Op dit moment heb ik een GMKTec K6 7840HS mini pc, welke de opvolger is van een 12600K zelfbouw pc.
De 12600K met GTX 1070 was perfect, maar verbruikte te veel energie. (150/225w)
De 7840HS is bijna perfect in alle opzichten. Alle CPU en GPU power die ik nodig heb en een power consumption van ongeveer 50W.
Mijn enige probleem is de fan noise. Bij Idle is hij erg stil, maar mijn CPU usage is altijd rond de 25/35%. Het geluid is mij dan teveel, fan control is niet mogelijk helaas.
Wat doe ik met de PC? Ik draai tradingsoftware en webbrowsers met veel charts open met 3x 4K displays(komen meer displays bij)
Niet heel CPU intensief en niet heel GPU intenstief, maar altijd rond de 25/35% cpu gebruik.
De 12600K had een UHD 770 iGPU, perfect leek mij. kan 3x 4K displays aan, met alleen charts....Zou moeten voldoen dacht ik. Helaas niet als er veel op de charts gebeurde werd het hele systeem slow-motion.
Toen een GTX 1070 toegevoegd aan het systeem.....Draaide als een zonnetje.
Helaas ging schommelde de power consumption tussen de 150w/225w.
Als laptop heb ik een Ideapad 5 Pro met 7840HS 32GB. Daar kunnen de 3x 4k schermen op aangesloten worden en werkt perfect. Ik draai Linux en een Windows VM met de software die ik nodig heb.
32GB is niet voldoende voor die toepassing bleek. En de hoewel de fan noise niet zo erg is, net iets teveel.
Door mijn positieve ervaring met deze CPU en GPU heb ik een GMKTec K6 7840HS aangeschaft.(400 EUR)
Deze mini pc vervult alle taken perfect. Helaas is de fan noise teveel.
Mijn eerste idee was een Ryzen 8700G, krachtige CPU en GPU voor mijn gebruik.
Maar naar mijn weten zijn er geen AM5 moederboarden met 4 display outputs.
Een aparte GPU is dus nodig, maar dan wel een zuinige.
Nu de vraag:
Ik wil de mini pc vervangen door een zelfbouw systeem puur om de stilte.
-Minimaal 8 core CPU
-GPU met 4x display output
-Power consumption niet meer dan 75W bij 30% belasting.
Zelf kwam ik uit bij:
CPU: AMD Ryzen 7 7700 (65w)
GPU: GTX 1660 / RTX 2060 (relatief zuinig bij multi monitor)
Mobo: Geen idee
Voeding: Geen idee
Formfactor: Zo compact mogelijk
Hele specifieke usecase lijkt het.
Niet bijzonder veel CPU power
Niet bijzonder veel GPU power
Minimaal 4 displays
Relatief energie zuinig.
Ik ben benieuwd naar de tips!
De 12600K met GTX 1070 was perfect, maar verbruikte te veel energie. (150/225w)
De 7840HS is bijna perfect in alle opzichten. Alle CPU en GPU power die ik nodig heb en een power consumption van ongeveer 50W.
Mijn enige probleem is de fan noise. Bij Idle is hij erg stil, maar mijn CPU usage is altijd rond de 25/35%. Het geluid is mij dan teveel, fan control is niet mogelijk helaas.
Wat doe ik met de PC? Ik draai tradingsoftware en webbrowsers met veel charts open met 3x 4K displays(komen meer displays bij)
Niet heel CPU intensief en niet heel GPU intenstief, maar altijd rond de 25/35% cpu gebruik.
De 12600K had een UHD 770 iGPU, perfect leek mij. kan 3x 4K displays aan, met alleen charts....Zou moeten voldoen dacht ik. Helaas niet als er veel op de charts gebeurde werd het hele systeem slow-motion.
Toen een GTX 1070 toegevoegd aan het systeem.....Draaide als een zonnetje.
Helaas ging schommelde de power consumption tussen de 150w/225w.
Als laptop heb ik een Ideapad 5 Pro met 7840HS 32GB. Daar kunnen de 3x 4k schermen op aangesloten worden en werkt perfect. Ik draai Linux en een Windows VM met de software die ik nodig heb.
32GB is niet voldoende voor die toepassing bleek. En de hoewel de fan noise niet zo erg is, net iets teveel.
Door mijn positieve ervaring met deze CPU en GPU heb ik een GMKTec K6 7840HS aangeschaft.(400 EUR)
Deze mini pc vervult alle taken perfect. Helaas is de fan noise teveel.
Mijn eerste idee was een Ryzen 8700G, krachtige CPU en GPU voor mijn gebruik.
Maar naar mijn weten zijn er geen AM5 moederboarden met 4 display outputs.
Een aparte GPU is dus nodig, maar dan wel een zuinige.
Nu de vraag:
Ik wil de mini pc vervangen door een zelfbouw systeem puur om de stilte.
-Minimaal 8 core CPU
-GPU met 4x display output
-Power consumption niet meer dan 75W bij 30% belasting.
Zelf kwam ik uit bij:
CPU: AMD Ryzen 7 7700 (65w)
GPU: GTX 1660 / RTX 2060 (relatief zuinig bij multi monitor)
Mobo: Geen idee
Voeding: Geen idee
Formfactor: Zo compact mogelijk
Hele specifieke usecase lijkt het.
Niet bijzonder veel CPU power
Niet bijzonder veel GPU power
Minimaal 4 displays
Relatief energie zuinig.
Ik ben benieuwd naar de tips!