Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeJacked
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-04 21:07
Mijn situatie is:
  • Ik heb glasvezel 1GB internet van KPN en doordat mijn huis drie lagen kent heb ik het TP-Link Deco X50 AX3000 systeem aangeschaft, 3 stations.
  • In eerste instantie leek alles goed geconfigureerd: KPN modem uit, verbonden met het station in de hal, de main devo en beiden aan. Vervolgens de wifi van de KPN modem uitgeschakeld. Van deze TP-Link loopt dan een 20 meter lange CAT6a kabel naar het woonkamer station en een 30 meter lange CAT6a kabel naar de zolder overloop. Alles ingesteld volgens de app. (Ja, CAT6a is overkill, maar ik kan deze kabels niet vervangen dus heb ze zo future proef gemaakt als het kon)
  • In de woonkamer haal ik gemiddeld 400 Mbps in diens omgeving en ondervinden daar geen problemen. Vanuit deze deco lopen er tevens 2 lan kabels naar: de tv en de KPN tv box.
  • Op zolder en de slaapkamers haalde ik +/- 250 Mbps. Van dit overloop station loopt een CAT6a kabel naar mijn kantoor voor de laptop daar. Maar het overloop station schiet vaak ineens in een 80 Mbps cap, dit is het probleem. Zowel via wi-fi als lan kabel.
  • In eerste instantie verhielp een netwerk reboot het probleem, maar dat werkt nu ook niet meer. En het lijkt mij ook niet de bedoeling voor zo een geavanceerd systeem.
Mijn vraag is: Gezien mijn situatie, hoe kan ik het beste het TP-Link Deco X50 AX3000 instellen? Allemaal gebruiken als router, access point of versterker? Of een combinatie? Of kan ik beter gewoon een switch tussen de deco's en KPN modem stoppen?

Ik heb een beetje geprobeerd soep te maken van alle informatie online, maar ik kan niet constateren wat ik nodig heb om de LAN kabel naar mijn kantoor op top snelheid te laten draaien en tegelijkertijd die 80Mbps cap te voorkomen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • Ik heb de kabel al getest, die zijn allemaal goed en werken prima.
  • Ik heb het systeem meerdere keren gereboot.
  • Kabels in de main deco omgewisseld, verhielp het voor een dag..
  • Ik heb de deco wifi scan gedaan, maar overigens gaat via de kabel naar de laptop ook maar 80 Mbps.
Na comments: Het lijkt aan de kabel te liggen. Voor de zekerheid heb ik wel gekeken of beide slots over een korte afstand wel goede snelheid geven en dat doen ze wel. Dit is enkel raar want dit probleem deed zich dus al eerder voor en leek toen verholpen (Overloop deco gaf toen 900 Mbps aan op de snelheidstest zowel op wi-fi als op de laptop) en nu lijkt het ineens toch aan de kabel te liggen..

Ik hoor graag jullie gedachten. :)

[ Voor 11% gewijzigd door BeJacked op 20-04-2024 22:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:13
Je moet goed aangeven of je snelheiden in Mb of MB zijn, dat is nogal een verschil (factor 8 ).
Probeer ook een iperf als je dat nog niet gedaan hebt, dan heb je je echte snelheid te pakken ipv kopiëren via filesharing of ftp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je al een WiFi scan gedaan om te kijken wat er in de lucht hangt en op welke kanalen?

Zit je op 5GHz en/of op de 2,4GHz frequentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeJacked
@SniperGuy Aangepast, gaat om mbps, de standaard snelheidstest. De keren dat hij niet op 80 mbps gecapt stond haalde ik namelijk wel gewoon 100 MB/s tijdens het downloaden van bestanden.

@sypie Enkel de standaard van Deco, maar die gaf ook niet aan dat er ontzettend veel interference was. Tevens capt hij de wi-fi als de lan kabel. 5GHz en 2,4GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
BeJacked schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:22:
Aangepast, gaat om mbps, de standaard snelheidstest. De keren dat hij niet op 80 mbps gecapt stond haalde ik namelijk wel gewoon 100 MB/s tijdens het downloaden van bestanden.

@sypie Enkel de standaard van Deco, maar die gaf ook niet aan dat er ontzettend veel interference was. Tevens capt hij de wi-fi als de lan kabel. 5GHz en 2,4GHz.
Even op beide punten reageren:

mbps bestaat niet, dat zou millibit per seconde zijn. MB/s seconde is MegaByte per seconde, niet een waarde die we kennen in netwerkland. Wat je bedoelt is Mb/s. Megabits per seconde. Dat getal ruwweg delen door 8 levert je MB/seconde op. 100Mb/s is ongeveer 12 MB/s, overhead van het TCP/IP protocol niet meegerekend.

