Leven in een grensplaats. Hoe om te gaan met provider sel.?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:43
Wij wonen sinds oktober in een grensplaatsje tegen de Duitse grens aan. Geweldig wonen en eigenlijk is er maar echt één first world problem te benoemen: Netwerkselectie van de mobiele telefoons.

Mijn vrouw hebben beide iPhones. Zodra we de grens over gaan valt het bereik (of data) weg. Even snel wat opzoeken in de winkel net over de grens is er niet bij. Je zit dan nog op de NL zendmast die wel 5G aangeeft maar geen data meer verstuurd/ontvang. Je moet dan de telefoon van automatische selectie afhalen en een DE telecom provider selecteren. Soms gebeurd het ook dat onze iPhones dagen nog staan op een DE telecom provider terwijl we gewoon thuis in NL zijn.

Nu heb ik geen moeite met switchen (via Mobile service-->Network Selection) maar dit proces vind ik te traag.
Heeft iemand tips hoe hier mee om te gaan? Zijn er manieren om snel te schakelen (shortcuts?) van provider?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat hoort gewoon automatisch te gaan met roaming en voorkeursnetwerken die je provider instelt. Misschien dat een actief gesprek wegvalt, daar moet je rekening mee houden in de auto als je richting nl of de rijdt.

Je kan hem een keer op vliegtuigmodus en terug zetten als je op DE blijft hangen. Waarschijnlijk pakt je telefoon dan automatisch het juiste netwerk.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
misschien is er een tool die aan de hand van je locatie dat voor je kan doen ?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-07 18:44
@Joost1981_2 Heb je dit ook als je 4G ipv 5G gebruikt?

[ Voor 15% gewijzigd door appie39 op 20-04-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
Marzman schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:35:
Dat hoort gewoon automatisch te gaan met roaming en voorkeursnetwerken die je provider instelt. Misschien dat een actief gesprek wegvalt, daar moet je rekening mee houden in de auto als je richting nl of de rijdt.

Je kan hem een keer op vliegtuigmodus en terug zetten als je op DE blijft hangen. Waarschijnlijk pakt je telefoon dan automatisch het juiste netwerk.
Dat automatische is dus te traag als je je langs de grens beweegt. Vliegtuig modes is ook te traag. De iPhone onthoudt het waar hij op zit. Probeer maar, hij gaat niet zoeken als je deze aan/uit zet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
appie39 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:41:
@Joost1981_2 Heb je dit ook als je 4G ipv 5G gebruikt?
Dat ga ik eens onderzoeken. Thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
SMSfreakie schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:38:
misschien is er een tool die aan de hand van je locatie dat voor je kan doen ?
Naja via 'shortcuts' zou een toffe manier zijn maar deze ondersteund het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-07 15:24

donny007

Try the Nether!

Joost1981_2 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:28:
[...]

Naja via 'shortcuts' zou een toffe manier zijn maar deze ondersteund het niet.
Via Shortcuts kun je met “Toggle Mobile Plan” je (primaire) simkaart uitschakelen en vervolgens weer inschakelen, daarmee forceer je een network search.

Een nadeel hiervan is dat je bij het inschakelen van de simkaart altijd opnieuw de pincode in moet geven.

Zo zou je op basis van een locatie trigger de sim kunnen cyclen wanneer je weer thuis bent.

/dev/null

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:38
Via Shortcuts kun je met “Toggle Mobile Plan” je (primaire) simkaart uitschakelen en vervolgens weer inschakelen, daarmee forceer je een network search
Dit werkt in de praktijk vaker niet dan wel kan ik je als grenslandbewoner vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-07 16:44

orf

Zou een esim van een Duitse provider werken? Je NL-abo gelocked op de NL provider. Over de grens dan switchen naar de esim en weer terug. Geen idee of dat switchen wel snel gaat.

