Beste mede-tweakers,
Graag jullie expertise en mening rondom onderstaande compilatie; waarbij ik met name op zoek ben naar de onderlinge technische (samen)werking en details waar ik zelf niet over heb nagedacht rondom bouw of andere alternatieve opties. Het gaat mij dus niet perse om een paar tientjes of E 100 euro te besparen… Als ik een keer mijn auto moet tanken ben ik meer kwijt ;-)
Wat mag het systeem gaan kosten?
€ 2000-2500
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
• Gamen op 1440p (monitor: LG –Gsync 144hz).
(O.a. 1st person zoals COD, race- (Forza) en RTS spellen.)
• Werk (lichte programma’s; die m.i. geen extra speciale eisen behalve stilte en (minder belangrijk) een aanvaardbaar energieverbruik in IDLE.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht ik van jullie?
De overwegingen voor de keuze heb ik per onderdeel samengevat; alsmede de eventuele vraagstelling - ik zou een kritische blik hieromtrent - icm eerste alinea waarderen.
Processor:
De AMD Ryzen 7 7800X3D gekozen voor huidige prestaties en toekomst. Een processor zal ik minder snel vervangen dan een videokaart Tray-versie vanwege de alternatieve koeling (van Noctua).
Moederbord
Op basis van BBG, aansluitingen, prijsstelling en merk-voorkeur.
Overwegen om MOBO en Videokaart van hetzelfde merk te kiezen; ivm samenwerking en zelfde ondersteunende software maar misschien is dat “onzin?”
Videokaart
Denk dat de 4070 SUPER voldoende is voor 1440p; en kan die later eenvoudig vervangen omdat processoer en voeding al ‘overkill’ zijn.
Behuizing
Deze staat “vast” vanwege de looks/design. Switchen naar de XL zou nog kunnen; maar liever niet. Wel gelijk de ventilatoren aangepast.
Ventilatoren
Vanwege de ‘slechte’ stock ventilatoren – gekozen voor 2x 140mm voor en 1x 120mm achter. Sta open voor suggesties.
Procesosorkoeling
Deze leek mij gezien geluidsproductie, formaat en capaciteit meer dan goed genoeg.
Voeding
ATX 3/12v (=Platinum) en iets overcapaciteit genomen vanwege toekomstige uitbreiding van de videokaart.
Mocht dit qua assemblage niet een handig type zijn dan hoor ik dit graag!
SSD
Lexar (NM790) overwogen maar lees daar ook wel wat negatievere reviews van mede-tweakers over de controller en warmte-ontwikkeling.
Gekozen voor Samsung 2TB met Cache, mede vanwege de sterkte prestaties van de oudere types in het verleden. Uitbreiden eenvoudig mogelijk in de toekomst.
Graag jullie expertise en mening rondom onderstaande compilatie; waarbij ik met name op zoek ben naar de onderlinge technische (samen)werking en details waar ik zelf niet over heb nagedacht rondom bouw of andere alternatieve opties. Het gaat mij dus niet perse om een paar tientjes of E 100 euro te besparen… Als ik een keer mijn auto moet tanken ben ik meer kwijt ;-)
Wat mag het systeem gaan kosten?
€ 2000-2500
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
• Gamen op 1440p (monitor: LG –Gsync 144hz).
(O.a. 1st person zoals COD, race- (Forza) en RTS spellen.)
• Werk (lichte programma’s; die m.i. geen extra speciale eisen behalve stilte en (minder belangrijk) een aanvaardbaar energieverbruik in IDLE.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht ik van jullie?
De overwegingen voor de keuze heb ik per onderdeel samengevat; alsmede de eventuele vraagstelling - ik zou een kritische blik hieromtrent - icm eerste alinea waarderen.
Processor:
De AMD Ryzen 7 7800X3D gekozen voor huidige prestaties en toekomst. Een processor zal ik minder snel vervangen dan een videokaart Tray-versie vanwege de alternatieve koeling (van Noctua).
Moederbord
Op basis van BBG, aansluitingen, prijsstelling en merk-voorkeur.
Overwegen om MOBO en Videokaart van hetzelfde merk te kiezen; ivm samenwerking en zelfde ondersteunende software maar misschien is dat “onzin?”
Videokaart
Denk dat de 4070 SUPER voldoende is voor 1440p; en kan die later eenvoudig vervangen omdat processoer en voeding al ‘overkill’ zijn.
Behuizing
Deze staat “vast” vanwege de looks/design. Switchen naar de XL zou nog kunnen; maar liever niet. Wel gelijk de ventilatoren aangepast.
Ventilatoren
Vanwege de ‘slechte’ stock ventilatoren – gekozen voor 2x 140mm voor en 1x 120mm achter. Sta open voor suggesties.
Procesosorkoeling
Deze leek mij gezien geluidsproductie, formaat en capaciteit meer dan goed genoeg.
Voeding
ATX 3/12v (=Platinum) en iets overcapaciteit genomen vanwege toekomstige uitbreiding van de videokaart.
Mocht dit qua assemblage niet een handig type zijn dan hoor ik dit graag!
SSD
Lexar (NM790) overwogen maar lees daar ook wel wat negatievere reviews van mede-tweakers over de controller en warmte-ontwikkeling.
Gekozen voor Samsung 2TB met Cache, mede vanwege de sterkte prestaties van de oudere types in het verleden. Uitbreiden eenvoudig mogelijk in de toekomst.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Tray | € 360,60 | € 360,60 |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI | € 279,90 | € 279,90 |
| 1 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 4070 SUPER 12GB GDDR6X | € 649,- | € 649,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North - TG Clear Charcoal Black | € 146,89 | € 146,89 |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-D12L chromax.black | € 103,55 | € 103,55 |
| 1 | Ventilators | be quiet! Silent Wings 4 120mm PWM, Zwart | € 22,27 | € 22,27 |
| 2 | Ventilators | be quiet! Silent Wings 4 140mm PWM | € 23,29 | € 46,58 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30 | € 122,75 | € 122,75 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 12 750W | € 145,30 | € 145,30 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 169,- | € 169,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.045,84 | ||
[ Voor 7% gewijzigd door NeoDRONTEN op 21-04-2024 12:19 . Reden: Aanpassing op advies moderator ]