Ik had laatst bij de Ikea een Luchtkwaliteit sensor met Zigbee gekocht, eerlijk gezegd beetje een impuls aankoop niet wetende verder hoe open deze sensor is en of het zou werken op andere systemen dan de Ikea Hub. Eigenlijk verwachte ik niet veel, maar de prijs was laag genoeg om een gokje te wagen. Eenmaal thuis bleek het ding prima te verbinden met mijn HomeAssistant installatie met de sidenote dat in de standaard add device methode het ding verder vrij nutteloos is gezien hij heel erg onregelmatig de PM2.5 waardes rapporteert en VOC index helemaal mist. Alleen de luchtvochtigheid lijkt regelmatig door te komen. Echter doormiddel van Zigbee2MQTT kan je gewoon alle waardes uitlezen inclusief de VOC waarde. Verder kan je de report thresholds gewoon overschrijven met een publish commando en kan je dus de onregelmatigheid van waardes doorgeven oplossen. Je kan hem zelfs realtime elke waardeverandering laten rapporteren, maar om mijn zigbee netwerk niet helemaal vol te laten spammen heb ik hem nu staan op elke waardeverandering rapporteren maar wel met een limiet van max 1 keer per 15 seconden.
Maar de vraag is dus over deze VOC index is zoals de naam al zegt een index. De sensor varieert van 0 tot 500, maar zoals ik het begrijp is dat een index vanaf de waarde die hij initieel leest ofzo? Zie het door de dag behoorlijk fluctueren waarbij ik ook nou niet bepaald echt een patroon zie van wat ik dan kan relateren aan bepaalde dingen. Het enige wat mij opvalt is dat hij in de nacht wel onder de 100 zit, maar dan overdag schiet hij soms gewoon omhoog en omlaag en snap ik niet helemaal wat ik hier nou precies moet uithalen?
Op het display van sensor zelf laat hij zelfs helemaal geen waarde zien en enkel een trend pijl met omhoog,omlaag of gelijk blijvend. Maar ook dat is mij niet duidelijk wat dat dan moet betekenen.
Heb echt een tijdje lopen zoeken, maar vind nergens nou precies een duidelijk antwoord. Misschien dat een van jullie slimme koppen mij een simpele uitleg kan geven?
Maar de vraag is dus over deze VOC index is zoals de naam al zegt een index. De sensor varieert van 0 tot 500, maar zoals ik het begrijp is dat een index vanaf de waarde die hij initieel leest ofzo? Zie het door de dag behoorlijk fluctueren waarbij ik ook nou niet bepaald echt een patroon zie van wat ik dan kan relateren aan bepaalde dingen. Het enige wat mij opvalt is dat hij in de nacht wel onder de 100 zit, maar dan overdag schiet hij soms gewoon omhoog en omlaag en snap ik niet helemaal wat ik hier nou precies moet uithalen?
Op het display van sensor zelf laat hij zelfs helemaal geen waarde zien en enkel een trend pijl met omhoog,omlaag of gelijk blijvend. Maar ook dat is mij niet duidelijk wat dat dan moet betekenen.
Heb echt een tijdje lopen zoeken, maar vind nergens nou precies een duidelijk antwoord. Misschien dat een van jullie slimme koppen mij een simpele uitleg kan geven?