Elektra - laden accu ebikes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 09:55
Thuis hebben we drie e-bikes met een accu die geladen moet worden na gebruik. Alle fietsen staan in de schuur.

In deze schuur is een eenvoudig stopcontact aanwezig. Mijn idee is om een veilige (en tegen overspanning beveiligde)stekkerdoos aan te schaffen (link) die aan te sluiten op het enige stopcontact. En de 3 laders mooi op te hangen en te koppelen aan de stekkerdoos

Zodat als iemand met zijn fiets thuis komt waar nodig direct je fiets kan in pluggen.

In de schuur zijn blusmiddelen en brandalarm aanwezig. Daarnaast heb ik een 3 fasen meter dus qua groepen mort dit werken.

Foto stopcontact:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQLnFAHXi1OvcxhOeBsSbcLIp-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRyl3ucpzyDSjAw7cDlqEbfj.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag:
In hoeverre is een opstelling om te laden met laders via een veilige stekkerdoos, aangesloten op één stopcontact voldoende veilig?

Welke maatregelen moet ik meer nemen en of welke producten aan te raden?

Note:
- we halen het kabeltje eruit na x aantal uur
- steeds maar 1 accu opladen op het enkele stopcontact is niet handig
- mee naar binnen nemen ook niet

[ Voor 15% gewijzigd door MaStar op 20-04-2024 20:29 ]

Beste antwoord (via MaStar op 21-04-2024 12:36)

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
MaStar schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:17:
[...]

Wat bedoel je met tussenstekkers?

En zie je de huidige setting nu als risico of is het gewoon niet zo handig?
Ik denk dat de huidige schakelaar nu voor de WCD zit. Als je het hele ding van de muur haalt en om draait (ik weet niet of de draadjes in de behuizing lang genoeg zijn om ze andersom aan te sluiten en dit schetst een beter beeld hoop ik) dan zal de aanvoer eerst door de WCD gaan en dan bij de schakelaar komen om vervolgens het licht te bedienen.

Het lijkt mij niet echt nodig/handig om licht te laten branden om de fietsen op te kunnen laden.

Tussenstekker is een tijdschakelaar of iets wat daar op lijkt. Dit kan je per lader gaan doen maar je kan er ook voor kiezen om dit voor alle 3 afzonderlijk te doen. Ook zijn er alternatieven te bedenken op een tijdschakelaar, bijvoorbeeld met Home Assistant (te veel om in dit topic uit te leggen en genoeg over te vinden op de site en dit forum) maar dan zou je kunnen kijken naar inschakelen om 17:00 en afschakelen als het opgenomen vermogen minder is dan 10/20/30...... Watt of iets dergelijks want dan is de accu wel vol)

Zoals de meesten al hebben gemeld is het opgenomen vermogen van de laders niet zo hoog dat er bijzondere zaken te verwachten zijn. Als je uit gaat van een totaal verbruik van maximaal 1000 Watt dan blijf je onder de 5 ampère, de meeste stekkerdozen kunnen dat wel aan. Dit zal de minst ingrijpende oplossing zijn die je best netjes kan bouwen.

Timer zorgt er voor dat je in de nacht niet door blijft laden en geeft mogelijk wat gemoedsrust maar zorgt er ook voor dat als je de fiets te laat aan de lader hangt, deze de volgende dag mogelijk nog niet vol is. Er is daarin dus geen goed of fout (net als de schakelaar voor de bediening van de WCD) maar jouw voorkeur.

Je mag verwachten dat een accu of lader niet zomaar in de fik vliegt tijdens het laden maar die garantie kan niemand je geven ( evenmin dat het niet gebeurt als er niet geladen wordt).

Oordeel over de huidige installatie en de toereikendheid is lastig te geven. Zelf zou ik voor een schuur snel kiezen voor het grijze spat waterdichte materiaal maar als dit er al zit zou ik het alleen vervangen als ik het idee had dat het onveilig was. Weet niet hoe groot de kans op nat worden is bij voorbeeld en waar het witte snoer vandaan komt / aangesloten is op de rest van de huis installatie. Mijn advies als je bang bent voor problemen: laat er iemand naar kijken die er wat verstand van heeft en dat hoeft geen professional te zijn maar wel iemand die je vertrouwt zowel in kennis als met de intenties als het op jouw geld aan komt.

