Laatste afwegingen voor een game pc gebaseerd op rtx4070

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Johy
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-10 08:33
In 't kort
Zoek ik voornamelijk advies op het gebied van de cpu en de ssd.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een desktop samenstellen om mijn reeds aangeschafte MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 3X 12G OC heen die een mooie balans heeft tussen prijs en fps. Ik speel voornamelijk single player games op 3440x1440, 120hz.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn voorstel hieronder zit ruim binnen het budget. Dus als iemand zegt, voor x bedrag heb je veel meer, dan sta ik daar zeker open voor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 3X 12G OC
Ultra wide monitor AOC AG352UCG6
Alle rand apparatuur. Het gaat mij echt alleen om de kast.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De focus ligt op gamen waar ik een balans zoek tussen prijs en fps. Energieverbruik is met mijn beperkte uurtjes per week niet zo belangrijk, maar een stille kast vind ik wel prettig. Zowel tijdens gamen als kantoor werk. RGB doet mij niks.

De games die ik speel variëren tussen cpu en gpu heavy. Veelal single player. Niks competitiefs. Hogere FPS dan 90 zie ik niet (meer) :)

In de BBG guide wordt ook vaak gesproken over hardware waarmee je kan upgraden. Dit is eigenlijk niet iets wat ik doe. Het verleden leert dat ik een hele nieuwe pc zal kopen en de oude in zijn geheel zal verkopen.

Ga je overklokken?
Haha, waarschijnlijk niet, om de paar jaar probeer ik het weer eens en na een paar avonden min maxen kom ik er achter dat ik stabiliteit toch prefereer.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb een aardig beeld van welke hardware ik wil, maar voordat ik bestel zou ik graag een tweede paar ogen of ik niks geks gedaan heb en ik heb een paar afwegingen waar ik niet een goed antwoord op kan vinden en graag jullie mening over krijg.

De componenten die ik op het oog heb:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 179,-€ 179,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,90€ 89,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 22,90€ 22,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 115,90€ 115,90
1VoedingenCorsair RM650 (2023)€ 84,55€ 84,55
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 111,90€ 111,90
Totaal€ 803,15

Motivatie en afwegingen

CPU
Hier is gelijk mijn eerste hulpvraag.

De AMD Ryzen 7 7800X3D staat bekend om zijn uitstekende prestaties bij gamen, maar ik vind het prijs verschil best groot. Bijna €200. Ik vraag mij sterk af of ik dit terug ga zien in FPS in combinatie met mijn 4070. Ik lees hier op tweakers gemiddeld 195fps vs 230fps bij de 7800x3d, maar is dat ook icm met de 4070 of alleen bij bijvoorbeeld een 4090?

Als alternatieve upgrade is de AMD Ryzen 5 7600X maar iets duurder dan de 7600 en lijkt mij dan ook een prima stap, maar ik kom ook de 7700 tray tegen. Kwa specs lijkt mij dat een logische stap, maar ik zie het niet terug bij bv de BBG. Mis ik iets?

Dat het een Tray versie is maakt niks uit toch andes dat er (soms) een cooler bij zit?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 199,-€ 199,-
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 214,90€ 214,90
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 236,01€ 236,01
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 385,95€ 385,95
Totaal€ 1.035,86

CPU koeler
Als er een koeler bij mijn gekozen cpu zit lees ik overal dat die luid is en ik dus zeker iets wil neerleggen voor een stille sterke koeler. Ik kwam de Artic Freezer 36 tegen voor een nette prijs. In de BBG wordt bv de Scythe Fuma 3 aanbevolen voor het dubbele. Ik vind het lastig om in te schatten wat mij de Scythe brengt als de Artic al prima koelt en stil is.

En dan nog een noob vraag. Zit er koelpasta bij of moet je dat los kopen?

Moederbord
Lijkt mij een prima bord voor de hardware die ik op het oog heb. Ik heb geen behoefte aan wifi, of extra aansluitingen. De heatsinks voor de SSD's klinken handig. Ik zat zelfs te kijken naar mini-atx, wat nog wat tientjes goedkoper is, maar mijn conclusie was dat je dan minder vcore ampere krijgt wat voor mindere stabiliteit zou zorgen. Als deze conclusie niet klopt dan hoor ik het graag. Los van de vcores zou ik volgens mij ook prima met een mini-atx bord aan de slag kunnen als het maar past in de kast.

Kast
Ik kwam de Corsair tegen in de BBG (volgens mij). Lijkt mij prima. USB c op de voorkant lijkt mij wel wat en een glazen zijkant vind ik wel geinig. Echter vind ik het belangrijker dat hij een mooie luchtstroom heeft zonder dat ik extra fans hoef te kopen en dat mijn 4070 met 3 fans (dus best lang) prima past. Volgens mij voldoet deze kast aan die eisen, maar ook hier sta ik open voor opties die veel "beter" of goedkoper zijn.

RAM
Ik zit te kijken naar de G.Skill Flare x5. Deze zijn maar iets duurder dan in de BBG, maar hebben een CAS latency van 32. Hiervan las ik dat dit prettig is om te hebben of zien jullie dit anders?

Voeding
Modulaire voeding vind ik wel strak en 650watt lijkt mij voldoende.

SSD
Hier zit mijn tweede grote vraag. De samsung 990 pro lijkt een veilige keus, maar ik kijk toch ook naar de Crucial T700 met PCI-e 5.0. Deze is volgens de specs zo'n 1.5 keer sneller dan de 990, maar natuurlijk ook een stuk duurder. €180 vs €110. Voor mij is 1TB echt voldoende aangezien ik alles stream en bijna nooit meer dan 1 spel tegelijk speel. Zal ik met de T700 echt een flink verschil merken in lezen en schrijven dan heb ik daar het geld denk wel voor over, of mis ik iets?

