig aan te leggen).

Ik was al op zoek gegaan maar FOP lijkt inderdaad dood te zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

franssie schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:58:
@dion_b Heb je een voorbeeld van glas in huis? Het feit dat je het nag trekken door bemande elektriciteitsbuizen volgens NEN 1010 is wel een 'selling point' omdat je dan geen loze buizen nodig hebt (die er vaak niet zijn en lastig aan te leggen).

Ik was al op zoek gegaan maar FOP lijkt inderdaad dood te zijn.
Dit gaat waarschijnlijk een van mijn aandachtsgebieden zijn op het werk in de komende jaren :P

Naast de voordelen die je noemt is er ook een belangrijk punt van stroomverbruikt. Op 1Gbps verbruiken glas en koper bijna evenveel, maar zodra je naar 2.5Gbps -> 5Gbps -> 10Gbps gaat op koper schiet verbruik de pan uit. Nog los van zorgen om de bredere wereld worden CE-normen voor HiNA apparatuur steeds strenger waardoor bijvoorbeeld een router met 5x 10GbE koper niet verkocht zou mogen worden in de consumentenmarkt, om nog maar te zwijgen over 25GbE en 40GbE. Bij glas stijgt verbruik ook met snelheid, maar lang niet zo hard als koper. En los van regelgeving, een switch met 5x 10Gbps koper gaat als het niet enorm groot is ook actieve koeling nodig hebben. Ventilatoren in dit soort apparatuur wil je niet in je woon- of slaapkamer hebben.

Maar goed, dat was je vraag niet. Uitdaging is dat er bij benadering nog niets in consumentensegment aanwezig is. Dat betekent geen mooi weggewerkte installatiemateriaal zoals TS hier post. Maar je kunt er prima mee aan de slag en het hoeft niet duur te zijn. Switches met SFP (1-2.5Gbps) of SFP+ poorten zijn breed te verkrijgen. Mikrotik heeft bijvoorbeeld een router met 1Gbps SFP voor EUR 70 en een 1Gbps switch met SFP voor EUR 40, of 5x SFP voor EUR 60. Daar moeten natuurlijk nog optics in. Daar heb je 1001 opties. Goedkoopste is 1000Base-SX, die je voor EUR 7 per stuk hebt. Maar stiekem denk ik dat 1000Base-BX BiDi voor EUR 10 per stuk interessanter is, want met BiDi hoef je maar een enkele vezel te trekken (up- en down gaan op verschillende kleuren/frequenties over zelfde vezel) waar je twee naast elkaar nodig hebt voor -SX. Vezels zelf zijn dun zat, maar tenzij je connectoren kunt lassen wil je met kant-en-klare dingen werken en dan scheelt een enkele connector trekken enorm tov twee naast elkaar. Vezels kosten geen drol trouwens, -SX gebruikt multimode, -BX single mode. Zorg alleen dat je de juiste connector pakt voor je SFP (en ja, let daarbij ook op verschil UPC/APC ;) )

Je zou die vezel wel op een FTU kunnen afmonteren, maar kans is groot dat je daar materialen voor nodig hebt die je niet snel als consument in huis hebt.

Dit zijn allerminst nieuwe technologieen (bedenk dat 10Gbps Ethernet over glas uit 2002 stamt, 1000Base-SX is uit 1998 en 'jonkie' 1000Base-BX is uit 2004 :o ) en de practische uitdagingen ervan zijn destijds reden geweest om POF op basis van tech dat voor Toslink audioverbindingen gebruikt werd :P te ontwikkelen aangezien je dat wel in theorie met scheermesje zelf kunt prutsen. Het is aan de industry om consumentenvriendelijke oplossingen voor installatie van glas te ontwikkelen, maar voor nu pruts je dus met losse draadjes als je niet iemand kent met lasapparaat en kennis om die te gebruiken.

