Te hoge kosten asbest saneren?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.043 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinevl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-06-2024
Goedemiddag,

Ik heb in mijn nieuwe huis een asbestinventarisatie gedaan. Hier zijn 2 asbesthoudende bronnen gevonden:

- Bron 1: Twee rollen vloerzeil (gevonden in de kruipruimte), 4m2, niet hechtgebonden en licht verweerd

- Bron 2: 1,5m2 vloerzeil (in het toilet), gelijmd, niet verweerd of beschadigd.

Beiden zijn 30-60% chrysotiel en risicoklasse 2. Verwijdering via containment methode.

Voor het saneren wordt 4000 euro exclusief BTW gevraagd. Is dit niet veel te veel voor 2 rolletjes en 1,5m2 vinylzeil verwijderen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:01
Mag je zo'n kleine hoeveelheid niet zelf verwijderen?

https://asbestkoning.nl/a...via%20bij%20uw%20gemeente.

[ Voor 66% gewijzigd door boers706 op 21-04-2024 12:43 . Reden: Site toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:08
Klink inderdaad best kostbaar, maar die bedrijven moeten dan ook aan best strenge eissen voldoen, daar moet jij aan meebetalen. Bron 1 zou ik best zelf aan durven pakken, goed masker + wegwerp-overall aan, de boel inpakken in plastic en zelf wegbrengen naar de stort, dat scheelt je alweer minstens 1000 piek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:24

Rmg

boers706 schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:42:
Mag je zo'n kleine hoeveelheid niet zelf verwijderen?
Tis nu geïnventariseerd als risicoklasse 2, dus dat kan niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinevl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-06-2024
Het probleem is inderdaad dat het nu geïnventariseerd en geregistreerd is en je het zelf niet mag verwijderen bij risicoklasse 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:44
@martinevl
Je bent niet verplicht om asbest te verwijderen. Dus het goedkoopste is om het af te dekken en te laten zitten. De vraag is vooral of je dat zelf wil.

Wil je het eruit hebben is er maar 1 optie en dat is meerdere offertes opvragen en dan de goedkoopste kiezen. Maar goedkoop zal het nooit worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:06
Hou er ook rekening mee dat de prijs niet alleen een optelsom is van materiaal en arbeidsuren. Er is nogal een tekort aan allerlei vakmensen en -bedrijven. Als dit bedrijf het druk heeft, en dus geen haast heeft om de klus uit te voeren, dan kan men de prijs verhogen. Ziet de klant ervan af, geen probleem. Accepteert de klant de prijs, dan is dat mooi meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:55

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

martinevl schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:39:
Goedemiddag,

Ik heb in mijn nieuwe huis een asbestinventarisatie gedaan. Hier zijn 2 asbesthoudende bronnen gevonden:

- Bron 1: Twee rollen vloerzeil (gevonden in de kruipruimte), 4m2, niet hechtgebonden en licht verweerd

- Bron 2: 1,5m2 vloerzeil (in het toilet), gelijmd, niet verweerd of beschadigd.

Beiden zijn 30-60% chrysotiel en risicoklasse 2. Verwijdering via containment methode.

Voor het saneren wordt 4000 euro exclusief BTW gevraagd. Is dit niet veel te veel voor 2 rolletjes en 1,5m2 vinylzeil verwijderen?
Wij hebben in 2017 voor een containment sanering van een rookkanaal €2600 exclusief btw betaald. Containment sanering is gewoon duur, dan moet er een hele tent en sluis systeem met onderdruk in huis geplaatst worden.

Of het té duur is weet ik niet, als ik naar onze prijs 7 jaar geleden kijk, lijkt het me mee te vallen. Daarnaast moet je je afvragen of het niet alleen maar duurder gaat worden in de toekomst. Wij hebben toen 3 asbest bronnen gesaneerd voor in totaal bijna 10k, maar nu wel een asbest vrij huis. Blij dat ik van de troep af ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
martinevl schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:39:
Ja, dat is veel, die lui kunnen vragen wat ze willen.
Je had je vraag beter hier kunnen stellen voordat je die inventarisatie had laten uitvoeren.
*knip*

[ Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 22-04-2024 11:29 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:21
Yaksa schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:57:
[...]

Je had je vraag beter hier kunnen stellen voordat je die inventarisatie had laten uitvoeren.
*knip*
Asbest ingedeeld in risico klasse 2 zijn niet-hechtgebonden asbesthoudende materialen. Als er sprake is van risico klasse 2 kan een breuk tijdens het saneren niet worden vermeden en is de kans op het vrijkomen van asbeststof boven de grenswaarde van 0,01 tot 1 vezels/cm3 (10.000 tot 1.000.000 vezels/m3) vrijwel zeker.
Had je dan ook zelf een goed masker gedragen + het huis goed kunnen ontluchten zodat er geen vezels meer in het huis van TS zijn?