[ Voor 13% gewijzigd door k-janssen op 21-04-2024 10:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:16

de Peer

under peer review

Kan prima. Waar ben je bang voor? Welke risico's zie je?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:27
Persoonlijk zou ik drie opbouwstopcontacten plaatsen en 3 slimme stekkers van HomeWizard. Daarop kun je instellen dat de stekker uit gaat wanneer de accu vol is. Iets duurder, maar meer grip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wij laden 2 ebikes op in een niet geïsoleerde schuur en dat gaat al +- 3 jaar goed met zo'n type stekkerdoos. Deze is nog enigszins IP rated.

Mijn Bosch oplader doet iets van 4A bij 36V, dus dat zal een piekvermogen van 144w zijn? Totaal niet spannend, ook niet met 3 fietsen tegelijk. Ik heb persoonlijk meer angst voor een wasdroger die in fik vliegt.

Wellicht nog 'slimme stekkers' die het opladen volledig stoppen na 100% opladen, dan hoef je niet meer zelf de stekker eruit te trekken en reduceer je 'tickle charging'.

Het grootste gevaar is een accu die spontaan in de hens vliegt. Veel meer dan blusmiddelen en een brandalarm kan je realistisch gezien niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
de Peer schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:44:
Kan prima. Waar ben je bang voor? Welke risico's zie je?
Risico op brand / overspanning? omdat je meer stroom laad door stekkerdoos dan 1 stopcontact. En vrij oud stopcontact zoals je ziet.

Het gaat mij dus meer om combinatie van één stopcontact en een stekkerdoos waar je de laders in plugt.

Geen idee of stopcontact dat aan kan icm stekkerdoos als je meerdere accu's op laad.

[ Voor 22% gewijzigd door MaStar op 20-04-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
stin00 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:45:
Wij laden 2 ebikes op in een niet geïsoleerde schuur en dat gaat al +- 3 jaar goed met zo'n type stekkerdoos. Deze is nog enigszins IP rated.

Wellicht nog 'slimme stekkers' die het opladen volledig stoppen na 100% opladen, dan hoef je niet meer zelf de stekker eruit te trekken en reduceer je 'tickle charging'.
Welke slimme stekkers bijvoorbeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
MaStar schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:48:
[...]

Risico op brand / overspanning? omdat je meer stroom laad door stekkerdoos dan 1 stopcontact. En vrij oud stopcontact zoals je ziet.

Geen idee of stopcontact dat aan kan icm stekkerdoos als je meerdere accu's op laad.
Wat voor touwtje is dat mee aangesloten?
Lijkt wel een dun snoertje zo op de foto...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
TwingyTwingy schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:45:
Persoonlijk zou ik drie opbouwstopcontacten plaatsen en 3 slimme stekkers van HomeWizard. Daarop kun je instellen dat de stekker uit gaat wanneer de accu vol is. Iets duurder, maar meer grip.
Ja en momenteel heb ik dus maar één stopcontact. Zelf niet zo handig om er 3 te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Ronald.42 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:51:
[...]

Wat voor touwtje is dat mee aangesloten?
Lijkt wel een dun snoertje zo op de foto...
Geen idee. Stroomkabel is dat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11

Tickle charging, hihi :D Trickle ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
MaStar schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:48:
[...]

Het gaat mij dus meer om combinatie van één stopcontact en een stekkerdoos waar je de laders in plugt.

Hoeveel vermogen denk je wel niet dat de opladers gebruiken? :+ Kijk eens naar de opladers hoeveel vermogen ze leveren (ampère * voltage). Zal vast niet boven de 150w à 200w uitkomen per fiets lijkt me.

@Hahn autocorrect foutje :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
MaStar schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:52:
[...]