Oh, en stel dat je nu al 10Gbps wilt? Dat gaat een *hele* dure grap worden. Switch is niet eens het probleem, Mikrotik heeft er eentje met 4x 10Gbps SFP+ voor EUR 150. Maar dan de router... eentje met 10Gbps op de WAN of de LAN vind je wel voor een paar honderd EUR, maar 10Gbps WAN *en* LAN *en* het vermogen om op line speed te routeren... goedkoopste die ik ken kost EUR 465 en verbruikt zo'n 30W (vs 6W voor 1GbE) nog voor je er optics in steekt. Die 24W verschil 24/7 kost je ook nog EUR 60 extra per jaar. Oh, en de optics - vallen relatief nog mee, EUR 20 voor een 10Gbase-SR met twee connectoren of EUR 40 voor 10Gbase-BX BiDi. Maar goed, moge duidelijk zijn dat je anno nu erg veel geld over moet hebben voor 10Gbps LAN.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@dion_b Dank voor je uitgebreide antwoord, dan ga ik vooralsnog verder met het vervangen van ongebruikte POTS lijnen en eventueel COAX. Heb aan 1 GB meestal ook zat als consument.
Maar leuk spul, en ik zal toch wel weer eens ergens tegenaan lopen dat ik jouw post erbij pak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 21:46
Frogmen schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:31:
Als ik denk waar dit is, kan dit wellis in Eindhoven zijn. daar zijn bepaalde Appartementen complexen gebouwd x aantal jaar geleden en samen spraak met VWT om POF te gebruiken in begin tijd dat dat uitgerold werd als soort van piloot project was in begin 100Mbit voldoende alleen bleek al snel dat 100bmit te weinig was, waarna ze weer met POF gestopt zijn omdat het te duur werd en weinige merken dit aanboden.

op deze projecten zijn de POF spul ook gelijk in je Groepenkast verwerkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kleine update over glas ipv POF- er beweegt veel in switch-wereld. Wat je hier retail koopt is afgelopen jaar of twee nauwelijks veranderd, maar vooral de Realtek RTL8372 switch chip is de boel op aan het schudden. Het biedt 4x 2.5GbE en 2x 10GbE, en doet dat met zeer laag verbruik tegen zeer lage prijs.

Ik was vandaag naar een 2.5Gb koper naar SFP mediaconverter nodig en kwam uit bij een volle switch voor een fractie van de prijs, maar dan met 4x 2.5GbE koper en 2x SFP+ (10Gbps) voor glas. Hier een review van zo'n switch: https://www.servethehome....rt-10gbe-switch-review/2/
Ik ben vooral onder de indruk van stroomverbruik, maar prijs is ook een game-changer - op AliExpress heb je eentje van 'HiSource' unmanaged en zonder PoE voor EUR 33.20 incl verzend. PoE heb je voor een tientje meer, voor EUR 20 meer heb je een managed variant. Enige wat ik mis is managed+PoE voor soortgelijke prijs. Enfin, ik heb de managed versie besteld, zou hier over een week of twee moeten zijn. Verandert niets aan de uitdaging qua routering van idioot hoge snelheden, maar als endpoint om naast je provider gateway te hangen en dan via glas naar bijv woonkamer te gaan waar je een tweede hangt, is het een erg mooie. Als je overigens >2.5Gbps van je provider over koper krijgt kun je in een van de twee SFP+ sloten een 10GbE koper SFP+ steken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwelter99
jopoh schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:48:
[...]

Als ik denk waar dit is, kan dit wellis in Eindhoven zijn. daar zijn bepaalde Appartementen complexen gebouwd x aantal jaar geleden en samen spraak met VWT om POF te gebruiken in begin tijd dat dat uitgerold werd als soort van piloot project was in begin 100Mbit voldoende alleen bleek al snel dat 100bmit te weinig was, waarna ze weer met POF gestopt zijn omdat het te duur werd en weinige merken dit aanboden.

op deze projecten zijn de POF spul ook gelijk in je Groepenkast verwerkt
Niet in Eindhoven (wel Brabant). Mijn appartementencomplex stamt uit 2021-2022. 100mbit is moeilijk te vergeven voor zo'n modern gebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwelter99
Uit nieuwsgierigheid heb ik aan de verhuurder gevraagd waarom er voor zo'n systeem is gekozen. Ik kreeg als antwoord dat het is afgestemd op gemiddeld gebruik en dat er verder nog niemand over heeft geklaagd.