Gewoon nog een extra offerte of 2 opvragen. Dan degene kiezen waarbij de kans dat je kanker door asbest vezels oploopt in de komende jaren voor je gevoel het kleinst is. En dan lekker die 5000 euro betalen en blij zijn dat je het hebt laten onderzoeken voordat je er zelf mee was gaan klooien

[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 22-04-2024 11:30 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
President schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:18:
Had je dan ook zelf een goed masker gedragen + het huis goed kunnen ontluchten zodat er geen vezels meer in het huis van TS zijn?
*knip*
Onverantwoord advies.

[ Voor 31% gewijzigd door tweakduke op 22-04-2024 11:32 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Na nat maken wel laten drogen en met een fatsoenlijke stofzuiger (H-klasse) de eventuele achtergebleven vezels opzuigen.
Niet iedereen heeft dat even in zijn schuurtje liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:43
Het is toch ook pas ernstig als je langdurig in de asbest vezels moet werken?

[ Voor 35% gewijzigd door tweakduke op 22-04-2024 11:32 . Reden: Quote aangepast ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:36
Gdzr schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:27:
Het is toch ook pas ernstig als je langdurig in de asbest vezels moet werken?
Nee, 1 deeltje in de longen die fout achterblijft kan het probleem zijn. Er is ergens een verhaal dat een arbeider in een asbestverwerkende fabriek 1 keer z'n werkjas thuis had ophehangen, en z'n vrouw liep kanker op en hij niet.
Het blijft gewoon een risico, beginnend van 1 keer een deeltje inademend met een zeer kleine kans op, tot dagelijks en een zeer grote kans.

[ Voor 14% gewijzigd door Piemol op 21-04-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Caelorum schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:45:
Na nat maken wel laten drogen en met een fatsoenlijke stofzuiger (H-klasse) de eventuele achtergebleven vezels opzuigen.
Niet iedereen heeft dat even in zijn schuurtje liggen.
*knip*
Het is gewoon van de zotte dat iemand voor het verwijderen van de paar vierkante meters 4000 euro durft te vragen.

[ Voor 25% gewijzigd door tweakduke op 22-04-2024 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Met ieder kankerverwekkende stof is er geen ondergrens qua blootstelling.

Maar als je je wc wil gaan verbouwen zal je er niet aan ontkomen. Dus 1 offerte is geen offerte dus 1 of 2 meer aan vragen en door de zure appel heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:55
Gezien het risico op klasse 2 is gezet, bestaat de kans op asbestbesmetting. De kosten vindt ik niet hoog als je kijkt naar werkzaamheden. Denk aan een decontainment-unit, laboratorium onderzoek ect. ect.

Deze zaken komen erbij hoe klein of groot de klus is.

[ Voor 12% gewijzigd door Microstar op 21-04-2024 18:51 ]

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Niet teveel paniek zaaien..
Bijvoorbeeld als ze werken met oudere materialen waar nog asbest in zit. Een te hoge concentratie betekent meer dan 2000 asbestvezels per kubieke meter lucht. Deze beroepsmatige norm is bepaald vanuit de gedachte dat een werknemer 40 jaar lang, 5 dagen per week, 8 uur per dag werkt en aan asbest kan blootstaan. Als iemand korter met asbest in aanraking komt, wordt de norm vergeleken met de duur van deze blootstelling. Daarmee wordt aangenomen dat het risico van blootstelling aan asbestvezels gedurende 1 jaar, 40 maal kleiner is dan blootstelling aan diezelfde concentratie asbestvezels gedurende 40 jaar. Bij deze methode wordt aangenomen dat een hoge blootstelling aan asbestvezels in een korte periode (minder dan een jaar) dezelfde kans op longkanker/mesothelioom geeft als het inademen van dezelfde hoeveelheid vezels verspreid over een veel langere periode (40 jaar)
https://www.rivm.nl/publi...-blootstelling-aan-asbest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Yaksa schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:35:
[...]
Het gaat om twee rolletjes zeil (in totaal 4 vierkante meter) in de kruipruimte en 1,5 m2 (gelijmd) zeil op toilet.
Succes met het opzuigen van vezels in een kruipruimte waar (bijna) nooit iemand komt.
En die vloer van het toilet is met een keer dweilen ook wel vezelvrij.
Het is gewoon van de zotte dat iemand voor het verwijderen van de paar vierkante meters 4000 euro durft te vragen.
Hoe ga jij die vezels opdweilen dan? Beetje water en dat in een emmer dumpen gaat echt niet alles schoon maken. En asbestvezels wil je niet los hebben liggen.
Als je nu had gezegd dat je met een tuinslang alles naar buiten spoelt.. maar met een dweil maak je niet goed schoon en dat wil je wel als er asbest heeft gelegen. 1x dweil in vieze water en je smeert het daarna de hele tijd gewoon rond. Je haalt er hooguit 80% van het vuil mee weg.