https://support.apple.com/nl-nl/109317

[ Voor 10% gewijzigd door orf op 20-04-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
orf schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:52:
Zou een esim van een Duitse provider werken? Je NL-abo gelocked op de NL provider. Over de grens dan switchen naar de esim en weer terug. Geen idee of dat switchen wel snel gaat.
Met goedkope prepaid tarieven zou 't een oplossing kunnen zijn...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:29
orf schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:52:

https://support.apple.com/nl-nl/109317
ik dacht dat Duitsland een Duits vestigingsadres eisten om een sim kaart te mogen aanvragen. Of heb ik dit verkeerd? of is dit te omzeilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

aljooge schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:03:
[...]

ik dacht dat Duitsland een Duits vestigingsadres eisten om een sim kaart te mogen aanvragen. Of heb ik dit verkeerd? of is dit te omzeilen?
Geen idee. Dat wist ik niet.
Ik kwam wel dit tegen:

https://xipoconnect.nl/st...net-rondom-grensgebieden/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
aljooge schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:03:
[...]

Ik gebruik buiten Europa vaak Airalo en zie nu in de app dat die ook gewoon Duitse e-Sims aanbieden dus dat lijkt niet gekoppeld aan Duitse Naw

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:16
Probeer het eens met locatie uit. Dan heeft de nl mast niet gelijk in de gaten dat je in dld bent. Want een signaal stopt natuurlijk niet precies op de grens.

Voor de rest is het netwerk in de Bondsrepubliek gewoon k*t natuurlijk, mijn mevrouw woonde bijna midden in Aken en gewoon 1 streepje, alleen als je dicht bij het raam stond.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
Tweede (e)sim is geen optie. Ik vind het teveel gedoe uiteraard en onze iPhones zijn er te oud voor.
Ik kan niks vinden qua shortcuts. Mijn vraag is lig niet geheel ongewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-07 13:55
Ik woon/werk in het Duitse grensgebied. Het probleem is o.a. je provider. Hun bereik is niet weg als je de grens overgaat. Dat is vaak 2-4 km verder nog aanwezig, weliswaar zeg maar "E", maar je hebt nog een verbinding voor NOS teletekst en verder niets. Los van de "gaten", ook al is het maar 100m. Vaak genoeg dat ik bel en er gebeurt niets. Of toen ik vroeger bij T-Mobile zat, rij je op de A2, opeens welkom in Belgie, terwijl ik toch wel degelijk een stukje van de grens was.
Hun roaming provider die het zou moeten overnemen, is soms ook waardeloos. Bv KPN-O2 is zo'n waardeloze combi in het grensgebied en ook nog ver daarbuiten.
Reboot is het beste of op je gemak de provider laten zoeken (en dat duurt lang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
ozzynator schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:27:
Probeer het eens met locatie uit. Dan heeft de nl mast niet gelijk in de gaten dat je in dld bent. Want een signaal stopt natuurlijk niet precies op de grens.

Voor de rest is het netwerk in de Bondsrepubliek gewoon k*t natuurlijk, mijn mevrouw woonde bijna midden in Aken en gewoon 1 streepje, alleen als je dicht bij het raam stond.
Dat gaat niet op “lokatie” maar op sterkte van het signaal. Een iPhone (of welke telefoon dan ook) zal altijd zo lang mogelijk het eigen netwerk van de simkaart proberen te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Het is geen “probleem” wat je op kunt lossen met wat Siri shortcuts, vliegtuigstand of een dergelijk andere setting.

Wel iets wat je kunt oplossen met een sim ernaast die je dan in Duitsland gebruikt. Die kost dan wel iets geld maar goed dat moet je dan maar terug verdienen door boodschappen te halen en te tanken in Duitsland.

Elk voordeel heeft zijn nadeel zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-07 18:44
Donstil schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:33:
[...]
Dat gaat niet op “lokatie” maar op sterkte van het signaal. Een iPhone (of welke telefoon dan ook) zal altijd zo lang mogelijk het eigen netwerk van de simkaart proberen te behouden.
Hij houdt inderdaad het signaal van zijn eigen provider,
maar dat is dan niet meer 5G.(ook al geeft ie 5G aan!)
Als je dan instelt dat “alles” via 5G moet gaan, krijg je geen verbinding meer.