Over je tweede opmerking: Zet je wifi eens op 2,4GHz en zet de 5GHz eens uit. Kijken wat dat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeJacked
@sypie Zal ik proberen, maar je acht dat het een wifi probleem is terwijl het ook via de lan kabel gecapt is & de andere deco geen problemen heeft (op zowel wifi als lan)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Heb je je kabel ook gecontroleerd? (wissel eens de deco-stations om)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:39
Hoe is alles nu aangesloten?
Bedraad? En alles achyer de 1e deco of direcr de experiabox?

Als dr snelheid laag is, zeggen alle
Stations nog dat ze via ethernet verbonden zijn?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeJacked
@sypie Ja, helaas maakte dat niets uit.

@laurens0619 KPN Modem in Main Deco (1e) en dan de tweede andere deco's via lan kabels met de main verbonden, dus de 2 bekabelde zitten achter de 1e deco.

Het lijkt aan de kabel te liggen. Voor de zekerheid heb ik wel gekeken of beide slots over een korte afstand wel goede snelheid geven en dat doen ze wel.
Ik vind het enkel raar want dit probleem deed zich dus al eerder voor en leek toen verholpen (Deco gaf toen 900 Mbps aan op de snelheidstest) en nu lijkt het ineens toch aan de kabel te liggen..

De woonkamer werkt prima, zou het door de 10 meter verschil in de kabels kunnen komen? 20 meter lange CAT6a kabel naar het woonkamer station en een 30 meter lange CAT6a kabel naar de overloop..

[ Voor 14% gewijzigd door BeJacked op 20-04-2024 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 21:37
Over welk soort kabel hebben we het? Merk/type/AWG? Een stugge of een soepele? Hoe is ie afgemonteerd (wanddoos of RJ45)? Aders volledig koper of CCA? Dat laatste zou wellicht de problemen met de 30 meter kabel kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeJacked
@Masimo Ik hoop dat ik alle informatie voor je heb:
  • Merk ALLTEQ
  • Aansluitingen RJ45 male
  • Adermateriaal CU
  • Mantel LSZH (halogeenvrij)
  • AWG waarde 26/7
  • Kabel diameter 6.2 mm
  • Kern Flexibel
  • Standaard TIA-568B
Of het volledig koper of CCA is kan ik niet vinden. Maar of dat een prestatieverlies van 90% / 800Mbps op de snelheidstest verklaard weet ik natuurlijk weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ik denk dat de hele ethernet verbinding wegvalt op het moment van 80mbps en het verkeer via de wireless backhaul loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeJacked
@laurens0619 Klinkt inderdaad plausibel. Zou het verplaatsen van het station dit kunnen verhelpen? Ik zou namelijk voor de 'sterkte' van het bereik naar de kamers graag de ethernet verbinding in stand houden.

Ik heb een andere kabel besteld om te verifieren of het via een nieuwe kabel geen problemen oplevert. Het enige nadeel gaat dan zijn de kabel weer door alle buizen krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Wat bedoel je met verplaatsen? Als de ethernet uitvalt zou ik proberen die kabel te fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeJacked
@laurens0619 het station staat nu redelijk in het midden van de overloop, om zo de dekking over al de kamers te verbeteren. Ik kan hem ook in één van de kamers plaatsen. Dan staat hij dus zeer ver van alle andere deco's. Mijn gedachte was dus deze zo ver te zetten dat de backhaul geen optie voor de deco zal zijn; het is dan geen internet of via de lan kabel.

Ik kan dit altijd proberen zodra de nieuwe kabel is gearriveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
BeJacked schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:07:
@Masimo Ik hoop dat ik alle informatie voor je heb:
  • Merk ALLTEQ
  • Aansluitingen RJ45 male
  • Adermateriaal CU
  • Mantel LSZH (halogeenvrij)
  • AWG waarde 26/7
  • Kabel diameter 6.2 mm
  • Kern Flexibel
  • Standaard TIA-568B
Of het volledig koper of CCA is kan ik niet vinden. Maar of dat een prestatieverlies van 90% / 800Mbps op de snelheidstest verklaard weet ik natuurlijk weer niet.
Lijkt erop dat de aders volledig koper (Cu) zijn. Is dat een kant en klare kabel met aangegoten RJ45 stekkers of heb je die zelf erop geknepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeJacked
@Masimo Kant en klaar. Durfde mij daar niet aan te wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Ik kan me er slechts twee dingen bij bedenken. De kwaliteit van de kabel is slecht (of het is toch stiekem CCA), of de netwerkpoort(en) van je node(s) is (zijn) wat gevoelig.
Ben benieuwd wat de nieuwe kabel gaat doen.
Pagina: 1