• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02:10
Beste,

ik zit zo is rond te kijken naar van die zonnepanelen voor op je balkon.
en begin me toch een paar dingen af te vragen.

1. maakt het voor de opbrengst wat uit, of ik een zonnepaneel in de lengte aan mijn balkon hang?
i.p.v de geadviseerde
(ik kan eventueel de balkon klemmen laten verlengen door laswerk (ik wil kijken of ik er 4 of 5 kwijt kan in plaats van 2 )
2.zijn alle zonnepanelen met van die klikverbindingen? zoja kan ik dan gewoon zonnepanelen en omvormer los kopen? er hangt all een mini groepenkast naast de kabeldoorgang. .

3. iemand een idee, waarom je alleen de 800 omvormer op een dubbel stopcontact mogen?
zou ik eventueel daarvan niet 2 mogen plaatsen? uiteraard op een losse groep voor deze2.

in blije afwachting

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Voordat je enthousiast begint: is het een koopwoning en jouw eigen balkon? Want als het een appartement is met een VVE zal je eerst toestemming moeten vragen om iets aan het balkon op te hangen.

1. Je bedoelt horizontaal of verticaal? Maakt niet uit
2. Ja, zonnepanelen hebben in principe allemaal MC4 stekkers en de omvormers ook.
3. Zonnepanelen moeten aan de NEN1010 norm voldoen. Beter is om zonnepanelen altijd netjes aan te sluiten op de meterkast met een eigen leiding en groep. Officieel mag je geen zonnepanelen meer aansluiten op een stopcontact. Vroeger mocht het wel, maar nu niet meer. Technisch kan het natuurlijk, maar dat is jouw keuze.

Zie ook https://energieloketrivie...t-stopcontact-aansluiten/ en https://www.veron.nl/nieu...elen-met-stekker-nen1010/

[ Voor 53% gewijzigd door Microkid op 20-04-2024 10:02 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• michielsweb
  • Laatst online: 02:10
Beste,

MicroKid, bedankt voor antwoorden.
Ik zit alvast een beetje rond te neuzen in de opties.
duidelijk ik plaats nog wel een extra groep en aardlek in me aangebouwde groepjeskast in de keuken

de procedure m.b.t. tot toestemming is all in gang gezet :)

[ Voor 23% gewijzigd door michielsweb op 20-04-2024 10:06 ]

• TwingyTwingy
  • Laatst online: 14:38
Enige nuancering voor punt 3. De NEN1010 is niet verplicht voor particulieren. De Duitsers behangen momenteel hun balkons vol met 800watt omvormers. Advies is vooral dat je weet wat je doet, maar dat is met alles zo.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Reden dat je max 800 aan stopcontact mag hangen is zelfde reden dat je het beter op eigen groep gooit.
De zekeringen meten enkel hoeveel netto stroom er loopt. Als je zowel verbruikt als opwekt achter dezelfde zekering meet de zekering netto geen te hoge waardes, terwijl het zomaar kan zijn dat je de boel zwaar overbelast.