Geen idee. Stroomkabel is dat...
Wat voor vermogen trekken je fietsladers bij elkaar opgeteld? Ivm gelijktijdig laden.
Kan meevallen maar er zijn ook snelladers die aardig stroom trekken.
Is wel leuk als dat touwtje daar op berekend is.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Ronald.42 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:55:
[...]

Wat voor vermogen trekken je fietsladers bij elkaar opgeteld? Ivm gelijktijdig laden.
Kan meevallen maar er zijn ook snelladers die aardig stroom trekken.
Is wel leuk als dat touwtje daar op berekend is.
Deze laders:
1. 2A, 42 volt (https://www.amazon.nl/acc...elektrische/dp/B07D5TZTHK)

2. 3A, 42 volt

3. 4A, 42 volt (Bekijk Bosch Active Performance - Elektrische fietsoplader - E-Bike - 4A - 36V - Zwart op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
stin00 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:55:
[...]

Hoeveel vermogen denk je wel niet dat de opladers gebruiken? :+ Kijk eens naar de opladers hoeveel vermogen ze leveren (ampère * voltage). Zal vast niet boven de 150w à 200w uitkomen per fiets lijkt me.

@Hahn autocorrect foutje :+
Dus door opladen vliegen ze niet in de brand? Ik lees daar regelmatig waarschuwingen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hoewel mee naar binnen nemen niet handig is lees ik overal dat een accu op temperaturen onder 10 gradenw bewaren of opladen niet ideaal is voor de levensduur. Ik doe daar zelf niet al te moeilijk over bij bewaren, maar laden dus mede om die reden gewoon binnen...
MaStar schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:04:
[...]

Dus door opladen vliegen ze niet in de brand? Ik lees daar regelmatig waarschuwingen over.
Tja, net als dat alle EVs in de fik vliegen... Het zal vast eens gebeuren en ik weet vrij zeker dat de beveiligingen niet zo goed zijn als bij (bijv) een EV, maar zelfs als dat gebeurd: Heb je dat dan niet juist liever in je schuur ipv huis? :-)

Hier gaat de lader eraan als we thuiskomen en is de accu dus al vol voordat we naar bed gaan en dan schakel ik ze uit (zit slimme zigbee stekker met stroommeting tussen)

[ Voor 54% gewijzigd door Sander op 20-04-2024 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:59
Het stopcontact op de foto is een beetje houtje-touwtje aangesloten, misschien niet eens echt geaard.
De draad aan de boven- en onderkant lijkt mij een 2x1.5mm2.

Het zal voor 3 acculaders tegelijkertijd geen probleem zijn, maar ik zou er geen stekkerdoos op aansluiten met acculaders en een energievreter (zoals een frituurpan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
MaStar schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:04:
[...]

Deze laders:
1. 2A, 42 volt (https://www.amazon.nl/acc...elektrische/dp/B07D5TZTHK)

2. 3A, 42 volt

3. 4A, 42 volt (Bekijk Bosch Active Performance - Elektrische fietsoplader - E-Bike - 4A - 36V - Zwart op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp)
Met elkaar een 400 watt dat gaat niet heel ruig.
Zou op zich wel moeten gaan met dat snoertje.

Persoonlijk zou ik voor mijn gemoedsrust een aantal degelijke stopcontacten aansluiten met 2,5mm2.
Komt de spanning ook via dat snoer naar je schuurtje of zit er ergens een doos met een mooie ymvk grijze kabel?
Dat lichtknopje is functioneel?
Want dat roept vragen op over het aantal aders en welke waarvoor benut wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Ronald.42 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:26:
[...]

Met elkaar een 400 watt dat gaat niet heel ruig.
Zou op zich wel moeten gaan met dat snoertje.

Persoonlijk zou ik voor mijn gemoedsrust een aantal degelijke stopcontacten aansluiten met 2,5mm2.
Komt de spanning ook via dat snoer naar je schuurtje of zit er ergens een doos met een mooie ymvk grijze kabel?
Dat lichtknopje is functioneel?
Want dat roept vragen op over het aantal aders en welke waarvoor benut wordt...
Daar zal ik dan een elektricien voor moeten inschakelen. Zal morgen even kijken hoe de kabel loopt.

