Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04-2024
Mijn vraag
Dag,

Ik heb recent een warmtepomp laten installeren met een boiler. Bij mijn vorige cv installatie kon ik de hoofdkraan dichtdraaien en de cv ketel uitzetten om bv een kraan te vervangen. Ik wil nu een boiler in de keuken plaatsen omdat het warme water veel te lang onderweg is. Hiervoor moet ik de huidige warme leiding afdoppen en de koude voorzien van een t-stuk om de boiler aan te koppelen. Mijn vraag is wat ik moet doen om veilig (droog) aan de leiding in mijn keukenkastje te kunnen werken? Werkt dat precies zo als bij een cv installatie dus hoofdkraan dicht en ketel uitzetten. Dus bij de warmte pomp de binnen unit uitzetten en de hoofdkraan dichtdraaien?

Zeer bedankt!

Groet,
Re

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

franssie

Save the albatross

@ronwijn in princiepe wel. Hoofdkraan dicht. druk eraf halen door ergens een kraan open te zetten.
Warme leiding afdoppen zo dicht mogelijk bij de warmtebron of splitsing zodat je geen leiding hebt met stilstaand water (legionella).

Werk verder als er niemand is, als iemand boven een kraan opent komt al dat water naar beneden (of tap het dus zo eerst af).

Je hebt altijd een paar oude handdoeken en een teiltje nodig.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
Ok dus de hoofdkraan uit en leiding leeg laten lopen is voldoende? De binnenunit/buitenunit hoeven niet uitgezet te worden (spanningsloos)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Je kan ze voor de zekerheid natuurlijk wel uitzetten. Ik neem aan dat er wel een detectie op de waterdruk is maar als je ze uitzet weet je zeker dat er niets gaat pompen waardoor jij alsnog een plens krijgt, maar dat zou je normaal eerder in een verwarmingscircuit verwachten. Ik zet nooit mijn CV ketel uit als ik aan het water werk, maar heb dan ook bijna alles achter stopkranen, waterleidingen werk ik niet zoveel aan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
Zeer bedankt voor je info!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:18
Waar staat je boiler voor je WP?
Als deze op zolder staat moet je zeker voor een beluchting zorgen.
Daarnaast zou ik zeker je keukenboiler op de warmwaterleiding aansluiten i.p.v. met een T-stuk op de koudwaterleiding. Anders krijg je in de afgedopte warmwaterleiding legionellagroei omdat het water stilstaat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwijn
Ik begrijp je vraag helaas niet. De warmtepomp staat buiten om een hoek en de boiler staat voor de binnenunit op een schuurzolder. Beluchting voor wat bedoel je dan voor de afvoer van het beetje water wat uit de boiler vloeit?

Dank je wel. Sorry dat ik je niet begrijp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik snap het ook niet helemaal, maar als je de warmwater leiding niet kan afdoppen aan de kant waar het stroomt, dan ben ik het er wel mee eens dat je 'm toch beter kan aansluiten op de warm waterleiding omdat die dan blijft stromen.
Legionella zal voor de meesten wat ongemak veroorzaken, voor iemand anders kan het dodelijk zijn.

Pagina: 1