Afsluiting
Het is toch weer een hoop tekst geworden dus nu al bedankt voor je tijd! Alle input is welkom.

Johan

Beste antwoord (via Johy op 27-04-2024 17:59)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:33
Je stelt veel vragen, hier en daar een paar antwoorden, ik mis er vast een paar...
  • Let bij DDR5 RAM op snelheid (>=6000MT/s) en True Latency (<= 10ms), dan is in jouw geval G.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040F16GX2-RS5K (zie @The Reeferman , ik bedoelde G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5 :o ) een mooie keuze
  • Voor de SSD: er zijn nog niet veel games die baat hebben bij een snelle SSD, het heeft zin als DirectStorage ondersteund wordt, zie bv. hier voor een lijstje.
  • De AMD Ryzen 7 7700 Tray lijkt me een no-brainer, hij is sneller en gaat langer mee dankzij de extra cores dan de 7600 voor een paar tientjes meer. Het verschil zit hem voornamelijk in de meegeleverde koeler en garantie voorwaarden, maar als een CPU werkt is dat niet erg belangrijk, ze gaan zelden stuk bij normaal gebruik.
  • De 7600 en 7700 gebruiken weinig stroom, en zijn dus makkelijk te koelen. De Arctic Freezer 36 lijkt wat luidruchtig in de weinige tests die ik tot nu toe zie, bv. (hier).
  • De voeding is voor deze videokaart prima, maar als je de mogelijkheid voor een upgrade open wilt houden (waar het niet op lijkt) dan zou ik een ATX 3.0 gespecificeerde nemen, zoals de Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition

[ Voor 12% gewijzigd door martyw op 21-04-2024 09:58 . Reden: Nu wel AMD Expo ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:33
Je stelt veel vragen, hier en daar een paar antwoorden, ik mis er vast een paar...
  • Let bij DDR5 RAM op snelheid (>=6000MT/s) en True Latency (<= 10ms), dan is in jouw geval G.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040F16GX2-RS5K (zie @The Reeferman , ik bedoelde G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5 :o ) een mooie keuze
  • Voor de SSD: er zijn nog niet veel games die baat hebben bij een snelle SSD, het heeft zin als DirectStorage ondersteund wordt, zie bv. hier voor een lijstje.
  • De AMD Ryzen 7 7700 Tray lijkt me een no-brainer, hij is sneller en gaat langer mee dankzij de extra cores dan de 7600 voor een paar tientjes meer. Het verschil zit hem voornamelijk in de meegeleverde koeler en garantie voorwaarden, maar als een CPU werkt is dat niet erg belangrijk, ze gaan zelden stuk bij normaal gebruik.
  • De 7600 en 7700 gebruiken weinig stroom, en zijn dus makkelijk te koelen. De Arctic Freezer 36 lijkt wat luidruchtig in de weinige tests die ik tot nu toe zie, bv. (hier).
  • De voeding is voor deze videokaart prima, maar als je de mogelijkheid voor een upgrade open wilt houden (waar het niet op lijkt) dan zou ik een ATX 3.0 gespecificeerde nemen, zoals de Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition

[ Voor 12% gewijzigd door martyw op 21-04-2024 09:58 . Reden: Nu wel AMD Expo ]

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:35
@martyw Je hebt net het verkeerde geheugen gelinkt. Is een Intel XMP versie. Denk dat je deze bedoeld. Nog iets strakkere timings ook, zelfde prijs.
uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

• Johy
@martyw Dank voor je input en @The Reeferman dank voor je oplettendheid.

In aanvulling op je ssd advies kwam ik nog dit dit artikel tegen. Waardoor de keuze voor een PCI-e 4.0 makkelijk wordt. Dan zie ik zelfs dat de Lexar NM790 (zonder heatsink) 1TB eigenlijk ook heel goed scoort, maar een stuk goedkoper.

Edit: Geheugen toch gevonden op de asus support site.

[ Voor 25% gewijzigd door Johy op 21-04-2024 17:41 ]

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:52
@martyw In de review van GamersNexus doet de Freezer 36 het lang niet slecht voor de prijs YouTube: Arctic's New $28* Freezer 36 Air Cooler & Contact Frame: CPU Cooler ... Zeker voor 29 euro.
35dB normalized doet hij het prima, dus de fan curve een beetje tweaken en dan is het goed.

[ Voor 13% gewijzigd door youridv1 op 21-04-2024 18:20 ]

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:35
Ik heb laatst een systeem voor iemand gebouwd met dat geheugen i.c.m. met een Asus Rog Strix B650 gaming Wifi moederbord en dat liep prima. Op 6000MT gezet en EXPO instellingen geladen en liep gelijk goed. Start gewoon snel op. Afgaand op de ervaringen op internet loop het pas zo soepel sinds een bios update van januari 2024. Daarvoor was er veel meer gedoe.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

• Johy
Inmiddels het systeem gekocht zoals het in de originele post staat afgezien van de upgrade naar een AMD Ryzen 7700 tray. Plus de correcte G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5.

Het systeem draait als een zonnetje ook onder hoge load, temperaturen blijven laag als ook het geluidsniveau. Erg tevreden over!

De Arctic was erg prettig om te installeren en is op hun website volgens mij nog goedkoper.

Ik heb het bord zonder wifi, maar kwam er later achter dat het daarmee ook zonder bluetooth is. Dit had ik mij niet gerealiseerd.

Al met al zeer blij mee en dank aan ieder die meegedacht heeft!
Pagina: 1