Lichtknop is nodig om stopcontact aan te zetten (en ook het licht). Werkt niet afzonderlijk van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
MaStar schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:41:
[...]

Daar zal ik dan een elektricien voor moeten inschakelen. Zal morgen even kijken hoe de kabel loopt.

Lichtknop is nodig om stopcontact aan te zetten (en ook het licht). Werkt niet afzonderlijk van elkaar.
Dan zou het qua aarding nog wel in orde kunnen zijn.
Mits ik het goed begrijp dat als je stopcontact aan moet je het licht ook verplicht aan hebt.

Even een nader onderzoek doen of je ergens een deftige kabel binnen krijgt en van daar uit een nette nieuwe verdeling op bouwen.
Zodat je ook aparte stopcontacten hebt die vrij kunnen functioneren zonder het licht aan te doen en vice versa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Geaarde wcd's zijn natuurlijk altijd goed, maar doorgaans hebben opladers van een ebike geen randaarde. Dus in dat geval doe je het voor de bühne ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Cheesy schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:49:
Geaarde wcd's zijn natuurlijk altijd goed, maar doorgaans hebben opladers van een ebike geen randaarde. Dus in dat geval doe je het voor de bühne ;)
Jup maar als je een stopcontact met randaarde hebt is het wel prettig als dat ook aangesloten is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Ronald.42 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:46:
[...]

Dan zou het qua aarding nog wel in orde kunnen zijn.
Mits ik het goed begrijp dat als je stopcontact aan moet je het licht ook verplicht aan hebt.
Klopt, zonder het licht knopje aan staat er geen spanning op het stopcontact.

Is het helemaal oké om een stekkerdoos aan te sluiten? En is het nuttig als die wel of geen overspanning beveiliging heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
Ik ben bang dat de overspanningsbeveiliging niet echt een toegevoegde waarde is, aangezien het stopcontact zelf niet al te jofel is aangesloten.

Ik zou het WCD vervangen voor een degelijke WCD's (wellicht geschikt voor buiten).
Daar is de kabeldoorvoer ook beter ontworpen dan zoals nu het geval is.

[ Voor 35% gewijzigd door CappieL op 20-04-2024 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
MaStar schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:03:
[...]

Klopt, zonder het licht knopje aan staat er geen spanning op het stopcontact.

Is het helemaal oké om een stekkerdoos aan te sluiten? En is het nuttig als die wel of geen overspanning beveiliging heeft?
Gezien het niet al te grote vermogen van de laders opgeteld zou het wel goed moeten gaan.
Maar hoe het nu zit aangesloten met dat snoer.. mwah ik zou de boel wat opwaarderen met fatsoenlijke kabels en stopcontacten.

Overspanning beveiliging zie ik niet echt het nut van in eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:44

Mijn Bosch oplader doet iets van 4A bij 36V, dus dat zal een piekvermogen van 144w zijn? Totaal niet spannend, ook niet met 3 fietsen tegelijk. Ik heb persoonlijk meer angst voor een wasdroger die in fik vliegt.

Het grootste gevaar is een accu die spontaan in de hens vliegt. Veel meer dan blusmiddelen en een brandalarm kan je realistisch gezien niet doen.
Eens.

Het voornaamste risico is het doorladen van accu's met een defect. Li-Ion branden zijn geen pretje.

Zelf voorkom ik dat met https://www.amazon.nl/Ans...+timer%2Caps%2C102&sr=8-4

Een nog nettere oplossing is een die detecteert wanneer het laden klaar is. Vraag die ik daarbij wel heb is hoe je zoiets reset om aan te gaan bij opnieuw inpluggen.

Rookmelder erbij om compleet te zijn.

Kabels en wandcontactdoos fatsoeneren is wel zo netjes maar een veel kleiner risico. De vermogens zijn ook vrij laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Rukapul schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:43:
[...]