Oh, en ik werd verboden om zelf een kabel te trekken omdat de technische faciliteiten niet gewijzigd mogen worden. 🫠

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 08:26
@dion_b Leerzaam verhaal maar had nog wel een vraagje over dit: Zorg alleen dat je de juiste connector pakt voor je SFP (en ja, let daarbij ook op verschil UPC/APC ;)

Ga bij een verbouwing 2 sc singel patchkabel fiber uplinks naar een edgeswitch 8 aanleggen,ik heb gelezen dat alle tranceiver upc zijn klopt dit? Je ziet ook vaak als mensen fiber internet direct doorverbinden van FTU naar router het vaak een sc pathkabel van APC (groen) FTU naar upc( blauw) gaat .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

boomer21 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:49:
@dion_b Leerzaam verhaal maar had nog wel een vraagje over dit: Zorg alleen dat je de juiste connector pakt voor je SFP (en ja, let daarbij ook op verschil UPC/APC ;)

Ga bij een verbouwing 2 sc singel patchkabel fiber uplinks naar een edgeswitch 8 aanleggen,ik heb gelezen dat alle tranceiver upc zijn klopt dit? Je ziet ook vaak als mensen fiber internet direct doorverbinden van FTU naar router het vaak een sc pathkabel van APC (groen) FTU naar upc( blauw) gaat .
Apparaten/onderdelen kunnen vrijwel iedere combinatie van UPC of APC hebben. Meestal wordt dat met kleur aangegeven, maar ga er nooit blind vanuit. Controleer de specs van het apparaat wat je overweegt en zorg voor kabel met juiste connectoren aan elk uiteinde. Zelfde vezel kan rustig UPC aan ene kant hebben en APC aan de andere. Geldt ook voor SC vs LC connectoren trouwens.

Let ook op multimode vs single mode vezel, dat geldt voor hele kabel, dus optics aan weerszijde moeten hier wel zelfde doen. BiDi werkt met single mode.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 08:26
Heb een proef opstelling een patch kabel tussen switch en router sfp BiDi SC/APC single mode tranceivers
Werkt prima.

Mooi ga ik opzoeken op de single sc tranceiver opzoeken die we gekocht hebben als ik kan vinden, en de leesbril.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burellix
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21-09 10:23
@dion_b Zijn er verdere ontwikkelingen m.b.t. POF?

Zelf zit ik ook met een soortgelijke probleem en lees nu pas over POF en kan veel problemen oplossen, was het enkel niet dat het bijna nergens beschikbaar is.

Probleem bij mij is dat ik geen loze leidingen hebt naar de kamers waar aansluitingen moet komen. Daarbij zie ik een Powerline niet als een volwaardige oplossing, mede door ervaringen in het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Burellix schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:07:
@dion_b Zijn er verdere ontwikkelingen m.b.t. POF?

Zelf zit ik ook met een soortgelijke probleem en lees nu pas over POF en kan veel problemen oplossen, was het enkel niet dat het bijna nergens beschikbaar is.

Probleem bij mij is dat ik geen loze leidingen hebt naar de kamers waar aansluitingen moet komen. Daarbij zie ik een Powerline niet als een volwaardige oplossing, mede door ervaringen in het verleden.
Ben bang dat POF nog steeds dood is en dood blijft. Chipsetvendoren hebben productie van benodigde chips in 2021 gestopt.

Ik heb in de tussentijd nog contact gehad met iemand bij BAM die betrokken was bij eerdere POF deployments en hij gaf ook aan dat het een hoofdpijndossier is. Naar de toekomst toe wordt er gekeken naar installatievriendelijke glasvezel voor gebruik in woningen, maar dat duurt nog even.

Voor nu heb je twee opties:

Woon je in een monument waar geen interne wijzigingen mogelijk zijn wat vaak behoorlijk meevalt - niet zeggen 'niets kan!' voordat je met monumentenambtenaar gesproken hebt over specifiek jouw situatie, dan heb je vaak weinig interne demping en kan een tri-band meshoplossing duur zijn maar goed werken, ook bij veel interferentie van buiten in 2.4GHz en 5GHz-banden.