Een hele luchtsluis is misschien wat overdreven als je het niet professioneel doet, maar ik zou wel iets meer doen dan gewoon de vezels laten liggen. Een h-klasse apparaat of anders een andere stofzuiger met H14 Hepa filters lijkt me wel het minimale dat je wilt doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 21-04-2024 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Caelorum schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:42:
[...]

Hoe ga jij die vezels opdweilen dan? Beetje water en dat in een emmer dumpen gaat echt niet alles schoon maken. En asbestvezels wil je niet los hebben liggen.
Als je nu had gezegd dat je met een tuinslang alles naar buiten spoelt.. maar met een dweil maak je niet goed schoon en dat wil je wel als er asbest heeft gelegen. 1x dweil in vieze water en je smeert het daarna de hele tijd gewoon rond. Je haalt er hooguit 80% van het vuil mee weg.

Een hele luchtsluis is misschien wat overdreven als je het niet professioneel doet, maar ik zou wel iets meer doen dan gewoon de vezels laten liggen.
De reactie er boven ook gelezen (en begrepen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:55
Het is risico is al beoordeeld door een deskundige en is duidelijk. De vraag gaat over de kosten. Mocht TS twijfelen, kan hij nog een 2e offerte opvragen.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Yaksa schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:44:
[...]
De reactie er boven ook gelezen (en begrepen)?
Die reactie kwam pas nadat ik de mijne had getypt.
En ja, ik weet genoeg van de gevaren. Ik heb zelf ook gewoon mijn garage gesaneerd. Maar dan wel op een goede manier. Hier betreft het echter een leefruimte, dus dan is de duur van de blootstelling aanzienlijk en wil je echt niet 100E gaan uitbesparen alleen maar omdat je koppig bent (al zal de huur van dat soort apparatuur wel nog hoger zijn). Besteed het uit, of doe het zelf en reinig daarna fatsoenlijk

Een dweil wordt al als amper effectief gezien voor gewoon vuil weghalen, laat staan miniscule vezels die je vervolgens je hele huis door loopt.

[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 21-04-2024 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Caelorum schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:48:
[...]

Die reactie kwam pas nadat ik de mijne had getypt.
En ja, ik weet genoeg van de gevaren. Ik heb zelf ook gewoon mijn garage gesaneerd. Maar dan wel op een goede manier. Hier betreft het echter een leefruimte, dus dan is de duur van de blootstelling aanzienlijk en wil je echt niet 100E gaan uitbesparen alleen maar omdat je koppig bent (al zal de huur van dat soort apparatuur wel nog hoger zijn). Besteed het uit, of doe het zelf en reinig daarna fatsoenlijk

Een dweil wordt al als amper effectief gezien voor gewoon vuil weghalen, laat staan miniscule vezels die je vervolgens je hele huis door loopt.
*knip*

[ Voor 13% gewijzigd door tweakduke op 22-04-2024 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:37
Yaksa schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:57:
[...]

Voor 399 euro had ik het wel naar het aanbiedstation willen brengen......
Je weet dat wat jij hier doet in Nederland gewoon valt onder een milieudelict? jezelf aanbieden als illegale asbestsaneerder....

Daarnaast komt er echt alleen maar onzin uit je, juist om mensen zoals jij zijn er in dit land zware regels omtrent asbest.

[ Voor 11% gewijzigd door bakkie1985 op 21-04-2024 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Ik ga er verder niet meer over door. De risico-afweging mag @martinevl zelf doen. Ik sluit me verder bij @Microstar aan. Indien TS het wilt laten doen gewoon nog een paar offertes opvragen. Zoals altijd geldt 1 offerte is geen offerte. Er zijn allerlei redenen waarom een prijs hoog kan zijn, waaronder dat de partij er gewoon geen zin in heeft.
Mocht TS toch zelf aan de slag willen gaan kan ik hem alleen maar op het hart drukken om te zorgen dat de vezels tijdens de werkzaamheden de ruimte niet uit gaan en daarna alles goed te reinigen. Je wilt niet over 30 jaar denken "Ohja, **t, had ik het maar gedaan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:37
bakkie1985 schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:57:
[...]

Je weet dat wat jij hier doet in Nederland gewoon valt onder een milieudelict? jezelf aanbieden als illegale asbestsaneerder....

Daarnaast komt er echt alleen maar onzin uit je, juist om mensen zoals jij zijn er in dit land zware regels omtrent asbest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
bakkie1985 schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:57:
[...]
Sowieso is zelf doen in dit geval een milieudelict. Het spul is verlijmd, dus mag je het niet meer zelf doen.
Maar als mensen het dan toch gaan doen, dan liever met enigszins fatsoenlijk advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:22

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Bron 2 asbest wat verlijmd zit mag je zelf niet verwijderen. Die adviezen gaan we dan ook niet geven.

Reacties worden later weggehaald, maar topic gaat op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.