Eens.

Het voornaamste risico is het doorladen van accu's met een defect. Li-Ion branden zijn geen pretje.

Zelf voorkom ik dat met https://www.amazon.nl/Ans...+timer%2Caps%2C102&sr=8-4

Een nog nettere oplossing is een die detecteert wanneer het laden klaar is. Vraag die ik daarbij wel heb is hoe je zoiets reset om aan te gaan bij opnieuw inpluggen.

Rookmelder erbij om compleet te zijn.

Kabels en wandcontactdoos fatsoeneren is wel zo netjes maar een veel kleiner risico. De vermogens zijn ook vrij laag.
Zo'n timer heb ik ook aan gedacht, maar kan dat in combinatie met mijn stopcontact en een stekkerdoos?

Dus de opstelling:
Stopcontact -> timer -> stekkerdoos -> lader

Of maakt dat geheel het onveiliger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
MaStar schreef op zondag 21 april 2024 @ 07:11:
[...]

Zo'n timer heb ik ook aan gedacht, maar kan dat in combinatie met mijn stopcontact en een stekkerdoos?

Dus de opstelling:
Stopcontact -> timer -> stekkerdoos

Of maakt dat geheel het onveiliger?
Het beste is een timer per lader. Als je dan inschakelt voor een lader dan laden de andere niet zinloos bij. Het grootste voordeel heb je dan al behaald: niet eindeloos doorladen (en niet op risicotijdstippen zoals 's nachts in geval van inpandig laden).

Houd er rekening mee dat de timer wat fors uitvalt en over naastgelegen outlets valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Doordenkend over die slimme timer schakelaar zou ik het volgende overwegen:

Als basis een Shelly2 1PM. Op de input koppel je een schakelaar (flip of puls). Op de output contactdozen. De Shelly configureer je om aan te gaan na een druk op de knop. De Shelly configureer je om uit te gaan een vaste tijd na inschakelen. De gekoppelde wandcontactdozen steek je de 3 laders plus een simpel lampje om aan te geven dat laden aan is. Bij inpluggen van een fiets altijd even de schakelaar gebruiken.

Optimalisaties (meer werk, niet simpelweg klikken in web-ui):
- schakel uit nadat opgenomen vermogen onder drempelwaarde zakt (de Shelly meet ook verbruik)
- logica toevoegen om vergeten van knop op te vangen door even aan te gaan en weer uit als opgenomen vermogen onder drempelwaarde komt.

Dit kun je waarschijnlijk zelfs nog in de bestaande opbouwdoos frummelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-janssen
En dat allemaal met het licht aan. Ik denk dat de schakelaar/WCD spanning houdt op de WCD als de aansluitingen omgedraaid worden. Mogelijk is dit in het verleden een bewuste keuze geweest maar nu niet handig dat de WCD afschakelen met het licht. Afgaande op wat ik gelezen heb is het goed om iemand met wat elektra kennis te laten kijken en overleg dan ook wat je wil of je zorgen zijn.
Verder is er veel leuks te doen met tussenstekkers.

[ Voor 11% gewijzigd door k-janssen op 21-04-2024 07:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
k-janssen schreef op zondag 21 april 2024 @ 07:50:
En dat allemaal met het licht aan. Ik denk dat de schakelaar/WCD spanning houdt op de WCD als de aansluitingen omgedraaid worden. Mogelijk is dit in het verleden een bewuste keuze geweest maar nu niet handig. Afgaande op wat ik gelezen heb is het goed om iemand met wat elektra kennis te laten kijken en overleg dan ook wat je wil of je zorgen zijn
(y)

Topicstarter moet dit inderdaad laten fatsoeneren. In principe kan iedereen met een rechterhand dat. Het hoeft niet specifiek een electricien te zijn. Die hebben weinig trek in zo'n kleine klus.

Fatsoenlijke bekabeling
Aarde
Lichtschakelaar
Gewoon wandcontactdoos
en dan alle extras voor de ebike laders

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 21-04-2024 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
Rukapul schreef op zondag 21 april 2024 @ 07:55:
[...]