Vandaar dat ik zou proberen om iPhone op 4G te zetten.
4G signaal is beduidend sterker (draagt verder) dan 5G.
Dus grote kans dat je gewoon op je NL netwerk blijft als je in Duitsland in de winkel staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-07 15:17
is er geen app beschikbaar die op GPS locatie commando's kan uitvoeren? Beetje zoals home assistant doet bij thuiskomst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Laatst online: 22:35

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

appie39 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:55:
[...]

Hij houdt inderdaad het signaal van zijn eigen provider,
maar dat is dan niet meer 5G.(ook al geeft ie 5G aan!)
Als je dan instelt dat “alles” via 5G moet gaan, krijg je geen verbinding meer.

Vandaar dat ik zou proberen om iPhone op 4G te zetten.
4G signaal is beduidend sterker (draagt verder) dan 5G.
Dus grote kans dat je gewoon op je NL netwerk blijft als je in Duitsland in de winkel staat
Onzin. Het 5G-signaal in Nederland is vooralsnog op 700MHz. Dat heeft een grotere reikwijdte dan bijv. 4G 1800MHz. 't Zendvermogen van 5G zal niet sterker of zwakker zijn dan dat van 4G. Het probleem in dit geval is dat iPhones gewoon trager zijn met overschakelen naar roaming (en v.v.). Het zal er m.i. mee te maken hebben dat Apple niet wil dat het toestel in grensgebieden blijft schakelen tussen roamen en op het thuisnetwerk campen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Is het alleen data waar je probleem is? Anders zou je misschien beter in Duitsland een esim met data kunnen halen en dan roaming uitzetten voor beide simkaarten. Dan heb je kans dat de Nederlandse sim op Nederlands netwerk blijft en de Duitse esim op Duits netwerk. Alleen heb je dan nog wel het gat maar misschien heb je er dan minder last van, want dat ligt misschien wel niet aan jouw toestel/sim maar meer aan het netwerk.

Misschien is Sim.de een oplossing en die hebben ook nog een MultiCard optie en dat voor die prijs (25Gb voor € 10) en de Multicard optie heeft esim zo te zien.

[ Voor 16% gewijzigd door itsalex op 20-04-2024 22:49 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:24

Blokker_1999

Full steam ahead

Donstil schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:16:
[...]

Ik gebruik buiten Europa vaak Airalo en zie nu in de app dat die ook gewoon Duitse e-Sims aanbieden dus dat lijkt niet gekoppeld aan Duitse Naw
Niets zegt dat je een Duitse SIM kaart krijgt bij Airalo. Die nemen gewoon kaarten af bij de goedkoopste providers die ze kunnen vinden voor een bepaald land, en met de EU roaming regels moeten ze voor de EU ook maar 1 provider vinden die hen de beste prijs geeft want die kaart zal in heel de EU werken. Vorig jaar zelf meegemaakt toen ik in Japan een Airalo kaart gebruikte en een eSIM van Singtel (Singapore) kreeg. Ben je alsnog aan het roamen met een ander land.

Sowieso lijkt dit mij een probleem dat je niet zomaar snel even kunt oplossen. Zoals anderen al aangeven, een telefoon zal proberen het huidige netwerk vast te houden zolang het mogelijk is ipv over te schakelen naar een veel sterker netwerk in een ander land. Dit hebben we te danken aan het feit dat roaming in een groot deel van de wereld net zo enorm duur is en men meestal dus net niet wenst te gaan roamen in een grensregio, maar ook omdat registreren op een nieuw netwerk ook altijd enige tijd nodig heeft en als je dus bijv. een gesprek aan het voeren bent, je liever niet overschakeld tenzij er geen alternatief is.

Daarnaast gaan telefoons vaak ook niet uit zichzelf zomaar van data sim wisselen, ook dat blijft een handmatige actie. Al weet ik dat Motorola het wel komt vragen op dual sim telefoons, maar ook daar zit een enorme vertraging op.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:30
Hoe doen al die talloze auto's dat dan die tegenwoordig allemaal een ingebouwde esimkaart hebben voor SOS bij een ongeval? Als dat net zo'n issue zou zijn, dan zou dat toch allang in de media terecht zijn gekomen?

