[Z2M] Zigbee router netwerk geen verbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-05 12:08
Hallo, ik heb meerdere Zigbee apparatuur in mijn netwerk. Ik heb nu een Zigbee Smart Switch erbij gekocht en deze weggewerkt in het stopcontact. Er zit veel metaal omheen en na het inbouwen is de verbinding met de Main controller zo goed als 0. Er zit nog wel een andere schakelaar in de buurt en daarmee is de verbinding 35, dus ruim voldoende.

De Smart Switch is na inbouwen helemaal niet meer te bereiken en reageert dus ook niet meer.
Als ik de kaart bekijk moet hij vanuit andere routers gewoon aangestuurd worden. Maar bij het aan en uitschakelen krijg ik failure meldingen dat er geen verbinding is.
Waarom krijgt de switch het signaal niet doorgestuurd vanaf de andere schakelaar?

Ik heb al gekeken in de instellingen maar ik zie geen instellingen waarmee ik bijvoorbeeld de vijverpomp de Main controller kan maken voor deze switch.

Iemand een idee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFZwMD0nv6Tzwvvu-EZ7Sz9Cd0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVxig5Oa0ipWwZJ7KsbslfH3.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

Beste antwoord (via Ronaldvdijk op 22-04-2024 16:58)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als eerste, je gebruikt Zigbee2MQTT (te zien aan het vage plaatje). Dat je er achter HA gebruikt is niet relevant ;)

Daarnaast mis ik exacte types, misschien dat daar ervaring mee is.

Want probleem is dat Zigbee wel een stadnaard is maar die wel wat vrijheid geeft. En daarom zijn er wat vreemde devices beschikbaar. Zo zijn er wat devices die niet als router willen werken, zijn er wat (vooral Tuya) devices die niet van router willen wisselen en zijn er wat devices die wat koppig zijn met Z2M + ZBDongle-E.

Maar wat je in ieder geval eens kan doen is proberen naar de naastgelegen router te koppelen. Daarvoor in Z2M niet op "Pemit join (All)" te klikken maar in de dropdown de router waarmee je wilt verbinden selecteren. Daarna je device weer in pairing mode zetten. Je zou dan melding moeten krijgen dat het device je netwerk verlaten heeft en daarna dat deze weer joint. Maar ook daar geldt dat devices koppig kunnen zijn, het is dus geen garantie dat het device echt gelijk met die router verbindt of verbonden blijft. Maar goed om te proberen.

En alsjeblieft, plaats nooit meer een foto van je beeldscherm ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:21

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Kan je de Smart Switch niet resseten met een fysiek knopje of een bepaalde actie? Mischien blijft hij hangen op een zender die niet in de buurt zit. En kan je de main controler niet tijdelijk even dichterbij brengen en dan proberen?

En weet je zeker dat de dichtstbijzijnde ook zend? Want dat doen ze ook niet allemaal. En misschien heeft deze ook een reset nodig.

Meestal is resetten vaak de oplossing van zigbee.

[ Voor 28% gewijzigd door TheDudez op 20-04-2024 13:06 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
Ik heb hem opnieuw aangemeld en hij werkt ook wel goed zodra ik het stopcontact niet terug heb gebouwd. Voor de schakelaar zit een metalen plaatje om de wip schakelaar op de plek te houden. Die blokkeert het signaal denk ik.

Ik gebruik home assistant en een sonoff gateway. Weet iemand of er een functie in home assistant zit waarmee je de Smart Switch forceert om alleen met een andere router te communiceren en niet met de Main controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:52
Als hij ingebouwd is in metaal kun je proberen wat je wilt, maar daar komt echt geen zigbee signaal doorheen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
Het stuk metaal blokkeert de weg tussen de Main controller en de switch. Buiten naar de tuin is de verbinding met de vijverpomp schakelaar wel 35. Ik zou dan denken dat de verbinding via Main controller naar vijverpomp gaat en dan naar de switch. Maar ik twijfel of daar een instelling voor nodig is of waarom dit anders niet werkt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als eerste, je gebruikt Zigbee2MQTT (te zien aan het vage plaatje). Dat je er achter HA gebruikt is niet relevant ;)

Daarnaast mis ik exacte types, misschien dat daar ervaring mee is.

Want probleem is dat Zigbee wel een stadnaard is maar die wel wat vrijheid geeft. En daarom zijn er wat vreemde devices beschikbaar. Zo zijn er wat devices die niet als router willen werken, zijn er wat (vooral Tuya) devices die niet van router willen wisselen en zijn er wat devices die wat koppig zijn met Z2M + ZBDongle-E.

Maar wat je in ieder geval eens kan doen is proberen naar de naastgelegen router te koppelen. Daarvoor in Z2M niet op "Pemit join (All)" te klikken maar in de dropdown de router waarmee je wilt verbinden selecteren. Daarna je device weer in pairing mode zetten. Je zou dan melding moeten krijgen dat het device je netwerk verlaten heeft en daarna dat deze weer joint. Maar ook daar geldt dat devices koppig kunnen zijn, het is dus geen garantie dat het device echt gelijk met die router verbindt of verbonden blijft. Maar goed om te proberen.

En alsjeblieft, plaats nooit meer een foto van je beeldscherm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
@Septillion dank voor je uitgebreide antwoord. Dit was exact wat ik zocht: pairen met mijn vijverpomp schakelaar door in de dropdown de vijver schakelaar te selecteren. Ik had wel verwacht dat het mogelijk zou zijn, maar wist nog niet hoe dit te doen. Ik heb verbinding met 54lqi, dat is beter dan de 1 via mijn main controller. Nu reageert hij ook stabiel. Opgelost dus :-)

Nog even voor de volledigheid, mocht iemand dezelfde problemen ervaren: ik heb een lidl waterdicht stopcontact met Zigbee en in het stopcontact zit een tuya Smart Switch van Ali.

Pagina: 1