(y)

Topicstarter moet dit inderdaad laten fatsoeneren. In principe kan iedereen met een rechterhand dat. Het hoeft niet specifiek een electricien te zijn. Die hebben weinig trek in zo'n kleine klus.
Daarom ook iemand met elektra kennis, heb niet gezegd dat het een prof moet zijn. Afgaande op de woordkeuze van de TS als het aankomt op de bestaande installatie lijkt het mij iig beter dat iemand met iets meer kennis kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
En dat allemaal met het licht aan. Ik denk dat de schakelaar/WCD spanning houdt op de WCD als de aansluitingen omgedraaid worden. Mogelijk is dit in het verleden een bewuste keuze geweest maar nu niet handig dat de WCD afschakelen met het licht. Afgaande op wat ik gelezen heb is het goed om iemand met wat elektra kennis te laten kijken en overleg dan ook wat je wil of je zorgen zijn.
Het is een lichtje in de buitenschuur dus praktisch gezien maakt het niet uit dat die aan staat. Wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Rukapul schreef op zondag 21 april 2024 @ 07:55:
[...]

(y)

Fatsoenlijke bekabeling
Aarde
Lichtschakelaar
Gewoon wandcontactdoos
en dan alle extras voor de ebike laders
Top, ga ik laten doen. Welke wandcontactdoos zou je bijvoorbeeld aanraden hiervoor? Of welke opstelling inclusief lichtschakelaar. Moet ook worden in gevreesd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
De naam zegt het: een stekker tussen iets. Dus bijvoorbeeld een tijdschakelaar (tussen stopcontact en je apparaat.
Het apparaat kan de lader zijn, of een stekkerdoos.

Ik zou zelf schakelaar en stopcontact plaatsen die geschikt zijn voor buiten (zijn op Vecto, Elektramat of bouwmarkt te verkrijgen). Deze zijn beter beschermd tegen vocht (klepje voor het stopcontact en afdichtingen bij de wipper).
Ook het snoer vervangen voor degelijke bekabeling (3x2.5mm2). Kun je ook wat zwaardere apparatuur op het stopcontact aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
CappieL schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:43:
De naam zegt het: een stekker tussen iets. Dus bijvoorbeeld een tijdschakelaar (tussen stopcontact en je apparaat.
Het apparaat kan de lader zijn, of een stekkerdoos.

Ik zou zelf schakelaar en stopcontact plaatsen die geschikt zijn voor buiten (zijn op Vecto, Elektramat of bouwmarkt te verkrijgen). Deze zijn beter beschermd tegen vocht (klepje voor het stopcontact en afdichtingen bij de wipper).
Ook het snoer vervangen voor degelijke bekabeling (3x2.5mm2). Kun je ook wat zwaardere apparatuur op het stopcontact aansluiten.
Top. Zou je iets in slijpen of op de muur aanbrengen? Welk stopcontact type zou bijvoorbeeld geschikt zijn?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• k-janssen
MaStar schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:17:
[...]

Ik denk dat de huidige schakelaar nu voor de WCD zit. Als je het hele ding van de muur haalt en om draait (ik weet niet of de draadjes in de behuizing lang genoeg zijn om ze andersom aan te sluiten en dit schetst een beter beeld hoop ik) dan zal de aanvoer eerst door de WCD gaan en dan bij de schakelaar komen om vervolgens het licht te bedienen.

Het lijkt mij niet echt nodig/handig om licht te laten branden om de fietsen op te kunnen laden.

Tussenstekker is een tijdschakelaar of iets wat daar op lijkt. Dit kan je per lader gaan doen maar je kan er ook voor kiezen om dit voor alle 3 afzonderlijk te doen. Ook zijn er alternatieven te bedenken op een tijdschakelaar, bijvoorbeeld met Home Assistant (te veel om in dit topic uit te leggen en genoeg over te vinden op de site en dit forum) maar dan zou je kunnen kijken naar inschakelen om 17:00 en afschakelen als het opgenomen vermogen minder is dan 10/20/30...... Watt of iets dergelijks want dan is de accu wel vol)

Zoals de meesten al hebben gemeld is het opgenomen vermogen van de laders niet zo hoog dat er bijzondere zaken te verwachten zijn. Als je uit gaat van een totaal verbruik van maximaal 1000 Watt dan blijf je onder de 5 ampère, de meeste stekkerdozen kunnen dat wel aan. Dit zal de minst ingrijpende oplossing zijn die je best netjes kan bouwen.