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:38
Skynett schreef op zondag 21 april 2024 @ 05:27:
Hoe doen al die talloze auto's dat dan die tegenwoordig allemaal een ingebouwde esimkaart hebben voor SOS bij een ongeval? Als dat net zo'n issue zou zijn, dan zou dat toch allang in de media terecht zijn gekomen?
Misschien is dat ook wel niet 100% perfect. Waarom zou dat niet kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

Hier een mooi artikel dat dit aanstipt: review: TNO werkt aan seamless roaming - Fysieke EU-grenzen zijn weg, straks ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ik heb nooit een ongeluk gehad in de grens zone en wil dat graag zo houden maar weet wel dat de data van mijn auto precies hetzelfde ervaart als smartphones.

Om de al eerder aangehaalde reden, er wordt altijd zo lang mogelijk geprobeerd om het eigen netwerk te hanteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:35

LankHoar

Langharig tuig

@Joost1981_2 herkenbaar probleem. Het verschil tussen 4G en 5G profielen was met Vodafone wel merkbaar (4G gaf minder vaak problemen dan 5G). Nu ik Odido heb lijkt dat echter niet veel meer uit te maken. Doorgaans moet ik mijn telefoon herstarten en/of handmatig van provider wisselen. Heel vervelend als je net even over de grens tanken bent of boodschappen doet, en even iets moet opzoeken ofzo.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
LankHoar schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:47:
@Joost1981_2 herkenbaar probleem. Het verschil tussen 4G en 5G profielen was met Vodafone wel merkbaar (4G gaf minder vaak problemen dan 5G). Nu ik Odido heb lijkt dat echter niet veel meer uit te maken. Doorgaans moet ik mijn telefoon herstarten en/of handmatig van provider wisselen. Heel vervelend als je net even over de grens tanken bent of boodschappen doet, en even iets moet opzoeken ofzo.
Dit idd. even naar de Obi in Emmerich en je bent direct aan het klooien. Ik ga eens proberen wat 4G doet (heb ook Vodafone).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 13:28

Croga

The Unreasonable Man

Ik woon zelf op de grens met België (Letterlijk 200m naast m'n huis) en heb dit soort issues eigenlijk nooit. Ikzelfd op een iPhone XS en iPhone 13, mijn vrouw op een HTC (weet zo niet welke) en nu op een Pixel. Wij merken helemaal niets van dit soort issues; lopen de grens naar België over en soms blijven we dan op het Nederlandse vodaphone netwerk, soms gaat ie naar een belgisch netwerk maar eigenlijk altijd blijven we netjes verbinding houden.

Wellicht toch een issue met de leeftijd van de telefoon? Apple doet al redelijk wat jaartjes aan e-sims....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:35

LankHoar

Langharig tuig

Croga schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:03:
Ik woon zelf op de grens met België (Letterlijk 200m naast m'n huis) en heb dit soort issues eigenlijk nooit. Ikzelfd op een iPhone XS en iPhone 13, mijn vrouw op een HTC (weet zo niet welke) en nu op een Pixel. Wij merken helemaal niets van dit soort issues; lopen de grens naar België over en soms blijven we dan op het Nederlandse vodaphone netwerk, soms gaat ie naar een belgisch netwerk maar eigenlijk altijd blijven we netjes verbinding houden.

Wellicht toch een issue met de leeftijd van de telefoon? Apple doet al redelijk wat jaartjes aan e-sims....
Onze woning staat hemelsbreed zo'n 300m van de grens, en thuis is het wel stabiel (geen sterk signaal helaas). Heb ook een e-sim, en S21 is een vrij nieuwe telefoon, dus dat is het ook niet lijkt me.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost1981_2
Ik kan bevestigen dat in dit geval (Emmerich / Vodafone) via 4G de effecten vele malen kleiner zijn dan op 5G. Reden voor mij om mijn telefoon permanent op 4G te zetten.
Pagina: 1