Waterdichte coating balkon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leiden85
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-05 09:35
Beste tweakers,

Bij de aankoop van onze woning kwam uit de bouwtechnische keuring dat het balkon geen waterdichte coating had, het advies is een scheuroverbruggende waterdichte coating aan te brengen. Wij vragen ons af of dat echt nodig is en zo ja wat we daarvoor het best kunnen gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWypqhpgcpySBXJJtmTMdR2odOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6w2BNC2YgvE1rDyWNrLAEJsq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yqg_VjUjl2aSIvFeOSkYN04PwAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1lNOFLzPYKFys5pYDp1Mhek.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Leiden85 op 21-04-2024 08:49 ]

Beste antwoord (via Leiden85 op 21-04-2024 18:38)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:01
@Leiden85
In de afgelopen 4 jaar is er blijkbaar nog geen probleem opgetreden dus het is niet echt urgent zo te horen.
Persoonlijk zou ik voor een goede betonimpregneermiddel gaan:
https://www.123vochtbestr...o-beton-impregneermiddel/

Uiterlijk blijft hetzelfde en het is makkelijk zelf aan te brengen.

Verder zou je direct al het andere kale beton kunnen behandelen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:52
Maar je hebt toch al advies gehad? Ik neem aan dat je nog even met de bouwkundige contact op kan nemen welke coating hij dan aanraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leiden85
De bouwkundige keuring is van 4 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:15
En je wil het in dezelfde kleur houden neem ik aan?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:38

ericplan

5180 Wp PV

Gewoon niets doen. Je balkon is nu onderhoudsvrij, maar al verpest door gebruik van een hogedrukreiniger. Geef je het een coating, dan moet je dat eens per zoveel jaar herhalen.
https://www.willemdesignv...eem%20met%20twee%20emmers.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Als je iets wil doen: koop wat EPDM en lijn en dan ben je voor de komende 20 tot 30 jaar van al het gedoe af (heb het net zelf bij eigen balkonnetje gedaan nadat de coating / verf weer aan het afbladderen was na een paar jaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:24
Een hekje aan het balkon lijkt mij persoonlijk een betere investering, met kinderen zou ik voor een dichte afscheiding gaan of gewoon dat hele kozijn veranderen naar een kozijn met gewoon een kiepraam erin... Wat is nou het nut van een 'balkon' van 1 meter bij 0,5 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:01

Tazzios

..

Gezien de erosie zou ik het eerst egaliseren met zoiets: https://www.karwei.nl/ass...el-2x10-mm-5-kg/p/B332600

Daarna kun je altijd nog kijken of je er meer aan wilt doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Tazzios op 21-04-2024 10:11 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@Leiden85
In de afgelopen 4 jaar is er blijkbaar nog geen probleem opgetreden dus het is niet echt urgent zo te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:38

ericplan

5180 Wp PV

@Leiden85 Hier ligt de galerijvloer er al 30 jaar zo bij. Ooit, door de eerste bewoner met de hogedrukspuit gereinigd vanwege algen en gladheid. Gebeurt verder niets mee, als er maar geen water op blijft staan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/On0IHNGACBicimfcYOxJEhvTT3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Crm5gm4CN3PZunGT7f3Aw8BM.jpg?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:24
chrisborst schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:25:
@Leiden85

Maar, trekt het vocht vanaf het balkon niet verder door in de plaat die de verdiepingsvloer in? Neem aan dat dat op termijn voor problemen gaat zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
President schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:12:
[...]

Maar, trekt het vocht vanaf het balkon niet verder door in de plaat die de verdiepingsvloer in? Neem aan dat dat op termijn voor problemen gaat zorgen?
Ik gok dat dit al vanaf de bouw zo is. Rondom zie ik netjes een loodslab zitten en er zit een mooie goot in het beton met afvoer.
Dus als je het beton extra waterafstotend maakt met een impregneermiddel, waarom zou er dan vocht in de plaat gaan?

Genoeg constructies die keurig waterdicht zijn met enkel beton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leiden85
Bedankt voor de input!
@President een hekje is aanwezig, even tijdelijk gedemonteerd.

@chrisborst Het balkon is inderdaad zo vanaf de bouw 30 jaar terug. Verder zijn er m.i. ook geen sporen van slijtage of hebben we last van problemen. Een betonimpregneermiddel klinkt als een goede oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
chrisborst schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:25:
[...]Genoeg constructies die keurig waterdicht zijn met enkel beton.
Beetje tras erdoor en het blijft eeuwenlang waterdicht, dat konden de Romeinen al >:)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:01

Tazzios

..

Leiden85 schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:38:
Bedankt voor de input!
@President een hekje is aanwezig, even tijdelijk gedemonteerd.

@chrisborst Het balkon is inderdaad zo vanaf de bouw 30 jaar terug. Verder zijn er m.i. ook geen sporen van slijtage of hebben we last van problemen. Een betonimpregneermiddel klinkt als een goede oplossing.
Niet? De rede dat je de steentjes zo goed ziet is omdat de cement laag in al die jaren is weg gesleten door het weer.

Oorspronkelijk zal het er meer zo hebben uitgezien(foto bevat ook wel al wart putjes):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-xzIewRV3EERpswVatzasAM3dU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYKrYshDnHsSDhT5LAdsoPu4.jpg?f=fotoalbum_small

Ik zou eerst egaliseren en dan pas betonimpregneermiddel doen. Dat is in ieder geval wat ik mijn mijn balkon heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leiden85
Bedankt voor de toelichting en foto. Het lijkt er inderdaad op dat al het nodige cement is weggesleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suboski
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10-05 20:49
Hey,

Om aan te vullen:
De laatste foto is er een gezuurd afwerking en de foto van de aanvrager is er gewassen afwerking. Daarom ziet je de keien meer. Cementresten die loskomen kan feitelijk niet want je zit met een minimale kwaliteit dat je moet bereiken. Wij maken balkons vanaf 14cm dik en hier komt er geen water door. Dat is anders dan bij betonkelders waar je constante waterdruk hebt en waar je dus wel een dikkere pakket nodig hebt.

Bij balkons heb je die waterdruk niet en met een goed afvoer of afloop zou er amper waterinfiltratie mogen zijn. Wat natuurlijk wel belangrijk is, zijn de zij- en achteropstanden. Deze moeten hoog genoeg zijn om toch enkele
Cm's water en sneeuw aan te kunnen.

Impregneren kan je altijd doen, wij raden dit aan bij glad en gepigmenteerd beton maar is overal toepasbaar. Let op! Het balkon is achter al die jaren wel enorm vervuild en de poriën moeten eerst gekuist worden vooraleerst je impregmenteerd. Anders heeft het niet veel nut. Zo kan je ook nog eens controleren op barsten. En als je impregneert kan je vaneerste keer uw gevel reinigen en meepakken. Een waterafstotend laagje op voegen is altijd een goed advies.

Om te reinigen mag je een hogedrukreiniger gebruiken (mag ook met stoom) maar voldoen afstand nemen, zie fiche van het toestel zelf.
Heb je mos, commerciële bleekwater 5% aanbrengen of product kiezen met anti-mos en schimmel-dodende toepassing. (Deze laatste oplossingen kan verkleuring geven, altijd goed navragen), vetten verwijderen, daarna enkele keren spoelen.
Daarna in droge toestand (24u) en situatie, impregneren en na impregneren is afspoelen voldoende als reiniging.

Herimpregneren volgens de garantie van het product.

Als onderhoud
2 keren per jaar mos en vuil verwijderen.
Pagina: 1