Woon je in een normale niet-monumentale woning? Tijd om boor en frees erbij te pakken, net zoals je moet doen als je je bedenkt dat je boven nog een wastafel erbij wilt. Bedenk je dit pas na alles netjes afgewerkt te hebben? Wijze les voor volgende keer dan (ook net zoals bij wastafel erbij!) Huurwoning? Een verhuurder mag dit niet verbieden, hooguit eisen dat je het bij vertrek in zelfde toestand achterlaat als je het vond. In goed overleg kun je misschien zelfs kosten delen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burellix
Bedankt voor de informatie, ik kwam tot dezelfde conclusie na 2 verschillende partijen te emailen.

Nu hebben wij geen monument, maar weet ik niet of het thuisfront happy zal zijn dat alle (geschilderde) muren overhoop gehaald worden om ethernet kabels te trekken.

Ben dan toch meer overgeleverd aan een sterke tri-band mesh oplossing, eerder in de tread werd al Unifi geopperd. Denk dat de Deco-X50 ook het probleem kan oplossen. Met wat additionele AP's zou ik zo wat deadspots kunnen verhelpen. Of the coax kabel vervangen voor ethernet kabels en de AP's op een strategischere plek plaatsen.

Thanks for the information!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Burellix schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:49:
Bedankt voor de informatie, ik kwam tot dezelfde conclusie na 2 verschillende partijen te emailen.

Nu hebben wij geen monument, maar weet ik niet of het thuisfront happy zal zijn dat alle (geschilderde) muren overhoop gehaald worden om ethernet kabels te trekken.
Tja, zie dan opmerking over wijze les leren voor de volgende keer.
Ben dan toch meer overgeleverd aan een sterke tri-band mesh oplossing, eerder in de tread werd al Unifi geopperd. Denk dat de Deco-X50 ook het probleem kan oplossen. Met wat additionele AP's zou ik zo wat deadspots kunnen verhelpen.
Ho ho, als je niet in een monument woont is de kans groot dat je vloeren van beton zijn en dan is de kans even groot dat mesh slecht gaat werken, of in ieder geval je veel meer hardware nodig hebt voor acceptabele prestaties. Keerzijde: waarschijnlijk minder interferentie dan in enkelsteens grachtenpand.
Of the coax kabel vervangen voor ethernet kabels en de AP's op een strategischere plek plaatsen.
Je hebt coaxkabel in leidingen liggen? Dan is dit de overduidelijke oplossing (zelfs Ziggo gebruikt tegenwoordig IP voor TV). Als de coax ingemetseld is of iets vergelijkbaars, dan kun je alsnog met MoCA prima Gb prestaties krijgen over coax, al kost het wel meer dan een kabel aan aanschaf en 24/7 elektriciteit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burellix
Tja, zie dan opmerking over wijze les leren voor de volgende keer
Helaas huis gekocht als tweede eigenaar, anders had ik bij de bouw 100% in elke kamer een ethernet aansluiting laten plaatsen.
Je hebt coaxkabel in leidingen liggen? Dan is dit de overduidelijke oplossing (zelfs Ziggo gebruikt tegenwoordig IP voor TV). Als de coax ingemetseld is of iets vergelijkbaars, dan kun je alsnog met MoCA prima Gb prestaties krijgen over coax, al kost het wel meer dan een kabel aan aanschaf en 24/7 elektriciteit.
Ben overgestapt naar glasvezel en zal zeker niet meer terug gaan naar Ziggo, te duur voor wat je krijgt. Die coax kabels gaan eruit, echter, blijf ik een klein probleem hebben voor op de zolder. Maar daar kan wifi mesh een oplossing voor zijn, al zal de verbinding wat minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Burellix we dwalen wat maar soit, je hebt dus een huis. Als het goed is loopt dan de standleiding tot in de zolder icm met de ontluchting. Kan je daarlangs niet een kabel trekken? Al zou ik eerst kijken hoe ver de WiFi komt vanaf de ondergelegen etage.

Pagina: 1