Timer zorgt er voor dat je in de nacht niet door blijft laden en geeft mogelijk wat gemoedsrust maar zorgt er ook voor dat als je de fiets te laat aan de lader hangt, deze de volgende dag mogelijk nog niet vol is. Er is daarin dus geen goed of fout (net als de schakelaar voor de bediening van de WCD) maar jouw voorkeur.

Je mag verwachten dat een accu of lader niet zomaar in de fik vliegt tijdens het laden maar die garantie kan niemand je geven ( evenmin dat het niet gebeurt als er niet geladen wordt).

Oordeel over de huidige installatie en de toereikendheid is lastig te geven. Zelf zou ik voor een schuur snel kiezen voor het grijze spat waterdichte materiaal maar als dit er al zit zou ik het alleen vervangen als ik het idee had dat het onveilig was. Weet niet hoe groot de kans op nat worden is bij voorbeeld en waar het witte snoer vandaan komt / aangesloten is op de rest van de huis installatie. Mijn advies als je bang bent voor problemen: laat er iemand naar kijken die er wat verstand van heeft en dat hoeft geen professional te zijn maar wel iemand die je vertrouwt zowel in kennis als met de intenties als het op jouw geld aan komt.

[ Voor 13% gewijzigd door k-janssen op 21-04-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Ik heb het even nagelopen. De huidige WCD zit ook aan een kabel inderdaad vanuit een stopcontact.

Dan kom je tot constructie:

Stopcontact - wandcontactdoos - stekkerdoos - lader

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pO9PqPmC5egoKqXa2Gdtn6P6udc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Onei0xN2Js6fs2FN5vEjrKpp.jpg?f=fotoalbum_large

(bovenstaande snoer komt dus uit op de WCD met lichtschakelaar)

Inderdaad niet de meest fijne oplossing. Klopt dit of kan dat prima?

[ Voor 51% gewijzigd door MaStar op 21-04-2024 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:36

Vliegvlug

Flight Simple

@MaStar Zou dit zelf niet zo laten zitten maar een fatsoenlijke aansluiting (laten) maken voor het stopcontact en lichtpunt in de berging door een pvc buis met VD draad die kant op te maken zodat het gewoon onderdeel uitmaakt van de vaste elektrische installatie.
Vanaf dat stopcontact waar nu die stekker in zit of een ander punt wat mogelijk beter geschikt is. Maar dat hangt er vanaf wat er mogelijk is en waarvandaan het stopcontact op de foto gevoed wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
k-janssen schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:40:
[...]

Dat zou je mogen verwachten, maar laten we iets verder kijken.

De Bosch lader die TS noemt heb ik vertrouwen in.

De ongenoemde kunnen we nog niets van vinden.

Maar de gelinkte lader van Amazon ( https://www.amazon.nl/acc...elektrische/dp/B07D5TZTHK ) hoef ik niet in mijn huis. Die Tangfire heeft veel weg van regelrechte China meuk die je op Amazon, AliExpress, GearBest, etc. kunt verwachten.

En dat is dan alleen nog de lader. Welke accu hangt daaraan? Ook China meuk kwaliteit of wel een fatsoenlijk merk? Ik ken geen fatsoenlijke fietsmerken die zich bedienen van een generieke DC plug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rijk Lemming
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-12-2024
Ok mijn vraag is een klein beetje off topic, maar dit is het meest recente topic dat ik kon vinden over elektrische fietsen en het risico van accu’s laden.

Ik zat zelf min of meer serieus na te denken over een oplossing en ik was benieuwd hoe jullie hierover denken. Ik dacht dus: wat als ik een bak met water vul met een dun plastic deksel, eventueel zelfs van karton. Daarbovenop leg je dan de accu tijdens het laden. Mocht er onverhoopt brand ontstaan, dan smelt het deksel, valt de accu in het water en stopt de brand. Met enige creativiteit zou je zelfs kunnen zorgen dat alléén de accu en niet ook het snoer in het water kukelt.

Goed idee? Of zie ik iets over het hoofd?
En hoe erg zou het zijn als het snoer wél mee het water in gaat in zo’n geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:53
Leg je ook je telefoon in een brandwerende kast als je die oplaadt?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Rijk Lemming schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:37:
Ok mijn vraag is een klein beetje off topic, maar dit is het meest recente topic dat ik kon vinden over elektrische fietsen en het risico van accu’s laden.

Ik zat zelf min of meer serieus na te denken over een oplossing en ik was benieuwd hoe jullie hierover denken. Ik dacht dus: wat als ik een bak met water vul met een dun plastic deksel, eventueel zelfs van karton. Daarbovenop leg je dan de accu tijdens het laden. Mocht er onverhoopt brand ontstaan, dan smelt het deksel, valt de accu in het water en stopt de brand. Met enige creativiteit zou je zelfs kunnen zorgen dat alléén de accu en niet ook het snoer in het water kukelt.

Goed idee? Of zie ik iets over het hoofd?
En hoe erg zou het zijn als het snoer wél mee het water in gaat in zo’n geval?
Ga even naar Youtube en kijk wat Li Ion in combinatie met water doet. Samenvatting: vuurwerk.

Li Ion blussen met water heeft complete onderdompeling met veel water nodig. Dat ga je niet kunnen garanderen. Dat water kun je sowieso over tijd niet garanderen door verdamping.

Daarbij creëer je een risico door electriciteit te combineren met water. In theorie <40V maar ik ga het er niet op gokken.

Als je veilig wilt opladen dan doe je dat door:
• accu's en laders van een fatsoenlijk merk te gebruiken
• te laden in een veilige omgeving: geen verblijfsruimte en geen brandbaar materiaal in de buurt (oftewel: de accu en lader moeten semi veilig kunnen uitfikken)
• een rookmelder te plaatsen in de ruimte met de accu en lader
• niet continu door te laden
• niet te laden wanneer je slaapt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40
Hoevaak hoor/lees je over een accubrand door een ebike? Ik denk dat je je iets te veel zorgen maakt. Zorg voor degelijk spul en een brandverzekering. Zou afdoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:16

de Peer

under peer review

PROnline schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:01:
[...]

Hoevaak hoor/lees je over een accubrand door een ebike?
Best regelmatig. En ik ken ook 2 gevallen uit mijn directe omgeving

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijk Lemming
Rukapul schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:51:
[...]

Ga even naar Youtube en kijk wat Li Ion in combinatie met water doet. Samenvatting: vuurwerk.
Op Fietsersbond.nl las ik: Het beste is om de accu al in de beginfase rap naar buiten te brengen. In die beginperiode kan de accu ook een emmer water in om te koelen.

Dus als ie in een (vooruit, flinke) emmer water valt, leek me dat best een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Rijk Lemming schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:58:
[...]

Op Fietsersbond.nl las ik: Het beste is om de accu al in de beginfase rap naar buiten te brengen. In die beginperiode kan de accu ook een emmer water in om te koelen.

Dus als ie in een (vooruit, flinke) emmer water valt, leek me dat best een goed idee?
Knutsel vooral iets en post de fotos hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijk Lemming
Ik heb nog niks geknutseld 🙃 maar helaas hoorde ik via via dat het hier weer flink mis is gegaan: https://regio15.nl/nieuws...rand-in-woning-mezenlaan/

Ik heb nu wél rookmelders gehangen en de stenen vloer vrijgemaakt voor de accu om op te laden én we laden niet meer ‘s nachts.

Maar ik blijf er niet helemaal gerust op…
Pagina: 1